Iwaki md10

Gestart door Deegee, 08-04-2008 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deegee

Beste medebrouwers
Er is al een tijdje iemand nieuwe Iwaki md10 pompjes via ebay aan het aanbieden tegen de prijs van 39 euro. Verzending naar België bedraagt 25 euro. Voor een nieuwe pomp lijkt mij dit niet veel, maar ik denk dat dit pompje net niet krachtig genoeg is voor de circulatie in een gamellen-herms?
Wat denken jullie?

Tsjerk

Ik heb zelf de MD-30. Voor minder zou ik niet willen gaan. (in een herms)

EBC

Het is een pomp met geringe opvoerhoogte. Dat wil zeggen dat hij niet veel druk kan produceren.
Het is een prima pomp voor het overpompen van water of wort van het ene vat naar het andere. Bij een hoogteverschil van 1 meter haalt het pompje omgeveer 5 liter per minuut, dat hangt allemaal een beetje af van de lengte en dikte van de slang die je gebruikt.

Ik gebruik hem om mijn wort afloop over te pompen van maischketel naar de kookketel. En na het brouwen om het wort over te pompen van een tijdelijk vat naar mijn echte gistingsvat (ik brouw in de keuken en moet mobiel zijn...). 45 liter is in een minuut of 10-15 overgepompt. Dat vind ik prima.

En het is een lekker klein gevalletje waar ik bovendien zonder enig tussenstuk mijn siliconenslangen op kan aansluiten. Ik gebruik voor alles dezelfde 14x10 mm siliconenslang en dat vind ik erg makkelijk.

Alternatief is een MD-6Z. Dit is een precies even grote pomp qua afmetingen, maar het een iets kleiner debiet, maar juist grotere opvoerhoogte. Daardoor levert hij ongeveer dezelfde prestaties als een MD-10. Het verschil is dat de MD-10 bij meer oplopende tegendruk snel aan capaciteit verliest. De MD-6Z heeft een hogere opvoerdruk, maar levert wat minder capaciteit. Echter, bij 1 meter hoogteverschil presteren ze nagenoeg gelijk.

Lang verhaal voor een prima brouwpomp voor het overpompen van je vloeistoffen tot brouwsels van ca 60 liter. Maar ik denk voor een HERMS wat minder geschikt. Maar ja, wie wil er nou een HERMS  >:D

Jasper0907

De MD-10 heb ik gekocht via ebay, waarschijnlijk dezelfde aanbieder als waar jij het over hebt (Frankrijk?). Voor een Herms is hij absoluut niet geschikt, veel en veels te weinig aanzuigkracht waardoor de pomp als snel neigt te gaan droogpompen. Wij gaan hem nu gebruiken als pomp voor het koelwater:

regenton --> Md-10 --> platenkoeler --> regenton

Gr. Jasper

Marcel

Ik ben zelf op zoek naar een zelfzuigende kleine pomp. Hiertoe contact opgenomen met Iwaki over de MD10. Deze gaven aan dat deze niet zelfzuigend is.

Jasper0907

Citaat van: Marcel op 10-04-2008  17:59 uIk ben zelf op zoek naar een zelfzuigende kleine pomp. Hiertoe contact opgenomen met Iwaki over de MD10. Deze gaven aan dat deze niet zelfzuigend is.


Haha dat verklaart de lage aanzuigkracht ;)

RobinB

Niet een van de algemeen gebruikte HERMS pompen (Iwaki MD15 t/m 40, March) is zelfaanzuigend. Dat is het probleem voor deze pomp niet, eerder het beperkte debiet en druk dat de pomp kan leveren.
@jasper: Waarschijnlijk heb je em op een verkeerde plaats in je geprobeerd? Of je trekt ergens valse lucht?

Jasper0907

We hebben met slangklemmen om de aansluitingen alles luchtdicht gemaakt, dus valse lucht zal het niet zijn. Ik denk dat de md/10 qua capaciteit gewoon echt te kort komt..

EBC

'Niet zelfaanzuigend' betekent dat je de pomp met vloeistof moet vullen voordat je hem aanzet. Dus de hele aanzuigleiding én de pomp moeten vol zitten. Anders zal hij het nooit doen.

En daarom staan dit soort pompen altijd op het laagste punt gemonteerd. Dan lopen ze bijna vanzelf vol.

Was dat ook zo?

Caspar

Daar heb ik behoorlijk mee zitten knoeien toen ik mijn IWAKI MD-30 voor het eerst gebruikte... Je moet hem of zelf aanzuigen met je mond, of de leidingen vullen met water inderdaad anders pakt ie niet.

Jasper0907

Uiteindelijk is het ook wel goed gekomen met die md-10, maw hij pompt. Ik denk dat ik me er teveel van heb voorgesteld. Ben blij als de md-40 binnen is  ;D

 :proost2:

JWVG

Heren,

ik wil zeer binnenkort zo'n MD10 gaan kopen via die Franse aanbieder op Ebay. Ik heb geen HERMS, en ook geen plannen in die richting, dus de bovengenoemde prestaties (1 m hoogteverschil, een paar minuten voor een brouwsel van 20 L) klinken me prima in de oren. Ik wil vooral het wort uit de filterkuip omhoog pompen naar de brouwketel, en na het brouwen (en koelen) overpompen naar het gistvat. Zo te lezen gaat dat er prima mee - voor het pompen van de afloop naar de brouwketel vind ik een beperkt vermogen zelfs wel handig. Dat Jasper (EBC) aangeeft dat je er rechtstreeks siliconen slangen op kunt aansluiten vind ik ook een pre

Alleen heb ik nog 1 vraag: ik wil binnenkort ook nog eens een platenkoeler aanschaffen. Heeft deze pomp ook genoeg vermogen om door een platenkoeler te pompen? Misschien een domme vraag, maar ik heb zowel de MD10 als een platenkoeler nog nooit gezien....

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 06-09-2008  15:52 uMisschien een domme vraag, maar ik heb zowel de MD10 als een platenkoeler nog nooit gezien....

Ik zou volgende week mijn platenkoeler mee kunnen nemen...

JWVG

Ja, leuk! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: JWVG op 06-09-2008  15:52 uAlleen heb ik nog 1 vraag: ik wil binnenkort ook nog eens een platenkoeler aanschaffen. Heeft deze pomp ook genoeg vermogen om door een platenkoeler te pompen? Misschien een domme vraag, maar ik heb zowel de MD10 als een platenkoeler nog nooit gezien....

In mijn HERMS gebruik ik zowel een MD10 (ook via Ebay uit Frankrijk) als een MD15. De MD10 gebruik ik voor het whirlpoolen en voor het overpompen van het spoelwater.  Voor het circuleren van het wort via de warmtewisselaar komt de MD10 net wat te kort.
Voor het verpompen van de ene ketel naar de andere is de capaciteit van de MD10 voldoende. Het verpompen via een platenkoeler zal niet vreselijk snel gaan maar ik denk dat dat juist een voordeel is, grotere pompen moet je al snel gaan "knijpen" omdat de koeling anders onvoldoende is.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.