Fruitvliegjes

Gestart door Edgar, 22-07-2006 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Naar aanleiding van een ander topic nog even een opfrissing voor wie het kan gebruiken.

Fruitvliegjes zijn deze beestjes:


In de natuur leven ze vooral op fruit, in de buurt van mensen komen daar vooral de resten onderin 'lege' flessen bier, wijn en vruchtensap bij. Ze vermenigvuldigen zich als gekken, zeker bij warm weer. Als brouwer willen we ze NIET in de buurt hebben.

Je kunt veel last voorkomen door CONSEQUENT op de volgende zaken te letten:

-elke fles of pak dat 'op' is, omspoelen voordat je het wegzet
-in de zomer geen fruit op de fruitschaal te hebben maar in de koelkast of onder een heel goed afsluitend vliegenscherm
-fruit dat in de tuin groeit te plukken zodra het rijp is, en al het gevallen fruit op te ruimen
-alle afvalbakken en -zakken potdicht te houden
-vooral te letten op biobakken en glasbakken
-vragen of je buren het zelfde willen doen

Een zak of bak die toch als kweekmedium heeft gewerkt is nog aardig te bestrijden met een vrijelijke en agressieve toediening van een glas- of keukenspray. Zelfs een wolk vliegjes heeft daar niet veel weerstand tegen.
Soms lijkt het op vechten tegen de bierkaai (en als je een enorme druif in de tuin hebt dan is het dat ook...), maar je kunt zelfs in juli en augustus toch veel bereiken met, zoals gezegd, consequente maatregelen.

Aanvullende tips welkom!

MO

Iemand heeft ooit op het forum eens beweerd dat de actieradius van deze brouwers' vijanden heel klein was. Een paar meter of zo. Is dat zo?

Mr. Koentjuh

Citaat van: Edgar op 22-07-2006  12:14 u-vragen of je buren het zelfde willen doen

Scheelt dat ik fijn buitenaf woon, ik heb geen last van de buren (in ieder geval niet van hun fruitvliegjes)


Maar bestaat er niet een stof waar fruitvliegjes niet tegen kunnen? Net zoals als citroenspray tegen muggen. Over de actieradius van deze dingen weet ik niks, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze maar een paar meter is...




Edgar

Citaat van: MO op 22-07-2006  15:11 uIemand heeft ooit op het forum eens beweerd dat de actieradius van deze brouwers' vijanden heel klein was. Een paar meter of zo. Is dat zo?

Volgens mij is dat kul. Zou best kunnen dat er een verdeling is (bijv: 10% van de populatie vliegt verder dan 15m van zijn geboorteplaats, 1% 30m etc), maar ze kunnen niet voor niets vliegen.

Ik vergat er nog één: Uien! Als ze te lang liggen en zacht worden, zijn ze een voedingsbodem.

Hans (Lagos)

Fruitvliegjes zie ik hier heel zelden maar aan warmte geen gebrek, maar hele slingers met knoflook plus een Spaanse ham van 7 kg vallen die ook onder gevaarlijke zaken? Ik deel net als velen noodgedwongen de keuken en snelkookpan met mijn vrouw maar ik heb deze zaken toch maar even elders ondergebracht. Vrijdag een succesvolle brouwdag afgesloten compleet met afgegoten en bijgevulde "perfecte giststarter" deze bij de 70 liter wort en het geheel is nu druk aan het fermenteren in mijn overmaatse koelkast.

Maar hoe komen deze jongens overigens bij ons jongbier? Het waterslot lijkt mij erg lastig om door heen te duiken.



Oscar

Citaat van: Lagos op 23-07-2006  03:06 uHet waterslot lijkt mij erg lastig om door heen te duiken.

Klop, maar ik heb bij een collega brouwer wel eens gezien dat ze in de bocht van het waterslot lagen (hij had er geen dopje op zitten). Als je nu een terugslag zou krijgen, (door wat voor oorzaak dan ook) dan worden de "lijkjes" toch in je bier gezogen....en dat wil je dus ook niet....

Verder vind ik ze ook wel eens op de afwas (van een dag oud). nu heb ik daarvoor een plantensproeier met een mengsel van enkele keuken schoonmaak middeltjes (Chloor, ammonia, afwasmiddel, schoonmaak azijn) daar kunnen ze ook niet tegen.

Verder zijn de fruitvliegjes ook gek op de geur van gist en zijn ze bij mij ook niet weg te houden bij mijn houten vat met Lambiek, met name bij het aftap kraantje waar heeeel langzaam een soort bier(Lambiek)stroop wordt gevormd (Wellicht een heeeeeeeeel klein lek).

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Lekkere (ranzige) vrijgezel ben jij Oscar, met je afwas van een week oud.

Ik heb in het verleden regelmatig vliegjes gehad in mijn waterslot. Ik dek nu mijn watersloten af met aluminium folie, daar komt niets doorheen. Er staan nu drie bieren te lageren in mijn veel te krappe kelderkast (op de vloer is het daar nog 21 grC, kouder vind ik niets). In die kelderkast liggen ook open en bloot uien en aardappels. Gelukkig zie ik geen vliegjes, wel spinnen, nu maar hopen dat de spinnen blijven winnen.

Oscar

Citaat van: MO op 24-07-2006  08:52 uLekkere (ranzige) vrijgezel ben jij Oscar, met je afwas van een week oud.

 :neenee:  :neenee: Even lezen mo...ik had het over een dag oud.... :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Dat had ik wel gelezen maar ik overdrijf graag.

Eduard

http://www.hobbybrauer.de/modules.php?op=modload&name=eBoard&file=viewthread&tid=3379

Een bier dat zuur werd door één enkel vliegje, u bent allen gewaarschuwd...

Jay

Citaat van: Oscar op 23-07-2006  12:19 uKlop, maar ik heb bij een collega brouwer wel eens gezien dat ze in de bocht van het waterslot lagen (hij had er geen dopje op zitten).

..

Verder zijn de fruitvliegjes ook gek op de geur van gist en zijn ze bij mij ook niet weg te houden bij mijn houten vat met Lambiek, met name bij het aftap kraantje waar heeeel langzaam een soort bier(Lambiek)stroop wordt gevormd (Welicht een heeeeeeeeel klein lek).

Bij deze fotografisch bewijs van wat Oscar hier zegt. Mijn brouwsel is volgens mij volledig hygienisch verlopen, maar door een plotselinge temperatuurstijging vorige week en een onbekende voedingsbron vond ik plots een hele zwerm fruitvliegjes die zich tot mijn waterslot voelden aangetrokken. Ik neem aan dat er geen schade is aangericht (bier staat inmiddels in een vliegvrije ruimte), maar echt zeker weet ik dat pas over een week of zo als ik ga bottelen (en proeven). Of heeft iemand een voorspellend doomscenario voor me?



Johannes

Citaat van: Jay op 21-08-2006  22:27 uOf heeft iemand een voorspellend doomscenario voor me?


Niet als je het waterslot aldoor netjes hebt afgesloten.

MO

Woeha, wat een schitterende foto! Wat ben ik blij met een aparte brouwruimte die verschoond is van fruit, aardappels, uien of weet ik veel wat voor een fruitvliegjes bronnen. Tip: gebruik aluminiumfolie, eventueel in combinatie met de watten die ik op de foto zie. Wat ik deze zomer constant heb gedaan, is dat ik zodra dat de vergisting wat in begon te zakken (1-2 blubben/minuut of zo), het waterslot "afsloot" met aluminium folie. Daar komt geen vliegje in als je dat terdege eromheen wikkelt.

Voorspelling: 50% kans op zuur bier. Ik zal voor je duimen.

MO

Overigens, Jay, leuke weblog hebben jullie, hier te lezen. Kun je de website niet bij je persoonlijke forum gegevens voegen?
En: waarom in het engels, wel prima engels overigens. Natuurlijk ben ik het helemaal niet met jullie eens over het niet kunnen brouwen in de zomer. Of werd het echt boven de 30 graden celsius, dat zou wel erg warm zijn, een of ander afhankelijk van de wijze waarop je kunt koelen. Ik koel met een tegenstroomapparaat op grondwater van 12 °C, ook tijdens hittegolven, dus ik krijg mijn bier wort ook in hoogzomer op de gewenste temperatuur.

Jay

De blog is in het Engels omdat mijn vrienden/kennissenkring voornamelijk Brits is. Ik had er nog niet aan gedacht 'm bij mijn forum gegevens te zetten. Zal dat zo snel mogelijk doen.

Citaat van: MO op 21-08-2006  22:34 uVoorspelling: 50% kans op zuur bier. Ik zal voor je duimen.

Dank voor het duimen. Ik hoop dat de vliegjes wat voorzichtig zijn geweest.

Pieter.

Als je dat rode dopje op je waterslot laat zitten kan kunnen ze toch nooit binnendringen?

Vrg,
Pieter

Hans (Lagos)

Citaat van: MO op 21-08-2006  22:43 uNatuurlijk ben ik het helemaal niet met jullie eens over het niet kunnen brouwen in de zomer. Of werd het echt boven de 30 graden celsius, dat zou wel erg warm zijn, een of ander afhankelijk van de wijze waarop je kunt koelen. Ik koel met een tegenstroomapparaat op grondwater van 12 °C, ook tijdens hittegolven, dus ik krijg mijn bier wort ook in hoogzomer op de gewenste temperatuur.

