Brouwschema voor cranberry bier of iets wat daar op lijkt

Gestart door jetze1, 01-12-2007 14:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jetze1

Ik zoek een brouwschema voor cranberrybier of iets wat daar op lijkt.
Ook de hop en andere ingrediƫnten wil ik graag weten.


Wil het eigelijk ook nog wat verdiepen in die zin dat ik steeds hoor spreken over het gebruik van mais tijden het brouwen. Hoe zit het dan met de olie uit de mais. Hoe haal je die eruit?
Gebruik je dan ook zelfde gist?
 
Wie kan mij helpen? :denken:

Gerb

Hoi Jetze, welkom op het forum. Ik hoop dat je hier veel opsteekt.

Jouw vraag is wel een beetje vaag. Kun je iets meer vertellen over wat je wilt? Het mooiste is natuurlijk dat je zelf een opzetje geeft. Als je dat (nog) niet kunt, zou je de zoekfunctie kunnen gebruiken. Met cranberries heb ik nog niets voorbij zien komen, wel met allerlei andere vruchten. Onlangs is er een discussie geweest voor een kersenbier, zie hier de link . Cranberries zijn doorgaans wel zuurder dan kersen, dus pas op dat het wel drinkbaar blijft.

Als je op zoek bent naar een fruit-lambic recept kun je dat hier ook vinden. Dat is wel wat lastiger vanwege de speciale gist. Zie hier hoe je zelf gisten vangt. Je kunt ook een speciale Lambic gist van Wyeast bij Brouwland bestellen.

KeesDeBrouwer

Hoi,

Grappig dat je iets wilt doen met cranberries. Dat idee kwam namelijk ook bij mij op vanwege een brouwsel dat niet helemaal goed uit de verf is gekomen.
De bedoeling was namelijk om een simpele tripel te maken, maar om een of andere reden blijf het brouwsel heel erg nevelig (troebel dus).
Omdat kleur en geur nou niet echt verkeerd zijn ga ik er een experiment mee uithalen (weggooien kan altijd nog). En dat experiment gaat als volgt:

Op de markt (waar je euro ook wat waard is) heeft vrouwlief voor mij een pond cranberries gekocht. Die worden in gedroogde vorm geleverd. Om te zorgen dat de sappen goed kunnen worden opgenomen heb ik die bessen eerst een dag laten wellen. Vervolgens in twee porties gesplitst en ingevroren. De twee porties alleen maar voor het gemak  omdat ik 2 flessen van 10 liter voor de lagering gebruik. Het vriezen heb ik gedaan met de achterliggende gedachte dat daarmee de schil van de bessen gaat barsten zodat bij ontdooien de inhoud vrijelijk beschikbaar komt.
Met een dag of wat zal ik het zaakje weer laten ontdooien en toevoegen aan de lagerflessen.
Vervolgens is het afwachten voor een periode van waarschijnlijk enkele maanden om te zien of alles ook gaat 'oplossen' zoals bij een kriek.
Dat is voorlopig alles wat ik er over kan vertellen. Ik zal van tijd tot tijd natuurlijk blijven testen of het product nog wat wordt en dat later terugmelden.

Groeten en veel brouwplezier.

Maarten

Citaat van: KeesDeBrouwer op 24-12-2009  18:15 uHoi,

Grappig dat je iets wilt doen met cranberries. Dat idee kwam namelijk ook bij mij op vanwege een brouwsel dat niet helemaal goed uit de verf is gekomen.
De bedoeling was namelijk om een simpele tripel te maken, maar om een of andere reden blijf het brouwsel heel erg nevelig (troebel dus).
Omdat kleur en geur nou niet echt verkeerd zijn ga ik er een experiment mee uithalen (weggooien kan altijd nog). En dat experiment gaat als volgt:

Op de markt (waar je euro ook wat waard is) heeft vrouwlief voor mij een pond cranberries gekocht. Die worden in gedroogde vorm geleverd. Om te zorgen dat de sappen goed kunnen worden opgenomen heb ik die bessen eerst een dag laten wellen. Vervolgens in twee porties gesplitst en ingevroren. De twee porties alleen maar voor het gemak  omdat ik 2 flessen van 10 liter voor de lagering gebruik. Het vriezen heb ik gedaan met de achterliggende gedachte dat daarmee de schil van de bessen gaat barsten zodat bij ontdooien de inhoud vrijelijk beschikbaar komt.
Met een dag of wat zal ik het zaakje weer laten ontdooien en toevoegen aan de lagerflessen.
Vervolgens is het afwachten voor een periode van waarschijnlijk enkele maanden om te zien of alles ook gaat 'oplossen' zoals bij een kriek.
Dat is voorlopig alles wat ik er over kan vertellen. Ik zal van tijd tot tijd natuurlijk blijven testen of het product nog wat wordt en dat later terugmelden.

Groeten en veel brouwplezier.

Klinkt leuk, Kees! Let wel dat de voorgaande vraag van 2 jaar eerder stamt. Ik zit niet zo in de cranberries, en niet in fruitbieren in het algemeen, maar de doseringsvraag is geloof ik erg lastig bij fruit, omdat hoeveelheden suikers en aromatische componenten niet voorspelbaar zijn. Je zou kunnen testen door wat van je fruit uit te persen en toe te voegen in de beoogde dosering aan een vergelijkbaar bier, of aan een proefmonster?

Gerb

Als je kijkt naar deze link, zie je dat cranberries best wel zuur zijn. Je bier zal dus afhankelijk dosering een redelijk zurig karakter krijgen. Hoe lang staat de tripel in het vat. Is de gist nog levensvatbaar?

Edgar

Opvallend aan de smaak van cranberries is volgens mij vooral de flinke samentrekkendheid. Lijkt me lastig combineren met bier, misschien ook omdat die eigenschap zou kunnen reageren met de eiwitten in het bier. In elk geval met het mondgevoel.

Kruimeltje

Dit bier brouw ik al enkele jaren en is commercieel gezien mijn best verkopende biertje. Tijdens het koken voeg ik de cranberry's toe

KeesDeBrouwer

Vervolg op het cranberry-experiment:

De flessen met het probeersel staan nu al enkele maanden te rusten bij circa 10 graden. Er is niet veel beweging in te zien. Daarom heb ik met een zelfgemaakt hulpstukje en de boormachine geprobeerd om de bessen in stukjes te hakken. Maar dat valt nog niet mee. Het lijkt wel of ze een zeer taaie huid hebben.
Het is enigszins gelukt om ze open te breken, maar daarbij blijft het dan wel.

Omdat ik de koelkast nodig had voor een ander brouwsel (met lagergist) heb ik de flessen in de warmtekast gezet en laat ze nu op circa 15 graden een tijdje staan.

De geur van het 'bier' is erg sterk door de bessen, nogal fris-zurig.
Zal over een tijdje (weken) nog eens zien wat er van geworden is en nog eens proeven en sg meten.

RobinB

Citaat van: Kruimeltje op 26-12-2009  16:43 uDit bier brouw ik al enkele jaren en is commercieel gezien mijn best verkopende biertje.

Hey Kruimeltje, ben je officieel commercieel (op kleine schaal) of toch (nog?) niet?
Op je site staat namelijk:
CiteerSinds een aantal jaren brouw ik, Doeke Visser, hobbymatig mijn Amelander biertjes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.