Schroten met stoom

Gestart door Schaepekop, 29-09-2007 11:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schaepekop

Ik heb natuurlijk weer eens iets vreemds geprobeerd. ;)
Dat klam of nat schroten een beter rendement geeft is ieder bekend, ook het filterbed is van een veel betere kwaliteit.
Het doseren van de hoeveelheid aan vocht is echter kritiek.

Wat heb ik gedaan voor deze test.

Neem een rijststomer, vul deze met een laagje water.
Neem 1 kg mout, gooi deze in het vergiet van de rijststomer.
Zorg dat de stoom de mout raakt voor 4 a 5 minuten. (zo nu en dan omroeren of nog beter omschudden)

De stoom zorgt ervoor dat de kaft van de mout klam wordt de kern wordt niet vochtig.
De mout lijkt nu niet nat of klam, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.
De temperatuur van de gestoomde mout is ongeveer 45 a 50 graden.
Schroot de mout in jou walsmolen, bij een goed afgestelde molen lijken er nu hele moutkorrels uit de molen te komen.
Echter alle moutkorrels zijn geraakt en de kaftjes zijn nog heel.

Dit resulteert in:
Een hoger brouwhuis rendement.
Minder stof tijdens het schroten.
Minder kans op verstopping van het filterbed
Minder lang spoelen.
Minder uitlogen van de kaftjes. etc.
Bij komend voordeel minder temperatuurdaling bij het storten van het schroot in het maischewater.

(test is niet gedaan met een schijvenmolen maar geeft waarschijnlijk ook daar een grote verbetering van het schrootsel te zien)

Schaepekop

Nogmaals een experiment gedaan ;D

Het lijkt echt het ei van columbus :elifant:

Ook met een pan met een laagje water en een vergieter boven op, en daarboven weer het deksel van de desbetreffende pan hetzelfde mooie resultaat. :hoera:

ik ben erg benieuwd of deze methode ook werkt bij een schijvenmolen of pastamachine en daar ook een duidelijke verbetering te zien geeft in het schrootsel.

We hebben er een nieuw begrip bij "stoomschroten"

Drents Hopbier

Citaat van: Schaepekop op 29-09-2007  12:20 uWe hebben er een nieuw begrip bij "stoomschroten"

Maak je schrootmolen wel goed droog naderhand. Anders gaan ze zo roesten.

Hopbier

Schaepekop

Citaat van: Drents Hopbier op 29-09-2007  14:07 uMaak je schrootmolen wel goed droog naderhand. Anders gaan ze zo roesten.
Hopbier

Mijn schrootmolen is gemaakt van roestvast staal, dus roestvorming zal meevallen.
Ik kan me voorstellen dat bij het gebruik van een gietijzeren schijven molen dit wel zou moeten, hoewel ik daar ook aan twijfel.

Door het stoomschroten wordt het vocht in zijn geheel opgenomen door de moutkorrel, dit in tegenstelling tot het dompelen of sproeien bij natschroten.
Het vochtgehalte van de korrel is niet groter dan, dat van mout dat onverpakt bewaard wordt.
Dit zou volgens mij betekenen dat de relatieve vochtigheidsgraad aan de buitenzijde van de moutkorrel ongeveer 65% bedraagt.
65 tot 70 % aan vocht is gemiddeld altijd in de lucht aanwezig, hierbij zou je schijvenmolen dan ook moeten roesten.


Drents Hopbier

Citaat van: Schaepekop op 29-09-2007  14:21 uMijn schrootmolen is gemaakt van roestvast staal, dus roestvorming zal meevallen.

Welke heb je dan?

Hopbier

Schaepekop


Schaepekop

En nog maar een test maar meer toegepast op mijn brouwomstandigheden.



2,5 kg Pilsmout stomen in de stoomextractor, die ik nog over heb van mijn wijnmaakperiode
Voor 2,5 Kg is een stoomtijd van 5 minuten voldoende.
Voor de foto is het deksel van de pan genomen, deze moet er tijdens het stomen wel op.



De normale droge schroot uit mijn Crankenstein moutmolen CGM-2D



De gestoomde schroot uit mijn Crankenstein moutmolen CGM-2D op de zelfde rolafstelling als die is gebruikt bij het droogschroten.

Johannes

Goed idee Jan, zo op de foto's te zien is het resultaat erg goed. Helaas zal er hooguit een anderhalve kilo mout in mijn stoompannetje kunnen.

Schaepekop

Dat is niet erg ;D
Ook bij mij is het niet voldoende om al de benodigde mout in één keer te stomen bij een brouw van 80 tot 120 liter.
Gewoon voor dat je gaat brouwen een paar minuten langer werk om de mout te prepareren voor je alles in één keer schroot, bij een "normale" brouw van 10 of 20 liter 3 of 4 keer stomen.
Dit "verlies" aan brouwtijd maak je denk ik wel goed met het spoelen van je bostel :D

Schaepekop



Nog even het resultaat van de uitgelekte bostel, alle kafjes zijn mooi heel gebleven.

pincopallino

Ik heb natuurlijk weer eens iets vreemds geprobeerd.
Dat klam of nat schroten een beter rendement geeft is ieder bekend, ook het filterbed is van een veel betere kwaliteit.
Het doseren van de hoeveelheid aan vocht is echter kritiek.


Inderdaad Jan, nat schroten, ( Grolsch zie post SiriS ) vochtig, ( zie eerder publicaties ) is geen nieuws.Het bepalen van de juiste % vocht is voor de homebrewer een moeilijk factor.Je moet achter zien te komen wat de optimale vocht % is. Stel het voor, we weten wat de optimale vocht % is dus X. We nemen een oude wasmachine waar de trommel nog zijn werk doet,( zo deed ik destijd om granen te drogen )we sluiten erop een stoom apparaat + een verwarmingsbron...en voila'. 


bazje

Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven 2.5 kg mout verschroot en het doet me deugt te zien dat mijn resultaat net zo was als het resultaat (met de droge mout) uit de semi-professionele walsenmolen.
Ik ben inderdaad bang dat mijn schijvenmolen gaat roesten als ik vochtig zou gaan schroten.

Hopmans


Schaepekop

Citaat van: pincopallino op 29-09-2007  20:00 uJe moet achter zien te komen wat de optimale vocht % is. Stel het voor, we weten wat de optimale vocht % is dus X. We nemen een oude wasmachine waar de trommel nog zijn werk doet,( zo deed ik destijd om granen te drogen )we sluiten erop een stoom apparaat + een verwarmingsbron...en voila'. 

Het ging natuurlijk om het idee om mout te bevochtigen met stoom, i.p.v. het sproeien van water ;)
De tijd en de hoeveelheid aan vocht die je "toevoegt" aan de mout zijn door het stoomschroten precies te bepalen.
Gewoon zelf even uittesten wat in jou geval goed werkt, het kan zijn dat in jou omstandigheden het stomen korter moet.
Dat je doorborduur op dit principe is mooi, maar moet voor iedereen te doen zijn.
Er zijn er maar weinig die plaats zullen hebben voor een extra wasmachine :biersmile:

Schaepekop

Citaat van: bazje op 29-09-2007  20:12 uIk ben inderdaad bang dat mijn schijvenmolen gaat roesten als ik vochtig zou gaan schroten.

Het zal echt niet zo'n vaart lopen, zie uitleg hierboven.

De prijzen van de moutmolens zijn in dollars, nu dus extra voordelig als je in euro's betaal  ;D

Schaepekop

Citaat van: Mr.Yeast op 29-09-2007  20:12 uhttp://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7452.msg85685.html#msg85685
Kijk, zo hou je je fornuis schoon.
Aluminiumfolie.  ;)
 :degroeten:

En ook dit is toe te passen als je thuis in de keuken moet brouwen :D
 :degroeten:

Hopmans

Inderdaad, want aangekoekte wort is echt een ramp.

