even voorstellen ed

Gestart door wim, 08-02-2004 02:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

wim

LS,

Goedendag allen bierliefhebbers/brouwers,

Bij deze wil ik mij even voorstellen (dat had ik eerder moeten doen, ik kijk hier al maanden rond).

Mijn naam is Wim, 26 jaar, waanachtig in Amsterdam en sinds 25 november 2003 bezig met de bereiding van verschillende dranken, waaronder Mede, Kombucha en BIer.
Al mijn spullen schaf ik aan bij Rob van Gelder.

Ik heb tot nu toe vijf brouwsels (zeven soorten bier) gebotteld.
Het zesde staat nu te pruttelen. Bij de eerste vijf brouwsels heb ik gebruik gemaakt van bierpakketten, doch geen op de wijze waarop ik het volgens de gebruiksaanwijzing had moeten doen. (zo heb ik op en gegeven moment tien liter gesplitst en vijf liter ervan gefilterd, nieuwe suikers toegevoegd en Champagnegist, een zwaar bier, mjammie)
Mijn zesde brouwsel heb ik gemaakt met verscheidene moutextracten plm 2 kg en 200 Cara Aromat 300EBC Mout via minimaisch en gist van een flesje Natte van 't Ij opgekweekt, volume plm 12 ltr.

Helaas heb ik nog niet het budget om een goede maischketel, wort verzamelpijp, molen en koeler aan te schaffen, dus nu pruts ik een beetje aan met 2 X 10 ltr RVS pannen (nu te koop bij de Aldi voor 15Euro).

Mijn voorkeur gaat uit naar donkere zware bieren en dat is dus ook hetgeen ik primair wil brouwen, al heb ik een Tripel gebrouwen voor een verjaardag.

Oke ik zal de komende tijd wel wat vragen stellen op dit forum, wat als ik het goed gezien heb de grootste is van Nederland. Zo zou ik graag eens bij willen zijn als een ervaren brouwer aan de slag gaat.

Dat was het wel even voor nu.

MZZL,

Wim

"Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag"

 





gelfling

Hallo Wim,

Ik lees dat je graag eens kennis wil maken met ervaren bierbrouwers in de praktijk.
Nu wil ik mezelf niet als ervaren beschouwen, ik heb pas 7 brouwprocessen achter de rug, incl. het cursusbrouwsel. (vanaf november).
Het is misschien wat ver weg, maar op Zondag 4 april is er een Gezamenlijke brouwdag in streekmuseum "De Locht".
Je ziet daar een aantal fanatieke brouwers (waaronder mezelf) die daar een potje bieer aan het brouwen zijn. Van emmers naar weckketels tot volautomatische brouw installaties.
Het streekmuseum ligt in melderslo, vlak bij Horst (limburg).
Het thema dan is: (verantwoord) "kruiden".
We gaan dan een kruidenbier maken met de kennis die we opgedaan hebben door een lezing van een beroemde Nederlandse brouwer.
Al met al: voor iedereen die dit interessant vind, is dit natuurlijk erg leuk.
Verder zijn er dit jaar ook nog 2 Demo's bierbrouwen.
De gezamelijke brouwdag, kan ik je zeker aanbevelen, hierdoor ben ik ook lid geworden en heb ik de kunst van het brouwen mogen proeven!

wim

Na het intypen van het eerste bericht ben ik aan de slag gegaan, zes maal reeds gebrouwen en bij het zesde brouwsel 200gr echte mout gebruikt.
Dit vond ik wat karig en zodoende heb ik net mijn eerste brouwsel gemaakt met enkel mout.
1kg pilsmout 3EBC
1kg Vienna 7EBC
0.5kg Cara Aroma 300EBC

Bij gebrek aan molen heb ik een vijzel gebruikt, er kan een handje mout in dus ik was erg lang bezig met schroten, volgens mij ging dat ook erg fout, resultaat was een mengels van meel, hele korrels en allerlei maten ertussen en kaf.
Gepoogd te miaschen in 8 ltr water, toch ging ik qua temp vaak over de juiste waarden heen.
Ik heb geen wortverzamelpijp dus gebruikte ik een filtenzak, het ging allemaal niet zo lekker, zo klaterde het flink bij het overgieten in de tweede pan met zak, anyway, ik hield 6 liter water over, heb toen de zak even licht uitgeknepen tot volume plm7 liter was , aangevuld met water tot plm 9 liter en suiker toegevoegd en de aromahop (10 gr Saaz 2,7%) tot 10 liter met 1 liter water waar ik 20gr hop 7,8% reeds een uur in had laten koken.
Een kwartier gekookt, foutje, bij het aan de kook brengen brande het een beetje aan.
Mijn vorige brouwsel dat drie dagen heeft staan gisten in een vat overgeheveld (wel mooi toch in drie dagen van 1080 naar 1020) en het vat onbehandeld gebruikt om de gekoelde wort in te laten klateren, ik ga ervan uit dat de gistdrab en restand vorige brouwsel die er in zit gelden als een ruime giststarter.

Het ging niet zo als ik had gepland, vooral het miaschschema liep in de soep en het spoelen, nu heb ik hier de apparatuur niet voor of genoeg ervaring in het per graad verwarmen van een grote hoeveelheid vloeistof.
Leerzaam was het wel en mijn feitenlijk eerste echte brouwsel. (Al gaat hij de boeken in als numero zeven)

Ervaring wil ik inderdaad graag opdoen nu, al is het maar om eens te zien hoe goed geschrote mout eruit ziet en hoe het filteren in zijn werk gaat.

Jan-Willem Fukkink mailde mij over een brouwdag bij 't Wort Wat, ik doe mee.
Ook de suggestie van Gefling vind ik het overwegen waard, al is dit iets moeilijker, want ik heb ook geen rijbewijs.

Iemand nog tips om met zeer beperkte middelen toch goed te spoelen?

MZZL,

Wim

"Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag"

MO

kostenloze filteremmer: ga naar een snackbar en vraag of ze een mayonaise emmer over hebben, die zijn er tot 25 liter. Boor in deze emmer zoveel mogelijk gaatjes van 5 mm. Hiermee kun je uitstekend filtreren. Wel eerst het filterbed opbouwen. Dus: filtreren en filtraat (de vloeistof) opnieuw opbrengen, dit eventueel nogmaals herhalen, spoelen maar en klaar.
gr
MO

Adrie

Nog gemakkelijker: haal twee van die emmers. Boor in de ene de gaten, zoals MO beschreeft, schuif deze in de tweede. In de tweede heb je onderin een plastic kraantje gemonteerd. Zo kun je gemakkelijk het debiet regelen en het wort opvangen in een andere emmer of je kookketel. Zorg voordat je je beslag in de filter stort dat er water in de onderste emmer staat (precies tot aan de onderkant van de geperforeerde bodem van de eerste emmer), zodat er bij het storten geen lucht in achter blijft.

De gaten die MO aanraadt lijken me wat groot, ik zou voor kleinere gaten gaan. Wat ook goed werkt is een vrij fijne rvs gaas over de grotere gaten leggen. Je krijgt dan veel minder kafjes en andere rommel mee.

Succes ermee,

Groeten,

Adrie

gelfling

Voor het schroten: Zoek op een rommelmarkt een oude douwe egberts koffiemolen. Hiervan is het huis van metaal en is de verschroting regelbaar. Schroef deze op een plank met een gat, boormashine eraan schroeven... klaar!
Eventueel met een oude 1,5 liter fles op de kop erop monteren (verwarmen) en bodem eruit snijden, zodat je een grotere mout-toevoeging hebt.

wim

Dacht eraan om deze week een meter of twee koperpijp te gaan halen bij de Praxis, zelfs zonder technische achtergrond moet het toch mogelijk zijn dit juist te buigen en in te zagen met een ijzerzaag? (haha kan ik nu die granieten vijzel gebruiken om de rondingen te buigen en kan die weer gewoon dienst doen als notenkraker en amandelpasta/mosterd-bereider) Weet alleen niet hoe ik dan een slang kan bevestigen, maar dat zien we wel als we de pijp in handen hebben. Een pijp die gebruikelijk dient als waterleiding heeft op het oog de juiste afmeting, of moet het een slag dikker zijn?
Het voelt niet goed om die hete wort in contact te laten komen met plastic, ik heb wel een plasic gistvat maar daar gaat het afgekoelde in en dat vat is ervoor gemaakt, of mayo emmers dit zijn weet ik niet. (Als die emmers een deksel hebben kunnen ze gebruikt worden als opslag voor mout ed, kan het gewoon in de koele tuin ipv koelkast, scheelt een hoop ruimte (voorzie ik, want nu valt dat nog best wel mee)

Wat de molen betreft, ik moet inderdaad maar eens naar een rommelmarkt of bazar, goed idee.

Bedankt voor de suggesties,

Wim de Geus

"Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag"




Patrik_Claes

Hoi Wim,

Kijk eens op deze thread ivm de hevelfilter/wortverzamelpijp: http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Vragen&action=display&;
amp;num=1056958637&start=25

Groetjes en succes,

Patrik

Huub Krekels

Beste Wim,

op de rommelmarkt of op www.marktplaats.nl is van alles te koop. Enkele suggesties:
Als een ambachtelijk bakker bij jou in de buurt zit, kun je deze vragen voor emmers, waarin hij bakkersbenodigheden krijgt. Deze hebben vaak een inhoud van 25 liter. Zijn geschikt voor levensmiddelen, dus ook wort e.d. Van deze emmers kun je zeer goede gistvaten maken.  :gistsmile:Via Brouwland bijvoorbeeld, kun je stopjes bestellen, waar een waterslot in past. Je hoeft dan alleen een klein gat in de deksel te boren. Als je de bakker zegt waarvoor je de emmers nodig hebt zal hij deze graag aan je afstaan. Je krijgt dan wel de opmerking dat hij eens van je bier wil proeven. Dus geen probleem. Ik heb van mijn bakker inmiddels 5 emmers met deksels gekregen.
Ik zou geen koperen buis halen bij praxis maar bij een loodgieter. Deze heeft koperen buis op een rol. Deze buis heeft verschillende diameters. Je kunt deze buis gemakkelijk met de hand vervormen en deze rondom een gasfles oid rondmaken op de diameter die je wilt hebben. Ik gebruik een diameter van 12 mm. Kun je een beetje solderen dan is dat helemaal gemakkelijk. Je kunt ook knelkoppelingen gebruiken. Dit is wel duurder. Het is jammer dat ik hiervan geen foto's of tekeningen aan je kan laten zien, doch misschien kan iemand anders je die wel laten zien. Ik adviseer je toch om bij een bierbrouwvereniging te gaan. Je leert hier ontzettend veel en ik heb nog niet meegemaakt dat iemand niet behulpzaam is. Kijk maar naar dit forum waarvan verschillende leden van verschillende bierbrouwersverenigingen lid zijn. Concurentie kent men hier volgens mij niet.

Vraag eens in je kennissenkring rond of iemand nog een weckketel heeft en daarmee niets meer mee doet. Je zult verrast staan, hoeveel mensen zo'n ketel voor je hebben. Je kunt uiteraard ook eens gaan kijken op een rommelmarkt.

Op dezelfde manier kun je ook aan een gasbrander komen. De vierpoot gasbranders, die op aardgas gaan kun je gemakkelijk ombouwen naar butaan of propaangas. (instroomgaatje vol solderen en daarna doorprikien met een hete kopspeld.) Ga wel steeds veilig te werk en koop goede slangen e.d. voor op de gasfles.

Ik weet zeker dat als je eenmaal de smaak te pakken hebt, je verslaafd raakt aan het brouwen. (niet aan de alcohol)

Veel succes. :beersmiley:

Gr.

Huub

Eduard

Ik heb destijds 5 meter koperbuis (12) bij de Praxis gekocht. Die was opgerold. Kortere stukken zijn recht. De Praxis is vrij prijzig dus het loont zonder twijfel om bij een loodgieter te checken.

Mijn weckketel heb ik ook van een rommelmarkt. Da's dus sowieso een goede tip om daar eens te kijken. Hier op de Zwarte Markt in Enschede zijn ook veel van die wijnballons van 5-20 liter te koop. Misschien moet ik er ook maar een paar aanschaffen, dan kan ik meer tegelijk onder 't waterslot hebben staan (al lijken mij 10 stuks nogal veel :))

Hopmans

Hoi Wim,

Welkom op dit forum  :proost2:

 :degroeten:

PS. 18 mrt ben ik er wel hoor.
Neem ik mijn Blondie mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.