Gember in bier

Gestart door Jay, 03-07-2007 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jay

Ik ben een groot liefhebber van gember in het algemeen en "ginger ale" in het bijzonder. Nu zou ik graag een alcoholische ale maken met die typische scherpe gembersmaak (je weet wel, die scherpte die je tot in je neus voelt).

Een tijdje geleden heb ik het volgende experiment gedaan. Ik heb direkt na het koken een liter of 3 wort apart gehouden in een pan en er zo'n 3cm zeer fijn gesneden gemberwortel bij gedaan. Dit heb ik vervolgens rustig een nacht laten afkoelen. De dag erna heb ik de gember eruit gezeefd en met een kwart zakje US-56 heb ik de boel toen laten vergisten. Het resultaat was een geweldig gemberig bier. Erg fris en een heel goeie dorstlesser. (De voornaamste hop was Cascade, dus dat droeg ook bij de frisheid toe.)

Ik wil dit bier nu in het groot (nou ja, 18 liter) overdoen, maar wil dan wel het bier snel koelen in plaats van het een nacht te laten staan. Maar wanneer kan ik het best de gember erbij gooien? Bij het koken? Net na het koken (tijdens het koelen)? Tijdens de hoofdgisting? Of de nagisting/lagering (koud-gemberen)? Of juist direct na de maisch (FW-gember)? Heeft iemand ervaring hiermee?

En weet iemand hoe het moment van toevoegen de hoeveelheid toe te voegen gember bepaalt?

Het grove idee voor een recept is dit: 90%pils, 10%carapils, zo'n 30 IBU, voornamelijk Cascade, US56 of S04.

Gerb

Mijn gevoel zegt dat je het bij het lageren moet toevoegen. Je houdt dan het meeste aroma over.

Maar als jouw methode goed werkte, kun je ook net zo goed een soort thee van de gember trekken, dus heet water, gember erbij en overnacht afkoelen. Daarna deze thee aan het lagerende bier toevoegen.

oranjeboombiertje

Ik denk dat je de gember het beste mee kan koken.

Van een verre neef uit Australië heb ik weleens een recept gehad voor een gingerbeer. In dat recept moet de gember geschaafd worden (kleine snippers dus) en gekookt met wat water. Dit mengsel in een theedoek en uitknijpen. Deze stap herhalen tot de gember geen smaak meer afgeeft. Dat zou je kunnen doen en die thee toevoegen tijdens het lageren.

 :degroeten:
Wesley

Jay

Ik vind die gemberthee een interessant idee, maar ik hoop dat ik daarin de intensiteit krijg die ik wil. Ik zal eens gaan experimenteren hoe scherp ik zo'n thee krijg en aan de hand daarvan bepalen hoeveel gember ik nodig heb voor het bier.

Johannes

Voor een vergelijkbaar resultaat lijkt Gerb's advies mij het beste. Je kunt ook informeren bij onze Amerikaanse collega's die gooien echt alles wat los en vast zit in hun 'homebrews' en hebben vast ervaring met gember.

Jay

Citaat van: Johannes op 03-07-2007  22:52 uJe kunt ook informeren bij onze Amerikaanse collega's die gooien echt alles wat los en vast zit in hun 'homebrews' en hebben vast ervaring met gember.

Dat is geen slecht idee. Lijkt me inderdaad typisch Amerikaans om met gember te werken. Helaas heb ik ook het idee dat de gemiddelde Amerikaanse brouwer minder gericht is op een optimaal resultaat dan de forummers hier. Ik ben dus een beetje bang om van alles te vinden, zonder uitsluitsel over wat nou een goed resultaat geeft.

bakkerman

Er is in Australie een bier te vinden, Blue Tongue Alcoholic Ginger Beer. Dit is als een pils met een gembersmaak. In mijn optiek is de gember hier niet sterk genoeg in, en vecht die een beetje met de hopsmaak.

Gemberbier brouwen is hier vrij populair, en ik voeg het als "thee" toe als een soort dry hop... Om een extra bite te krijgen voeg ik wel eens een theelepel cayennepeper toe als de gember het zelf niet levert.


MO

Hmm, dat gevoel heb ik helemaal niet. Volgens mij zijn er zat super goede brouwers in Amerika. Ik heb even op het hbd forum gekeken, in de meeste gevallen wordt de gember toegevoegd tijdens flame out, dus op het eind van het koken. Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar ik heb wel het gevoel dat je warmte nodig hebt om gember smaak te krijgen. Tijdens lagering lijkt het me niet heel zinnig. Toch zou een experiment nooit kwaad kunnen.

Jay

Citaat van: MO op 04-07-2007  14:13 uHmm, dat gevoel heb ik helemaal niet. Volgens mij zijn er zat super goede brouwers in Amerika.

Dat was een wat ongenuanceerde uitdrukking van mij, over Amerikaanse brouwers. Ik was alleen bang dat het moeilijk zou zijn om bij het grote aanbod aan Amerikaanse bierbrouwforaberichten (mooi scrabblewoord) goeie informatie van slechte te onderscheiden.

Misschien dat ik ga experimenteren: gember toevoegen aan het einde van de kook, versus  een gember-thee bij de lagering. Probleem alleen is dat er een storende variabele in het experiment zit. Want de hoeveelheid toe te voegen gember zal waarschijnlijk niet voor beide methodes gelijk zijn. Gemberthee kun je optimaal laten trekken, maar als ik gember aan het einde van de kook toevoeg, wil ik zo gauw mogelijk beginnen met koelen en zal ik dus meer willen toevoegen om meer smaak te krijgen. Maar als één methode nu uiteindelijk minder lijkt te werken dan de andere, dan zou dat dus net zo goed kunnen betekenen dat ik niet genoeg gember heb toegevoegd.

Oscar

In dat geval zou ik bij beide methoden evenveel gember gebruiken. Dit verschaft je dan meteen inzicht in het effect van de methode.

MO

Je kunt altijd pas koelen ongeveer 15 min na vlam-uit. Die tijd heb je echt nodig om hopresten en hittetrub te laten bezinken. Een kwartiertje is toch zat voor een gember-theetje!

Etn82

Zit zojuist een 'Gember bier' van Schultenbrau te drinken, en die smaakt me wel. Spelend met het idee om zelf ook een echter 'Ginger Ale' te maken stuite ik op deze draad. Hoe zijn de experimenten gegaan? Waren de resultaten bevredigend? En welke methode leverde de beste resultaten?

MvG,

Etienne

Albertus

In mijn witbier gebruik ik met succes gember.
Verse gember (de wortel), 9 gram in 25 liter. Heel dunne plakjes ongeveer laatste 10 minuten meekoken.

Bert

RobinB

Citaat van: Etn82 op 02-08-2012  18:20 u'Gember bier' van Schultenbrau

Gewaagd van de Aldi! :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.