Recepten > Kloonbrouwsels

B & NL Kloonbrouwsels, spelregels

(1/9) > >>

Adrie:
Beste brouwers,

Een nieuw hobbybrouwen.nl project is van start gegaan. Het doel is het uitbrengen van een boek met kloonrecepten van Nederlandse en Belgische bieren. We gaan dit gezamenlijk oppikken; een uniek samenwerkingsverband tussen Belgische en Nederlandse amateurbrouwers.

We gaan als volgt te werk. Per bier is er 1 coordinator. Dit is degene die het initiatief neemt om het bier te gaan klonen. Hij/zij zoekt mensen die mee willen werken (minimaal 5) en gezamenlijk bedenken we een recept. De brouwers binnen dit deelproject brouwen het bier volgens het recept. Soms kan het handig zijn om elk een net iets ander recept te volgen (met verschillende hopsoorten bijvoorbeeld) en te kijken welke variant het dichtst bij het origineel zit. Vervolgens worden de bieren tijdens een proefsessie naast het origineel geproefd. Als het moeilijk is om een proefsessie te organiseren is het ook mogelijk om een elk een fles naar een keurmeester te sturen die de bieren beoordeelt op gelijkenis met het origineel. Als het recept wordt goedgekeurd, is het deelproject klaar. Zo niet, dan passen we het recept aan en gaan nogmaals brouwen. Dit proces gaat net zolang door totdat we er zijn.

De coordinator van het bier maakt onder deze rubriek een thread aan. Het is dan gelijk voor iedereen duidelijk wie de coordinator is.
Als een recept is goedgekeurd wordt de thread afgesloten. Als laatste bericht plaatst de coordinator het goedgekeurde recept nogmaals, zodat we niet de hele thread hoeven af te zoeken naar het recept.

Als we voldoende recepten hebben (ik denk dan aan een stuk of 50 bieren), gaan we aan de slag met het boek. Het idee is om ook een Engelstalige versie te schrijven omdat Amerikaanse amateurbrouwers een goede markt zijn. Van de opbrengsten van de boeken kunnen we dit forum financieel ondersteunen en Hobbybrouwen landdagen organiseren. Ik zal optreden als algemeen coordinator van het kloonproject.

Veel succes en plezier met klonen!

Groeten,

A3

Adrie:
Nog even een aanvulling.

Voor een goede receptbeschrijving is het niet alleen voldoende om een storting, de samenstelling van de hoppen en toevoegingstijden, gistsoort, maischschema en kooktijd te hebben, maar ook:

Verhouding mout/water bij het maischen
Temperatuur bij het vergisten
Temperatuur bij het lageren
Lagertijd
Hoeveelheid suiker bij de hergisting op fles

Documenteer deze aspecten dus ook goed!

Daarnaast stel ik voor om de publicatie van de recepten op dezelfde manier te doen. Dit vergemakkelijkt de vergelijkbaarheid. Stel je recepten op voor een hoeveelheid wort van 10 liter. Als uitgangsrendement ga je uit van 80% (Promash-rendement).

Het kloonproject staat open voor iedereen die serieus met het klonen van een bier aan de slag wil. Je hoeft echt geen gevorderde brouwer te zijn om mee te doen. Beginnende en gevorderde brouwer: we leren allemaal heel veel van het klonen en van elkaar. SCHROOM DUS NIET EN DOE MEE! SAMEN MAKEN WE HET TOT EEN SUCCES.

Groeten,

A3

Edwin:
 ;D Je gaat wel heel veel eisen stellen! ;D

Ik voel de hint en ik zal de aanpassingen nog aangeven in de recepten (als ik medekloners heb)

Edwin

Adrie:
Ha Edwin,

Ja, we moeten streng zijn! Dat is niet voor niets. Willen we klonen maken die in de buurt komen van het origineel, dan moeten zoveel mogelijk variabelen in beschouwing worden genomen. Wat dat betreft kent het boek van Wheeler en Protz nogal wat tekortkomingen (geen woord over gist, vergistingstemperatuur en nog wat cruciale dingen). Bovendien: hoe meer we documenteren, hoe beter we verschillen tussen de verschillende brouwers kunnen verklaren. Dit geeft weer aanknopingspunten bij het verbeteren van het recept.

Een goed boek vereist nu eenmaal een gedisciplineerde aanpak. Omdat we met zoveel mensen zijn kunnen we er iets speciaals van maken, iets meer dan het zoveelste boek met kloonrecepten.

Groeten,

A3

Edwin:
 Even wat anders  :proost:

Wat doen we met de recepten waar zich onvoldoende (<4) of zelfs geen medekloners voor aanmelden? Laten we die 'slapen', skippen we die of gaan we actief werven? Ikzelf ben niet echt een voorstander van dat laatste, hoewel het misschien wel het meest effectief is.

Edwin

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie