Welke korrelgist voor een tripel?

Gestart door Silvio, 02-01-2006 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silvio

Ik ben van plan morgen een tripel te brouwen naar het recept van het kampioensbier ONK 2005.
Helaas bleek vanochtend dat Rob van Gelder de bestelde safale-04 toch niet in huis had.
Nu heb ik de keus uit Nottingham,Safbrew T-58 en de Safbrew S-33. Ik ken de T-58 wel van winterbieren maar niet van tripels en met de andere heb ik in het geheel geen ervaring op tripel gebied.Wie o wie heeft met een van deze gisten een positieve tripel ervaring?

MO

volgens mij kun je met alle drie de gisten een prima tripel brouwen. Er is nogal wat verschil tussen de onderlinge tripels, kun je misschien iets specifieker zijn, dus bv ook je recept posten?

Silvio

Het recept voor deze tripel is afgeleid van het bier waarmee Bram Hoogesteder het ONK 2005 op zijn naam heeft gezet.
Voor 20 liter:
Pilsmout 3 EBC :                    6670 gram
Ambermout 50 EBC :               215 gram

Koriander:                                10 gram

Challengerhop 6,3%:                 35 gram

Gist :                                     Oorspronkelijk een Safale S-04 en nu ......

Maischschema:                      52          67           78     Graden C.
                                            10'         25'           05'    Rust

SiriS

Ik wist niet dat Rob van Gelder Nottingham gist verkocht?!?! Beste vervanger voor de S-04 korrelgist is Nottingham. Van grote invloed op het eindsoortelijk gewicht zijn o.a. de verhouding water mout tijdens maischen en de hoeveelheid gist bij het enten van het wort (speciaal voor Hans Hans in begrijpelijk Nederlands). Invloed op de uiteindelkijke smaak van het bier is de temperatuur tijdens de hoofdvergisting en lagering. De Safbrew gisten hebben in dit geval een te lage vergistingsgraad in combinatie met hierboven genoemde parameters zou dat een tripel kunnen worden met een eind soortelijk gewicht van ~1025 g/l.

Groet, SiriS

Celocelava

Yep,

SirIs heeft helemaal gelijk, zojuist gemeten de S-04 blijft in de hoofdgisting hangen op 1022 en de S-33 blijft in de lagering hangen op 1020 beide bieren een nagenoeg identiek recpet en maischschema. Toch heb ik al een paar keer een verdere doorgisting gehad (tot 1012) maar pas na langere tijd en verschillende temperatuurschokken.

Peerrr

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.