Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Diepvries als vergistingskast  (gelezen 20517 keer)

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
Diepvries als vergistingskast
« Gepost op: 22-08-2008 01:58 u »
Een klein vraagje,

Hier thuis heb ik een grote diepvries staan die niet meer gebruikt word. Als ik daar nu een conrad thermostaat op aansluit, dan kan ik toch perfect een gecontroleerde vergisting uitvoeren?
Mij lijkt er niets mee mis. Wie bevestigd?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
Re: Diepvries als vergistingskast
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2008 06:27 u »
Prima. Maar kist is onhandig (vanwege het tillen), kast is ok.

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2008 09:07 u »
Maar efficienter omdat de koude lucht naar de bodem van de kist zakt en minder snel ontsnapt als je de klep open doet. ;).

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2008 09:27 u »
Bij De Roerstok is er ook iemand die een vriezer gebruikt in combinatie met een Conra thermostaat. Hij is hier heel tevreden over.

Het voordeel van een vriezer ten opzichte van een koelkast is dat je er meer effectieve ruimte hebt. Bij een koelkast heb je vaak een groentela en een vriesvak. Bij een vrieskast kun je de laden verwijderen zodat een grote lege ruimte krijgt. Vaak is de onderste lade heel kort. Door een plank te leggen op de verhoging aan de achterkant van de vriezer kun je dat opvangen. Het nadeel hiervan is wel dat je de ruimte van de korte lade niet kunt benutten. Voor de opslag van gist en hop is deze ruimte niet geschikt omdat tijdens de vergistnig de temperatuur wat hoger is dan in een gemiddelde koelkast.

Offline Piet_v

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2008 10:40 u »
Ik gebruik ook diepvries - kistmodel - met Conrad thermostaat.

Tillen van het gistvat is inderdaad niet altijd evident, maar ik brouw maximaal 25 tot 30 L.

Koude lucht blijft inderdaad goed hangen; maar de koude CO2 nog beter. Als je tijdens de gisting je hoofd diep in de kist steekt weet je meteen hoe dat ruikt en voelt (prikkelend).

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 22-08-2008 10:51 u »
Bij een vrieskast kun je de laden verwijderen zodat een grote lege ruimte krijgt.

Veel vrieskasten hebben verdampers tussen de laden, daar gaat dat dus niet op.

Koude lucht blijft inderdaad goed hangen; maar de koude CO2 nog beter. Als je tijdens de gisting je hoofd diep in de kist steekt weet je meteen hoe dat ruikt en voelt (prikkelend).
Wel goed tegen oxidatie  :D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 22-08-2008 10:56 u »

Dat geldt voor de nieuwere vrieskasten. De goedkope tweedehandse hebben dat meestal niet.
Goed kijken naar de afbeeldingen van de aanbieders op Marktplaats in het devies als op zoek bent naar een koelkast of vriezer.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #7 Gepost op: 22-08-2008 11:08 u »

Verdampers? Ik ben eens gaan kijken in de diepvries, er zit wel degelijks iets in de weg. Al dacht ik dat het de koelelementen waren.
Pech gehad dus.. Overigens was het dus een kast.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 22-08-2008 11:14 u »
Je kunt toch met dik piepschuim o.i.d. een grote kast om de diepvries maken. Vervolgens sloop je de deur uit de diepvries zodat deze de hele kast koelt en klaar is Thibolleke. Een ventilator in de diepvrieskast zorgt voor een betere koudeverdeling.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 22-08-2008 11:41 u »
Als je ziet wat gevraagd wordt voor tweedehandse koelkasten is het denk ik net zo goedkoop om een tijdje te zoeken op Marktplaats totdat een geschikte koelkast bij jou in de buurt beschikbaar komt.
Bijkomend voordeel is dat koelkasten/vriezers vaak beter geïsoleerd zijn waardoor je een lager energieverbruik hebt. Maar dat kan van apparaat tot apparaat verschillen. Als je goed te werk gaat zul je ook wel een goed isolerende kast kunnen maken maar dan zul je ook wel wat meer materiaalkosten hebben.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #10 Gepost op: 22-08-2008 12:43 u »
Een tweedehandse koelkast is inderdaad het duurste niet. Heb er een tijdje naar op zoek geweest, maar door plaatsgebrek is dat er ook weer niet van gekomen.
Nu is onze diepvries leeg komen te staan en ik dacht  :idea:.
De diepvries is van mijn ouders, dus zal hem waarschijnlijk niet mogen ombouwen.

Offline Joh

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2008 16:10 u »
In sommige berichtjes lees ik over 2 stuks Conrad thermostaten.
Aan 1 stuks heb je toch genoeg om de temperatuur op hoog niveau tijdens de hoofdgisting en later op een laag niveau tijdens het lageren te houden?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2008 16:36 u »
In principe heb je inderdaad aan eentje genoeg. Ik heb er twee tegelijk gekocht om altijd een reseve exemplaar te hebben. Het draadje van de voeler is namelijk heel dun en daardoor ook kwestbaar.
Darnaast kan ik bier wegzetten in een kleine warme ruimte met een verwarmingslamp terwijl ik tegelijk aan het koelen ben met de andere thermostaat in mijn koelkast.

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #13 Gepost op: 24-11-2009 18:29 u »
Ik heb nu een vriezer op de kop getikt. Deze moet een vergistingskast gaan worden. Nu wil het zo zijn dat er allemaal elementen zitten waarin bakken geschoven werden. Kan ik deze loskoppelen zodat er ruimte komt voor de gistingsfles?
Heeft iemand een concreet idee om deze vrieskist om te bouwen? Er is zoveel info te vinden op het forum dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 24-11-2009 20:36 u »
Tja, ben niet echt technisch, maar als ik het bovenstaande topic lees lijkt het me geen goed idee om die elementen/verdampers ertussen weg te halen?
Daar gaat misschien het koelmiddel door en als je een lek maakt in dat systeem ben je niet blij. Ook zal hij vast niet meer zo goed koelen?

Kortom: Ik zou dit model vrieskast niet gebruiken!
:)

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 24-11-2009 21:52 u »
Ik heb nu een vriezer op de kop getikt. Deze moet een vergistingskast gaan worden. Nu wil het zo zijn dat er allemaal elementen zitten waarin bakken geschoven werden. Kan ik deze loskoppelen zodat er ruimte komt voor de gistingsfles?
Heeft iemand een concreet idee om deze vrieskist om te bouwen? Er is zoveel info te vinden op het forum dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Misschien is het beter dat ge eens een foto plaatst.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #16 Gepost op: 25-11-2009 01:14 u »
Henielma is vrij technisch Je moet hem maar eens vragen hoe je dit het beste kunt doen.  :bijdrage_forum:

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #17 Gepost op: 25-11-2009 08:30 u »
Ik ben het met Wiwi eens. Aan de hand van een foto kan ik er misschien iets zinnigs van zeggen. Ik weet namelijk niet of dat soort diepvriezen tussen de lades nog koelen.

Wel weet ik dat in een Brewstrong podcast over gecontroleerd vergisten aangegeven wordt dat je beter een koelkast kan gebruiken omdat die voorzien in een vochtafvoer zodat schimmels minder kans hebben.
Een hoog model zonder vriesvakje erin heeft de voorkeur. Op die manier heb je voldoende ruimte.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #18 Gepost op: 25-11-2009 08:58 u »
Over het gebruik van een koelkast, diepvries als koeling voor gistend wort heb ik een vraagje:

Heeft iemand al eens het verschil gemonitord tussen koelen met een koelkast en koelen door koelvloeistof door het wort te sturen (via een spiraal).? ???
En dan bedoel ik binnen in de wortvloeistof meten.
Want bij een koelkast wordt alleen de buitenkant van uw vat koud, en ik kan mij voorstellen dat het centrum van de vloeistof verschillende graden hoger blijft.  Of is er zoveel turbulentie in het vat (door de vergisting??).
Dit alles natuurlijk gedurende de vergisting.
Bij lagering zal de temperatuur wel gelijk worden na verloop van tijd.

Ik hoop dat deze vraag hier past anders starten we een nieuwe draad...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #19 Gepost op: 25-11-2009 09:30 u »
Ik heb het niet gemeten, maar weet wel het een en ander over vloeistofmechanica. Zeker tijdens de vergisting is er zoveel turbulentie dat er geen of slechts heel kleine temperatuurverschillen in het vat zijn. Bovendien gaat warmere vloeistof op koudere vloeistof drijven, dus jouw suggestie van koude wort aan de buitenkant en warme aan de binnenkant komt echt niet voor. Je krijgt eerder een convectiestroming van wort dat afkoelt en naar de bodem zakt aan de buitenkant van het vat en weer opstijgt in het centrum.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #20 Gepost op: 25-11-2009 09:51 u »
Adrie bedankt,
Ik vraag dit omdat ik merk als ik mijn gecontrolleerde vergisting start (dus nog geen vergisting) het veel moeizamer is om de beoogde temperatuur te verkrijgen.
In het vat waarin +-70L. wort zit hangt "een volledige koelspiraal" in inox.
Maar ik dacht dat het wort zo goed als stil stond, (als er (nog)geen vergisting bezig is) en dat het dan langer duurt eer alles natuurlijk gemengd is...

De sonde zit een 15 cm. "lange zakbuis".

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #21 Gepost op: 25-11-2009 16:02 u »
Dit is de kist:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 25-11-2009 16:15 u »
Je moet even close-ups van die platen plaatsen. Zo op het oog zijn het uitneembare platen. Ik mijn keukenvriezer zit één zo'n horizontaal element boven het snelvriesvak, waar koelmiddel door stroomt. Althans zo ziet het er uit, het is denkbaar dat het alleen aluminium is dat via geleiding de warmte transporteert, maar ik denk van niet.

Deze platen lijken allemaal gelijk, en de koelkast zou te duur worden met zo'n constructie als dat de koelende delen waren. Ik denk dat 'ie aan de achterwand koelt. Dus: heel bruikbaar ding!

Maar toch effe van dichtbij bekijken.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 25-11-2009 16:26 u »
Da's pech gehad. Leuk om gist in te bewaren.

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #24 Gepost op: 25-11-2009 18:23 u »
Hij is niet aan te passen? Nondeju... :echtboos: