Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke gist Milk Stout  (gelezen 4007 keer)

Offline Marcel

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Daendels Brouwerij
Welke gist Milk Stout
« Gepost op: 17-08-2008 20:45 u »
Gisteren ben ik bij Burg Bieren geweest en heb daar een perfecte Milk Stout (bier van de maand) gedronken :lekkerbier:. Dit bracht me op het idee om zelf ook een poging te wagen. Hellaas heb ik geen Wyeast voorradig m.u.v. de Wyeast  1214 Belgian Abbey.
Ik heb nog wel korrelgist S-04 en Dansar Nottingham liggen.

Is één van deze gisten mogelijk voor een Milk Stout  ??? ???

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Welke gist Milk Stout
« Reactie #1 Gepost op: 17-08-2008 21:23 u »
Ik neig naar de S04.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-08-2008 14:27 u »
Ik heb enkele maanden terug een milk stout gebrouwen waarvan ik het wort opgesplitst heb in twee. Het ene deel heb ik met de S-04 vergist en het tweede deel met een andere korrelgist (waarvan de naam me nu ontsnapt).

De S-04 was duidelijk de beste, maar het bier had wel een lange rijping op fles nodig om op zijn toppunt te komen (toch anderhalve maand of langer).

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 21-08-2008 15:25 u »
Ik zou wel wat lactose toevoegen dan... S04, gist over het algemeen vrij droog uit.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-08-2008 15:47 u »
Ja lactose kan een goed idee zijn, de mijne smaakt in ieder geval niet zo zoet, eerder een gewone porter smaak.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 21-08-2008 16:07 u »
 ??? In een Milk stout zit toch altijd lacotse? Anders is het toch geen Milk stout maar een gewone stout?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 21-08-2008 16:17 u »
Klopt Adrie. Het hoort wel zo, maar in de praktijk zie je steeds vaker dat een stout met een lage vergistingsgraad ook een Milk Stout wordt genoemd... speur maar eens wat Amerikaanse fora af.

Offline Marcel

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Daendels Brouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 21-08-2008 18:33 u »
Ik heb inderdaad ook gelezen dat lactose steeds minder gebruikt wordt in de Milk Stout.

Is lactose ook bijv bij een drogist of reformzaak te krijgen?

Ik zat eraan te denken om als hop de Challenger en de Fuggle te gaan gebruiken. Dit aangezien ik de East Kent Goldings niet op voorraad heb. De Challenger als Bitterhop en de Fuggle als aroma.

Tags: stout