Supersnelle windsor

Gestart door Jay, 17-08-2006 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jay

Gisteren voor het eerst met Danstar Windsor gebrouwen, een lekker hoppige India Pale Ale. De brouwsessie ging goed volgens plan (behalve dat mijn hevelfilter vastliep doordat ik per ongeluk fuggle hopbloemen ipv pellets gekocht had). Na de windsor op de wijze zoals in de handleiding staat te hebben gerehydrateerd heb ik de gist (11 gram op 18 liter) toegevoegd en enkele uren later stond alles goed te pruttelen.

Nu, 24 uur later is er bijna totaal geen enkele activiteit meer. Maar eens gemeten en het bleek dat de ale in 24 uur van 1050 naar 1019 gedaald was. Ik verwachte ergens rond de 1017/1018 uit te komen, dus het ziet er naar uit dat het zaakje gewoon is uitvergist. (Gelijk ook maar even geproefd: geweldige hoppigheid natuurlijk en ik ben zwaar onder de indruk van de subtiele fruitnuances van windsor).

Mijn vraag is nu echter dit: is zo'n snelle vergisting wel normaal? Ik ben gewend drie tot vier dagen te wachten (gebruik meestal Wyeast gisten), en was dus wel erg verbaasd toen alles na 1 dag al klaar was. Heeft de snelheid invloed op de smaak?

Morgenochtend wil ik het overhevelen en rustig helder laten worden. Of zijn er redenen om hier nog even mee te wachten?

Johannes

24 uur das lekker rap. Een nadeel van snelle vergisting kan zijn dat de temperatuur hoog oploopt en je teveel estervorming krijgt. Of dat ook bij de windsor een probleem zou kunnen zijn weet ik niet. Zal vast wel wat meevallen. In dit geval zal je veel vitale gistcellen hebben gehad. Post je het recept nog?

:degroeten:

Johannes

MO

Mooie gisten he, die droge jongens in kleine zakjes. Gefeliciteerd met de snelle vergisting. Dat gebeurt bij mij ook regelmatig, echter alleen bij korrelgisten.
Die windsor heeft inderdaad een prachtige fruitigheid. Dat zal zeker passen bij wat Amerikaanse citrus hoppen.

Jay

Citaat van: Johannes op 17-08-2006  17:52 uPost je het recept nog?
Bij deze http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4704.msg46062#msg46062

Jay

Citaat van: MO op 17-08-2006  18:21 uDie windsor heeft inderdaad een prachtige fruitigheid. Dat zal zeker passen bij wat Amerikaanse citrus hoppen.

Mijn eerste indruk van de smaak die windsor teweeg heeft gebracht (erg vroege indruk natuurlijk) deed me eigenlijk inderdaad aan APA's denken en dat dan met fuggles. Eens zien hoe een en ander smaakt over een paar weken.

Adrie

En, Jay, is dit bier al op dronk? Hoe is ie geworden?

Jay

Ik heb gepland komend weekend te gaan proeven. Normaliter heb ik niet zo veel geduld en had ik allang een fles opengetrokken, maar lig al een tijd grieperig te zijn (dat proeft niet optimaal).

Ik zal over enkele dagen rapporteren.

Overigens is dit ook het bier dat een fruitvlieg aanval kende (zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4608.msg46290#msg46290), dus misschien dat een en ander een grote teleurstelling wordt.

Adrie

Ik zal voor je duimen! Als ie niet zuur is, is de beloning waarschijnlijk groot. Een met fuggle gehopt bier kan bijna alleen maar lekker zijn.

Jay

Geen zuurtje! Ik heb het resultaat gepost bij het recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4704.0.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.