Recepten > Kloonbrouwsels

B & NL Kloonbrouwsels, spelregels

<< < (9/9)

Johannes:

--- Citaat van: Adrie op 22-11-2004  14:26 u ---Kloners,

Zaterdag had ik met MO een (zoals altijd) leuk gesprek over bier en hierbij kwam ook het klonen ter sprake. We constateerden dat het kloonproject naar onze zin veel te langzaam verloopt en dat het wellicht nodig is om de procedure enigzins aan te passen. MO kwam met de suggestie om voortaan de eerste ronde een probeerronde te laten zijn. We bedenken een aantal verschillende opties voor het recept en iedere deelnemer gaat met een eigen variant (wel afgestemd met de rest) aan de slag. Zo kunnen we in de eerste ronde verschillende mogelijkheden uitproberen. In de tweede ronde gaan we dan met het meest veelbelovende recept verder. Dan brouwen we wel met z'n allen hetzelfde recept, tenzij er geen enkel recept bij zat dat in de eerste ronde in de goede richting zat.
Voordeel is dat we veel meer recepten kunnen uitproberen, nadeel is dat we verschillen die te wijten zijn aan verschillen in brouwapparatuur en brouwstijl veel minder gemakkelijk kunnen uitfilteren.

Wat zijn jullie ideen over deze aanpak? Zullen we het eerst eens met 1 bier uitproberen?

Groeten,

A3

--- Einde van citaat ---

Met deze opmerking (en die van anderen),gaan we hier nog wat mee doen? m.a.w. wordt er nog gekloond? Volgens mij kunnen we al lang concluderen dat een aantal recepten zo goed zijn dat we niet verder moeten proberen deze te verbeteren: Westmalle, Rochefort en Orval ???

:degroeten:

Johannes

Edwin:
Ha Johannes (en de anderen) :proost:

Ik denk dat de Rochefort-kloon nog niet klaar is. De tweede poging was volgens mij een verslechtering in plaats van verbetering van het recept. De status van de pogingen heb ik trouwens hier aangepast.
Als ik zo de geschiedenis doorkijk, zie ik dat er een verschuiving is in het klonen t.o.v. de spelregels. Gezien de brouwintensiteit bij het klonen is dat volgens mij geen probleem. Het gaat er wel om dat er goed geproefd wordt, maar dat hoeft naar mijn idee niet op basis van minimaal 4 brouwsels per recept. Als ik goed las gebeurt dat nu op basis van 1 2 brouwsels per poging.

Kunnen we dit onderdeel van de spelregels aanpassen?

* Dus per poging 1 2 brouwsels (liefst meer).
* Proeven en evalueren door meerdere brouwers
* aanpassen recept en deze opnieuw brouwen.
* Dit proces herhalen tot de kloon goed is.
Edwin

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie