25-10-2008 Open Bergsche Bierbrouwkampioenschap (OBBK)

Gestart door PietO, 21-08-2008 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PietO

Beste Bierbrouwers,

ook dit jaar organiseert het Bergsche Bierbrouwersgilde weer op zaterdag, 25 oktober 2008 zijn jaarlijkse

"Open Bergsche Bierbrouwkampioenschap (OBBK)"

(nu voor de 16e keer). Hierbij worden jullie allemaal uitgenodigd om deel te nemen! Het bier wat nog te jong was op het ONK2008 krijgt nu een nieuwe kans om te bewijzen dat het tot de top behoort -naast dat een herinzending altijd de "nodige" verrassingen oplevert-. Echter, ook nieuwe brouwsels zijn natuurlijk meer dan welkom in Bergen op Zoom.

De keuring en prijsuitreiking zal tegelijk plaats vinden met het Bergsche Bierfestival, zodat een gezellig, bierig en muzikaal entourage verzekerd is samenvol. Alle informatie over het festival, inschrijvingsformulieren (inschrijven tot 10 okt.), kosten, reglement, foto's etc. vindt je op onze site: http://www.bergsbierfestival.nl.

Wij rekenen weer op jullie deelname (afgelopen jaar ongeveer 100 inzendingen!!)

Bergsche Bierbrouwers Gilde,
Piet Oosterhaven
Wedstrijdsecretariaat
Email: wedstrijd@bergsbierfestival.nl


Rene Geilings

 :pan: Zijn er forumleden van plan om me te doen?

William

Ja, ik denk dat ik er naar toe ga en ook nog een biertje instuur. Vorig jaar vond ik het erg gezellig.

We kunnen de organisatie verrassen en allemaal onze alt insturen.  ;D Hebben we direct een oordeel van een ander.


Oscar

Goed idee van die alt !! hoewel het geen winnaar zal worden..is het wel leuk om 'm daar in te sturen. Ik zal daar toch weer aanwezig zijn (undercover als Huttenkloas  ;D)

TVERSCH

Ik zal  ook dit jaar weer aanwezig zijn op dit festival op een prima lokatie. samenvol
Goed bereikbaar met de trein en altijd gezellig. :duimop:

Ik ben nu bezig met (voor mijn doen) wat verrassende bieren te brouwen :pasop:

Ik hoop hier wat meer mensen van het FORUM te ontmoeten dan voorheen, en als je mij niet gelooft, vraag het dan Oscar en Martin maar. :idea:

Dit is echt al jaren een heel leuk festival, waarbij de wedstrijd een extra dimensie geeft voor diegene die hun bieren willen laten keuren door de (verse) keurmeesters van het LABO.  :hoera:

Theo :degroeten:

TVERSCH

Wat de alt betreft, die wil ik eigenlijk niet insturen, want daar heb ik al eerder een prijs mee behaald op dit festival. :pan:

Maar misschien wel heel leuk als iedereen dit doet, en dan de resultaten 'bespreken' tijdens het ALTFESTIJN :leren:

Als de meerderheid inzendt, blijf ik zeker niet achter :bijdrage_forum:

Theo

De-Geert

Zou wel lachen zijn, als er ineens een stuk of 20 alts ingezonden worden.

Het lijkt er overigens op dat de typenlijst is aangepast. De American Pale Ale staat er niet (meer) bij, dus die kan ik niet inzenden. Als mijn Baltic Porter op tijd af is doe ik wel mee, dan heb ik 2 bieren in te zenden. Dan moet ik overigens nu wel stoppen met de alt-voorraad opmaken  :nut:

Het wordt voor mij ook eens tijd om de forummers in "real-life" te ontmoeten.

De-Geert

Citaat van: TVERSCH op 26-08-2008  00:59 uMaar misschien wel heel leuk als iedereen dit doet, en dan de resultaten 'bespreken' tijdens het ALTFESTIJN :leren:
Volgens mij wordt dat lastig.

Adrie

Aangezien de weinige alts die ik nog heb de laatste resterende hobbybrouwsels zijn, drink ik die liever zelf op dan dat ik ze instuur. Het biertekort begint nijpend te worden...

JWVG

Misschien dat ik ook maar eens ga (gezellig Geert, kunnen we samen in de trein indrinken bijpraten ;D) Ik heb momenteel erg veel biertjes die ik zou kunnen insturen: naast mijn alt ook nog een meibok, een weizen en mijn beide pale ales. Nog wel even checken thuis of ik ook echt kan...

  :degroeten: JW.

MO

Ik zou mijn alt in kunnen sturen, maar ja, commerciele brouwer he. Dan maar niet.

Het is inderdaad een druk bezocht festival. Uitstekende locatie. Zeer goede sfeer. Ik heb er vorig jaar met plezier getapt. Ik heb een paar festivals op het oog waar ik de komende jaren wil tappen, een top 3 of zo, en dit festival hoort daar zeker bij!

bazje

Ik ga in ieder geval 4 (!) bieren insturen!
Helaas geen alt....

Wel heb ik een probleem ofwel een onzekerheid.
Ik heb een blond bier gebrouwen van 4,6%, bovengistend.
In welke klasse moet ik die nu inzetten?
Ik dacht aan klasse A, maar het enige met "blond" in de omschrijving kom ik tegen in klasse D.
Hiervoor is er echter niet genoeg alc. aanwezig in het bier.

Wordt dit dan een klasse V bier?


Oscar

Dat is inderdaad nog een tekortkoming in de biertypen lijst. Een blonde Klasse A. Ik heb dit al bij het BKG neergelegd...

Citaat van: bazje op 26-08-2008  13:06 uIk dacht aan klasse A, maar het enige met "blond" in de omschrijving kom ik tegen in klasse D.

Je beldoelt Klasse C  ;)  Je kunt 'm insturen in klasse C en dan hopen dat de keurmeester niet proefd dat er te weinig alcohol inzit... :)

De-Geert


Oscar

Commerciële voorbeelden:
  * Bink Blond,
  * Mommeriete blonde,
  * Mug (schelde),
  *  Leckere blond,
   * johnny (Prael),
   * Graaf Dicbier (Muifel),
   * Blondine(Vallei bieren),
   * Brouwertje jubileum bier(leckere).

Dit zijn allen blonde bieren van minder dan 6% alcohol....Klasse A dus  :weetbeter:

De-Geert

Heel goed, wist niet dat er zoveel waren.
Westvleteren is ook <6% overigens.


De-Geert

Citaat van: JWVG op 26-08-2008 &nbsp;11:00 uMisschien dat ik ook maar eens ga (gezellig Geert, kunnen we samen in de trein bijpraten indrinken ;D) Ik heb momenteel erg veel biertjes die ik zou kunnen insturen: naast mijn alt ook nog een meibok, een weizen en mijn beide pale ales. Nog wel even checken thuis of ik ook echt kan...

  :degroeten: JW.
Goed plan!
Je kan je American pale ale alleen niet insturen helaas.

bazje

Citaat van: Oscar op 26-08-2008 &nbsp;13:13 uDat is inderdaad nog een tekortkoming in de biertypen lijst. Een blonde Klasse A. Ik heb dit al bij het BKG Neergelegd...

Je beldoelt Klasse C  ;)  Je kunt 'm insturen in klasse C en dan hopen dat de keurmeester niet proefd dat er te weinig alcohol inzit... :)

Sorry, ik bedoel inderdaad klasse C  ;)

Ik neem aan dat de melding bij bij het BKG nog geen gevolgen heeft voor de lijst op dit festival.
Is het dan het beste om het bier in de vrije klasse in te sturen?

Menno

Citaat van: MO op 26-08-2008 &nbsp;11:59 uIk heb een paar festivals op het oog waar ik de komende jaren wil tappen, een top 3 of zo, en dit festival hoort daar zeker bij!
Welke festivals dan allemaal, Martin?

JWVG

CiteerJe kan je American pale ale alleen niet insturen helaas.

Ja, dat zag ik ook nadat ik het berichtje had geplaatst. Nou ja, misschien doe ik eigenwijs en dien ik het toch in, als Britse Pale Ale. Eens kijken hoe scherp die keurmeesters zijn  ;). Ik zie wel.

 :degroeten: JW.

Johannes

Volgens mij is dit niet echt een festival waar jaarlijks de die-hards van het forum te vinden zijn. Wellicht tijd om daar eens verandering in te brengen. Ik zet het in elk geval op de agenda, en wellicht stuur ik nog een biertje in.

Oscar

Citaat van: Johannes op 26-08-2008 &nbsp;18:24 uVolgens mij is dit niet echt een festival waar jaarlijks de die-hards van het forum te vinden zijn.

Bergen op zoom is natuurlijk niet zo centraal gelegen en ik heb dan meestal een overnachting geregeld (Licence to drink  :D ). Maar een aantal forummers kom ik daar wel tegen... Er kan nog meer bij.  samenvol

Caspar

Volgens mij is een Amerikaanse Pale Ale perfect in de Pale Ale classe in te sturen. Oscar, is het ook geen idee om dit specifiek te vermelden in het LABO regelement?

Hopmans

Neem dan de blonde ale ook gelijk ff mee.
 ;)

Schop ze maar flink op hun donder daar bij het LABO.

 :biersmile:

Caspar

Ik heb eigenlijk twee bieren die ik wel graag wil laten keuren... maar ik kan zelf niet op die dag zijn :-\. wat vinden jullie (en de organisatie), zal ik toch inleveren?

Menno

O-jee... ik voel wéér een discussie opkomen... ;D

Ik ga hier overigens niet naar toe. De afstand is behoorlijk (ook al woon ik centraal) en daarnaast heb ik al genoeg bierige dates dit jaar. Volgens mijn vrouw... :-*

Tijd voor een poll: wie zitten er onder de plak op de schaal van 1-10? :engel:

Caspar

Hahaha, ok... mijn vraag was eigenlijk direct gericht op het OBBK. Concreter geformuleerd: Als iemand mijn "stand in" wil zijn dan stuur ik graag wat in ;D.

Oscar

Caspar ik ben sowieso aanwezig...Dus kan ik je geldprijs en beker gewoon in ontvangst nemen.. ;D ;D

Caspar

OK, het zou zonde zijn als de gouden beker niet in ontvangst wordt genomen ;D. Ik ga eens kijken waar ik in kan leveren ;). Op zich is de timing echt perfect, zo'n 5 maanden na het ONK :duimop:.

PietO

Citaat van: MO op 26-08-2008 &nbsp;11:59 uIk zou mijn alt in kunnen sturen, maar ja, commerciële brouwer he. Dan maar niet.

Het is inderdaad een druk bezocht festival. Uitstekende locatie. Zeer goede sfeer. Ik heb er vorig jaar met plezier getapt. Ik heb een paar festivals op het oog waar ik de komende jaren wil tappen, een top 3 of zo, en dit festival hoort daar zeker bij!

Martin,

ook de MTG-Hobbybrouwdag was vorig jaar uiterst geslaagd. Precies op die dag willen wij onze wedstrijdbieren ophalen (goede reden ook voor mij om weer naar Oss te komen). Kan jij -of iemand anders in Oss- als inleveradres optreden?? Is misschien handig voor een aantal brouwers.

Graag even een PM.


MO

Geen probleem. Allen: neemt je biertjes mee naar de hobbybrouwen dag en Piet zorgt voor het inzamelen.

JWVG

Ik sta vanochtend in de inschrijf-stand. Heb me zojuist inschreven voor het OBBK met 5 bieren  :nut:. Het ONK kwam dit jaar voor mij nog wat te vroeg na mijn bierbrouw-heropstanding, vandaar. Ik heb mijn Alt, Weizen, mijn 2 Pale Ales en meibok ingeschreven.

Hopelijk komen er velen van dit forum!

 :degroeten: JW.

PietO

Citaat van: JWVG op 30-08-2008 &nbsp;08:12 uHeb me zojuist inschreven voor het OBBK met 5 bieren  :nut:. Het ONK kwam dit jaar voor mij nog wat te vroeg na mijn bierbrouw-heropstanding, vandaar. Ik heb mijn Alt, Weizen, mijn 2 Pale Ales en meibock ingeschreven.
 :degroeten: JW.

Klopt als een bus; de inschrijving is binnen maar je was niet de eerste alhoewel wel een van... Nu Oscar's wedstrijdprogramma weer opstarten en kijken welke verrassingen hij weer in petto heeft. He, Oscar, het is helaas niet mogelijk de deelnemers van vorig jaar overnemen te nemen, zodat addressen niet weer ingetypt moeten worden (of ??). Werk aan de winkel.

PietO

Rene Geilings

Voor de deelnemers uit Oost-Brabant heb ik ook nog wel een inleveradres in Eersel.

Oscar

Citaat van: PietO op 30-08-2008 &nbsp;12:57 uHe, Oscar, het is helaas niet mogelijk de deelnemers van vorig jaar overnemen te nemen, zodat addressen niet weer ingetypt moeten worden (of ??). Werk aan de winkel.

Piet, dat kan inderdaad niet, maar wel een leuke optie om in te bouwen. Ga ik ff overdenken!

Johannes

Nog mooier zou zijn als de gegevens na een fiatering rechtstreeks worden overgenomen van de website naar de applicatie. Dat moet toch mogelijk zijn. Het is pleurisveel tikwerk, en je loopt het risico dat je fouten maakt.

Oscar

Citaat van: Johannes op 30-08-2008 &nbsp;20:16 uDat moet toch mogelijk zijn.

Is technisch ongetwijfelt mogelijk... maar hierin ben ik weer de beperkende factor. Hierdoor zou de keuringssoftware deels een andere opzet moeten hebben. Voorlopig toch maar even niet dan...

JWVG

Net een vriendelijke e-mail van Piet O ontvangen met de mededeling dat Amerikaanse pale ales niet worden gekeurd. Ik heb het dus om laten zetten in een Engelse Pale Ale. Geen probleem, ik snap ook wel dat er beperkingen zijn bij keuringen  :duimop:. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in!

 :degroeten: JW.

Jacques

Dat is verrassend! Amerikaanse pale ales zou je volgens de huidige richtlijnen van het BKG moeten kunnen inzenden in de vrije klasse.
Als je het als een Engelse pale ale inzendt loop je kans op puntenaftrek omdat het bier niet geheel stijlvast is.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 22-09-2008 &nbsp;22:22 uNet een vriendelijke e-mail van Piet O ontvangen met de mededeling dat Amerikaanse pale ales niet worden gekeurd.
Dat beperkt mijn inzendingen wel met 50%  :'(.
Misschien is de vrije klasse inderdaad wel een optie.

JWVG

Citaat van: Jacques op 22-09-2008 &nbsp;23:05 uDat is verrassend! Amerikaanse pale ales zou je volgens de huidige richtlijnen van het BKG moeten kunnen inzenden in de vrije klasse.
Als je het als een Engelse pale ale inzendt loop je kans op puntenaftrek omdat het bier niet geheel stijlvast is.

Ha Jacques,

Dat had ik even gemist. Piet stelde voor om het in plaats daarvan in te sturen als Britse Pale Ale, dus daar heb ik in toegestemd. Maar goed, niet getreurd, ik beloof dat ik niet flauw ga doen als ik puntenaftrek krijg. Had ik maar beter moeten opletten. Volgende keer zal ik er zelf aan denken om het in de vrije klasse in te sturen.

Citaat van: De-Geert op 23-09-2008 &nbsp;00:45 uDat beperkt mijn inzendingen wel met 50%  :'(.
Misschien is de vrije klasse inderdaad wel een optie.


Bij mij gaat het om 20% van mijn inzending, dus ik kan grootmoedig doen  ;D. Overigens is het wel 1 van mijn betere inzendingen: van deze en de meibock had ik het meeste verwacht.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 23-09-2008 &nbsp;09:08 uvan deze en de meibock had ik het meeste verwacht.

Ze moeten nog gekeurd worden hoor.. ;D  Als die bieren echt goed zijn zullen ze ook zo beoordeeld worden. En de punten aftrek zal niet veel meer zijn dan 2 of 3 in het ergste geval.. ;)

JWVG

Nou ja: van die Amerikaanse HAD ik het meeste verwacht (want in de echte absolute top zijn 3 punten aftrek natuurlijk dodelijk  ;) ), en van die meibock verwacht ik nog steeds het meeste (als de keurmeesters tegen wat hop kunnen).

Sorry voor de onnauwkeurigheid  ;D

 :degroeten: JW.

Caspar

Ik pleit voor een aanpassing van de biertypen, maak er maar gewoon Pale Ale van waarbinnen je Engelse en Amerikaanse varianten in kunt zenden.

De-Geert

Ik snap het niet helemaal. T(s)jerk heeft op het ONK nog een 3e plaats gehaald met een APA. Is er in de tussentijd iets verandert, of heeft hij ingezonden in de Engelse Pale Ale categorie?

JWVG

Volgens mij verschilt het aantal biertypen dat je kunt insturen per competitie. Bij het ONK kun je alles van Derek Walsh insturen, maar andere competities kunnen om praktische redenen besluiten om minder categorieen toe te staan. Toch, Jacques?

Het BONK is daar alleen maar een extreem voorbeeld van - daar kun je zelfs niet met een Britse pale ale aankomen  :clownsmile:

 :degroeten: JW.

De-Geert

Misschien heb je gelijk, maar op de site van het bier keurmeesters gilde staat de APA ook niet (meer) vermeld.

Citaat van: JWVG op 23-09-2008 &nbsp;12:06 uHet BONK is daar alleen maar een extreem voorbeeld van
Slecht voorbeeld.

Jacques

Citaat van: JWVG op 23-09-2008 &nbsp;12:06 uVolgens mij verschilt het aantal biertypen dat je kunt insturen per competitie. Bij het ONK kun je alles van Derek Walsh insturen, maar andere competities kunnen om praktische redenen besluiten om minder categorieen toe te staan. Toch, Jacques?

In pricipe kun je elk biertype inzenden. Als het niet past binnen de traditionele Labo-indeling kun je het kwijt in de vrije klasse.

Dat je bij een wedstrijd waar het gaat om een bepaald biertype je niet elk bier kunt inzenden spreekt voor zich.

JWVG

Ha Jacques,

Nou ja, die BONK opmerking was niet helemaal serieus. Maar hoe had ik het met mijn APA eigenlijk moeten doen in Bergen, dan? Insturen in vrije klasse en er dan een opmerking bij zetten dat het een APA is?

 :degroeten: JW.

Hopmans


Oscar

Citaat van: Hopmans op 23-09-2008 &nbsp;13:26 uGewoon alle klassen afschaffen!

Dat is een oneindige discussie waar we niet uitkomen.... :weetbeter:

Adrie

Ik vind het raar. Amerikaanse Pale Ales zijn net zo goed (of misschien wel beter) te krijgen hier dan Engelse, dus het keuren van een APA moet ten minste zo moeilijk of eenvoudig zijn als een Engelse.

De-Geert

Maar hoe zit het nu met de APA van T(s)jerk? Dat was toch geen vrije klasse?

JOT

Hallo mede brouwers,

Ja, die discussies met betrekking tot de  biertypes blijf altijd gaan...
Maar het belangrijkste is wie gaat die mooie Bierpul van het OBBK mee naar huis nemen?

Wie gaat er nog meer inschrijven om de beste bierbrouwer van Bergen op Zoom en omstreken te worden?

Er kunnen nog steeds bieren worden ingeschreven en we halen ze graag af op de opgegeven afhaaladressen.

Daarnaast wil ik ook graag alle bierbrouwers en ook biergenieters zeggen dat het 12e Bergse Bierfestival natuurlijk ook een goede gelegenheid is om nog weer eens nieuwe en ook altijd goede bekende bieren te drinken.

Johan.

De-Geert

Tsjerk heeft dus de APA ingestuurd als APA. Er is dus sinds het ONK iets veranderd. Ik stuur wel ff een mail naar het BKG.

Maar voor dit kampioenschap stuur ik mijn APA wel in de vrije klasse in.


Oscar

Citaat van: De-Geert op 29-09-2008 &nbsp;12:26 uEr is dus sinds het ONK iets veranderd.

Nee hoor... :weetbeter:


De-Geert


Oscar

De APA staat niet in de LABO lijst (Ik weet eigenlijk niet of ie er in hoort.. zo ja , dan zet ik 'm erin). Feitelijk zou een wedstrijd de LABO bierenlijst moeten hanteren, maar het is aan de nauwkeurgheid v/d organisatie om een "buitenstaander" te accepteren en daarna is het aan de keurmeester om deze wel of als een ander biertype te keuren.

Jacques

Oscar,

Binnen het BKG is afgesproken dat dit soort bieren ingezonden dienen te worden in de vrije klasse. Maar soms lopen de dingen wel eens anders...

Tsjerk

Citaat van: De-Geert op 29-09-2008 &nbsp;12:26 uTsjerk heeft dus de APA ingestuurd als APA.

Moet ik mijn 3e prijs weer inleveren?  :-\

Jacques

Lijkt mij niet. Er is op geen enkele wijze sprake geweest van misleiding. Zo te merken zijn zowel de wedstrijdleiding als de keurmeester akkoord gegaan met de inzending.

PietO

Beste Brouwers,

De wedstrijdleiding van het OBBK (dus ikke) heeft -net als vorige jaren- besloten om de biertypes zoals die op de BKG-site staan te hanteren om discussies als welles-niets te voorkomen; zeker met keurmeesters. Het LABO is het platform voor de uitbreiding van de lijst ons insziens
:pan:.

Verder, indien gewenst door Jan Willem kan ik alsnog zijn APA opnemen in de vrije klasse i.p.v. als britse Pale Ale (even wat spelen met Oscar's programma om nieuwe etiketten te drukken). Ik hoor het wel  :bijdrage_forum:.

Nogmaals: op de Internationale Hobbybrouwendag in OSS kunnen jullie je wedstrijdbieren ook inleveren (natuurlijk als ze reeds ingeschreven zijn). Merk op: het OBBK is ook internationaal aangezien reeds diverse inschrijvingen uit België binnen zijn! Maakt het natuurlijk niet makkelijker voor jullie om de enorme BIERPUL in Nederland te houden, maar een APA i.p.v. een tripel maakt zeker meer kans  :denken:.

JWVG

Citaat van: PietO op 29-09-2008 &nbsp;22:30 uVerder, indien gewenst door Jan Willem kan ik alsnog zijn APA opnemen in de vrije klasse i.p.v. als britse Pale Ale (even wat spelen met Oscar's programma om nieuwe etiketten te drukken). Ik hoor het wel  :bijdrage_forum:.

Ha Piet,

ik zou het op prijs stellen als je dat inderdaad even zou doen.  :groots: Ik zal je via een PB even laten weten welk nummer de Amerikaanse is (er luisteren hier potentiele keurmeesters mee  ;)). Los van de eeuwige biertypen discussie vind ik de organisatie tot nu toe heel goed  :duimop:.

Groetjes, Jan Willem.

JOT

Hallo Brouwers,

Inderdaad heeft PietO het juiste punt genoteerd:
Wie gaat de bierpul van het OBBK dit jaar mee naar huisnemen.
Wordt het een Bergsch onderonsje? Of gaat de pul toch weer op reis door het land?
En misschien wel verder door Europa, want de Belgen luisteren ook mee.  ;), (en niet alleen de potentiele keurmeesters)

Dus ondanks de vele berichten over de verschillende omschrijvingen in de klasses wil ik toch ook graag iedereen nogmaals oproepen:
Stuur je bier in voor het OBBK, want het is een kans om wereldberoemd te worden in Berrege en omstreken!

Johan.

Caspar

Zo, mijn inschrijving is ook de deur uit! Ik heb zelfs een bier ingezonden dat net niet rijp was voor het ONK :duimop:. Gelukkig hoeven we maar 2 flesjes in te leveren... dat scheelt weer wat gesjouw naar Oss ;).

De-Geert

Ook de mijne is zo juist verzonden.
Ik doe mee met 2 bieren.


PietO

Geert,

Klopt; etiketten komen binnenkort maar de kansen dalen met het aantal bieren. Daarvoor is de eer als je tot de toppers hoort des te groter (nu reeds meer dan 95 bieren; 100 worden waarschijnlijk gehaald)

Zoals je hierboven las ben je zelfs met de APA (in de V-klasse) niet de enige. Gezien het feit dat er vele biertypes zijn met geen inzendingen, wordt het langzaam tijd dat de APA door het LABO opgenomen wordt in de biertypen lijst. 

Caspar

Als er geen inzendingen zijn is het ook geen leuke wedstrijd Piet >:D.

William

En als alle inzenders komen wordt het helemaal gezellig  :proost2:

bazje

Het Bergse festival gaat ook een primeur krijgen!

Voor het eerst zal ik ook mee gaan doen aan een wedstrijd. :elifant:

Ik heb meteen maar 3 bieren ingeschreven, weet ik meteen waar ik sta in deze wereld na de keuring... :pan:

William

Citaat van: bazje op 06-10-2008 &nbsp;22:27 uHet Bergse festival gaat ook een primeur krijgen!

Je bent toch wel aanwezig om de prijzen in ontvangst te nemen?

PietO

Citaat van: bazje op 06-10-2008 &nbsp;22:27 uHet Bergse festival gaat ook een primeur krijgen !!

Dan hebben wij meer deze primeurs  :elifant:. Als ik mij niet vergis zijn er acht deelnemers die de laatste 3 jaren niet voor een ONK of OBBK ingezonden hebben (waarschijnlijk dus nog nooit)! Twee hiervan uit Belgie  :hoera: :hoera:

Rene Geilings

Naast al deze primeurs hebben we NOG een primeur op dit festival.  De presentatie van het eerste commerciële bier van ambachtelijke brouwerij Geilings uit Ossendrecht. Deze brouwerij is 2 juni 2008 (de dag na het ONK2008) opgericht door de broers Marco en René Geilings. Meer informatie hierover op www.geilings.nl.   
samenvol

Oscar

Hee Rene, dat had ik al gezien... Ik ga jouw bier dan eens ff kritisch proeven.... >:D  Website ziet er leuk uit!  :duimop:

De-Geert

Vandaag kreeg ik de etiketten al binnen, snelle jongens die Bergenaren  :duimop:


PietO

Citaat van: De-Geert op 08-10-2008 &nbsp;18:10 uVandaag kreeg ik de etiketten al binnen, snelle jongens die Bergenaren  :duimop:
Merci, en dat voor zo'n oude brouwer...

Even voor de statistieken: het aantal inzendingen per gilde op 9 oktober:
40 - Bergs Bierbrouwersgilde
04 - de Amervallei
21 - De Deltabrouwers
24 - de Roerstok
09 - Hobbybrouwers forum
03 - Maaslands Thuisbrouwers Genootschap
06 - onbekend
---------------------------------------------------
108 inzendingen totaal

Menno

Citaat van: PietO op 09-10-2008 &nbsp;00:35 u108 inzendingen totaal
Netjes!  :duimop:

PietO

Citaat van: Menno op 09-10-2008 &nbsp;12:23 uNetjes!  :duimop:
We staan nu op 118, echter de keurmeesters moeten bijelkaar gesprokkeld worden.

LETOP: alle inschrijvingen zijn allang verwerkt en de etiketten verstuurd. Indien iemand zijn etiketten nog niet heeft ontvangen is de inschrijving niet bij mij aangekomen (is helaas gebeurd bij 3 brouwers). Er schijnt soms iets verkeerd te gaan bij de routering van het domein "bergsbierfestival.nl" naar mijn eigen Email adres  :denken:. In dit geval graag nog even per tel. kontakt opnemen.


JWVG

Aiaiaiai ik ben bang dat ik het niet ga redden zaterdag  :echtboos:. Familieverplichtingen gooien roet in het eten - mijn vrouw is weg, ik had gedacht dat ik me toch nog kon drukken zaterdag, maar het ziet er naar uit dat ik bij de kids moet blijven. Beetje vervelend, aangezien ik nogal groot had ingezet op het OBBK (5 bieren ingezonden  :-\). Geert, jij gaat gewoon wel, toch? Zou jij de keuringsformulieren voor me kunnen ophalen? En in het onwaarschijnlijke geval dat ik iets win (poedelprijs?) deze in ontvangst willen nemen?

Het leven van een vader van jonge kinderen is weliswaar leuk en lekker gevuld, maar het heeft zijn nadelen  :huilen:

 :degroeten: JW.

Menno

Citaat van: JWVG op 21-10-2008 &nbsp;08:30 uHet leven van een vader van jonge kinderen is weliswaar leuk en lekker gevuld, maar het heeft zijn nadelen  :huilen:
Dat weet ik ook wel, JWVG. En JeroenCV komt hier nog wel achter... ;D

Oscar

Citaat van: JWVG op 21-10-2008 &nbsp;08:30 uGeert, jij gaat gewoon wel, toch?

Al was het maar om je Rugtas af te halen...

De-Geert

Euhm, het ligt nog een beetje moeilijk. Ik heb zaterdag nog andere verplichtingen, en Bergen is wel een beetje uit de buurt. Zeker met het openbaar vervoer. 
Voorlopig is het plan wel, om te gaan.

Ik laat het je nog ff weten Oscar, voor de rugtas. Anders kom ik wel een keer langs Enschede (mijn ouders wonen in Twente).

bazje

Citaat van: Menno op 21-10-2008 &nbsp;09:13 uDat weet ik ook wel, JWVG. En JeroenCV komt hier nog wel achter... ;D

 ;D  ;D En Johannes ook  ;D  ;D

Ik zal er ook niet zijn i.v.m. het leeghalen van een huis t.g.v. overlijden.....
Op zondag kwam de oud-ijzerboer en de kringloopvrachtwagen niet  :echtboos:

Alles bij elkaar opgeteld heb ik dan ALLE bijeenkomsten dit jaar gemist en dus helemaal niemand getroffen dit jaar.

Het BONK is daarmee tevens de laatste mogelijkheid en het ziet er naar uit dat ik daar wel heen zal gaan.
Maarja,
Ik heb ook jonge kinderen en die hebben een agenda die voller is als die van mij!

Oscar

Tsjonge wat is dat toch met al die afzeggingen... 't lijkt wel of er niemand kan plannen hier.. >:D  Eerst ja zeggen en dan op het laatste moment toch weer niet...plannen en vooruit kijken, ook met een gezin moet dat mogelijk zijn toch ?  >:D

JWVG

Tja, wat moet ik zeggen, Oscar. Jij leeft in een soort permanente brouw roes, wij in de echte wereld  ;D. In de echte wereld veranderen dingen soms onverwacht, hoe vervelend dat ook is. Ik kan af en toe al geen twee dagen van te voren plannen....

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: Oscar op 21-10-2008 &nbsp;13:07 uTsjonge wat is dat toch met al die afzeggingen... 't lijkt wel of er niemand kan plannen hier.. >:D  Eerst ja zeggen en dan op het laatste moment toch weer niet...plannen en vooruit kijken, ook met een gezin moet dat mogelijk zijn toch ?  >:D

Jij hebt makkelijk praten. Met een gezin lopen de dingen vaak toch anders dan je had gepland of graag had gewild. Een gezin is moeilijk combineren met elke week brouwen en brouwfeestjes aflopen. Je kunt natuurlijk wel iets op de agenda zetten, maar dan blijkt zoonlief een verjaardagspartijtje te hebben waar een van de ouders bij moet zijn. Zeg je dan "nee, sorry, papa moet bierdrinken" tegen een vierjarige? Of vrouwlief blijkt een extra uitvoering of repetitie te hebben waar ze niet onderuit kan.

Voor de duidelijkheid: ik klaag niet, ik geef alleen aan dat de realiteit niet altijd rekening houdt met biergerelateerde verlangens.

De-Geert

Citaat van: Oscar op 21-10-2008 &nbsp;13:07 u't lijkt wel of er niemand kan plannen hier.. >:D 
Klopt, ik kan niet plannen.  ;D

PietO

Citaat van: De-Geert op 21-10-2008 &nbsp;13:58 uKlopt, ik kan niet plannen.  ;D
Ook voor de organisatie van de wedstrijd is het aantal inschrijvingen moeilijk te plannen: ondanks het feit dat de inschrijvingen reeds een aantal dagen gesloten is, komen nog inschrijvingen binnen die eerst door SPAM-filters zijn tegengehouden.

Daarmee wordt ook het plannen van het aantal keurmeesters (ook vrijwilligers) steeds moeilijker. Als deze dan door familiaire omstandigheden afzeggen ... is er een serieus probleem. Twee keurmeesters starten reeds een dag eerder waarvoor lof  :hoera: :hoera:

Beste Brouwers: wij hopen de resultaten toch op zondag, 26 oktober op het web te zetten ondanks kinderen, kleinkinderen, suf hoofd  :clownsmile:, sport  :bokser: en vul maar in  :slaperig:

William

Citaat van: JWVG op 21-10-2008 &nbsp;13:13 uTja, wat moet ik zeggen, Oscar. Jij leeft in een soort permanente brouw roes, wij in de echte wereld  ;D. In de echte wereld veranderen dingen soms onverwacht, hoe vervelend dat ook is. Ik kan af en toe al geen twee dagen van te voren plannen....

Tja Oscar, ik ben er wel hoor , maar ja ik heb dan ook geen kinderen  :o (niet uit principe hoor ;D).

We zouden de brouwvaders tegemoet kunnen komen door eventueel de tas van Geert te ruilen. Geert: als je graag snel jouw tas wilt hebben zou ik hem mee kunnen nemen en kun je hem in Wageningen bij me afhalen.

Oscar

Citaat van: PietO op 21-10-2008 &nbsp;17:25 uondanks kinderen, kleinkinderen, suf hoofd  :clownsmile:, sport  :bokser: en vul maar in  :slaperig:

Bierdrinkende tappers die blijven overnachten... ;D

Caspar

Uhmmm, ik kan er ook niet bij zijn... maar dat wisten de meeste al ::). Ook bij mij is de reden dat ik andere verplichtingen heb. Ik heb respect voor onze bier-ridder Oscar ;).

Oxhead

Ik zal er uiteraard ook zijn. Achter onze stand om ons eerste commerciele bier te tappen :beersmiley:. Ik ben ontzettend benieuwd wat men er van vindt. ::)

PietO

Citaat van: Oscar op 21-10-2008 &nbsp;21:04 uBierdrinkende tappers die blijven overnachten... ;D
Got your point: you're welcome. :pan:

De-Geert

Citaat van: William op 21-10-2008 &nbsp;21:02 uWe zouden de brouwvaders tegemoet kunnen komen door eventueel de tas van Geert te ruilen. Geert: als je graag snel jouw tas wilt hebben zou ik hem mee kunnen nemen en kun je hem in Wageningen bij me afhalen.
Het is officieel: ik ben er zaterdag niet bij, dus ik neem het aanbod graag aan William.



PietO

Citaat van: De-Geert op 22-10-2008 &nbsp;12:17 uHet is officieel: ik ben er zaterdag niet bij, dus ik neem het aanbod graag aan William.
Da's nou echt jammer; net uitgebreid het festivalbier geproefd... precies mijn smaak (mooie tripel).

De B-klasse is reeds door een BKG-keurmeester onderhanden genomen. Ik mag de uitslag nog niet verklappen maar er zat een verdomd lekker bier tussen. Daarnaast iets wat tussen een Duchesse du Bourgogne en een zoete Rodenbach inzat: voor mij het beste bier van de B-klasse maar wie ben ikke...

JWVG

Hihi, ik hoorde net via de tam tam (William) dat ik tweede ben geworden in klasse B met mijn... Alt  :pan:. William is tweede in de vrije klasse met zijn bosbessen/cacao bier (terecht!  :groots:). En de grote algemeen winnaar is... Caspar!  :groots: Die er ook al niet was.

 :degroeten: JW.

PS er net deze week achter gekomen dat ik mijn alt met 100% pilsmout als basismout heb gebrouwen - wat ik dacht dat munchener was blijkt achteraf ook pilsmout te zijn geweest  :verbergen:. Ik vond het bier al zo licht  :nut:


William

Ik ben net terug van een zeer gezellig en druk OBBK. Goed georganiseerd en met dank aan Piet voor de strakke organisatie en service tijdens en na de keuring.  :duimop: Veel leuke mensen en lekker bieren in een gezellige entourage. Hier ben ik volgend jaar in ieder geval weer present (en jullie toch ook hè).

Mijn alt is gewaardeerd met 77 punten: brouwtechnisch in orde maar iets te hard/hoekig door een hoge koolzuurdruk en iets te bitter voor een hop.

Degene waar ik het meest van verwachte was de cacao/bosbes porter en dat is ook uitgekomen: gewaardeerd met 85 punten, 2 punten achter de winnende IPA van Caspar  :groots: : ondanks het hoge alcoholpercentage (9.2%) een mooie milde nasmaak met een mooie balans tussen gebrandheid, cacao en zuur van de bessen. Hier kan ik me goed in vinden.

mijn dubbelbock was gewaardeerd op 69 punten: brouwtechnisch ok maar te gebrand door moutbitterheid. Deze notitie had ik gisteren voor mezelf ook al gemaakt: hij mag iets minder gebrand en iets zoeter. Al met al, nuttige feedback. Deze gaat in de herkansing op het BONK.

PietO

Jaja, net terug van het OBBK en bierfestival. Geen zin meer om uitslagen te posten en verklappen dat Caspar  :hoera: niet aanwezig was om prijzen te ontvangen, doe ik al helemaal niet.

Net Oscar naar bed gebracht en snurken dat ie doet...   :echtboos:

Tot morgen waar later op de middag de uitslagen verschijnen op onze website: www.bergsbierfestival.nl  :elifant:

Caspar

Waaaaah, nu voel ik me wel schuldig dat ik niet aanwezig was :-\... deze mooie scores had ik niet gedacht te behalen :hoera:. Ben benieuwd naar de algehele uitslag.

Volgend jaar ben ik er dus wel bij, maar of de goden me dan nog steeds zo goed gestemd zijn ::).

Menno


Hopmans


Oxhead


Henielma

De uitslagen staan al op de site van het Berg Bierfestival. Dat is snel.   :groots: 

En Casper gefeliciteerd met je prijs.  :hoera:

JWVG

Ik zie alleen maar uitslagen van vorig jaar staan. Waar zie jij Caspar staan?

 :degroeten: JW.

JWVG

Oeps, vergeet het maar, ik zie het nu ook!

 :degroeten: JW>

Caspar

Bedankt mannen! Ik zal vanavond de recepten posten op het forum. Nogmaals jammer dat ik er niet bij kon zijn :'(.

JWVG

Piet,

Klasse B laat volgens mij nog steeds de uitslag van vorig jaar zien. [Herstel: is nu aangepast]

Alles bij elkaar heb ik degelijk maar niet bijzonder gescoord: 71 voor mijn weizen, 72 voor de Britse Pale Ale, 73 voor de meibock, 75 voor de US Pale Ale en 82 voor mijn alt. Een mediaan van 73 dus  :nut:

Heel maf is dat ik 82 punten voor mijn alt kreeg (die de tweede ronde niet haalde in Zutphen), terwijl Geert met zijn winnende alt in Zutphen in BoZ maar 67 punten kreeg. Het blijft mensenwerk natuurlijk, alhoewel ik de beoordeling in Zutphen iets meer vertrouw (in dit geval).

 :degroeten: JW.

PietO

Citaat van: Caspar op 26-10-2008 &nbsp;14:13 uBedankt mannen! Ik zal vanavond de recepten posten op het forum. Nogmaals jammer dat ik er niet bij kon zijn :'(.
Hoi Caspar,

Als eerste natuurlijk grandioos gedaan:
- overall winnaar met een Strong India Pale Ale, eerste in de C-klasse maar ook
- eerste in de V-klasse met een Imperiaal IPA.

Zonde dat je er niet bij was: ik kon de reusachtige bierpul niet kwijt, oorkondes, 2 welgevulde manden met bier, maar in het bijzonder:

de massief zilveren speld met logo van het Bergse Bierbrouwers gilde en jaartal

Dit laatste is dus geen wisselprijs maar kan je eeuwige roem bezorgen. Oscar heeft dit alles in zijn busje mee al zal dat afgeven. Echter als hij dorst heeft weet ik niet wat er van de biermanden overblijft. :clownsmile: :clownsmile:

PietO

Citaat van: JWVG op 26-10-2008 &nbsp;14:18 uHeel maf is dat ik 82 punten voor mijn alt kreeg (die de tweede ronde niet haalde in Zutphen), terwijl Geert met zijn winnende alt in Zutphen in BoZ maar 67 punten kreeg. Het blijft mensenwerk natuurlijk, alhoewel ik de beoordeling in Zutphen iets meer vertrouw (in dit geval).
 :degroeten: JW.
JWVG:
ik (en anderen zeker ook) heb identieke ervaringen met keuringen van hetzelfde bier op twee verschillende keuringen (door twee verschillende keurmeesters). Is natuurlijk jammer, maar ik beheers het vak van keurmeester niet en zou ook niet weten hoe dit te verbeteren. Zie een oplossing door elk bier b.v. 4x te laten keuren door verschillende keurmeesters en te middelen. Helaas zijn er niet zoveel keurmeesters en/of het keuren zou 4x zo kostbaar worden en 4x zo lang duren.

Leuk is echter dat de goede brouwers meestal toch boven komen drijven!





De-Geert

Citaat van: JWVG op 26-10-2008 &nbsp;14:18 uHeel maf is dat ik 82 punten voor mijn alt kreeg (die de tweede ronde niet haalde in Zutphen), terwijl Geert met zijn winnende alt in Zutphen in BoZ maar 67 punten kreeg. Het blijft mensenwerk natuurlijk, alhoewel ik de beoordeling in Zutphen iets meer vertrouw (in dit geval).
Inderdaad opvallend, ik ben erg benieuwd naar het keuringsformulier. Ik vind het nog opvallender dat ik voor mijn Alt minder punten kreeg dan voor mijn APA, terwijl ik de Alt echt veel beter vind.

Maar nogmaals, ik ben erg benieuwd waar de punten eraf zijn gegaan. 


Adrie

Gefeliciteerd, Caspar en William! Grote klasse!

Jacques

Verschillen in waardering is er vooral tussen keuringen met getrainde en niet-getrainde keurmeesters. Bij De Roerstok hebben we een clubkampioenschap waarbij de eigen leden keuren. De winnaar van deze wedstrijd is vaak niet zo succesvol bij het ONK...

Oscar

Zo het was mij het weekendje wel. Het festival was dit jaar erg druk bezocht en de bieren van Huttenkloas werden erg gewaardeerd, ik heb daar bijna 4 fusten leeg getapt (2 leeg, 2 bijna leeg).

Leuke annekdote :
op een gegeven moment kwam er een man in een rolstoel, ook biertjes proeven. Hij was erg content met de tripel, van Huttenkloas, en toen hij voor de 3e keer terugkwam vroeg ik :"Meneer moet u nog rijden ? "  ;D ;D ;D :D :D

Vandaag Heel Nederland door gecrost om mout op te halen om daarna 's avonds nog even met een vriend een biertje in de kroeg te gaan
drinken... Zo maar lekker gaan slapen... :slaperig:

Johannes

Citaat van: Oscar op 26-10-2008 &nbsp;23:35 uLeuke annekdote :
op een gegeven moment kwam er een man in een rolstoel, ook biertjes proeven. Hij was erg content met de tripel, van Huttenkloas, en toen hij voor de 3e keer terugkwam vroeg ik :"Meneer moet u nog rijden ? "  ;D ;D ;D :D :D

Tsongejonge, zwangere 'nee ik ben gewoon dik' -vrouwen, invaliden, leuke doelgroep om de spot mee te drijven.  ;D

Caspar

Citaat van: PietO op 26-10-2008 &nbsp;17:41 uDit laatste is dus geen wisselprijs maar kan je eeuwige roem bezorgen. Oscar heeft dit alles in zijn busje mee al zal dat afgeven. Echter als hij dorst heeft weet ik niet wat er van de biermanden overblijft. :clownsmile: :clownsmile:

Super bedankt :groots:. Volgend jaar zal ik het speldje vol trots komen showen op het OBBK ;D.

TVERSCH

Gefeliciteerd Caspar, uitslagen om trots op te zijn. :groots:
 William had ik al gezien, en ik heb de eer een flesje 'gezond' bier van zijn hand in mijn koelkast te hebben staan. :duimop:

Ik ben ook niet ontevreden over de uitslag, hoewel ik meer had verwacht van het espresso bier. Maar de keurmeester vond het van alles TE veel, behalve het bierige karakter dat was dan weer niet aanwezig.

De entourage bij het festival is wel sterk verandert, doordat een aantal kleine ruimtes nu omgebouwd zijn naar 1 grote feestzaal, en helaas was de ruimte buiten beperkt omdat het nog niet helemaal bestraat was. :degroeten:

Maar het was weer een leuke dag, waar eindelijk ook leden van de Roerstok flink in de prijzen vielen.

Sietze, ik had ook een hogere score verwacht van je Maibock, maar zoals eerder te lezen valt; het blijft mensenwerk.

Zeker de moeite waard om volgends jaar weer te gaan.


Sietze K

Citaat van: TVERSCH op 27-10-2008  11:36 uMaar het was weer een leuke dag, waar eindelijk ook leden van de Roerstok flink in de prijzen vielen.

Sietze, ik had ook een hogere score verwacht van je Maibock, maar zoals eerder te lezen valt; het blijft mensenwerk.

Zeker de moeite waard om volgend jaar weer te gaan.


77 punten is toch niet zo slecht. Vorig jaar zou je er de derde plaats mee hebben behaald, volgens de keurmeester was het een MOOI BIER maar te moutig.
 :degroeten:

Sietze

Adrie

Citaat van: Adrie op 26-10-2008  22:09 uGefeliciteerd, Caspar en William! Grote klasse!

Sorry, JW, ik had jouw tweede plek helemaal gemist. :verbergen: Jij ook van harte gefeliciteerd, natuurlijk! Net heringetreden en dan alweer in de prijzen. Klasse!

JWVG

Dank je wel, geen probleem hoor  ;). Ik moest er eigenlijk wel om lachen - je denkt van te voren in te kunnen schatten hoe de verschillende bieren het gaan doen, en dan win je een tweede prijs met diegene waar je de minste verwachtingen van hebt. Zo zie je maar dat ik geen verstand heb van keuren.  :engel:

 :degroeten: JW.

EBC


JWVG

Daar laat ik me dus niet over uit (zie mijn  :engel:;)

 :degroeten: JW.

PietO

Citaat van: TVERSCH op 27-10-2008  11:36 uDe entourage bij het festival is wel sterk verandert, doordat een aantal kleine ruimtes nu omgebouwd zijn naar 1 grote feestzaal, en helaas was de ruimte buiten beperkt omdat het nog niet helemaal bestraat was. :degroeten:
Zeker de moeite waard om volgends jaar weer te gaan.

En volgend jaar zal de aankleding veel beter zijn: helaas moesten wij dit jaar midden in de opbouw van de zaal dit Festival organiseren. Vandaag zit de aannemer er weer in: formele opening van de locatie pas in april 2009!

Henielma

En vandaag al het keuringsformulier in de bus. Snelle organisatie.  :duimop:

PietO

Vandaag had ik de uiterst moeilijke taak te beslissen wat te doen met het beslist goede bier dat met zorg gebrouwen was, maar niet was opgehaald tijdens het oergezellige Bergse Bierfestival. Alles zelf herkeuren en beoordelen of de BKG-keurmeesters ernaaast zaten of ze gewoon geloven? Na rijp beraad heb ik -zonder overleg- beslist alle bieren met een score onder de 70 een nieuw leven te geven als "Barley Jenever". De andere om t.z.t. zelf en/of met jullie van te genieten en ondeskundig feedback te geven. samenvol
 
In ieder geval onze dank voor het kratje perfecte bieren dat nu over is  :proost2:. Foto's van de keuring en wedstrijd verschijnen binnenkort op onze website, maar bovenstaande wilde ik jullie niet onthouden.

Oscar


Hopmans

Met een bug.  ;D
Als ik op Klasse V druk, dan krijg ik klasse A te zien.
 ;)

Oscar


PietO

Citaat van: Oscar op 28-10-2008  23:30 uEn ondertussen staan de resultaten ook op de LABO website...
En als je op de statistieken drukt Oscar, krijg je de resultaten van het ONK in plaats van het OBBK. Blijft alles handwerk - niet te snel zijn-, helaas. Als de foutjes in het programma er maar uitgehaald worden.

PietO

Citaat van: Oscar op 29-10-2008  09:46 uOpgelost.. ;)

En nog even wat aardigs Oscar: er is meer dan bier op deze wereld ....

Oscar

Oh, die was ik vergeten (oorzaak drank). Mail je die ff naar mij Piet? Leuke foto... Ik heb alleen geen idee wie zij is... ;D

Menno

Oscar, wat is dit nu? Met een aardige dame op de foto en dan haar naam vergeten?  :verbergen:

William

Tijdens het OBBK nog een wedstrijdbiertje met Theo geruild. Hieronder mijn indruk van zijn espressobier:

Uiterlijk: Mooi stabiel romig, cremegekleurd schuim dat heel lang blijft staan. Het bier zelf is gitzwart, daar komt geen licht door.
Geur: Oef, gebrande koffie alleen dan heel sterk. Zo sterk dat het een beetje rokerig, asbak-achtig overkomt.
Smaak: In het begin dezelfde rokerige smaak maar daarna komt er een heel mooi basisbier tevoorschijn met mooie gebrande en chocolade smaken. Hier lijkt redelijk wat geroosterde gerst in te zitten.

Ik denk dat er iets te veel koffie inzit of dat de koffie te sterk gebrand was. Hoe heb je de koffie toegevoegd? Ondanks het rokerige vind ik het wel een lekker bier dat misschien iets zoeter had gemogen.

TVERSCH

William, durfde je het toch aan na het vernietigende commentaar van Piet?  8)

Ik vind zelf ook dat het bier wat body mist. Het is inderdaad een extreem bier, waarbij ik de gemalen espresso bonen  ±5 min. na koken heb toegevoegd.
Gebruikte ingrediënten voor 10 ltr.

1800 gr Palemout 7 ebc
  300 gr Cara Amber 60 ebc
    80 gr Special B 400 ebc
    60 gr Carafa 1400 ebc
    60 gr Chocomout 800 ebc
  400 gr Gerstevlokken

HOP: 14 gr Target (eigen tuin) meekoken

Maischen: 60 min/65º decotie naar 72º/15 min.

Batch in 2 delen vergist met Danstar Nottingham.
1 deel met 40 gram / andere met 80 gram Medellin Secret Single Finca Arabica Espresso bonen -soort Max Havelaar-(gemalen voor toevoeging.)

Het was de bedoeling om een echt sterk espresso bier te brouwen, waarbij ik 40 gr. te weinig vond, en 80 teveel.
Voor bottelen dus alles bij elkaar en als 1 batch gebotteld.

Commentaar keurmeester: Geur is onmiskenbaar koffie! Wel erg sterk, mis het 'bier' karakter.
Smaak wel zacht, uitvloeiend naar sterk gebrand bitter.
Doelstelling gelukt, maar van alles iets TE veel.
Goed gebrouwen. Score: 75 punten

Het is echt een kouwe bak sterke koffie(met asbaksmaak), maar na twee slokken is het extreme weg en als het glas leeg is lust ik er nog wel een. :ziek: ???
De nasmaak is espresso bitter, en blijft heel erg lang  hangen; echt espresso dus ::)

Ik ga het zeker weer brouwen, met een depot van de Wyeast Thames Valley(vollere smaak), en een hogere maischtemperatuur en wat meer Cara mout. Wel gebruik ik weer espresso bonen, want ik denk dat gewone koffie een andere (minder extreme) smaak zal geven, misschien zelfs wat zurig.

Wat de kleur betreft valt het nog best mee. Mijn Dry Stout is nog donkerder, en kreeg als commentaar op het ONK 2008 dat de smaak te gebrand was, maar wel de vermelding: Heel mooi bier !

 :degroeten:


Misschien moet dit verplaatst worden naar de discussie recepten ???

Jacques

Citaat van: TVERSCH op 02-11-2008  03:14 uMisschien moet dit verplaatst worden naar de discussie recepten ???

Daar kun je natuurlijk zelf het recept plaatsen. Als je ProMash of BrouwVisie gebruikt dan ook graag het digitale recept aan het bericht koppelen.

Oscar

Citaat van: TVERSCH op 02-11-2008  03:14 uBatch in 2 delen vergist met Danstar Nottingham
1 deel met 40 gram / andere met 80 gram.

Zul je bij dit bier geen last gehad hebben van een traag opkomende vergisting.. :D

PietO

En hier is hij dan eindelijk: een trotse Caspar -de beste brouwer van Berrege- thuis met de kampioenspul van het OBBK2008 met 123 inzendingen; zijn naam is vereeuwigd op de houten voet. Dat biertje in zijn hand is zeker niet de Strong India Pale ale: is zeker al op?


Nogmaals: onze felicitaties maar volgend jaar... zal het nog moeilijker worden de pul te bemachtigen: op naar de 150 inzendingen. Voor de uitslagen zie:




Oscar


Caspar

Hehehe, nee ik had even een "donker bier" avondje. Tot volgend jaar!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.