Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aalst, Asse en Ternat gaan hopcultuur redden  (gelezen 6305 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Aalst, Asse en Ternat gaan hopcultuur redden
« Gepost op: 14-08-2008 20:43 u »
Het onderstaande bericht bereikte mij via Eugene Straver.

Aalst, Asse en Ternat gaan hopcultuur redden
Het Nieuwsblad, 11 augustus 2008 (Regio  Oost-Vlaanderen)  Marc Coppens
Fons Temmerman (74) uit Erembodegem is de enige overgebleven actieve hopteler in oost-Vlaanderen. Na Fons dreigt de leegte. Of toch niet, want Aalst, Opwijk, Ternat en mogelijk ook Affligem willen samenwerken om de hopcultuur in de regio nieuw leven in te blazen.
Hopteler Fons Temmerman (vooraan) en Jan Blindeman van de Baardegemse Objectieve Bierproevers zagen de hopteelt jarenlang achteruitboeren. Van de 400 hectare hopvelden in de jaren vijftig, schieten er nu nauwelijks vijf over. mac
'In de jaren vijftig had je in de streek van Aalst en Asse nog 400 hectare hopvelden; nu schieten er daar nog nauwelijks 5 van over', zegt Fons Temmerman, pionier van de evenwichtige hopteelt van wie de producten worden verwerkt door de Ninoofse brouwerij Slaghmuylder, producent van onder meer Witkap. 'Fons is de laatste actieve hopteler van het Aalsterse en van heel Oost-Vlaanderen', vult Jan Blindeman van Bobsa (Baardegemse Objectieve Bierproevers) aan.
'Best jammer, want de Aalsterse hop is kwalitatiever dan de hop die in Poperinge wordt geteeld. Maar de terugkeer van de draadvelden met economische rendabiliteit in de Denderstreek zit eraan te komen', denkt Blindeman. 'Niet alleen is door een tekort op wereldniveau de hopteelt, na opeenvolgende jaren van groot verlies, opnieuw rendabel; er is ook interesse van de overheden om de hopcultuur nieuw leven in te blazen.'
'Dat klopt', zegt Aalsters schepen van Landbouw Johan Stylemans (Open VLD). 'Het was onder meer op aangeven van VVV De Faluintjes dat we het idee hebben opgevat om de hopcultuur nieuw leven in te blazen. Daartoe heeft Aalst de krachten gebundeld met Asse, Opwijk en Ternat en ook Affligem toont interesse. In Aalst willen we een hopveld in Meldert opnieuw aanleggen en daarrond willen we ook fiets- en wandelroutes organiseren en een levendig museum uitbouwen.'
'We mikken op een formule van een intergemeentelijk samenwerkingsverband of een intercommunale al staat in die formule het dienstverlenend karakter voorop. De hopteelt is zeer intensief en voor het onderhoud van de halve hectare willen we een beroep doen op sociale tewerkstelling. De Loods ziet dat momenteel niet zitten en dus gaan we op zoek naar een alternatief. Wat knowhow betreft, kunnen we alvast rekenen op de medewerking van hopboer Roger Baert. Brouwerijen nemen inmiddels zelf contact op en tonen opnieuw interesse. In Aalst en Asse wordt het hele dossier in september aan de gemeenteraad voorgelegd.'
'De financiering komt van de deelnemende gemeenten, maar ook de provincies Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant willen hun steentje bijdragen. Tegelijk proberen we een Europese subsidie in de wacht te slepen in het kader van de regionale en culturele ontwikkeling.'
'Dit alles is erg hoopvol', zegt Blindeman. 'Er is een nieuw elan en we zijn het nu wel zeker: de laatste doet het licht nog lang niet uit.'
Achtste Hoppetocht op vrijdag 15 augustus van 12.30 tot 14.30uur. Start in Zaal 'Ons Huis', Rampelberg 118 in Baardegem. Deelnemen kost 10 euro. Kinderen gratis. Info bij Frank Roelandt op 0472-90.71.61 of via bobsa@zythos.be. Op 6september opent de enige overgebleven hopteler Fons Temmerman de deuren van zijn bedrijf met animatie en proeverijen. Iedereen is welkom vanaf 14 uur op de Brusselbaan 85 in Erembodgem.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline alessi

