Recepten > Kloonbrouwsels

B & NL Kloonbrouwsels, spelregels

<< < (2/9) > >>

Adrie:
Ha Edwin,

Ik zie de bui ook al hangen. Die 5 was ook maar een willekeurig getal. Met vier gaat het denk ik ook wel. Het gaat er wel om dat, zoals jij ook al aangaf, er met zoveel mogelijk mensen gebrouwen moet worden om brouwfouten en verschillen tussen installaties op te heffen. Je zag met het klonen van de Rochefort 8 heel veel verschillen, hoewel iedereen hetzelfde recept had gebrouwen. Ik denk eigenlijk dat 4 toch wel het absolute minimum is.

Nog wat geduld oefenen dan maar voor bieren waarvoor minder animo lijkt te zijn. Niet iedereen komt dagelijks op het forum, gun mensen wel even de tijd om zich aan te melden. We zijn ondertussen met meer dan 450 leden, dus er zijn potentiŰle brouwers genoeg. En mocht er nou echt heel weinig animo zijn voor het kloonproject of voor een bier, dan moet het maar met minder brouwers.

Groeten,

A3

Edwin:
HA3  :proost:

Ik maak me zeker ook nog niet ongerust  ;D. Het is alleen wel duidelijker hoe scherp we onze rol als co÷rdinator zullen gaan neerzetten. Gezien jouw antwoord merk ik dat we dezelfde mening hebben op dit gebied.

Edwin

wim:
Ehm, ik ken de boeken niet waar jullie het over hebben, maar ik weet wel dat de trapisten wereldwijd vermaard zijn, zo sprak ik afgelopen zomer in Brugge met een Rus die speciaal op zoek was naar Westvleteren.
Zal dus in Amerika niet anders zijn.

Ik weet dus niet welke bieren er reeds in jullie kloonboeken staan, maar zou het vanuit bierliefheebrs Ún commercieel oogpunt gezien niet goed zijn de eerste zes hoofdstukken en 13 recepten van het boek volledig te wijden aan de bieren der Trappisten, alle bieren van alle zes de kloosters

Achel
Chimay Blauw
Chimay Rood
Chimay Wit
Orval
Rochefort 6
Rochefors 8
Rochefort 10
Westmalle Dubbel
Westmalle Tripel
Westvleteren 6
Westvleteren 8
Westvleteren 12

Das dus deel 1 van het boek, daar zou dan nog een hoofdstuk gewijd kunnen worden aan de zevende Trappist, die het eigenlijk niet meer is met de 5 recepten van de bieren. (La Trappe)
Blond
Dubbel
Tripel
quadrupel
Witte Trappist

7 hoofdstukken, 18 recepten, in alle sprake van "recultured Trappist Yeast"met het bijbehorende Wyeast nummer voor zover bekend.

Zou dat niet schitterend zijn, al de recepten plus eventueel een verhaaltje per klooster, een mooi werk dat voor elke thuisbrouwer onontbeerlijk zal zijn.
Dit zijn toch immers de recepten die iedereen wil hebben?
En dan ook nog een gemaakt door een groep thuisbrouwers waarvan vele waarschijnlijk een aantal of wellicht alle kloosters ook nog eens zelf bezocht hebben. Hier moeten Amerikanen van smullen.

Tweede deel van het boek zou dan de overige recepten kunnen beslaan

Als ik zo rondkijk op dit forum worden veel van de trappisten reeds gekloond en is er al jaren ervaring mee. Dit gecombeneerd met de nieuwe gestructureerde aanpak zou kunnen resulteren in resultaten en een volledige lijst binnen twee jaar?

In die twee jaar worden er nog anderen recepten en klonen gemaakt, voor deel twee van het boek, bv Brigand en Columbus en wat er nog meer komt dat niet in andere boeken staat.
Recepten gecombineerd met een verhaaltje over de verschillende bieren moet iets mooit opleveren.
Resultaat zal een schitterend werk zijn, dat zowel voor bierbrouwer als drinker een zeer interessant werk zal zijn, geleverd met omrekenformules, geschreven in Engelse taal een boek waar ze over de hele werld op zitten te wachten lijkt mij. Ik zou het in ieder geval kopen..

Wim

PS Ben net lid van t wort wat, volgens mij is op dit forum van bijna iedere vereniging wel een lid te vinden. Als deze ook meedoen met de kloonactie kan er wellicht eens een brouwdag (die er bv bij t wort wat zijn) gebruikt kunnen worden om een recept van een bier goed door te lichten, als de leden van de vereniging het goed vinden natuurlijk, dan gaat het ook een stuk sneller.
Je kan bij bv 8 brouwsels waarvan er grofwreg dria soorten installaties zijn die vergelijkbaar zijn het basis recept volgen en op punten van onzekerheid drie varianten laten brouwen. Dan schiet het lekker op.
En "Een groot samenwerkingsverband tussen alle Brouwverenigingen en Gildes van Nederland" doet het goed op de omslag.

JWVG:
Het idee om in eerste instantie op alle trappistenbieren te focussen is ook bij mij door het hoofd geschoten, maar ik heb het om praktische redenen maar niet geopperd. In principe prachtig, en de Amerikanen zullen er inderdaad van smullen, maar volgens mij valt het benodigde werk bijna niet te overschatten  :P . 18 bieren (waarvan we Westvleteren niet goed kennen) plus alle andere bieren waar we nu al mee van start zijn! En dan voor elk van die bieren een stuk of 5 brouwers zoeken die het gemiddeld toch zeker zo'n 3 keer zullen moeten proberen voor het recept redelijk lijkt, terwijl de projectleider (per bier) al die eigenwijze brouwers in toom moet houden  :-X Het is een mooi idee, maar besef wel dat we dan de komende jaren op dit forum geen tijd hebben voor andere mooie ideeen!

:degroeten: JW.

wim:
hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in.
Wellicht tijdens het project toch eens kijken of er iets meer trappisten bij kunnen komen, het gaat nu lekker op andere speciaalbier gebieden. Inderdaad Westvleteren laten vallen, MAAR wel de "nep"trappist Witte trappist toevoegen, ik houd niet van witbier, maar het zou het geheel wel mooi compleet maken. Van Wit naar Zwart :dansen:

Wat vind je van mijn idee brouwdagen van verenigingen te gaan gebruiken? Dat zou veel tijd kunnen schelen, al zijn ook hier wederom de praktische zaken waarschijnlijk moeilijk te regelen. Maar dat regelen lijkt mij zeker wel de moeite waard, je kan dan in 1 dag tien brouwsels krijgen, met eventueel drie minime receptuurverschillen.

Wim

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie