Ook hier wordt gebrouwen

Gestart door Kelderbrouwer, 11-06-2008 09:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kelderbrouwer

Hei,

Samen met mijn gezin (man en 3 kinderen), woon ik in Jordet, dit ligt in Noorwegen in de provincie Hedmark, gemeente Trysil. We wonen sinds juni 2006 vlak bij de skipistes en hebben het erg naar ons zin.
Als vrij snel na emigratie zijn we begonnen met het maken van bier en wijnen en we 'zuiveren' ook water om daar de allerheerlijkste dranken van te maken.

We gebruiken tot nu toe alleen nog kant en klaar pakketten voor het maken van bier, ook vanwege het feit dat 4 gezinsleden coeliakie hebben en dus o.s. geen gluten/tarwe/rogge/haver mogen. Maar ik ben wel op zoek naar wat er wel mogelijk is voor ons. Afgelopen kerst hebben we glutenvrij bier gemaakt dat met de kerst niet te drinken was maar nu al heel wat beter drinkbaar is. Kwestie van lang laten staan. De smaak is nog niet helemaal je van het maar het is in ieder geval drinkbaar.

De bessen voor de wijn halen we uit ons eigen bos en we maken er heerlijke rode, witte en rosewijnen van. Vorig jaar hadden we op 16 juni 10 cm sneeuw en daardoor hadden we zo goed als geen bessen. We hopen dit jaar dus weer een flinke voorraad wijn te maken want de kelder wordt erg leeg en we willen graag een aantal flessen van elk soort ook een aantal jaren laten liggen.


De meeste spullen voor het brouwen kopen we gewoon in de winkels hier in Noorwegen, er is heel wat te krijgen.

Groeten uit Noorwegen,
Lieke van Zwienen

Jacques

Hoi Lieke,

Welkom op dit forum. Leuk om te zien dat dit forum steeds internationaler wordt. Er zijn op dit forum een paar draden over glutenvrij bier. Met de zoekfunctie kun je die opzoeken.

dboskma

Leuk dat je er ook bent Lieke.

Groetjes,
Diana

De-Geert

Kan je misschien iets meer vertellen over hoe jullie glutenvrij bier hebben gebrouwen? En wat voor kant-en-klare pakketten zijn dat, die glutenvrij zijn?




Eduard

Ik ben ook wel benieuwd naar deze kant-en-klare paketten, want ik heb ze hier niet in de winkel zien staan.

Kelderbrouwer

Voor het glutenvrije bier gebruiken we geen kant en klare pakken, sorry voor de miscommunicatie.
Om glutenvrij bier te maken gebruiken we de flesjes tomtebrygg, deze zijn glutenvrij en worden in vrijwel ieder winkel verkocht in Noorwegen. Samen met wat gist staat dat minimaal 10 dagen te bluppen in de kamer en wordt dan in onze geïmporteerde Grolsch beugelflesjes gedaan samen met een theelepeltje suiker. Voor de volgende keer wil ik het e.a. gaan aanpassen want de smaak is nog niet helemaal zoals ik het wil maar het is drinkbaar. Helaas heb ik 23 liter in één keer gemaakt en dat heb ik voorlopig nog niet op (drink 1 flesje hooguit in 3 weken tijd) maar het bier wordt steeds lekkerder en er komt steeds meer kracht in.

Ik heb me hier aangemeld om ideeën op te doen zodat ik een nog smakelijker glutenvrij biertje krijg.

Voor mijn man kopen we kant en klare bierpakketten in de winkels, in veel winkels zijn ze te koop en we hoeven ze dus nooit te bestellen. Met de kerst maken we kerstbier (zoals iedere Noor dat doet met kerst) en dan maken we dus ook gebruik van tomtebrygg en wordt er ook nog mout aan toegevoegd (is in ieder winkel te vinden bij de babyvoeding), dit blijft zo'n 10 dagen bloppen en dan is er een heerlijk oud bruin winters biertje, heerlijk als we weer een temperatuur van -24 graden hebben ^-^
Er worden door andere Noren ook wel kruiden(mengsels) toegevoegd maar de oudere Noren zijn vooral gek op de normale versie.

Onze biertjes zijn gewild op ieder feest en iedereen levert netjes onze Grolsch beugeltjes weer in na gebruik.

Ik zal nu eens gaan zoeken op dit forum naar glutenvrij bier en eens kijken welke ideën ik op kan doen. Had er nog niet aan gedacht dat er meerdere mensen waren die glutenvrije biertjes brouwden. Alhoewel dat niet anders kan met zoveel mensen die glutenvrij moeten eten.

Bedankt alvast en groeten uit helaas heel nat Jordet vandaag,
Lieke



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.