Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filter / filtergrootte en filtersnelheid  (gelezen 4728 keer)

Offline Marcel

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Daendels Brouwerij
Filter / filtergrootte en filtersnelheid
« Gepost op: 18-08-2008 12:43 u »
Mijn nieuwe brouwinstallatie is klaar (zie foto bij laat je apparatuur zien). Vorige week voor het eerst gebrouwen in de installatie. Alles ging naar wens echter ik twijfel toch over de snelheid van filteren. Ik filter via:

Bier kwam er redelijk helder uit, echter dit kan beter. De snelheid van filteren is bijna 4 liter per minuut. Dit lijkt me aan de snelle kant. Op het forum las ik dat de filtertijden per persoon verschillen naar zeer lang tot zeer snel.

Vraag: Wat bepaalt nu in belangrijkste mate de helderheid na het filteren. Is het de filter, het filterbed of de snelheid van filteren. Ik kan de filter niet veel mee knijpen aangezien ik filter via een pomp. Ik heb de pomp al geknepen van 7 liter naar 4. Indien ik het verder knijp gaat de pomp trillen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bjgodefr

• Senior lid
Re: Filter
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2008 14:40 u »
Marcel is dit je hopfilter, of gebruik je het om je beslag te filteren?

Hoe lang is het filterstukje precies?

Bart

Offline Marcel

• Vol lid
    • Daendels Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2008 15:40 u »
Deze filter gebruik ik bij het filteren van de maisch naar de kookketel. Het gaaswerk heeft een lengte van 5 cm en loopt rond. Deze filters gebruiken ze ook bij het filteren van zwembaden.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2008 16:03 u »
5 cm is wel heel kort! Wat is je rendement eigenlijk Marcel? Ik vermoed dat je met deze filter toch serieus aan rendement inboet. Zelf heb ik een filterbak met filterplaat van 45 op 60cm, toch een veel groter opp. Op het forum worden vooral hevelfilters gebruikt en naar ik hoor is het verschil in rendement ten opzichte van een filterplaat gering. In Amerika gebruiken hobbybrouwers vaak een slang van rvs gaas (vgl met jouw filter), maar deze is toch langer (15 cm en meer).

Dit is uiteraard los van de helderheid, ik ben hier minder goed van op de hoogte, maar denk dat je te snel filtert. Om 20 L wort te verkrijgen filter ik al gauw 1u tot 1u30min.

De helderheid van mijn wort is ook beter als ik muggengaas bovenop mijn filterplaat leg (en dus fijnere mazen krijg).

Offline Marcel

• Vol lid
    • Daendels Brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2008 16:19 u »
Net even gekeken bij rendement van eerste brouwsel in de nieuwe ketel. Zit op 73,1%

Ik ben het eens dat de filtering te snel gaat. Volgens mij is 2 liter per minuut beter. Ik weet niet of de filter te klein is. Als alles door een te kleine filter gaat gaat dan het rendement naar beneden?

Als ik nu alles langzamer door deze kleine filter laat lopen, dan duurt het langer dat het door het filterbed loopt en dan krijg je toch een beter rendement? Of redeneer ik nu verkeerd?

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 18-08-2008 16:27 u »
Op zich is dat rendement niet zo slecht.

In jouw geval kan het wort en spoelwater maar op 1 plek weg waardoor je weinig concentratieverschil suikers / water hebt waardoor spoelen niet zo efficient gebeurt; je wilt een zo groot mogelijk uitstroomoppervlak hebben waarbij het spoelwater op alle plekken het liefst verticaal door de maisch loopt.

Ik spoel met ongeveer 400 ml per minuut.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-08-2008 16:31 u »
Ik ben zeker geen expert, maar inderdaad, als je langzamer gaat filteren dan hebben de suikers meer tijd om in het (spoel)water op te lossen. De gebruikte filtermethode en het filteroppervlak bepalen ook je efficiŽntie. Een goed stukje lectuur vind je hierover op John Palmer zijn site:

http://www.howtobrew.com/appendices/appendixD-1.html

Offline Marcel

• Vol lid
    • Daendels Brouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 18-08-2008 16:38 u »
William,

Een heel duidelijk antwoord. Echter wat is 5 cm onder in een maischketel van 100 liter. Op deze manier heb je toch een redelijke loop naar beneden? Het topje van de filter ligt op de bodem. Zou kleine hoeveelheden spoelen uitkomst bieden ?

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 18-08-2008 16:59 u »
Doordat je maar 1 uitlooppunt hebt zullen alle "kanalen" naar dat punt lopen met de kans dat je kanaalvorming of preferente stromingskanalen krijgt waar veel vloeistof doorstroomt terwijl er op andere plekken weinig spoelwater komt.

Een ander scenario is dat al het suikerwater zich op de bodem verzamelt en dan zijdelings naar het uitlooppunt stroomt.

Echter jouw efficientie is niet slecht dus misschien moeten we er niet zo'n punt van maken.  :weetniet:

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Filter / filtergrootte en filtersnelheid
« Reactie #9 Gepost op: 18-08-2008 21:31 u »
Marcel, heb je na het filteren ook de borstel gespoeld? Dus net voor het droogvallen van het borstel toevoegen van water van ongeveer 80 ļC.

Zonee, dan maakt de snelheid van filteren niet uit zolang je filter maar niet dichtslaat. Want tijdens het maischen zijn de suikers al omgezet en al opgelost in het water.

Zo ja, dan kan de beter tijdens het spoelen de snelheid verlagen omdat dan de restsuikers tussen de borstel nog moeten oplossen in het spoelwater. Dit heeft wat tijd nodig.

Offline Marcel

• Vol lid
    • Daendels Brouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 19-08-2008 08:05 u »
Ik heb inderdaad de bostel gespoeld. I.p.v. de normale 10 minuten wachttijden heb ik het nu 20 minuten laten staan alvorens verder te gaan met filteren.
Opvallend bij het maischen is dat bij koper veel sneller alle suikers zijn omgezet dan in mijn vorige brouwpoan van emaille.
Mijn bier staat nu te lageren. Als dit er toch helder uitkomt en ik zit op een rendement van 73% dan laat ik alles zoals het nu is. Indien het bier niet helder is of als het volgende bier een lager rendement heeft dan ga ik aanpassingen doen in de snelheid en/of manier van filteren.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 19-08-2008 08:16 u »
Je rendement lijkt me prima, maar niet het belangrijkste. Langzaam filteren/spoelen maakt het gemakkelijker om helder wort te krijgen. Helder wort is belangrijk voor een lekker bier.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-08-2008 08:55 u »
Volgens mij hoor je 45-90 minuten te filteren.
 :brouwen: