Innis & Gunn Original

Gestart door BVeenema, 06-11-2016 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BVeenema

Toen we een tijdje terug in Schotland waren, maakte ik kennis met de bieren van Innis & Gunn, een brouwerij uit Edinburgh die zijn bieren laat rijpen op hout (https://innisandgunn.com/our-beers/favourites/original/). Vooral de original vind ik erg lekker. Ik heb heel het internet afgezocht naar recepten voor dit bier en ben na wat mixen en matchen op het volgende recept gekomen. Het is niet mijn plan om een exacte kloon te brouwen, maar om een bier te brouwen zoals Innis & Gunn. Ik heb een aantal vragen:

- Is het zinvol om het wort 2 uur te laten koken om wat meer caramellisatie te krijgen?
- En hoe is de verhouding tussen de verschillende moutsoorten? Innis & Gunn is een erg moutig, broodachtig bier.
- Verder vraag ik mij af of de bitterheid van het bier goed is als ik het op hout ga laten rijpen. De hop moet het hout niet 'overstemmen'.

Ik ga dit brouwsel trouwens combineren met een experimentje. Ik wil het jongbier na de hoofdgisting verdelen in 3 gelijke delen. Hier ga ik het volgende mee doen:

1. In de eerste batch gooi ik 3 gram/liter Weber Wood chips whiskey oak (http://www.vrijbuiter.nl/barbecues/bbq-accessoires/weber-wood-chips-whiskey-oak/) die ik een uur in aluminius heb getoast in de oven op 150 graden celsius. Dit is een vrij gebruikelijke methode lees ik.

2. In de tweede batch gooi ik ook 3 gram/liter van deze chips die ik 10 minuten in water heb gekookt. Ik gooi de snippers met de 'thee' bij het jongbier. Dit is een methode waarover ik las op BYO.

3. In de derde batch gooi ik ook 3 gram/liter van deze chips die ik een uur op 150 graden ga toasten en die ik vervolgens 2 weken ga laten weken in Jack Daniels. Na het overhevelen doe ik dan de snippers en de JD in het gistvat.

Vervolgens ga ik dagelijks proeven om te zien hoe de smaak zich ontwikkelt. Graag jullie tips!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2016-11-**
Naam receptV | Innis & Gunn
Brouwdatum21-3-2016
BiertypeOverige bieren
Volume12,0 l
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
13,10 lWater uit Nieuw Roden
6,70 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
52 mg/l7 mg/l13 mg/l190 mg/l19 mg/l4 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,081 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons4 EBC80,0 %
0,270 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC7,0 %
0,193 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons150 EBC5,0 %
0,154 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %
0,154 kgBiscuitDingemans50 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1e67,0 °C1 min.70 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,7 gStyrian Goldingsbellen4,0%60 min.20,0 IBU
15,8 gE.K. Goldingbellen5,6%20 min.10,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,00 gVanillestokjespecerijstarter
30,00 gEikenhoutsnippers, whiskeyvatensmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

[/tabular]


Jacques

Je kunt nog steeds meedoen met de experimentenwedstrijd...

In plaats van langer koken voor meer karamelisatie kun je ook meer caramouten gebruiken.
Overigens zie ik daar ook een leuk experiment in.

brouwmus

Erg interessant en een mooi experiment. Zelf heb ik dit bier gedronken bij de lunch te Edinburgh Castle, erg fijne combinatie (in alle opzichten).

Wel vraag ik me af wat de meerwaarde is van versie 3 - of de JD iets toevoegt, bedoel ik.

Maar proberen kun je altijd.

Ik hoop in ieder geval hier t.z.t. je proefnotities te lezen.

Heel veel succes!

Groet,
John

BVeenema

Citaat van: Jacques op 06-11-2016  20:42 uJe kunt nog steeds meedoen met de experimentenwedstrijd...

In plaats van langer koken voor meer karamelisatie kun je ook meer caramouten gebruiken.
Overigens zie ik daar ook een leuk experiment in.

Bedankt voor de reactie. Inmiddels heb ik ook een 'EXP'-topic aangemaakt. Tot welk percentage zou je storten aan caramouten? Maximaal 15% en dan de biscuitmout weghalen of de Maris Otter verminderen?


Jacques

Citaat van: BVeenema op 07-11-2016  21:25 uBedankt voor de reactie. Inmiddels heb ik ook een 'EXP'-topic aangemaakt. Tot welk percentage zou je storten aan caramouten? Maximaal 15% en dan de biscuitmout weghalen of de Maris Otter verminderen?

Het maximale percentage aan caramouten ligt aan de kleur van de caramout. Donkere caramouten overheersen snel. Zo kun je carapilsmout tot wel 40% gebruiken, maar dat moet je niet doen met cara-aromamout...

BVeenema

Citaat van: Jacques op 07-11-2016  21:47 uHet maximale percentage aan caramouten ligt aan de kleur van de caramout. Donkere caramouten overheersen snel. Zo kun je carapilsmout tot wel 40% gebruiken, maar dat moet je niet doen met cara-aromamout...

Dank! En wat zou je als max kiezen voor de Cara120 in combinatie met de Crystal van TF (150 EBC)?

Jacques

Citaat van: BVeenema op 07-11-2016  22:01 uDank! En wat zou je als max kiezen voor de Cara120 in combinatie met de Crystal van TF (150 EBC)?

Je hebt nu al een behoorlijk percentage aan deze mouten. Dat kun je een heel klein beetje verhogen. Per slot van rekening heeft langer koken niet zo heel veel invloed op de karamelsmaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.