Het is inmiddels al weer twee weken geleden dat ik samen met mijn toekomstige medebrouwer Corné de gamellen in Helmond heb gehaald, alwaar we ook Johannes troffen!
In de tussentijd hebben we niet stilgezeten, want het frame is klaar. Hiervoor hebben we gebruikt gemaakt van steigermateriaal met inbus koppelingen. Lekker zwaar uitgevoerd. Dit materiaal had mijn vader nog liggen. Als onderplaat een soort multiplex, extra sterk en bestand tegen water/vocht. Ooit bedoeld als gevangenisdeur, maar daarvoor niet geschikt bevonden. Eveneens materiaal wat mijn vader voor handen had liggen. Hieronder een paar 2e hands wielen gemonteerd.
Principe brouwinstallatie:
De bedoeling is dat het warmwater d.m.v. zwaartekracht in de maischketel kan lopen. Met een pomp kan het wort na het maischen omhoog in de kookketel worden gepompt. Vanuit de kookketel kan het d.m.v. zwaartekracht door de koeler in het gistvat lopen. We hebben het frame zo gemaakt dat het gistvat met een takeltje straks omhoog kan worden getakeld zodat met hulp van de zwaartekracht naar het lagervat/fles kan worden overgebracht. Dat moet weer wat tillen schelen.
Volgende stappen
In de Maischketel komt een filterplaat (uit de RVS bak gevist bij de oud-ijzerhandel) prijs 1.50 per kg. Hij moet nog wel kleiner worden gemaakt en worden voorzien van handgrepen en pootjes. De bedoeling is dat straks het maisch onder de filterplaat wordt weggepompt en boven weer wordt teruggebracht in de ketel, zodat ook onder de filterplaat circulatie plaats vindt. Verder moet er nog een roerwerk gemaakt worden. Ik moet nog even kijken of de ruitenwissermotor ik nu heb hiervoor sterk genoeg is.
De installatie moeten worden voorzien van tapkranen en leidingen. Ik ben van plan om de messing butterfly kranen te bestellen bij Morebeer.com samen met de bestelling van de March pomp. Verder heb ik bij dezelfde oud-ijzerhandel nieuw RVS leidingen van 15 mm gekocht die mogelijk nog van pas komen (3 euro /kg). De vraag is nog even of we een en ander gaan lassen of kijken of het een deel ook met knelkoppelingen kan worden uitgevoerd (kopervernikkeld).
Daarnaast moeten er 3 ketels straks verwarmd gaan worden. Mogelijk d.m.v. elektrische verwarming. Via via kan ik voor niet al te veel aan verwarmingsfolies komen. Ik moet alleen nog even achterhalen of de capaciteit voldoende is. Een voordeel van verwamen met deze folies is dat het heel gelijkmatig over een groot oppervlak kan. Rvs is echter niet zo een goede geleider. Komende week hoop ik hier meer informatie over te krijgen.
Het geheel moet straks met regelaars en relais op een goede manier worden aangesloten. De huiselektrischien die op mijn werk o.a. de temperatuurregelingen van diverse apparatuur installeert heeft gelukkig al aangeboden te helpen met het schema en de benodigde materialen.
Als koeler proberen we eerst een tapspiraal (zwart kunststofhuis) die Corné nog had liggen (valliant model).
Verder moet ik nog wat slang bestellen. Bij
www.eriks.nl vond ik een rubberen wijn en bier slang die mogelijk geschikt is, maar heb hem nog niet besteld. Silicone slangen zijn wellicht ook nog een optie.
Ook moet de ruimte waar de installatie komt te staan nog in orde worden gemaakt. Kortom nog genoeg te doen maar het begin is er!
groet,
Hans