Chocolate Porter

Gestart door Edwarff, 04-09-2015 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwarff

Beste Brouwers,

Wij hebben nu 5 keer een Stout of Porter gebrouwen, met de winter in aantocht gaan we hier weer mee verder. Om er meteen maar lekker in te knallen willen we graag een stevige Porter brouwen

Wat willen we:
* Vol bier, het mag lekker stroperig in het glas zijn
* Veeeeel bitterheid van gebrande mouten
* Choco smaak sterk op de voorgrond
* Iets zoetig
* Bier waar je goed voor gaat zitten bij de open haard

Met de choco mout hebben we al veel geëxperimenteerd. Ik had ergens op het forum gelezen dat je hiermee best over het lijntje van 10% in de stort kan gaan. Dat gevoel hebben wij ook, maar we twijfelen of we niet doorslaan met de zwarte mouten. Cara Red hebben we nog liggen, het idee is om dit op te maken. Met de Haver denken we die volle romige schuimkraag te creëren. De Cara 120 doen we voor het zoetje. De Pils en Munich doen we omdat we geen Pale mout meer hebben.

Ook op voorraad hebben we: Geroosterde Rogge, Crystal, Pale Crystal, Munich type I Melanoidin. 

Northern Brewer is ook een restje, die was prima in eerdere Stout brouwsels. We hebben evt. nog een klein beetje Target voor er bij.

De S-04 is ook een restje. Google zegt dat hij die 9% alc wel aankan qua alcohol resistentie. T-58 hebben we als alternatief, maar slechts 1 zakje.

Zijn er nog ervaren brouwers met tips? Alvast heel veel dank.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkS4.6
Naam receptBulldog Porter
Brouwdatum15-08-2015
BiertypePorter (Robust)
Volume16,0 l
Begin SG1,096 SG
Berekende kleur (Morey)185 EBC
Berekende bitterheid (Rager)67 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Water uit Leidsche Rijn7,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
47 mg/l3 mg/l12 mg/l215 mg/l9 mg/l1 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgMünchner IIWeyermann23 EBC36,1 %
2,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC30,1 %
0,800 kgCara 120Dingemans120 EBC9,6 %
0,800 kgChocolademoutDingemans900 EBC9,6 %
0,500 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,0 %
0,400 kgCara-redWeyermann50 EBC4,8 %
0,300 kgZwarte moutDingemans1400 EBC3,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 stap69,0 °C1 min.75 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gNorthern Brewerpellets8,5%75 min.46,1 IBU
50,0 gNorthern Brewerpellets8,5%15 min.20,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


RienP

Geen ervaren brouwer, maar wel op basis van mijn ervaringen wat aanvullingen:

Het gebrande komt wel goed. Ik heb met m`n RIS 10% chocolademout gebruikt (verder geen gebrande mouten) en dat vond ik iets te. Gezien je omschrijving zit je dus wel goed.

Persoonlijk zou ik niet bijna 15% caramouten toevoegen, maar als je iets zoeter bier wil dan helpt dat wel. Als alternatief kun je wat minder caramout gebruiken en aanvullen met roggemout. Ik vind roggemout altijd een mooi vol bier geven (zeker als je minimaal 10% gebruikt). Ik weet echter niet wat het effect is van geroosterde rogge want daar heb ik geen ervaring mee.

homoeccentricus

Persoonlijk zou ik toch de basismouten optrekken tot boven de 70%, en de pils vervangen door pale.

Het boek "Designing Great Beers" is voor mij vaak een bron van inspiratie. Gemiddelde percentages van granen bij robust porters zijn (som is meer dan 100%):
80% pale
11% munich
8% crystal
4% chocolate
4% black
4% roast
3% wheat
Dat wil niet zeggen dat ik die percentages volg. Wel heb ik dan een indicatie wat de verhoudingen zijn bij uitstekende recepten.

wilbertd

Zier er lekker uit, en ik zou het laten zo die Choco, dat kan best.

Edwarff

Dank allen.

Interessant die percentages. Cara vervang ik dan voor Crystal.

Ik zie tot mijn verbazing ook wheat. Is dit tarwemout of ongemoute tarwe? Tarwemout heb ik. Zal ik een paar procent in de stort doen?

Pale zou ik normaal gesproken ook gebruiken, echter die is bij mij op.

seed7

Citaat van: Edwarff op 04-09-2015  10:54 uWat willen we:
[...]
* Veeeeel bitterheid van gebrande mouten
* Choco smaak sterk op de voorgrond
[...]

