Wijzigen recept door afwijkende EBC-waarden?

Gestart door BVeenema, 20-08-2015 09:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BVeenema

Beste hobbybrouwers,

Vorige week zaterdag heb ik mijn eerste brouwsel gebrouwen op basis van het recept van het prijswinnende Weizenbier van Herman. Dit is (zoals het zich nu laat aanzien) erg goed geslaagd. Het resultaat was namelijk mooi helder wort met het goede begin-sg en ook al een mooie vergisting. Om wat handigheid in het brouwen te krijgen is het mijn plan om de komende weken nog 2 brouwsels te maken. Aanstaande zaterdag is onderstaand recept aan de beurt, het eveneens prijswinnende bokbier van Theo van de Voorde en Erik Deelissen.

Gisteren ben ik naar Jubbega gereden om de nodige ingrediënten te halen, maar ik liep tegen het probleem aan dat ik niet exact de goede mouten kon krijgen.
De caramout had namelijk niet het gewenste EBC van 150, maar van 120. Daarnaast had het Munichmout niet het gewenste EBC van 20, maar van 17. Moet dit aanleiding zijn om het recept wat aan te passen (wat meer van het ene of juist van het andere) of zijn de verschillen te verwaarlozen en kan ik gewoon 1 op 1 het recept volgen qua hoeveelheden?

Ik hoor het graag!

Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: Theo van de Voorde en Erik Deelissen
Bron van het recept:    Derek Walsh biergids
Locatie op het forum waar discussie over het recept heeft plaatsgevonden: nvt

Naam brouwsel:     Koning Bok
Biertype:    Dubbelbok
Begin SG:    1073
Eind SG:    1018
Kleur (berekend):    72,5 EBC
Berekende bitterheid:   27 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 10 liter wort/bier

Mout & suiker
320 gram   10,9%    pilsmout        5 EBC     
2300 gram    78,6%    Munich mout       20 EBC     
230 gram     7,9%    Cara mout        150 EBC 
35 gram   1,2%   Chocolade mout      800 EBC
40 gram   1,4%     Carafa type 1       800 EBC

Water
12 L maischwater
7,5 L spoelwater

Maischschema
15 min   52 gr C
35 min   62 gr C
20 min   72 gr C
5 min   78 gr C

Hop
23 gram   Spalt Select    5,2 % alfa   pellets     kooktijd   105 min
12,5 gram   Saaz    3,6 % alfa   bloemen     kooktijd   10 min
 

Kruiden of andere toevoegingen
-

Kooktijd
Totale kooktijd wort:   110 min

Gist
Naam gist:   Wyeast 3787       vloeibare gist 

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting   14   dagen bij   22 gr C
lagering       9   dagen bij   18 gr C

Bijzonderheden: geen iers mos gebruikt.

RienP

Over de variatie bij de Munichmout zou ik me niet druk maken. CARA 150 is niet echt meer te vinden. Ik zou gewoon CARA 120 gebruiken als vervanger. Dat komt wel goed.

Markiej87

Ik zou de hoeveelheden in je recept niet aanpassen, gewoon 1 op 1 de mouten gebruiken die je gehaald hebt. Wordt waarschijnlijk een lekker biertje wat gewoon erg veel op z'n origineel lijkt :)

brouwmus

Mijn eerste Dubbel heb ik gebrouwen met een bepaald percentage Special B. Standaard staat die in BrouwHulp op 350 EBC, dat heb ik ook zo gelaten voor het brouwsel.
Echter, de mout die ik heb is 300 EBC, staat op de zak. Dat bier is dus wat lichter van kleur uitgevallen dan berekend...

Bij mijn recente tweede Dubbel-poging heb ik in de moutdatabase het kleurgetal aangepast; toen rekende BrouwHulp inderdaad door dat het bier te licht zou worden en heb ik ter kleurcorrectie wat ontbitterde gerst van 1400 EBC toegevoegd.

De kleur is nu correct (en het bier is erg aangenaam geworden, zonder branderigheid of moutbitterheid want 50 gram was voldoende op 22 liter). :)

BVeenema

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het recept eerst maar precies ga volgen (dus niets wijzigen in de samenstelling). Bij een eventuele tweede keer kan ik dan wel wat aanpassingen maken ter vergelijk. Dat lijkt me ook wel een leuk experiment.

BVeenema

Beste brouwers,

Ik heb toch nog een vraag over  dit brouwsel. 14 dagen geleden heb ik dit Bockbier gebrouwen. Alles is prima verlopen (behalve een klein filterprobleempje door het gebruik van hopppellets).
Het start-SG was iets aan de hoge kant (1.076 in plaats van 1.073). Ik heb niet de gist uit het recept gebruik maar Nottingham korrelgist. De vergisting begon voortvarend, want na 3 dagen was het SG al van 1.076 teruggelopen naar 1.020. Vanavond (dus ruim anderhalve week verder) heb ik het SG nogmaals gemeten en het is gezakt tot 1.019. In de afgelopen anderhalve week is er dus niet veel activiteit meer geweest. Er was ook niet veel activiteit meer in het (cilindrisch) waterslot. Dat slot kwam nog wel af en toe omhoog, maar 'klepperde' niet meer.

Vanavond heb ik het jongbier overgeheveld conform het recept. Op het recept staat nog een lagering van 9 dagen op ongeveer 18 graden. Mijn vraag is of dit nog nodig is, of dat ik beter over een paar dagen maar kan gaan bottelen. De temperatuur in de woonkamer (waar het gistingsvat staat) is in de afgelopen dagen al wat gezakt (van 21 graden tot ongeveer 18/19 graden) en wellicht kan ik door wat eerder te bottelen problemen voorkomen met het aanmaken van koolzuur na het bottelen. Ik lees op het forum toch wel vaak over problemen daarmee bij zware bieren die lang in de gistingsvaten hebben gezeten.

Graag tips. Alvast bedankt!

P.s. Ik heb hoge verwachtingen van dit bier. Na de meting heb ik even een slokje geproefd van het jongbier en het smaakt echt al erg goed en dat op kamertemperatuur en zonder koolzuur.

William

Lageren kan nooit geen kwaad. Je hebt nog voldoende gist die allerlei stoffen opruimen ondanks dat er in het waterslot weinig meer gebeurd.

Zou je nu al bottelen dan krijg nog veel gist in de fles wat wel dezelfde stoffen kan opruimen maar dat later ook tot smaakachteruitgang kan leiden.

Doordat je nu hebt geheveld en dit een tijdje laat staan heb je straks veel minder gist in de fles en daardoor een beter te bewaren bier.

Over te weinig gist hoef je je geen zorgen te maken. Je moet een bier behoorlijk lang en koud bewaren bij een hoog alcoholpercentage om de gist uit te putten.

BVeenema

Bedankt William,

Dan laat ik het bier nog mooi een week staan voor ik ga bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.