Holtrop Enkel

Gestart door Herman, 25-01-2003 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Brouwers,

Gisteren heb ik even een kleine bierbrouwsessie gehouden, een Enkel dit keer. Enkel? Nu ja, ik kwam op internet eens een artikel tegen van Alan Moen met daarin een recept om de La Trappe Enkel te brouwen. Ik heb dit recept maar heel licht aangepast en gebruik gist die ik heb opgekweekt uit een grote fles Dobbelpalm. Meteen een goede gelegenheid om dit gistje eens te beoordelen.

Streven was 12 liter bier van 1.054, uiteindelijk had ik 11,5 liter met het volgende recept:

Pilsmout                2300 gram
Munchener 25 EBC    350 gram
Cara 150 EBC           100 gram
East Kent Goldings 5,5%  14 gram FWH (75 min totale kooktijd)
Hallertau Hersbrucker  3,5% 9 gram 45 min
Saaz 3,2% 12 gram 15 min

EBC 39 voor een Blond lijkt hij dus te donker
IBU 29, al zal dat lager zijn door wat oude EK Goldings


Maischschema:
55C - 10 min
60C - 30 min
70C - 30 min
75C - 5 min

De eiwitrust heb ik bij wijze van experiment maar weer eens ingelast, omdat ik toch niet helemaal tevreden was met mijn (Duitse) mout.

Het bier is momenteel al goed aan het gisten, ik ben benieuwd!

Herman

JWVG

Ha Herman,

die opmerking over je Duitse mout interesseer me wel. Bedoel je de Weissheimer? Ik heb ook pilsner mout van Weissheimer, en het valt me mij de laatste zak op dat het nogal traag lijkt te converteren. Merk jij ook iets dergelijks?

Met de vorige pils, en met die vienna, was trouwens niets mis, vond ik.

 :degroeten: JW.

Herman

Nou, traag converteren? Let ik eigenlijk niet zo op, ik doe ook geen jodiumtest eerlijk gezegd.... Sinds ik de Duitse mout gebruik heb ik echter wel lagere eindvergistingsgraden (behalve bij de Ipso 2). Zonder me daar al te veel in te hebben verdiept, dacht ik: laat ik maar weer eens zo'n ouderwetse eiwitrust toepassen.
Het feit dat het oorspronkelijke recept ook een eiwitrust voorschreef speelt hier geen rol.

Herman

JWVG

Precies, ik heb ook vrij lage vergistingsgraden.

JW.

Herman

Hee JW,

Toch zo interessant dat ik het zonet ff gecheckt heb, citaat uit de IPSO thread van mijn 2e poging "Maischschema aangepast 55-5/60-55/70-40 vanwege de lage rendementen van de laatste tijd"

Dit lijkt dus inderdaad te verklaren dat dit het 1e bier met de Duitse mout is die wel goed doorgegist is. Nu heb ik hier de standaard 30 minuten aangehouden, ik hoop dat dat voor deze mout niet te kort is.....

Herman

Herman

De snelvergistproef was zowat uigegist: even meten dus.  :o Da's even schrikken, een vieze medicinale geur stijgt me tegemoet. SG was 1.012, smaak inderdaad medicinaal zurig. Niet zo mooi, meteen even gecheckt of dit lag aan de wat lagere voorzorgsmaatregelen die ik voor de vergistproef heb gehanteerd....

Het bier lijkt gelukkig niet aangetast. SG was 1.030, smaak zoetig-gistig-moutig. Nu eens  zien of het bier nog wat verder wil vergisten, ik heb het wat warmer gezet. Ik denk dat de gist het liever wat warmer heeft dan pakweg 16-17C.... Aangezien de Hommel is uitgegist heb ik de bieren van plaats verwisseld (staat altijd gezellig zo'n mandfles in de woonkamer ;))

Overigens heb ik het bier dit keer wat afwijkend belucht, mijn bruissteentje is foetsie.  :weetniet: Ik heb het bier nu een aantal keren flink in de mandfles heen en weer geschud, niet ideaal maar goed. In het verleden ook prima bieren mee verkregen.

:degroeten:
Herman

Edwin

Ha Herman  :proost:

Je enkel moet nou toch zo'n beetje zijn uitgegist. Is er nieuws? Dit lijkt me namelijk een leuk recept om na te brouwen. Of het wordt het enkel-recept van JW, moet ik nog ff uitvissen.

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Er is inderdaad nieuws, geen goed nieuws helaas  :-/
De snelvergistingsproef deed al wat vrezen, ik had nog hoop dat het bier zelf onaangetast was...... helaas  :'(

Bij het bottelen vandaag bleek het bier zurig, geur vreemd genoeg niet. Ik heb het bier desondanks gebotteld, eigenlijk was ik al aan het bottelen toen ik het SG monster proefde...
SG 1012.

Misschien wordt het nog een lekker fris zomerbiertje?

Herman

JWVG

Ha die Edwin,

bedoel je met mijn Enkel die nieuwe Daag'lijks brood? Die zou ik in ieder geval ook niet zonder meer nabrouwen, ik ben er niet helemaal tevreden mee. In ieder geval een andere gist, en wellicht wat minder caramunich. Als je besluit om die na te brouwen kunnen wat dat natuurlijk altijd bespreken in die thread.

groetjes, JW.

Edwin

Ha mannen  :proost:

Jammer dat beide pogingen niet het gewenste resultaat hebben. Aan de andere kant kan ik nou wel mooi leren hoe ik een recept moet samenstellen. Mocht ik gaan nabrouwen, dan begin ik natuurlijk in de goede thread.

Edwin

Herman

Dit bier gaat definitief de gootsteen in. Het is toch niet echt zuur wat ik eerst dacht, maar heeft een vreselijke bijsmaa, deze komt nu ook al in de geur voor. Jammer.

Ik zat te denken dat het wellicht toch een lagergist is in die palmfles. De bovengisttemperatuur zou hierbij voor de vieze smaak gezorgd kunnen hebben. Zou dat kunnen?  ???
Ik denk dat nl omdat ik een soortgelijke ervaring heb met een Weizen die vergist was met wat later een lagergist (bottelgist) bleek te zijn (Erdinger geloof ik).

Herman

JvH

Hoi Herman,

jammer dat het experiment met de Palm gist mislukt is. Het is natuurlijk wel een vooraf bekend risico  :-/

Groeten Hans  :degroeten:

Edgar

Herman, kan je er een paar bewaren? Klinkt misschien raar, maar het lijkt me wel interessant om (op een volgende proeverij wellicht) zo'n rare bijsmaak te proeven.

Herman

Hoi Edgar,

Ik zal eens kijken. Ik heb mijn pijpjes al weggespoeld, de champagneflessen echter nog niet. Ik heb mijn gildegenoten al wel laten proeven, wellicht kunnen zij de smaak nog herinneren?

Hans,
Tja, nu had ik mijn instinct ook moeten volgen. De smaaktest van de starter gaf me al te denken. Maar omdat de geur wel goed was heb ik het er toch op gewaagd. Dat was weer een leermoment!  :weetbeter:

*edit*
Wellicht brouw ik hem morgen nog eens, maar dan met Wyeast 1214 van onze gilde Chimay rood kloon (vandaag gebrouwen). Ik ben namelijk wel benieuwd naar het recept. Het bier zag er mooi uit en rook eerst ook wel goed, dus wie weet? Ik moet wat voorraad aanleggen aangezien ik volgende maand met mijn nieuwe baan start (Yes!) en dan dus minder brouwtijd heb.

Herman

Johannes

:weetniet:

tsja, ik kan me de smaak goed herinneren, maar omschrijven? Nee, ik zou niet weten hoe. Dat de gebruikte gist waarschijnlijk een ondergist zou zijn, kan ik me heel goed iets bij voorstellen.

Johannes


Adrie

Ha Herman,

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!  :hoera: Fijn dat het gelukt is in deze barre economische tijden.

Groeten,

A3

Hopmans

Citaat van: Herman op 19-03-2003  21:41 uWellicht brouw ik hem morgen nog eens, maar dan met Wyeast 1214 van onze gilde Chimay rood kloon (vandaag gebrouwen).

Is deze wel gelukt?

PS. Gefeliciteerd trouwens.  ;)


RobinB

Zou je de La Trappe Enkel niet het best met La Trappe gist kunnen maken?

Hopmans

Citaat van: RobinB op 16-07-2010  13:44 uZou je de La Trappe Enkel niet het best met La Trappe gist kunnen maken?
Dat lijkt mij ook het meest voor de hand liggende.
 :brouwen:

Herman

Over oude koeien gesproken. Ik heb in al die 7 jaren helaas nooit tijd gehad de enkel opnieuw te brouwen ;) Maar aangezien mijn neefje 16 is geworden en van mij op zijn verjaardag een brouwcursus + bier heeft gekregen, kan ik natuurlijk net zo goed dit recept afstoffen. Is niet te extreem voor een snotneus die enkel pils gewend is.

Hopmans

Tja, het was bedoelt als een soort forum-geintje.
Ik verveelde me een beetje.
Uiteindelijk inderdaad wel leuk om als voorbeeld te nemen als 1e biertje.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.