Grondwater van 12 °C ? Hier minstens 21 °C ! Niks mis mee om te beginnenen maar snel terug koelen.  8)

Het lijkt wel of Mo de enige in de lage landen is die in de zomer durft te brouwen, als ik mij als beginnende brouwer hier in het warme zuiden hier aan zou houden zou ik alleen in december en januari kunnen brouwen, mijn idee is: Een beetje investeren in koelinstallaties en gaan met die banaan! (maar ook weer niet teveel banaantjes in het bier uiteraard)  ;D

MO

Lagos, jij bent nu net degene die de grootste investeringen doet. Die enorme koelkast, die prachtige gistvaten, jij kijkt niet op een paar euro (of dollar). Een van de eerdere bewoners van ons huis heeft een puls geslagen van een meter of acht diep, vanwege die diepte heb ik dus de beschikking over heel koud grondwater.

Ik zou het niemand aanraden heel veel in de zomer te brouwen. Het lijkt mij wel te lukken, maar niet iedereen heeft de beschikking over een aparte, schone ruimte om in te brouwen en koud koelwater.

RobinB

Om terug te slaan tegen de fruitvliegjes heb ik mijn elektrisch vliegenmepper aangepast!
In de originele staat was het ding niet krachtig genoeg, omdat de vliegjes te klein zijn. Klinkt tegenstrijdig, maar ze vliegen er dus tussendoor zonder een ontlading.

Via een blog-post op Tweakers.net kwam ik op het idee hier wat aan te doen.

Wanneer je de steel openschroeft zie je een heleboel (of niet zoveel afhankelijk van het model) weerstanden, condensators en een spoel.
In het circuit is er een stroomgenererend deel en een ontladings-traject.
Deze laatste is het punt waar we makkelijk kunnen ingrijpen!

Het ontladingsmechanisme zorgt ervoor dat er een lekstroom is tussen de + en - pool, zodat wanneer je het knopje loslaat er geen stroom meer op de draden staat.
Door dit los te koppelen verdwijnt de lekstroom en schijnt de spanning tussen de draden ongeveer te verdubbelen! (800V -> 1500V  >:D )

Dit ontladingscircuit is meestal 1 of meer serieel (?) geschakelde weerstandjes tussen de draadjes richting het gaas

Het effect is:
- Een sterkere elektrische ontlading (hardere knal)
- blijvende spanning op het gaas.

Dat eerste is wat we willen en het werkt! De vliegjes komen niet meer ongeschonden door de mepper heen!
Bedenk dat dit ook voor de vliegjes vriendelijker is, aangezien er geen half aangeslagen lijdende vliegjes meer zullen zijn!

Het tweede is wat minder aangenaam en houdt in dat je de mepper na gebruik moet ontladen aan een geleidend object (stukje metaal), anders kan je jezelf er onbedoeld me zappen!

Hier een plaatje van mijn mepper met de modificatie:


Let wel: alles op eigen risico en happy zapping!
:D

Henielma

Het bovenstaande werkt goed maar kan nog wat veiliger in het gebruik. De onderstaande aanpassing heb ik al ruim een jaar naar tevredenheid in gebruik. Werkt ook goed tegen wespen.

Plaats in serie met die weerstand die je doorknipt nog twee weerstanden van 10 Mohm (megaohm). Nu knettert de mepper niet continue en verdwijnt de lading in korte tijd.



Zonder aanpassing bij dit type alleen 1 weerstand van 18 Megaohm.


Nu met aanpassing. Dus 18 + 10 + 10 =38 Megaohm.


Overigens is het bovenstaande model met een gaas ertussenin veel effectiever dan het model met alleen staafjes.


Oscar

Citaat van: RobinB op 23-09-2008  14:54 uDoor dit los te koppelen verdwijnt de lekstroom en schijnt de spanning tussen de draden ongeveer te verdubbelen! (800V -> 1500V  >:D )

Werk zo'n ding op krachtstroom of op megabattereijen ?  ;D

RobinB

Hehehe, 't is maar een voltage he? Zit niet veel vermogen achter! :D

Johannes

Dit is echt ziek. Zit je op een hobbybrouwforum, post één of andere gek (no offense  ;) )over een mod over op een ELEKTRISCHE VLIEGENMEPPER! Komt er iemand anders die het ook heeft gedaan, maar zelfs nog beter  ;D

Henielma

Maar om weer op de fruitvliegjes terug te komen. Hiertegen schakel ik in de brouwruimte zo'n ultra-violet hoogspanningslamp een dag voor het brouwen in. Op de brouwdag zijn ze dan weg.

RobinB

Tja, het ging over de bestrijding van fruitvliegjes he?
Hoort dit ook wel bij dacht ik! :)

En niks zo irritant als die fruitvliegjes met een "the matrix"-achtige ontwijking schadeloos door je elektrische vliegenmepper zien vliegen!

"Dodge this!" ;D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.