Recepten > Kloonbrouwsels

B & NL Kloonbrouwsels, spelregels

<< < (8/9) > >>

Adrie:
Kloners,

Nog even dit:
Voor de berekening van bitterheid en kleur in Promash kun je verschillende opties kiezen en elke optie berekent weer net andere waarden. Ik stel voor dat we voor de berekeningen van de klonen allemaal dezelfde instelling kiezen om de recepten (en zeker de varianten van 1 bier) vergelijkbaar te houden. Voor de bitterheid houd ik Generic aan en voor de kleur Daniels (de berekeningsmethoden staan in beschreven in Designing Great Beers van Ray Daniels, dus deze waarden zijn ook voor mensen zonder Promash maar met dit boek na te rekenen) en ik wil dus voorstellen om deze instellingen voor de klonerijen aan te houden. De formules kunnen we ook in ons kloonboek opnemen.

Wat vinden jullie ervan?

Groeten,

A3

Jacques:
Hoi Adrie,

Goed idee. Op die manier kunnen we inderdaad makkelijker vergelijkingen doen.

:degroeten: Jacques

Adrie:
Kloners,

Zaterdag had ik met MO een (zoals altijd) leuk gesprek over bier en hierbij kwam ook het klonen ter sprake. We constateerden dat het kloonproject naar onze zin veel te langzaam verloopt en dat het wellicht nodig is om de procedure enigzins aan te passen. MO kwam met de suggestie om voortaan de eerste ronde een probeerronde te laten zijn. We bedenken een aantal verschillende opties voor het recept en iedere deelnemer gaat met een eigen variant (wel afgestemd met de rest) aan de slag. Zo kunnen we in de eerste ronde verschillende mogelijkheden uitproberen. In de tweede ronde gaan we dan met het meest veelbelovende recept verder. Dan brouwen we wel met z'n allen hetzelfde recept, tenzij er geen enkel recept bij zat dat in de eerste ronde in de goede richting zat.
Voordeel is dat we veel meer recepten kunnen uitproberen, nadeel is dat we verschillen die te wijten zijn aan verschillen in brouwapparatuur en brouwstijl veel minder gemakkelijk kunnen uitfilteren.

Wat zijn jullie ideeŽn over deze aanpak? Zullen we het eerst eens met 1 bier uitproberen?

Groeten,

A3

Henk oet Paiz:
Hoi Adrie,

Voor mijn reactie verwijs ik naar mijn bijdrage in de thread over de Rochefortkloon, waarin ik het volgende schreef:

--- Citaat ---Het lijkt me goed dat we in de volgende kloonpoging een aantal verschillen per brouwer introduceren. Het heeft naar mijn idee weinig zin om allemaal hetzelfde recept te brouwen. Ik stel voor om mijn poging dus met een gereduceerde hoeveelheid Special B te brouwen en dan de resultaten te vergelijken. Zo komen we in ťťn brouwsessie veel verder dan dat we allemaal hetzelfde brouwen. Wie weet kunnen we nog meer variabelen introdureren, bijvoorbeeld het brouwen met een Wyeast gist en een opgekweekte uit een originele Rochefort 8 (ik heb beide nog in mijn gistbank), waardoor de ervaringen nog diverser worden.

--- Einde van citaat ---

Het spreekt denk ik voor zich.

Groeten,

Henk† :proost2:

Edgar:
Hoi Adrie,

Dat je van helder bier kunt gaan dubbelzien is me bekend, maar van dubbels helderzien??

--- Citaat van: Adrie op 22-11-2004  14:26 u ---Zaterdag had ik met MO een (zoals altijd) leuk gesprek over bier en hierbij kwam ook het klonen ter sprake. We constateerden dat het kloonproject naar onze zin veel te langzaam verloopt en dat het wellicht nodig is om de procedure enigzins aan te passen. MO kwam met de suggestie om voortaan de eerste ronde een probeerronde te laten zijn. We bedenken een aantal verschillende opties voor het recept en iedere deelnemer gaat met een eigen variant (wel afgestemd met de rest) aan de slag

--- Einde van citaat ---

Ikzelf een uur eerder:

--- Citaat van: Edgar op 22-11-2004  13:34 u ---Is de kloonpoging van Westmalle niet min of meer doorlopend?[edit] Ik wilde aanvankelijk klonen, maar de thread Bijsturing Recept Tripel is zodanig groot, dat het lastig is om er een consensus uit te filteren. Misschien zouden de belangrijkste bijdragers eraan eens een voorlopige conclusie, met alle open opties daarbij, kunnen samenstellen? Misschien kan dat leiden tot een nieuwe kloonronde met afspraken over wie welke variatie brouwt.
--- Einde van citaat ---

En dan nog Henk in de Rochefortkloon-thread, kortom, op een gegeven moment is de mensheid toe aan grote ideeŽn, en ontstaan ze gewoon!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie