Beslag op ons bier

Gestart door dimitri, 23-08-2008 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dimitri

Hallo allemaal,

Sinds kort zijn we bezig met ons eigen bier te brouwen. Ons eerste brouwsel was niet direct een succes te noemen nadat we wat hebben gelezen hebben we een 2de (tot hier toe) geslaagde poging ondernomen (het bier proeft echt goed). Alles ging goed vandaag zijn we begonnen met bottelen.  Toen we de SG wouden meten en het vat open deden zagen we een beslag liggen op ons heerlijk bier. We gokken dat het gist is maar weten het niet zeker. Wat denken jullie (zie foto)?

Groeten
johan en dimitri



Edgar

Ik heb nog nooit live kaam gezien, maar als het dat is, zijn het wel zeer mooie plaatjes. Het ziet er voor mij niet uit als gist.

Wat is trouwens een mort? Afkorting van Mort Subite?

RobinB

Zou heel goed kaam kunnen zijn inderdaad!
Kan je met een kraantje er onder weg tappen?
Misschien dat het dan nog te redden is!

Hopmans

Meestal is kaam een vliesje.
Maar wat ik nu zie is ook niet echt כשרות

Caspar

Citaat van: dimitri op 23-08-2008  17:04 u(het bier proeft echt goed).

Weet je dat 100% zeker... dit ziet er echt heel beroerd uit :-\.

Jacques

Louis heeft gelijk dat kaam meestal een vlies is. Zelf heb ik met uitzondering van één keer weinig ervaring met kaam. Wel heb ik het diverse keren gezien bij anderen. In die gevallen was steeds sprake van een aaneengesloten laag. Mogelijk begint de laag op een manier zoals we hier op de foto's zien.

Verder ben ik het met Louis eens dat he er niet echt goed uit ziet.


Om een idee te hebben onder welke omstandigheden het een ander heeft kunnen plaatsvinden heb ik de volgende vragen.

Waar (in welke ruimte) hebben jullie gelagerd?
Was de vergisting helemaal afgelopen toen jullie gingen lageren?
Hoelang is het geleden dat het waterslot nog iets deed?
Hoelang hebben jullie gelagerd?
Bij welke temperatuur is gelagerd?
Wanneer hebben jullie voor het laatst het bier geproefd?
Hebben jullie diverse keren een monster genomen van het bier of het vat steeds dicht gehad?

dimitri

Dank u wel voor de snelle reacties.

Ondertussen is het een vlies geworden. Dus naar alle waarschijnlijkheid zal het wel kaam zijn. We gaan toch proberen om het te bottelen je weet maar nooit!

Misschien moeten we toch maar een cursus volgen...

groeten

johan en dimitri

ps het bier smaakte echt goed door verschillende mensen laten proeven en ze waren het er allemaal overeens lekker!

Jacques

Dimitri,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om de door mij gestelde vragen te beantwoorden want daar kunnen we met zijn allen van leren.  :weetbeter:

Pieter.

Ik denk ook dat het kaam is, op mijn lambieken zit het ook als vlies maar ook met een korrelige structuur zoals op de foto's.

Op een milk stout die twee maanden heeft gelagerd zat ook kaam, ik heb het bier onder het vlies gewoon gebotteld en het smaakte prima.

 :degroeten:

dimitri

Waar (in welke ruimte) hebben jullie gelagerd?
In de keuken.

Was de vergisting helemaal afgelopen toen jullie gingen lageren?
ja
Hoelang is het geleden dat het waterslot nog iets deed?
1 maand
Hoelang hebben jullie gelagerd?
1 maal
Bij welke temperatuur is gelagerd?
huiskamer temp
Wanneer hebben jullie voor het laatst het bier geproefd?
de dag voor ik gepost heb
Hebben jullie diverse keren een monster genomen van het bier of het vat steeds dicht gehad?
steeds dicht !

Zo?

groeten

Jacques

Hoi Dimitri,

Bedankt voor het beantwoorden van de vragen.

Jouw antwoorden bevestigen wat ik vermoedde over de omstandigheden waarin de infectie ontstaan is. Kaam krijg je voornamelijk als er zuurstof bij het bier kan komen en wanneer je het bier een relatief lange tijd laat lageren bij kamertemperatuur.

Om kaam te voorkomen doe je er goed aan te gaan lageren als de vergisting net niet helemaal afgelopen is. Je hebt dan twee voordelen. Er is nog gist aanwezig tijdens de lagering waardoor de afbraak van het tijdens de vergisting gevormde diacetyl zonder problemen verloopt en het koolzuur dat nog gevormd wordt beschermd het bier tegen infecties. Dat laatste geldt met name voor kaam en azijnzuurbacteriën. Melkzuurbacteriën kunnen zich wel ontwikkelen in een zuurstofvrije omgeving.

JeroenCV

Ter info:
De kaam aanvallen die ik heb gehad begonnen niet met een vlies. Eerst zie je kleine witte deeltjes, en dat groeit in een paar dagen tot het welbekende vlies.

MO

Heb je nog wat meer fotos van het kaam vlies? Dat zou een mooie rapportage zijn, eerst witte puntjes, dan veel witte puntjes en dan een vlies.
Ik ga helemaal met Jacques mee. Mijn hoofdvergisting duurt altijd maar een paar dagen en ik hevel altijd snel naar een tweede fles. Ik heb na dik 130 brouwsels nog nooit kaam gehad. Het lijkt mij dus ook belangrijk om nog met enige gist activiteit te lageren en de lagerfles zo goed mogelijk te vullen (minimale hoofdruimte (headspace)).

De-Geert

Inderdaad is hevelen als er nog een beetje activiteit is een goede manier om kaam te voorkomen.
Als je dit niet goed kan sturen, of je ben gewoon te laat, zijn er nog andere manieren:
- flink schudden waardoor er koolzuur ontwijkt uit je jongbier, dit verdrijft de zuurstof
- een kleine hoeveelheid suiker toevoegen om je jongbier en lagerfles te verzadigen met zuurstof koolzuur

bazje

Citaat van: De-Geert op 29-08-2008  11:55 u- een kleine hoeveelheid suiker toevoegen om je jongbier en lagerfles te verzadigen met zuurstof



Met zuurstof?

Jacques

Dit lijkt mij een kennelijke verschrijving. Ongetwijfeld zal koolzuur bedoeld zijn.

JeroenCV

Citaat van: MO op 29-08-2008  11:46 uHeb je nog wat meer fotos van het kaam vlies? Dat zou een mooie rapportage zijn, eerst witte puntjes, dan veel witte puntjes en dan een vlies.
De foto's hierboven laten de middenfase zien, vlak voor er een geweldig vlies wordt gevormd.
De eerste fase is dat je kleine puntjes ziet, die in de middenfase uitgroeien tot wat de foto's in dit topic laten zien.

De laatste fase is de foto in dit bericht:

De-Geert

Citaat van: bazje op 30-08-2008  12:07 uMet zuurstof?
Citaat van: Jacques op 30-08-2008  12:51 uDit lijkt mij een kennelijke verschrijving. Ongetwijfeld zal koolzuur bedoeld zijn.

Inderdaad. Ik heb het veranderd.

Muldermans

Citaat van: JeroenCV op 31-08-2008  16:15 uDe foto's hierboven laten de middenfase zien, vlak voor er een geweldig vlies wordt gevormd.
De eerste fase is dat je kleine puntjes ziet, die in de middenfase uitgroeien tot wat de foto's in dit topic laten zien.

De laatste fase is de foto in dit bericht:


Ik zie deze foto nu pas voor het eerst, yek dit wil je niet in je bier. Alhoewel het bier niet per definitie verpest hoeft te zijn. Bij ons gilde had een paar maandjes geleden iemand ook een bier met kaaminfectie mee en dit smaakt niet eens erg beroerd. Als ik het niet had geweten had ik het ook niet geproefd denk ik.
Maar goed, dit is wel mooi voorbeeld materiaal om te weten te komen hoe kaam eruit ziet!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.