Zodra je veel moutbitter hebt gaat de overheersende smaak van chocolade naar koffie. Chocomouten geven van zich al meer koffie dan chocolade, daarvoor zul je naar Pale Choco moeten kijken of misschien beter nog naar brown malt. Mijn meest chocoladige bier was SG 1060 60 IBU 73% Pale, 25% Brown, 2% Chocolade roggemout.


Maar ... gewoon brouwen zo en proeven of het resultaat met je visie/verwachting overeen komt.

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: Edwarff op 04-09-2015  13:10 uDank allen.


Ik zie tot mijn verbazing ook wheat. Is dit tarwemout of ongemoute tarwe? Tarwemout heb ik. Zal ik een paar procent in de stort doen?


Je hebt niet alle info: Designing Great Beers zegt dat wheat weinig voorkomt, maar als het voorkomt, dan wordt er gemiddeld 3% gebruikt. Ik zou daar dus geen rekening mee houden.

Edwarff

Ok. Ik vond het al bijzonder om tarwe in een porter te gebruiken.

Jacques

Citaat van: Edwarff op 04-09-2015  14:01 uOk. Ik vond het al bijzonder om tarwe in een porter te gebruiken.

In Amerika heb ik een paar porters op met rogge. Die waren bijzonder lekker.
Een beetje tarwe of rogge om een wat zachtere smaak te krijgen werkt goed.

Edwarff

Dank Jacques. Dus je bedoelt Tarwe en niet Tarwemout?

Jacques

Citaat van: Edwarff op 04-09-2015  17:05 uDank Jacques. Dus je bedoelt Tarwe en niet Tarwemout?

Kan allebei. Tarwemout werkt net wat fijner omdat je die kunt storten bij temperaturen boven de 60 ºC.
Het storten van tarwemout bij temperaturen van 40 tot 43 ºC wordt gedaan om een kruidnagelsmaakje te krijgen. Een dergelijke smaak wil je normaal gesproken niet in een porter.

Edwarff

Dank Jacques.

Aangezien dit toch al onze meest gevarieerde moutstort tot nu toe wordt, doen we er ook gewoon een handje tarwemout in

homoeccentricus

Citaat van: Edwarff op 06-09-2015  12:29 uDank Jacques.

Aangezien dit toch al onze meest gevarieerde moutstort tot nu toe wordt, doen we er ook gewoon een handje tarwemout in

Citaat van: Edwarff op 06-09-2015  12:29 uDank Jacques.

Aangezien dit toch al onze meest gevarieerde moutstort tot nu toe wordt, doen we er ook gewoon een handje tarwemout in

De Landelijke Vereniging Tegen Het Onnodig Gebruik Van Complexe Bierrecepten wenst formeel te protesteren tegen dit soort van initiatief en suggereert satiregewijs ook nog een kwak rogge toe te voegen.

Brouwers

Citaat van: homoeccentricus op 06-09-2015  13:38 uDe Landelijke Vereniging Tegen Het Onnodig Gebruik Van Complexe Bierrecepten wenst formeel te protesteren tegen dit soort van initiatief en suggereert satiregewijs ook nog een kwak rogge toe te voegen.

Bij deze wil ik als van de vereniging formeel een motie indienen om daarnaast minimaal 5 hopsoorten toe te voegen en ook 3 andere gisten. Als het dan toch bruin moet gaan smaken kan je het maar beter goed doen.

Maar even serieus, de grootste fout die met name beginners maken als ze recepten bedenken is dat ze teveel ingrediënten willen toevoegen. De meest complexe bieren schitteren vaak door de eenvoud. Bieren met heel complexe storten en veel hopsoorten smaken vaak uiteindelijk bruin. Het smaakt naar alles en het smaakt naar niets. Heb in polen een bier gedronken met de mentaliteit: 8 moutsoorten, 4 suikersoorten, 5 hopsoorten. Bier smaakte apart, was niet vies maar ook helemaal niet complex.


Probeer altijd voor jezelf altijd na te gaan wat het doel is en vraag bij iedere toevoeging af of het hierin bijdraagt. Bij twijfel niet doen.

Edwarff

Moties,   \o/

Wel goed punt.

Complexe moutstort was mede bedacht doordat ik wat mouten wilde opmaken.

Ik heb het brouwen een weekje uitgesteld. Ik laat het even allemaal bezinken en zal een nieuwe poging voor een recept.

Ik bedenk mij nu ook dat cara red niet zo veel zal doen bij 180 EBC.

Markiej87

Hallo edwarf.

Ik vind je moutstort wel prima eigenlijk, zeker als je wat restjes wilt opmaken. De S04 zal ook een uitstekende gistkeuze zijn voor dit recept. Dit bier zal vol worden en redelijk zoet (niet al te zoet vanwege je 67 IBU), mits: ik zou gewoon maischen op 67 graden anders ga je wel heel hoog eindigen qua SG (zo rond de 1,037 tot 1,039 en dat wil je denk ik niet).

Voor chocosmaak zou ik je aanraden om na de hoofdgisting wat cacaobonen toe te voegen. Dit lekker 2 weken laten trekken, paar daagjes koud lageren en dan bottelen. Een mooie chocosmaak krijg je van zo'n 20 gram cacaobonen per liter.

Brouwers

Citaat van: Edwarff op 06-09-2015  15:20 uComplexe moutstort was mede bedacht doordat ik wat mouten wilde opmaken.

Ik heb het brouwen een weekje uitgesteld. Ik laat het even allemaal bezinken en zal een nieuwe poging voor een recept.

Ik bedenk mij nu ook dat cara red niet zo veel zal doen bij 180 EBC.

Opmaken van mout kan ook een goede reden zijn ;)
Verder zou je de carared eruit kunnen laten omdat de rode kleur verdwijnt, maar in dit geval zou je het kunnen laten omwille van de caramel die je ook al krijgt van de cara120. Weet niet wat voor snaak carared nog meer geeft.

In mijn zoektocht naar de carared smaak kwam ik dit tegen
http://homebrewtalk.com/wiki/index.php/Malts_Chart

Edwarff

Leuk idee Markie!

Ik zou na de hoofdvergisting de boel kunnen scheiden en laten we zeggen vijf liter op cacaou bonen kunnen zetten. Dat is vast lekker of in ieder geval leerzaam.

Zijn dat deze?

http://www.superfood.nl/cacaobonen-100-gram-superfoodies

Ps. Ik heb dan wel superfood in mijn bier, dat staat mij tegen ;-)



jan le mercier

Edwarf,

Moet je die bonen op de één of andere manier nog "behandelen" (pellen? roosteren? in stukken hakken?...) voor je ze toevoegt?

Jan.

Markiej87

Citaat van: Edwarff op 07-09-2015  07:50 uLeuk idee Markie!

Ik zou na de hoofdvergisting de boel kunnen scheiden en laten we zeggen vijf liter op cacaou bonen kunnen zetten. Dat is vast lekker of in ieder geval leerzaam.

Zijn dat deze?

http://www.superfood.nl/cacaobonen-100-gram-superfoodies

Ps. Ik heb dan wel superfood in.mijn bier, dat staat mij tegen ;-)
Ja, dat zijn die.

Citaat van: jan le mercier op 07-09-2015  10:41 uEdwarf,

Moet je die bonen op de één of andere manier nog "behandelen" (pellen? roosteren? in stukken hakken?...) voor je ze toevoegt?

Jan.
Daar zijn zoals met bijna alles wel de meningen wel weer over verdeeld. Ik heb het niet gedaan.

jan le mercier

Markiej87,

Gewoon zo erbij gedaan?

En wat gaf dat?

Jan.

Markiej87

Citaat van: jan le mercier op 07-09-2015  12:21 uMarkiej87,

Gewoon zo erbij gedaan?

En wat gaf dat?

Jan.
Gewoon zo erbij gedaan, 20gr/ltr voor twee weken. Geeft een hele mooie cacao-geur en -smaak. Brengt ook extra bitterheid mee. Het is nog wel afwachten hoe lang die smaak eraan blijft zitten, bier zit net op de fles.

jan le mercier

Amai! Heel benieuwd! Ik kan je wel één "tip" geven voor de stouten (ik wil de wijsneus niet uithangen: wellicht heb je dit zelf ook al vaak ondervonden): volgens mij worden die pas echt goed na een halfjaar. Het probleem is dat ik er in begin altijd veel te veel opdrink. Heb er nu een paar van meer dan een jaar oud: en nu pas worden die echt goed.

Jan

Bennemans

Citaat van: Markiej87 op 07-09-2015  12:23 uHet is nog wel afwachten hoe lang die smaak eraan blijft zitten, bier zit net op de fles.

Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar...

Jacques

Citaat van: Edwarff op 06-09-2015  12:29 uDank Jacques.

Aangezien dit toch al onze meest gevarieerde moutstort tot nu toe wordt, doen we er ook gewoon een handje tarwemout in

Je hebt al 6% havervlokken in je stort. Ook haver verzacht de smaak van een porter. Je kunt een doel op meerdere wijzen bereiken.

Overigens is mijn ervaring dat je bij lichte bieren het aantal mouten beperkt dient te houden en dat bij donkere bieren een complexe storting vaak goed werkt om de dominantie van een bepaalde donkere mout te voorkomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.