 :degroeten:

hansm

Jan, ben je niet bang dat de enzymen actief worden als je de mout stoomt? Het lijkt me dat er al wat eiwitten afgebroken worden als de mout enige tijd op zo'n 50 graden gehouden wordt. En als de temperatuur nog hoger wordt zal er misschien zelfs al een versuikering optreden. Hoe hou je de omzettingen in de hand?

 :degroeten:

Schaepekop

Citaat van: hansm op 29-09-2007  20:55 uJan, ben je niet bang dat de enzymen actief worden als je de mout stoomt? Het lijkt me dat er al wat eiwitten afgebroken worden als de mout enige tijd op zo'n 50 graden gehouden wordt. En als de temperatuur nog hoger wordt zal er misschien zelfs al een versuikering optreden. Hoe hou je de omzettingen in de hand?
 :degroeten:

Hans,
Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat bij een 1 kg mout de temperatuur niet boven de 45 graden komt als je regelmatig omschudt. (Ik heb rekening gehouden met het niet op tijd opschudden van de mout vandaar 50 ºC)
Het actief worden van de enzymen zou kunnen als het vocht doordringt in het meellichaam, wat niet het geval is.

Bij een grotere hoeveelheid mout blijft de gemiddelde temperatuur een stuk lager in mijn geval (2,5 kg) 33 graden C
Omdat de schroot direct gebruikt wordt zal de activiteit van de enzymen hier weinig onder te lijden hebben.
Het in de hand houden van de temperatuur is zeer eenvoudig, dit is gewoon de tijd die de mout boven de doom hangt.
Ik ben begonnen te vertellen dat het "stoomschroten" een nieuw begrip is, geheel dekt dit de lading niet dit zou moeten zijn doomschroten.
Er is een verschil tussen stoom en doom, stoom is zeer heet (boven de 100 graden C en kun je niet zien) kijk maar eens naar een fluitketel waarin het water kookt eerst zie je een stukje niets daarna zie je de waterdamp, de waterdamp wordt doom genoemd (in de volksmond heet dit stoom).
Doom is een stuk koeler dan stoom.

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom
verzadigde en onverzadigde stoom

KoenC

Het ziet er uit als een prima geslaagd experiment. De stoomtijd lijkt me wel wat afhankelijk van de stoompan die je gebruikt.
Misschien is het een idee om de mout voor en na het stomen te wegen om te zien hoeveel vocht er per kg mout is opgenomen?

grt, Koen

Schaepekop

Hoi Koen,
Ik denk dat je conclusie klopt.
Er zijn een paar mensen die mijn methode hebben gevolgd, ook hier bleek dat de mout te nat is geworden.
Echter ik heb geprobeerd om zo duidelijk mogelijk over te komen.

Als ik schrijf een laagje water in de pan betekent dit natuurlijk niet een pan vol water :D
Hoeveel gaatjes zitten er in een bepaald vergiet :weetniet:
Experimenteer met de spullen die je heb en goed lezen is belangrijk.

Edgar

Ik vind het een mooi eigenwijze methode, maar ik denk dat het te ingewikkeld is, en ook onnodig om met stoom/doom/damp te bevochtigen. Zoals al vele malen betoogd: een afgepaste hoeveelheid water en goed met de hand mengen werkt ook buitengewoon goed.

Wacht op mijn fotoverslag.

Schaepekop

Mijn hoef je niet te overtuigen dat klam schroten de manier is  ;D
Natuurlijk wel benieuwd naar je foto's
 
Klam moet het zijn! :lekkerbier:

Oscar

Citaat van: Schaepekop op 22-10-2007  14:01 uKlam moet het zijn! :lekkerbier:

Maar niet TE klam  :weetbeter:

 :degroeten:

Schaepekop

Te klam is gewoon nat.
Natte mout is niet goed te verwerken.
En als je dit geleerd heb weet je waar hem de kneep zit en heb je geleerd van de door jou gemaakte fouten :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.