Café tapt bier alleen uit fles

Gestart door Jacques, 14-08-2008 20:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Het onderstaande bericht bereikte mij via Eugene Straver.



Café tapt bier alleen uit fles
Misset Horeca, maandag 11 augustus 2008, Demian van der Reijden
Café-restaurant Goed in Arnhem heeft geen tapinstallatie, en serveert uitsluitend bier in de fles. En meer krijgt de gast ook niet: het bier moet ook uit de fles gedronken worden.
'Dat heb ik zo bedacht en zo doen wij hier zaken', aldus exploitant Franklin van Reem in De Gelderlander over zijn concept, waarvan je moet houden of je haat het, blijkt uit de reacties.
Een deel van zijn gasten moppert als ze geen glas krijgen. Dat Goed geen tap heeft, vinden ze nog tot daar aan toe, maar dat Van Reem zelfs geen glas bij zijn pilsjes geeft, vinden ze betuttelend.
'Ik hou vast aan dit concept', aldus Van Reem, die in mei zijn zaak opende. 'Bij de meeste cafés en restaurants zit je vast aan één merk bier. Door met flessenbier te werken kun je hier kiezen uit tal van soorten. Liefhebbers van Grolsch, Bavaria of Heineken kunnen hier allemaal hun eigen favoriete merk pils drinken. Voor sommigen kan het inderdaad even wennen zijn. Maar het is ook een kwestie van gewoon doen.'
Van Reem geeft wel toe dat hij zijn voor ons land unieke concept beter had moeten uitleggen aan zijn gasten. 'Daarom is het concept nu voor iedereen te lezen op kaarten die ik overal in het restaurant heb neergelegd.'

Eduard

Hij gaat nog wel een keer om. Wél een ruime keus aan pils leveren, maar géén bierglas om het zo optimaal mogelijk te kunnen nuttigen vind ik een miskleum.

Patrickbierman

Bier uit fles is niets nieuws aan, ik ben
met de fles groot gebracht.

Anton

 Ha, ik zie het al voor me, een weizen of hergistende trappist zo uit de fles. Of verkoopt ie dat niet?

alessi

Citaat van: Anton op 14-08-2008  21:06 uHa, ik zie het al voor me, een weizen of hergistende trappist zo uit de fles. Of verkoopt ie dat niet?

Er is niets mis met een hergistende trappist zo uit de fles drinken ...
Ik drink ook meestal elk bier uit zijn eigen glas (of uit een passend glas, indien eigen glas niet voorradig)
... maar af en toe drink ik eens een trappist of ander hergistend gerstenat zo uit het flesje, bijvoorbeeld tijdens een wandeling langs de Leie, Blaarmeersen of Watersportbaan alhier, en ik moet zeggen, er is niets heerlijkers dan zo'n bier uit de fles... bij elke slok vermengt de gist zich met het bier, en je krijgt heerlijke andere smaaksensaties dan bij de standaard bier-in-glas versie... Probeer eens!

Anton

Ha Alessi,
tja, ik weet niet, ik drink sowieso liever uit een glas.  :lekkerbier:
Bij een hefeweizen wordt de fles na het uitschenken gerold om de gist te lossen en bij het bier geschonken.
Dan zou je hem wel direkt uit de fles kunnen drinken maar dan is de gistconcentratie per slok verschillend denk ik. En bij andere hergistende bieren probeer ik vaak het gistsediment uit mijn glas te houden.
Maar inderdaad kan ik jouw raad eens opvolgen en het proberen, alleen is de Leie wel erg ver weg, alhoewel, we hebben de Ijssel...... ;D..

alessi

Hoi Anton,

Je hebt gelijk, bij elke slok is de gistconcentratie anders, vooral in het begin omdat de gist nog aan het loskomen is. Het is ook niet iets om altijd te doen. Ik doe het gewoon omdat het buiten praktischer is gewoon uit het flesje te drinken...
By the way, ik was vorig weekend nog in Deventer en Giethoorn. Dat is niet zo veraf denk ik. De IJssel passeert ook in Deventer. Laat ons volgende keer samen een hergister op fles drinken langs de IJssel.

Alessi

Anton

 Goed idee! Zeg maar wanneer je in de buurt (Zutphen) bent, ik zorg wel voor de hergisters. :proost2:

Menno

Niet mijn café, wat een rare snijboon. Die uitbater... :neenee:

Patrickbierman

Citaat van: Anton op 14-08-2008  21:06 uHa, ik zie het al voor me, een weizen of hergistende trappist zo uit de fles. Of verkoopt ie dat niet?

Ik zie het ook al voor me, een weizen of hergistende trappist.  :lekkerbier:

Edgar


wiwi

Is toch niks mis mee. In het jeugdcafé waar ik uitging werden wel meer bieren uit het flesje gedronken, o.a. Horse-ale was er toen vrij populair… steevast uit het flesje terwijl de glazen in het schap stonden.

Menno

Citaat van: wiwi op 23-08-2008  11:40 uIs toch niks mis mee. In het jeugdcafé waar ik uitging werden wel meer bieren uit het flesje gedronken, o.a. Horse-ale was er toen vrij populair... steevast uit het flesje terwijl de glazen in het schap stonden.

Dat noemen ze bij ons een keet. Staat veelal bij een boerderij...  ;D

alessi

Citaat van: Menno op 23-08-2008  23:44 uDat noemen ze bij ons een keet. Staat veelal bij een boerderij...  ;D

Jeugdcafés in België hebben wel wat gemeen met wat in Nederland een 'keet' genoemd wordt, bijvoorbeeld. het visiterende publiek, vnl. 16- tot 20-jarigen... en het bier
In België bedoelt men met een jeugcafé ofwel
1) een commercieel uitgebaat café dat zich op de jeugd richt, op vrijdagavond na schooltijd zit zo'n café stampvol met schoolgaande jeugd, boekentassen liggen op grote hopen op het voetpad... Voorbeelden zijn er te vinden in elke middelgrote Vlaamse stad, Brugge (Eiermarkt, vooral vroeger), Roeselare, Torhout, Oostende, Kortrijk, Gent (enkele cafés aan het St.-Pietersstation)... Ik heb in zo'n gelegenheden een deel van mijn opleiding genoten.
2) een niet-commerciële gelegenheid vooral door de jongeren zelf georganiseerd, waarbij jongeren samenkomen om elkaar te ontmoeten, te drinken, praten, en andere activiteiten te beoefenen. Dit is toch meestal semi-officieel, meestal in jeugdcentra, parochiezalen, etc.

In Nederland heeft een keet iets meer een underground karakter, dikwijls meer zuipkoten, iets minder officieel, soms privé, ... Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, de jeugd heeft nood aan gelegenheden waar ze vooral met leeftijdsgenoten kunnen omgaan, en het zijn prima gelegenheden waar men leert drinken... Waar is de tijd dat ik mijn eerste Rodenbachs leerde drinken, en sloten pils, en zeegueuze's in Oostende ...? 
   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.