Het maken van een magneetroerder inclusief foto’s en links

Gestart door abroeders, 24-11-2015 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vik75

Zo met wat hulp van dit artikel ook een magneetroerder gemaakt.
Werkt perfect. Helaas bij 2 liter geen vortex tot de bodem maar dit volstaat zeer zeker.

Hieronder een foto.



Bedankt en proost.


Houten Hoofd

Hier ook eentje gemaakt! Wacht nu nog op de magneten om erop te plakken, dus nog even geduld om het te kunnen testen

Alles inclusief snelheidscontroler ingebouwd in een sigarendoos, bedankt voor de handleiding!

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Vik75 op 15-01-2016  15:26 u...
Werkt perfect. Helaas bij 2 liter geen vortex tot de bodem maar dit volstaat zeer zeker.
...


Een iets grotere roervlo en die komt tot onder.


MvG

Mario

Biertje1985

Ik heb er ook 1 gemaakt, helaas met roervlo van 4 cm haalt hij niet zo veel toeren meer, zou dat komen omdat de magneet direct op de motor geplakt is?

abroeders

Citaat van: Biertje1985 op 12-04-2016  23:42 uIk heb er ook 1 gemaakt, helaas met roervlo van 4 cm haalt hij niet zo veel toeren meer, zou dat komen omdat de magneet direct op de motor geplakt is?

Ik heb op mijn roerder inmiddels een modificatie uitgevoerd omdat een grote roervlo in een 5 liter erlenmeijer met een 2,5 a 3 liter wort ook niet lekker roerde.

Op de ventilator heb ik een rond stukje MDF gelijmd (Met een gatenzaag uit een MDF plank gezaagd) en hierop pas mijn magneten.
De magneten heb ik 2 op elkaar geplakt en bevinden zich nu 18 mm van de ventilator vandaan.
De kracht van de magneten is toegenomen (2x 2 magneten nu) en de kracht van de ventilator is ook toegenomen omdat de magneten minder invloed hebben op het magnetisch veld van de ventilator.

Met behulp van de moertjes opnieuw afgesteld dat de magneten zo dicht mogelijk langs de bovenkant van de behuizing draaien en ik trek nu met 3 liter water in een 5 liter erlenmeijer ook weer een vortex zonder dat de vlo's uit de bocht vliegen.

Wat met deze extra kracht nu ook fijn is, is dat ik een erlenmeijer met heet/kokend wort in een slakom met ijsblokjes kan zetten en de roervlo hier door heen nog voldoende kracht heeft om het wort te roeren zodat het razendsnel afkoelt.

kevin_01

Bij mijn constructie, ondanks dat ik alle attributen uit de openingspost heb gebruikt en ook zo gemonteerd, heeft de ventilator niet genoeg vermogen om met de twee magneten rond te draaien waardoor er zelfs in een 1 L erlenmeyer een heel zwakke rotatie plaats vindt. Hebben er meer mensen last van dit probleem of zijn er tips en suggesties?

abroeders

Citaat van: kevin_01 op 25-04-2016  14:29 uBij mijn constructie, ondanks dat ik alle attributen uit de openingspost heb gebruikt en ook zo gemonteerd, heeft de ventilator niet genoeg vermogen om met de twee magneten rond te draaien waardoor er zelfs in een 1 L erlenmeyer een heel zwakke rotatie plaats vindt. Hebben er meer mensen last van dit probleem of zijn er tips en suggesties?

Nee, in een 1 liter erlenmeyer ging de vlo altijd volle kracht met een vortex totaan de bodem i.c.m. de hier beschreven onderdelen. Wel had ik voor iedere erlenmeyer een voorkeur-vlo welke het beste werkt bij een combinatie erlenmeyer grootte + inhoud. Mijn laatste modificatie zoals de post hierboven omschreven heeft er wel voor gezorgd dat de grotere volumes 2-3 liter ook goed geroerd worden in een 5 liter erlenmeyer. Ook bij kleinere erlenmeyers en minder volume komt het met de keuze van roervlo na deze modificatie minder nauw. Ik raad iedereen aan om deze eenvoudige modificatie uit te voeren voor een krachtigere roerder.

kevin_01

Heb je wellicht een foto'tje van deze gemodificeerde versie?

abroeders

Citaat van: kevin_01 op 26-04-2016  16:35 uHeb je wellicht een foto'tje van deze gemodificeerde versie?
Nee, ik kan momenteel geen foto maken, maar de modificatie is uiterst simpel:
Zorg er voor dat er een blokje hout oid tussen de ventilator en de magneten zit. Dat is alles. Daarbij heb ik de magneten dubbel uitgevoerd om de kracht richting de vlo wat groter te maken.

Eskil

Ik houd van dubbels dus heb ik een dubbele gemaakt, voor 2 of 3 liter erlenmeyers.
Hout of plastic heeft m.i. geen invloed op magnetisme, wat wel werkt is mu-metaal te verkrijgen in folie bij de electronica hobby zaak.



Heeft nog nooit iemand een oude magneetpomp (vijverpomp) uit elkaar gepulkt, dan draait er niks meer behalve de vlo ?

Dirtbag

Ik heb al een aantal keer een magneetroerder gemaakt. Met behulp van de 3d printer kun je ook zelf een kastje maken. Een nadeel is echter dat mijn printer maximaal 185 mm breed kan printen. Iets uit een stuk en een erlenmeyer van 5 liter vond ik uiteindelijk toch net niet stabiel genoeg.

Omdat ik dus een slag zwaarder en een groter platform wilde hebben is dit hem geworden.



Van hardhout een vierkant gemaakt. (spijtig genoeg ben ik nog steeds niet in staat om netjes in verstek te zagen, zelfs niet met een afkortzaag)
In het vierkant een sleuf gemaakt voor de glasplaat van 20 x 20 cm zodat deze verzonken gelijmd kan zitten
In het midden een bodem gemaakt van steigerhout.
De motor is een 12 cm ventilator.
Op de ventilator een 3d geprint hart waar de twee 10mm rond en 10 mm hoge neodymium magneten ingelijmd zitten. Door een aantal pootjes af te stemmen op het aantal bladen van de ventilator kan ik hem eenvoudig centreren.



Geen snelheidregelaar. Voor de 5 liter erlenmeyer heeft deze net niet genoeg tempo om een vortex tot de bodem te maken maar wel een mooi deel de vloeistof in.
Voor de kleine erlenmeyers heb ik de kleinere roerder nog, met regelaar.
Eventueel kan ik nog een andere trafo zetten met een variabel voltage als ik daar behoefte aan heb. Ik heb een vochtdichte stekker gemaakt zodat ik deze trafo los kan koppelen en ergens anders voor zou kunnen gebruiken, of een andere hiervoor.

db

abroeders

Citaat van: Dirtbag op 25-07-2016  22:11 u

Van hardhout een vierkant gemaakt. (spijtig genoeg ben ik nog steeds niet in staat om netjes in verstek te zagen, zelfs niet met een afkortzaag)

Ik vind het geweldig mooi gemaakt! Zo op de foto te zien is het netjes in verstek gezaagd hoor!

Is een goed idee voor mijn 5 liter erlenmeyer. Die hangt nu ook flink over de randen heen.

Biermagneet

Citaat van: Eskil op 26-04-2016  21:36 uIk houd van dubbels dus heb ik een dubbele gemaakt, voor 2 of 3 liter erlenmeyers.
Hout of plastic heeft m.i. geen invloed op magnetisme, wat wel werkt is mu-metaal te verkrijgen in folie bij de electronica hobby zaak.



Heeft nog nooit iemand een oude magneetpomp (vijverpomp) uit elkaar gepulkt, dan draait er niks meer behalve de vlo ?

Het kan zijn dat ik het verkeerd zie maar heb je wat trekontlasting op de kabel die het kastje ingaat zitten ?
Een knoop in de kabel in de behuizing of een tyrap aan de binnenkant kan voorkomen dat je kabel in de lasdoos wat losschiet of eerder breekt dan bedoeld.

Eskil

Er zit een zwarte tyrap aan de binnenkant en aan de buitenkant  (maar dat zie je niet) een wartel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.