Hoppenbrouwer Lentebok II

Gestart door Johannes, 09-06-2006 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Eigenlijk stond er voor vandaag een brouwdag op het programma, maar met de temperaturen voor de komende week zie ik er van af om de Wyeast 1007 voor de geplande Lentebok II te gebruiken. Deze is toch gebaat bij een niet te hoge vergistingstemperatuur.  Daarom toch nog maar een paar dagen uitstel wellicht kan ik deze week op een avond brouwen.

De koelkast is vandaag gearriveerd dus ga ik met een ondergist brouwen. Ik heb er 2 in huis: de Bavarian Lager 2206 of Munich lager 2308

Volgens mij is de Bavarian het beste:

Citeer2206 Bavarian Lager Yeast. Used by many German breweries to produce rich, full-bodied, malty beers. Good choice for Bocks and Dopplebocks. Flocculation - medium; apparent attenuation 73-77%. (46-58° F, 8-14° C)

Citeer2308 Munich Lager Yeast. A unique strain, capable of producing fine lagers. Very smooth, well rounded and full-bodied. Benefits from temperature rise for diacetyl rest at the end of primary fermentation. Flocculation - medium; apparent attenuation 73-77%. (48-56° F, 9-13° C)

Dit wordt het recept: en hier is mijn eerdere poging.

78 % pils 3
10% carahell 10
15% munich 20
2% caramunich 120

15.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.50   8.0  90 min.
15.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   6.9  90 min.
30.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.50   9.1  35 min.
30.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   7.8  35 min.
15.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.50   1.2  2 min.
15.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   1.0  2 min.

Hoppen tot 35-40 IBU-tjes, ik moet het recept nog door promash halen.

Tips?

:degroeten:

Johannes

O,ja ik zal eens kijken of ik dit keer Low Gravity ga brouwen, al wil ik hier wel graag een zo groot mogelijke batch van brouwen.

MO

Hoeveel vertrouwen heb jij in de thermostaat van je koelkast?

Johannes

Mwah, het ding is hagelnieuw dus eh.. 100%?

Edgar

Gezien je positieve ervaring met de 2178, waarom niet beide gisten gebruiken? Is wel niet dezelfde blend, maar geeft misschien een mooie diepgang.

Johannes

O, nee, ik heb het volste vertrouwen in een mooi gistprofiel gezien de omschrijving van Wyeast. Dus niet moeilijk doen terwijl het makkelijk kan. Gisteren heb ik de gist gepitcht in 300 ml wort, vanavond zal ik opschalen naar 1 liter. En eventueel morgen nog een beetje wort er bij om de gist aktief te houden.

:degroeten:

Johannes

Johannes

Het uiteindelijke recept is iets anders geworden, ik had helaas geen Hallertauer hop meer in huis. Morgen brouwdag.  :brouwen:

(Het recept staat als .rec en .txt bijlage onder dit bericht)

Lentebok II

Batch Size (LTR):        25.00    Wort Size (LTR):   25.00
Total Grain (kg):         7.37
Anticipated OG:          1.065    Plato:             15.84
Anticipated EBC:          20.5
Anticipated IBU:          37.4
Brewhouse Efficiency:       70 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


 78.0     5.75 kg.  Pilsener                      Germany        1.038      3
 10.0     0.74 kg.  Munich Malt                   Germany        1.037     16
 10.0     0.74 kg.  Carahell - Weyermann          Duitsland      1.036     22
  2.0     0.15 kg.  CaraMunich Malt               Belgium        1.033     90


 15.00 g.     Wye Target                        Whole   10.00  18.4  90 min.
 30.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   9.0  45 min.
 30.00 g.     Spalter Select                    Whole    3.00   9.0  45 min.
 15.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   1.0  10 min.


Gist Wyeast 2206 Bavarian Lager


Ltr Water Per kg Grain: 4.50    Total Ltr: 33.15

62  Time:  35
72  Time:  35
78  Time:   2


-10 procent rendement ivm low gravity
+5 procent ivm gebruik walsenmolen


40 gr. carapils tekort. aangevuld met munich 20


MO

Hihi. Een van de grootste bezwaren tegen korrelgist is dat alle bieren zo op elkaar gaan lijken als iedereen maar (dezelfde) korrelgist gebruikt. En nu zijn we allemaal met de bavarian lager aan het brouwen! Wat een grap!

MO

Is dit bier niet ook aan de lichte kant voor een bock? En was de smaak erg vol en met veel caramel? Wat was je eind SG, 1015 of zo?

Edgar

Citaat van: MO op 16-06-2006  22:30 uHihi. Een van de grootste bezwaren tegen korrelgist is dat alle bieren zo op elkaar gaan lijken als iedereen maar (dezelfde) korrelgist gebruikt. En nu zijn we allemaal met de bavarian lager aan het brouwen! Wat een grap!

Goed punt, maar gelukkig is ieder's gistmanagement nog zodanig anders dat het wel verschillende bieren zal opleveren (die natuurlijk door de rijke Verse Gistsmaak niet snel zullen vervelen... ;) )

Johannes

Citaat van: MO op 20-08-2006  22:30 uIs dit bier niet ook aan de lichte kant voor een bock? En was de smaak erg vol en met veel caramel? Wat was je eind SG, 1015 of zo?

Het is ook een Lentebock, hij zit er wat tussen in wat donker voor een Lentebok wat licht voor een gewone. De smaak komt heel erg in de buurt van de Einbecker Ur Bock. Supermoutig, lekker bitter, echte boksmaak. (Duitse bok dan he)
Eind SG was 1011 ik heb gebotteld met zo'n 3-4 gram suiker /liter. Dit staat nu na te gisten bij een graad of 12-14 Opbrengst: zo'n 9 liter op fust 45 flessen.

Ik neem zondag a.s. wel een flesje mee naar de BBQ

:degroeten:

Johannes

Johannes

Johannes

Momenteel zit ik mijn bokje te drinken, dit is echt een supergeslaagd bier! Ik kan er erg moeilijk vanaf blijven, zeker van het fust is het al snel: hup nog een glaasje!

Het bier komt nog behoorlijk zoet over, ondanks de 1011 eind SG.  Dit is een aardige stap op weg richting de Einbecker Ur bock. De kleur is in elk geval exact hetzelfde. Ik had een iets strakker hopprofiel in gedachten maar dan had ik ook niet 3 hoppen moeten gebruiken.

Hoppenbrouwer III wordt een single hop, dat was voor deze ook de bedoeling alleen bleek ik geen Hallertau te hebben.

Helaas was het bier nog niet op druk voor de BBQ, ik had dit graag willen delen met mijn gildegenoten (zolang het nog kan).

:degroeten:

Johannes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.