Alcohol: hoe zit het precies?

Gestart door Hopmans, 15-08-2008 23:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Alcohol: hoe zit het precies?

Vaak is het in het nieuws: een glaasje alcohol op z'n tijd kan geen kwaad en zou zelfs gezond zijn. Maar minstens zo vaak lees je over de schadelijke effecten van alcohol. Hoe zit dat nu precies?

Er zijn verschillende dingen te zeggen over alcohol. Te veel drinken is schadelijk voor de gezondheid. Verder is alcohol niet nodig voor de gezondheid, maar zolang het gebruik verantwoord blijft, is er ook niets op tegen. En voor een kleine groep mensen kan matig drinken iets positiefs hebben. Hieronder lopen we al deze onderwerpen kort langs.

Te veel=schadelijk!
Het drinken van te veel alcohol is schadelijk. Niet alleen kan dronkenschap optreden (met alle risico's vandien), maar ook geeft het een hoger risico op hoge bloeddruk, bepaalde vormen van kanker en leveraandoeningen. Deze effecten kunnen al optreden als je gedurende lange tijd meer dan 3 glazen per dag drinkt. Verder krijg je door het drinken van veel alcohol ook veel calorieën binnen, waardoor je dikker kunt worden.

Verantwoord alcoholgebruik
Alcoholgebruik is geaccepteerd in onze samenleving. Je kunt gemakkelijk zonder alcohol, maar er is ook weer niets op tegen, als het alcoholgebruik maar verantwoord blijft. Verantwoord alcoholgebruik betekent:
• matig zijn; vrouwen maximaal 1 glas en mannen maximaal 2 glazen per dag
• geen grote hoeveelheden achter elkaar drinken
• niet elke dag drinken om gewenning te voorkomen
• niet drinken in situaties met een verhoogd risico op ongelukken (verkeer, bepaalde werkzaamheden, sport)
• rekening houden met het effect van alcohol bij bepaalde aandoeningen of gebruik van medicijnen
Verder wordt het afgeraden alcohol te drinken als je zwanger bent of wilt worden en als je borstvoeding geeft. En wacht met het drinken van alcohol in ieder geval tot na het 16e jaar, maar liever langer.

Hart- en vaatziekten
Voor een kleine groep mensen kan matig drinken iets positiefs hebben. Gezonde mensen vanaf de middelbare leeftijd die regelmatig matig alcohol drinken, hebben minder kans op sterfte door hart- en vaatziekten. Matig alcohol drinken wil zeggen: vrouwen maximaal 1 glas en mannen maximaal 2 glazen per dag. Dit effect is geen reden om het drinken van alcohol aan te moedigen. Om het risico op hart- en vaatziekten te beperken zijn er betere manieren, zoals weinig verzadigd vet gebruiken en veel groente en fruit eten.

Bron: Voedingscentrum.

djeetn

Klopt als een bus (want ik zit in de medische tak  :) ) wel opletten met de uitspraken, 1 glas alcohol en twee glazen alcohol! daarmee willen ze zeggen 1 glas wijn en twee glazen wijn! (moest dit nu whisky zijn dan...  :neenee: ) dus opletten! Maar, één biertje (of soms twee (inderdaad opletten voor gewenning)) per dag kan helemaal geen kwaad!

Mensen met jicht moeten wel opletten, als de jichtaanvallen de oorzaak zijn van alcohol dan is dit in 90% van de gevallen door bier!!


Anton

Ja, onlangs hoorde ik van een man die jichtaanvallen kreeg van bier, maar niet van alt.
Hoe kan dat dan?

Drents Hopbier

Citaat van: Anton op 16-08-2008  17:28 uJa, onlangs hoorde ik van een man die jichtaanvallen kreeg van bier, maar niet van alt.
Hoe kan dat dan?

Dat was zeker een oude Duitser  :D

Hopbier

Anton

Toevallig klopt dit wel! Het is een man van in de 70 uit Emmerich. Haha. :D
Maar wat zit er nu wel/niet in alt wat niet/wel in ander bier zit? :weetniet:

djeetn

Wel, daar weet ik echt het antwoord niet op! Trouwens... toen mijn prof vertelde dat bier, jichtaanvallen zou uitlokken vroeg ik ook wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn! een antwoord heb ik niet gekregen, hij ging het tegen de volgende les eens nakijken! (Maar toen was ik het ook vergeten)  :leren:

RobinB

Jicht wordt veroorzaakt door het neeslaan van urinezuurkristallen in perifere gewrichten. Urinezuur wordt door de nieren uitgescheiden. Alcohol zou via dehydratie een aanval kunnen uitlokken, maar daar moet diegene dan al wel gevoelig voor zijn lijkt me.
Dat die ouwe Duitser het alleen niet heeft met Alt zou kunnen komen doordat Alt's doorgaans lichte bieren zijn?
of hij heeft gewoon een selectief geheugen!

Pieter.

Tja wat moet je met die informatie?

Gaan we straks volgens theoretische tabelletjes leven waarop staat wat je per dag precies moet en mag eten en drinken plus een bewegingstabel ala Nederland in beweging om gezond te blijven?

Nederland theoretiseert een beetje te veel, voor alles is wel een onderzoekje gedaan om de levensverwachting hoger te maken. En er zijn teveel parameters om dit alles weer teniet te doen.

 :degroeten:

Albertus

Het is veel belangrijker hoe plezierig je leeft dan hoe lang je leeft :biersmile:.

Bert

RobinB

Citaat van: Pieter. op 17-08-2008  00:15 uTja wat moet je met die informatie?

??? Is toch vrij duidelijk?
Het is aan te bevelen 1 á 2 alcoholische consumpties per dag te nemen. Bij meer gaan de negatieve neveneffecten van alcohol je parten spelen!
 :biersmile:

alessi

Citaat van: Hopmans op 15-08-2008  23:24 uAlcohol: hoe zit het precies?

Hopmans,
Je kan ook nog extra antwoorden vinden op je vraag door op dit forum te zoeken op de term 'bierengezondheid', of je kan de websites http://www.bierengezondheid.be of http://www.bierengezondheid.nl raadplegen.
Groeten,
alessi

Ronnie

Citaat van: RobinB op 17-08-2008  10:01 u??? Is toch vrij duidelijk? Het is aan te bevelen 1 á 2 alcoholische consumpties per dag te nemen. ...

Toch even nuanceren: deze regel geldt enkel voor wiens lichaam + geest in volledig goede gezondheid verkeert.
Telt niet voor mensen die reeds geconfronteerd zijn met hart en bloedvatkwalen, met suikerziekte, met hepatitis C enz...

RobinB

Het is inderdaad een algemeen advies voor gezonde mensen, maar zou mijns inziens ook voor mensen met hart en vaatziekten wel goed zijn. Voor mensen met diabetes en leverziekten is het inderdaad niet zo'n goed idee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.