Iers mos / oranjeschil toevoegen op welk moment en hoe?

Gestart door Erick, 24-08-2008 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Misschien een wat domme vraag.  :verbergen:
Ik ga voor mijn volgend brouwsel oranjeschil en Iers mos toevoegen.
Dit heb ik nog niet eerder gedaan....
Doe ik dat middels een hopzak, of gooi ik de boel er los in?

Advies graag?

Groeten,
Erick

Hoppeplukkertje

Hey ik gooi de oranjeschil gewoon los in de ketel bij koken van de hoppe.
Bij filteren van de hoppe blijven die gewoon liggen bij de hoppe.

Met Iers mos heb ik geen ervaring.

William

Inderdaad sinaasappelschil (zonder het witte en goed schoongemaakt als je verse schillen gebruikt) tjdens het koken los toevoegen.

Maar waarom zou je Iers mos willen gebruiken?

Erick

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Ik gooi het er gewoon los in.

Waarom Iers mos?
Omdat het in het recept stond, en het kan geen kwaad er wat ervaring mee op te doen,
volgende keer eens zonder dat mos en zien of (en wat) het verschil is :-)

Johannes

Citaat van: Erick op 24-08-2008  13:04 uOmdat het in het recept stond, en het kan geen kwaad er wat ervaring mee op te doen,

Helaas kan het wel kwaad, sinds een forumlid een batch of 10 heeft weggegooid door slecht Iers mos, is het goedje hier wat uit de gratie geraakt.

Edgar

Let wel dat dat vermoedelijk een uitzonderlijk slechte batch was. Overigens heb ik uit de VS (bij Jasper geloof ik) veel mooier Iers mos gezien.

alessi

Citaat van: Erick op 24-08-2008  13:04 uWaarom Iers mos?
Omdat het in het recept stond...

Als je wat wil bijleren moet je ook de functie kennen van de dingen die in het recept staan, en beslissen of je die functie nodig hebt: Iers mos wordt gebruikt voor het neerslaan van eiwitten in het wort, ten behoeve van de helderheid

Johannes

Citaat van: Edgar op 24-08-2008  13:13 uLet wel dat dat vermoedelijk een uitzonderlijk slechte batch was. Overigens heb ik uit de VS (bij Jasper geloof ik) veel mooier Iers mos gezien.

Uiteraard. Maar daarom is het wel verstandig om je af te vragen of je Iers mos wel nodig hebt.

EBC

Ik zou de gedroogde schillen vooraf weken in een klein beetje water. Vervolgens voeg je, ongeveer 15 minuten voor het einde van het koken, de schillen én het week water toe.

Het Iers Mos dat ik gebruik(te), kwam uit Ierland. Het is Iers mos voor de menselijke consumptie, als groente. Het zijn zeer mooie hele stukken zeewier. Dat je daarmee je bier verpest is uitgesloten.

Iers mos is uit de gratie geraakt op dit forum, daarbuiten nauwelijks. Reden is een slechte batch en twijfels over de klarende werking ervan. Ik ken een grote commerciële brouwerij in de US, Yuengling met name, die kortgeleden begonnen is met het gebruik van Iers Mos. Hun laboratorium onderzoek had uitgewezen dat het een positieve bijdrage heeft aan het klaren en daarmee de lagertijd vermindert en de standtijd van hun filters verhoogt.

Erick

Het grote voordeel van Iers mos is dat ik dat kan aanwijzen als de schuldige als mijn bier niet smaakt, dat heb ik dan alvast weer geleerd. Dank voor al jullie wijze raden  :biersmile:

Caspar

Amerikanen fustelen hun bier bijna altijd, zij willen het bier dan ook zo helder mogelijk in het fust krijgen omdat ze hierna toch kunstmatig carboneren. Omdat ze geen hergisting hebben is het bier ook veel sneller op dronk. Volgens mij helpt Irish moss ook niet tegen koudewaas, hiervoor moet je isinglass of gelatine gebruiken (BYO van juli/augustus).

Mijn ervaring is dat de bieren na 2 maanden ook helemaal helder zijn op de fles, de eiwitvlokken bezinken in mijn primaire gistvat al.

Maar Erick heeft gelijk, waarom zou je het niet eens proberen ;).

Groet Caspar

LAM

Maar hoe voegen jullie het mos dan toe aan het kokende wort? Als je met hopzakjes werkt, is het dan handig om het mos ook in een zakje te doen? Dan hoef je het wort daarna niet meer te filteren. Of zinkt het uiteindelijk en daalt het neer bij whirlpoolen?

tdp

Citaat van: LAM op 18-10-2020  19:49 uMaar hoe voegen jullie het mos dan toe aan het kokende wort? Als je met hopzakjes werkt, is het dan handig om het mos ook in een zakje te doen? Dan hoef je het wort daarna niet meer te filteren. Of zinkt het uiteindelijk en daalt het neer bij whirlpoolen?

Gewoon los de ketel in, dan heeft het het beste effect.

LAM

Citaat van: tdp op 18-10-2020  20:02 uGewoon los de ketel in, dan heeft het het beste effect.

Top ga ik dat nu doen haha, druk aan het brouwen namelijk. Dankjewel!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.