Jippie,.. eerste brouwdag was een succes

Gestart door Niels, 06-03-2006 22:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels

Medebrouwers,.. (de eerste keer dat ik dit kan zeggen  :brouwen:)

Gisteren de eerste keer gebrouwen in mijn herms installatie, en het was geweldig.



Na een leuke periode van denken  :denken: en bouwen is mijn installatie Zaterdag afgekomen.
Ik heb gekozen voor een gecombineerde installatie met elektra verwarming in de heetwaterton, en gas gestookt onder het kokvat, een Iwaki MD30 pomp om het wort rond te laten pompen. Het maischfilter en hopfilter heb ik gemaakt van de bekleding van een felxibele RVS slang.

 


Zaterdag naar Friesland gereden en de laatste benodigdheden gekocht zoals mout, hop, gist, etc..
Zondag mijn eerste brouwdag gehouden, de eerste keer brouwen was erg in het teken van het controleren van het proces.
Dit was een behoorlijke taak, er zijn nogal wat zaken die je in de gaten moet houden.
Daarom heb ik het recept wat eenvoudig gehouden.

25 Liter water
6 kilo pilsmout
1 kilo vienna mout
30 gram Challenger hop
30 gram Saaz hop laatste vijf minuten van het koken toegevoegd
2 zakjes korrelgist Brewferm zware blonde

schema;

35 min 52
25 min 66
25 min 72
10 min 78

Ik ben nog niet eerder bij een bier brouwer geweest, dus was nog onbekend met de geuren van het brouwen, ik had er wel over gelezen, maar was aangenaam verrast door de prettige geur. Ik heb het brouwwater aangezuurd na de storting, met 6 ml melkzuur en kwam daarmee op een pH van 5.8 en dat leek mij een goede waarde. Het regelen van de temperaturen was redelijk eenvoudig door het gebruik van een regelaar op de warmwaterton, hierin heb ik twee wasmachine verwarming elementen gebouwd met en totaal van 3000 W en dit verwarmd sneller als ik gedacht had. 
Het spoelen ging erg goed, ik heb drie keer ongeveer vijf liter toegevoegd en toen ik vijfentwintig liter in het kookvat had vond ik het goed. Het wort had toen een Sg van 1055, en we zijn gaan koken met 30 gram Challenger hop. De laatste vijf minuten Saaz hop toegevoegd en daarna laten pompen door de platen koeler die ik uit een combiketel heb gehaald. Dit ging erg snel, ik moest de koudwaterkraan knijpen om het niet te ver af te laten koelen. Hierna had ik 22 liter met een Sg van 1060, en deze staat nu vrolijk te gisten 

Het begint al wat naar bier te ruiken, het is jammer dat de pakking van mijn vergisting vat niet goed genoeg sluit, er komen geen bubbels uit het waterslot. De vergistington heb ik net even opengemaakt en er staat een behoorlijke schuimlaag op het jongbier dus ik denk dat alles goed gaat.



 

Eduard

Dat gaat wel goedkomen. Wat een strakke installatie om je carrière als thuisbrouwer mee te beginnen zeg, erg mooi!

Jacques

Zo Niels, dat noem ik nog eens beginnen met een hobby!

Zelf heb ik geen Herms-installatie en het zal denk ik ook nog heel lang duren voor ik een dergelijk installatie zal hebben, maar dit ziet er toch wel heel mooi uit. Hopelijk worden je bieren net zo mooi als je installatie.

Ik heb nog wel een opmerking over het gehanteerde maischschema.
Tegenwoordig is het niet meer zo gebruikelijk om bij 52º C te beginnen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je een smaakstabielere smaak krijgt als je op een hogere temperatuur (60º C) begint. Bepaalde enzymen die verantwoordelijk zijn voor de afbraak van vetzuren (de zogenaamde LOX-enzymen) worden bij die temperatuur geïnactiveerd. Voorts heb je door op deze temperatuur te beginnen minder eiweitafbraak dat aan de ene kant zorgt voor een iets minder helder bier maar aan de andere kant vollere en beter schuimende bieren oplevert.

Om een goede vergistbaarheid van je bier te krijgen kun je beter een langer tijd bij een temperatuur tussen de 60 en 66º aanhouden. Hoe meer de temperatuur richting de 60º uit gaat des te droger het bier zal worden. Dit komt ook omdat het enzym alfa-amylase dan minder geïnactiveerd wordt door een lagere temperatuursbelasting.

Bierbrouwen is een kwestie van appartuur maar ook van de gevolgde werkwijze. Maar daar zul jij gezien jouw voorliefde voor slow-food wel voldoende ervaring mee hebben.

Niels

Bedankt, voor de complimenten over mijn bouwproject.

Ik moet bekennen dat ik de afgelopen tijd meer aandacht heb gehad voor de apparatuur dan voor het brouwproces.
Het was gister dan ook een beetje zoeken naar een recept wat paste bij de mout die ik had gekocht.
Een beetje vreemd maar ik ben mout gaan kopen zonder dat ik een recept op het oog had, heb mij laten leiden door wat er in huis was bij de leverancier. Ik heb verschillende mouten geproefd, en was onder de indruk van wat er te koop was en hoe dit smaakte. dus gekozen voor een groot vat pilsmout en twee kilo vienna.

Interresant om te weten dat je beter wat heter kan beginnen met maischen, ik kan hetzelfde recept nog een keer brouwen maar dan heter beginnen. Ik heb namelijk nog een kilo vienna en wil over twee weken weer gaan brouwen.
   

MO

Dat is een slimme oplossing, gebruik maken van RVS slangen. Geen koperen hevelfilters. Mijn filters heb ik laten solderen, en ze zijn niet zo heel goed schoonmaakbaar. Hoe is dat met jouw slangen, krijg je die goed schoon? Het is echt heel belangrijk dat die volledig schoon worden gemaakt van vliesjes en bruine brouw aanslag.

Zo te zien brouw je op zolder: wordt het niet zeiknat tijdens het brouwen? Ik heb een afvoer op mijn kookketel gemaakt, dat scheelt heel veel vocht binnen. Ik heb tweemaal zonder afvoer gebrouwen, en ondanks dat ik brouwluchten lekker vind, vond ik het minder prettig dat de tamelijk doodringende zoete hoppige geur een week in mijn garage bleef hangen.

Hoe ben je aan je Iwaki pomp gekomen? De meeste HERMS/WURMS brouwers gebruiken een March pomp maar uit eigen ervaring vind ik het een erg lawaaierige pomp.

Adrie

Wat een prachtige installatie, Niels. Het moet vast een groot genot zijn om in deze installatie met brouwen te beginnen. Verders sluit ik me wat het maischschema beteft aan bij Jacques. Hoe ben je aan dit schema gekomen? Het lijkt een beetje een kruising tussen een eenstaps en een meerstaps schema. Als je ervoor kiest om bij 66 graden te maischen, dan kun je die het best 60 tot 90 minuten aanhouden en dan niet meer op 72 graden te rusten. Dus:

óf
30 minuten op 60 graden en
30 minuten op 70 graden

óf
60 minuten op 66 graden.

Houd ons vooral  op de hoogte hoe het verder gaat met dit bier (en je installatie).

Niels

Mo, De RVS slangen heb ik met twee slangenklemmen aan een T stuk 15 mm vastgezet en deze kan ik makkelijk losnemen.
Daarna gaan ze onder de kraan en doordat de slang flexibel is kan ik deze bewegen tijdens het afspoelen en wordt hij goed schoon, daarna gaat hij nog een keer in de vaatwasser en is het klaar voor een volgende brouwsessie.

Ik was ook erg benieuwd of het niet erg vochtig zou worden tijdens het koken, maar dit is erg meegevallen.
Op zolder heb ik een groot kantelraam en deze heeft groot open gestaan tijdens het koken, de voorzolderdeur heb ik goed dicht gehouden en het ventilatie rooster daar heb ik open gezet. Doordat het buiten behoorlijk koeler is dan binnen was er een goede trek naar buiten en ruik ik nu niets meer van brouwen. Voor de toekomst zal ik wel aan een afzuiging raken, hiervoor heb ik al een ventilator die ik wil plaatsen tussen het kantelraam.

De Iwaki pomp heb ik gevonden op marktplaats, hij was te koop aangeboden voor 50€ , dus voor een schappelijke prijs heb ik een goede pomp. Er was natuurlijk wel iets, mijn pomp moet worden bedreven op 100V en hiervoor moet ik dus een voorschakel transformator gebruiken. Maar dit mag de pret niet drukken.

Adrie, Het recept is een vrije interpretatie van de Westmale dubbel kloon van Oscar. Het was Zondag een beetje paniek, ik had nog geen recept en ben tijdens het warmen van het water, op de site op zoek gegaan naar een recept. De afgelopen maanden heb ik me wel redelijk ingelezen op het brouwen en ook het boek van Jan van Schaik gekocht en gelezen, dus ben niet geheel onvoorbereid begonnen. Maar in de recepten wil ik mij nu verder verdiepen, gister bierpro gedownload en gekeken hoe dat werkt, ook ben ik zeker geïnteresseerd in Promash.

Zojuist even gekeken in het gistingsvat en het schuim is grotendeels verdwenen, ik denk dat het de grootste vergisting heeft gehad. Ik kon het niet laten en heb een monster genomen en deze had een Sg van 1025, dus ben zeer tevreden over hoe het tot nu toe gaat. Wat ik mij momenteel afvraag, zou het nu al een goed moment zijn om over te hevelen naar de lagerfles?



Johannes

Citaat van: Niels op 07-03-2006  21:08 uWat ik mij momenteel afvraag, zou het nu al een goed moment zijn om over te hevelen naar de lagerfles?

even een korte reaktie: Ja. mooie installatie trouwens! en welkom op het forum.

groet,

Johannes

Niels

Afgelopen woensdag heb ik het bier gebotteld en het had een Sg van 1023, dit vond ik een beetje hoog maar er was geen activiteit meer op het waterslot.  Na het overgieten in een grote emmer heb ik er 135 Gram suiker aan toegevoegd, die was opgelost in 500ml water. Hierna heb ik de flessen gevuld en dit ging zonder problemen, ik heb een vulpijpje met een afsluitertje aan het uiteinde en dit werkte erg goed. Ik ben ook blij met het kroonkurk apparaat, deze is met een hendel en staat op een voet hij koste wel wat bij aanschaf, maar werkt erg gemakkelijk.

De smaak van het jongbier was prettig, nog niet geweldig maar zeker veelbelovend. Weet nog niet welke kant het op gaat maar ik denk dat het met koolzuur er op al beter zal zijn, en de smaak van het bier zal ook nog wat kunnen groeien.

Vrijdag heb ik een flesje open gemaakt en ik was wat terlurgesteld omdat er nog maar een heel klein beetje koolzuur opzat. ik hoop toch maar dat het een goede keuze is geweest om 135Gram op 20 liter te gebruiken en dit niet te kort is, het einde Sg vind ik wat hoog dus met wat minder suiker gebotteld.     

Hoelang is gebruikelijk, om een goede koolzuur hoeveelheid op te bouwen ?

Hopmans


Citeerhet einde Sg vind ik wat hoog dus met wat minder suiker gebotteld.

Oops, dat had je niet moeten doen.
Je had met normale hoeveelheid moeten bottelen.
1023 is heel normaal voor een Brewferm.

 :degroeten:

Herman

Je hebt zeker voldoende suiker gebruikt, ik bottel de laatste tijd vrijwel altijd met 6g/liter. Daar zit je nog boven. Overigens is het de bedoeling dat je eerst de suikeroplossing in het vat doet, daarna het bier erop hevelt. Niet andersom.

Zet je bier bij kamertemperatuur weg. Goede koolzuur heb je na ca 2-3 weken. Het kan sneller, maar geduld loont zich.

Niels

Vanavond heb ik nog een flesje soldaat gemaakt, en er is koolzuur... ::)
Ik denk dat het helemaal goed gaat komen, het bier smaakte beter dan een paar dagen geleden.
Het is een mooi koperkleurig bierje wat mij wel doet denken aan een palm.

@Herman, bedankt voor de tip, ik vond het al een beetje vreemd voelen om de warme suikeroplossing in het bier te kiepperen.
Het is eleganter om dit in het in het vat te doen, voordat ik het bier er in hevel.
 

MO

Eerst koelen! Geen kokende oplossingen bij je gevoelige gistjes storten! Je hebt ze nog nodig voor de navergisting. Door het grote volume van het jongbier zal het wel snel afkoelen maar ik laat mijn suikeroplossing toch altijd eerst een beetje lauw worden.

Stijn

Dag Niels,

Mooie installatie, ik ben nog op zoek achter een hopfilter, ik heb hier ergens ook nog zo een slang liggen, maar hoe krijg je die rubberslang uit het omhulsel??? :weetniet:

Groetjes

Stijn

Niels

Hoi Stijn,

Je begint met het afzagen van een koppeling van de slang, daarna trek je de buitenslang iets over de binnenslang. Met een brander ga je de andere koppeling die ik in een bankschroef had geklemd, verwarmen tot de rubberbinnenslang begint te stinken. Hierna heb ik voorzichtig getrokken aan de binnenslang en scheurde deze af bij de koppeling.

Niet te hard trekken omdat je anders de buitenslang te veel beschadigt.

Met een koperdraadje heb ik het open einde van de buitenslang strak dicht gewikkeld, en deze met zilversoldeer vast gesoldeerd.

Groeten,

Niels



Emile

Niels,

Het kostte mij een paar jaar om zoiets op te bouwen! Het lijkt erop dat je direct een hele grote stap genomen hebt. Als je ook met je bieren zo'n progressie maakt, dan ben je volgend jaar Nederlands kampioen  ;D

Complimenten voor de installatie, dat ziet er echt heel goed uit. Ik had een paar vragen:
- Waarom 2 verwarmingselementen? Ik heb er eentje van 3000 W inliggen (bij de Handyman gehaald), is dat niet handiger?
- Die flexibele RVS slang vind ik heel interessant. Waar heb je die vandaan? (ik vind het een wereldidee!) Ik heb nu een koperen filter met sleufjes erin.

Emile

Emile

Jacques, Adrie,

Ik wil een opmerking maken over dat maischschema. Een aantal jaren geleden heb ik uit een artikel van Jacques het volgende maischschema gehaald:
- 52 graden 20 minuten
- 63 graden 30 minuten
- 72 graden 20 minuten
- 78 graden 5 minuten

Dit schema voldoet tot op de dag van vandaag perfect en staat standaard ingeprogrammeerd in mijn systeem. Ik verbaas me dan ook dat jullie nu aangeven dat er NIET meer op 52 graden begonnen moet worden. Ik kan me best voorstellen dat je wat langer op 63 graden zou willen blijven, om het bier wat droger te maken. Maar om nu die 52 graden er helemaal uit te gooien?

Is dat een gedachte van jullie of heb je dit inderdaad al uitgeprobeerd? En welk maischschema gebruik je dan precies?

Stijn


- Die flexibele RVS slang vind ik heel interessant. Waar heb je die vandaan? (ik vind het een wereldidee!) Ik heb nu een koperen filter met sleufjes erin.

Emile
[/quote]

Hallo Emile,

Die slang kan je in elke doehetzelf-zaak vinden in de buurt, bij ons hier in belgië is dat bv Brico. Deze wordt gebruikt vooral onder de gootsteen.
De slang uit het omhulsel halen is wel een prullewerk

Citaat van: Emile op 15-07-2006  11:29 uJacques, Adrie,

Ik wil een opmerking maken over dat maischschema. Een aantal jaren geleden heb ik uit een artikel van Jacques het volgende maischschema gehaald:
- 52 graden 20 minuten
- 63 graden 30 minuten
- 72 graden 20 minuten
- 78 graden 5 minuten

Dit schema voldoet tot op de dag van vandaag perfect en staat standaard ingeprogrammeerd in mijn systeem. Ik verbaas me dan ook dat jullie nu aangeven dat er NIET meer op 52 graden begonnen moet worden. Ik kan me best voorstellen dat je wat langer op 63 graden zou willen blijven, om het bier wat droger te maken. Maar om nu die 52 graden er helemaal uit te gooien?

Is dat een gedachte van jullie of heb je dit inderdaad al uitgeprobeerd? En welk maischschema gebruik je dan precies?

Ik ben nog niet zo lang bezig met het brouwen van bier, maar ik heb gemerkt dat sinds ik de 52-stap niet meer doe, mijn bier een veel betere schuimkraag heeft en veel langer blijft. Ook heb ik de indruk dat wanneer je bij 52 graden blijft je bier er meer troebel uitziet bij koeling achteraf (eiwitten zijn precies veel kleiner of bijna opgelost en bezinken eigenlijk niet meer of heb ik het mis....?)  Dit is althans wat mij onmiddelijk ofviel

 :proost2:

Stijn

MO

Precies. Een eiwitrust bij 52 grC geeft wat sneller een helderder bier. Daarnaast is de body wat minder, de schuimkraag en -stabiliteit minder en de houdbaarheid korter omdat oxidatieenzymen onder de 60 °C wel actief zijn maar boven de 60 °C niet meer. Sommige forumleden worden er een beetje misselijk van, maar ik kan het niet nalaten: 60 min op 66 grC (dus inmaischen op 70 grC) geeft ook uitstekende bieren. Het scheelt weer brouwtijd. Mijn laatste 12 bieren zijn met via eenstapsmaisch gebrouwen. Ik zweer erbij.

Adrie

Ja, ik brouw soms met en soms zonder 50-gradenstap. Bij veel bieren krijg ik zonder 50-gradenstap teveel schuim en las de laatste tijd juist weer wel een eiwitrust in.

Hopmans


CiteerMijn laatste 12 bieren zijn met via eenstapsmaisch gebrouwen. Ik zweer erbij.
Mijn laatste biertje (Engelse Ale) heb ik ook met eenstapsmaisch gebrouwen.
Wel vond ik dat een uur te weinig was (proefte nog meelderig ondanks jodiumtest).
Ik heb er dan ook de tijd voor genomen die er voor staat: 1,5uur.

 :degroeten:

Niels

@ Emile,
Bij het zoeken naar de verwarming elementen had ik het geluk te mogen uitzoeken in de bak met winkeldochters.
Deze elementen hebben maar een kleine opening in de heetwaterton nodig om te plaatsen, en ik dacht dat dit de kans op lekken zou verkleinen. Ik heb de gaten moeten boren en vijlen dit was een heel klusje, maar geen lekkage.

De RVS flexibele slang die ik gebruik als maischfilter heb ik gevonden bij een oudijzer handelaar, de slang was ongeveer 70 centimeter en had twee keer een half duims aansluiting. Er zat een geribbelde flexibele RVS buis in, die een behoorlijke druk kon hebben ik meen mij te herinneren dat er 100 bar op stond als maximale druk waaronder hij gebruikt kon worden. Ik denk dat dit soort slangen gebruikt worden in hydraulische installaties.

Oscar

Citaat van: Hoppie op 16-07-2006  12:58 uMijn laatste biertje (Engelse Ale) heb ik ook met eenstapsmaisch gebrouwen.
Wel vond ik dat een uur te weinig was (proefte nog meelderig ondanks jodiumtest).
Ik heb er dan ook de tijd voor genomen die er voor staat: 1,5uur.

...en dat heeft zijn vruchten af geworpen.....Ik heb laatst ook een bier gebrouwen met een 1 stap maisch..maar aan een uur hadden we niet genoeg.....Was welliswaar buiten (op een warme zomerdag..) bij een demonstratie...als ik zelf weer ge brouwen ga ik het nog een keer proberen...en dan zeker langer dan een uur...

Groeten en gezondheid
Oscar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.