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Aalst, Asse en Ternat gaan hopcultuur redden
« Reactie #1 Gepost op: 14-08-2008 23:30 u »
Dit is inderdaad hoopvol...
Na een bezoek vorig jaar aan de IKEA te Ternat, had ik eens mijn GPS, om terug te keren naar Gent, zo ingesteld dat de E40 autosnelweg vermeden werd. De tocht leidde ons aldus door Meldert en andere dorpjes waar ik anders nooit kom. In Meldert zag ik een grote stapel hoppalen liggen langs de weg die te koop aangeboden werden. Een teken aan de wand des tijds... Hopelijk hebben ze ondertussen niet al hun hoppalen verkocht.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2008 10:41 u »
Net over de grens in Oost-Vlaanderen in Vlaams Brabant in Sint-Martens Bodegem (Deelgemeente van Dilbeek) is er ook nog een teler: Jean De Wael. Leeftijd ergens rond de 55j. Doet het als bij-activiteit.
In Poperinge en in Noord-Frankrijk (Chez les Ch'tis) is er terug een peulschil heropleving veroorzaakt door de hogere prijzen vorig jaar. Prijzen die  vermoedelijk gehandhaaft blijven.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2008 10:45 u »
Op die 6de september kan ik iedereen die kan aanbevelen eens bij Fonske te gaan op z'n open bedrijvendag. Men kan er ter plaatse dagvers afgeëeste kwaliteitshop kopen aan groothandelsprijzen en meedoen.

Offline alessi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2008 21:45 u »
Op die 6de september kan ik iedereen die kan aanbevelen eens bij Fonske te gaan op z'n open bedrijvendag.

Interessant!
Ik heb even de gegevens opgezocht voor de geïnteresseerden:

Alfons Temmerman
Brusselse baan 285
9320 Erembodegem

6/9/2008 vanaf 14h!

Ten zuiden van Aalst, op de N9, linkerkant, rijdend richting Brussel.

Hallertau van biologische teelt

Zijn hop wordt verwerkt in de bieren van brouwerij Slaghmuylder (bvb Witkap Stimulo)

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-08-2008 10:09 u »
Hallertau van biologische teelt

De Hallertau is de Hallertau Mittelfrühe. Hij zal dit jaar ook terug de East Kent Goldings hebben een een beetje Challenger.
Ik kan niet komen, zit een pak zuidelijker. Doe Fonske veel groeten.

In de tekst bovenaan lees ik ook dat de kwaliteit van hop uit de streek van Aalst veel beter zou zijn als de Poperingse. Dat klopt, hebben we keer op keer ondervonden. Toen er nog competitie was, waren steeds 2 die met de ereprijzen gingen lopen: Tuur van Drogenbrouck en Fonske Temmerman. Prachtige hop, zondermeer.
Ronnie.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-09-2008 10:57 u »
Gisteren zijn Brouwerinneke, Bubs, jasper en ik hier naar toe gegaan. Hier wat fotootjes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 07-09-2008 11:12 u »
Zo, jullie hebben zo te zien een mooie dag meegemaakt. Heerlijk he die hopgeur. Volgens mij hebben jullie geen hopproblemen meer komend jaar.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 07-09-2008 11:26 u »
Hele mooie foto's. Vooral leuk om te zien dat er nog een hoop handwerk is. Nu zie ik pas hoe hoog de hopstaken wel niet zijn.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 07-09-2008 15:58 u »
Het was een erg leuke en zeer leerzame dag voor de hobby hopteler. Om nog maar niet te spreken van de Belgische gastvrijheid van Brouwerinneke en Edgar!

Ik zal later nog wat fotookes posten en wat meer uitleg geven over de leerstof, want vandaag geen tijd. Ik moet die hoppen verwerken. Stel je voor die hop is vrijdag geplukt, zaterdag was tie droog en vandaag zondag zit hij in de kookketel... Hallertau Mittelfrüh Bio. Wat ruikt die lekker!

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #10 Gepost op: 08-10-2008 14:08 u »
Ook Gulpener gaat de hopcultuur redden. :hoera:

Bert

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 08-10-2008 14:14 u »
Gulpener is goed bezig.
ik vind het fantastisch wat ze doen.
Het is nu mijn standaard huisbier geworden.
Geen Amstelpils, Grolsch en Heineken meer, maar Gulpener.

:degroeten:

Tags: biernieuws