PerfectDraft bruikbaar?

Gestart door Cisdevésser, 24-08-2005 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Gisteren heb ik eens mijn perfect draft vaatje leeg gedronken, en meteen onder de loop genomen met de kennis die ik heb opgedaan bij het ONK met de beer tender fustjes.

Op de zwarte dop zitten 2 pinnetjes. Als je die indrukt ontsnapt de druk die is opgebouwt. Wanneer je tegelijkertijd het witte deel van het slangetje dat bij het fust hoort in het fust duwt, kan je de zak vullen met wat je maar wilt. Ik heb hiervoor mijn hevelfilter gebruikt, even verbonden met een mooi limonade rietje. Het vullen gaat niet snel. Maar het werkt wel. Aangezien ik nu even geen tijd heb gehad om te brouwen heb ik het vullen met een maatbeker water gedaan. Daarna het fustje gewooon aangesloten in de perfect draft. En er kwam helder water uit.

Nu heb ik dus een gewassen fustje. klaar voor het vullen wanneer ik mijn volgende lading heb gebrouwen.

Hans (Lagos)

Het slangetje wat bij het fust hoort daar zit een reduceer nippeltje in maar dat kan je uitboren en dan zal het een stuk sneller gaan.

Gr. Hans

JeroenCV

Citaat van: Lagos op 10-07-2006  10:49 uHet slangetje wat bij het fust hoort daar zit een reduceer nippeltje in maar dat kan je uitboren en dan zal het een stuk sneller gaan.

Gr. Hans


Hoi Hans,

Je bedoelt het uiteinde van het witte deel?

groet
Jeroen

Hans (Lagos)

Het gedeelte dat in het fustje gaat, kijk er maar eens in en je ziet dat een reduceer stukje inzit, ik heb deze weg geboort en dan kan je hem als vulnippel gebruiken.
Ik heb geen idee hoe dat bij de adapter van de Wunderbar is, Emile zal daar meer over weten. Overigens geloof ik meer in het vervangen van de zak daar deze volgens mij voor eenmalig gebruik behoort te zijn, ik hoop die zakken te kunnen laten maken en ik heb al een idee om de stijgbuis daar aan te monteren.

JeroenCV

Ok, ik het gisteren gekeken. Maar boren hoeft toch niet? bij mij is het een lof nippeltje (of zo) die je er met een beetje moeite zo uit kan halen.

Nieuw is altijd beter dan hergebruik, maar hoe krijg je dan de zak uit het fust?

Hans (Lagos)

De stijgbuis zit in een conische rubber en met wat frikken krijg je hem beetje bij beetje eruit

Op de foto zat de zak op punt B maar dat is een lastig ovaal gedeelte en de nieuwe zou op punt A kunnen worden geklemd (slangenklem met stukje siliconen slang eronder als bescherming)



De verdikking tussen A en B doet niet ter zaken daar zit volgens mij alleen een veer in van de compressor lucht inlaat tussen zak en fust.
Lastiger is de inlaat/uitlaat  (zie C), deze is volgens mij bedoeld om voor en/of tijdens het vullen van de zak deze vacuüm te zuigen



Hier dit uitlaat klepje (C) gezien vanaf de bovenkant, het is de meest korte van de twee en zal waarschijnlijk bij het vullen ingedrukt moeten worden.



Ik plaats dit om gezamenlijk een beetje onze ideeën te bundelen en zo iets leuks te bedenken.
Op een fabrikant met een oplossing hoeven wij voorlopig niet te wachten, die zullen het niet zo snel aandurven om ruzie met Philips en Heineken te krijgen.

Misschien moeten we ook een nieuwe stijgbuis maken? Ik zal hem eens wat verder uit elkaar peuteren.

Gr. Hans




Emile

Citaat van: Lagos op 10-07-2006  17:58 uIk heb geen idee hoe dat bij de adapter van de Wunderbar is, Emile zal daar meer over weten.

Ik heb even gekeken, zo'n obstakel zit er inderdaad in de meegeleverde losse adaptertjes. En die zit er inderdaad ook in de adapter van de Wunderbar. Ik durf hem nog niet uit te boren, omdat het mijn enige adapter is. Zo'n obstakel zal er niet voor niets zitten (schuimvorming?).

Ik vind het zeer illustratief, die foto's van zo'n gesloopt PerfectDraft vaatje. Maar ik vind het toch niet helemaal de juiste aanpak. Als ik voor ieder vaatje zo'n zak moet vervangen, dan zet ik ze weer heel snel buiten de deur. Veel te veel werk. Weet iemand hoe Heineken / Hertog Jan e.d. dit aanpakken? Wordt die zak inderdaad iedere keer vervangen?

Ik gebruik ze net zolang totdat ze klappen en dan lever ik ze weer in  ;D

Ik zet de adapter van de Wunderbar erop (zie andere thread hierover). Hierdoor worden die 2 pinnetjes direct ingedrukt en kan ik het vaatje via de "Beer out" weer vullen. En dat werkt heel redelijk.

Wil

Beste Brouwers,
inderdaad de zak wordt elke keer vervangen bij die vaatjes.
Was pas een film op omroep Brabant waar je kon zien hoe het werd gewisseld in de vullijn.
Oudzakje werd er uit gewrongen (machinaal) en één persoon gooide er een nieuwe in, en tijdens het vullen werd de nieuwe zak op zijn plaats gedrukt.
Oplossing zou, zijn zoek die persoon en vraag om die zakjes.
Gr. Wil

JeroenCV

Nou ben ik komend weekend jarig en een van mijn vrienden die dan langskomt heeft bij interbrew gewerkt. Misschien heeft hij daar nog contacten.....

Emile

Wil,

Dank voor je antwoord. Ik liep er al over te puzzelen. Want stel dat ze die zak NIET zouden vervangen, dan moeten ze een logistiek systeem gaan bijhouden, hoevaak zo'n vaatje gevuld is. Dat is volgens mij niet te doen. Dus lijkt het inderdaad logischer om ze iedere keer te vervangen (vandaar dat het bier ook zo duur is!).

Toch ben ik benieuwd hoe lang zo'n zak meegaat, voordat die stuk gaat. Ik zal zelf eens gaan bijhouden hoe lang dat duurt.

Want al met al ben ik behoorlijk tevreden over dat vullen van zowel de Perfectdraft als de Beertender vaatjes. Het werkt prima.

JeroenCV

Ik heb van de week eens die zak opgegemaakt. Hij was dus al eens gespoeld met schoon water, een paar keer zelfs. De inhoud rook echter nog steeds naar bier en er stond een klein restje vloeistof onderin. Ik denk dat het niet echt verstandig is om de zak meerdere keren te gebruiken, vanwege de kans op schimmel etc...wat niet bevoordelijk is voor je bier.

Emile

Jeroen,

Ik denk dat hetzelfde geldt voor je bierflesjes. Kijk eens wat er gebeurt als je die niet omspoelt na het drinken.

Ik denk dat ook voor deze vaatjes geldt dat je ze moet omspoelen na gebruik. Verder zijn ze hermetisch dicht, dus veel troep kan er daarna niet meer bij/in.

JeroenCV

sorry voor de late reactie...ik zei:"
CiteerHij was dus al eens gespoeld met schoon water, een paar keer zelfs.

Dus er het spoelen gaat niet optimaal, hoewel het water dat er uit kwam bij de laatste spoelbeurt erg helder was en niet naar bierrest rook.


O ja ik heb nog aan die vriend gevraagd, maar die wist ook niet waar de brouwers hun zakken vandaan halen.

roco

Mijn vraag over de Perfect draft is: stel je doet 28 dagen om het vaatje van 6 liter op te drinken kan je het buisje wat bijgeleverd is tussendoor ook schoonmaken? En zo niet is er na een week dan geen kans op schimmel in de tapkraan?

graag jullie ervaring

roco

Oscar

Citaat van: roco op 30-07-2006  11:47 umijn vraag over de perfect draft is: stel je doet 28 dagen om het vaatje van 6 liter op te drinken kan je het buisje wat bijgeleverd is tussendoor ook schoonmaken?En zo niet is er na een week dan geen kans op schimmel in de tapkraan?

Met dit weer moet je zo'n tap niet te lang met bier erin laten staan. Schimmel in de tapkraan lijkt mij zeker wel een mogelijkheid. Maar met deze temperaturen moet je minimaal 2 liter vocht per dag drinken, dus zo'n vaatje zou in minimaal 3 dagen leeg moeten zijn... :D

Groeten en gezondheid
Oscar

roco

oscar,

Ik heb het vaatje(pils) in 2 dagen leeggedronken (met vrouwtje) dus dat is geen probleem maar als je je eigen speciaal bier erin afvult dan zal ik daar wel langer over doen.Vreemd genoeg lees ik over schimmelvorming niets.
Iemand wel eens geconstateerd?

roco samenvol

EBC

Ik heb een HomePub. Vaatjes gaan ongeveer een week mee, dan zijn ze leeg. Ik heb er eens eentje tweeeneenhalve week aangesloten gehad, zonder merkbaar kwaliteitsverlies. gedurende deze week maak ik niks schoon. Gewoon tappen. Wel laat ik eerst een beetje bier in het glas. Dat is maar 1 slok, die drink ik op en dan vul ik het hele glas. Dat eerste beetje smaakt bijna nooit slecht, maar soms wel wat metalig. Volgens mij is het metalige een oxidatiesmaakje...
De tapkraan kan soms wat plakken, inwendig dan, maar dat is na even tappen alweer soepel. Homebrew is nu eenmaal geen commercieel bier.
Geen problemen met schimmel. Na elk vaatje maak ik het systeem schoon en haal ik de kraan even uit elkaar. Tenzij er dringend behoefte is aan bier, dan gaat het nieuwe vat er direct op.

Overigens:
In de vaatjes voor de HomePub zitten geen zakken. Het zijn de bekende 5 liter partyvaatjes. Ze worden getapt onder koolzuurdruk. Verbruik: ca 25 gram CO2 per vaatje.

Edgar

Zo'n Homepub is wel de Rolls Royce onder de thuistaps... Krijg je het bier op koelkast-temperatuur of kan je het apart regelen?

Ik heb gisteren zo'n tapsysteempje met koolzuurpatronen voor die partyvaatjes gekocht. Niet die duurste met echte tapkraan, en niet de goedkoopste met luchtpompje (daar drink ik niet genoeg voor), maar de 'Beer King'. Die is ook niet zo hoog en past in de koelkast. Zo'n ding neem je nog eens ergens mee naar toe, de vaatjes zijn goed te koelen, tamelijk ideaal.

EBC

Ik heb de Beer King van Fass-Frisch. Dat is mijn mobiele systeem. Als de vaatjes maar koud zijn, 24 uur, dan gaat het perfect. Ik bestel mijn vaatjes en CO2 patronen ook altijd bij Fass-Frisch. Daar kosten ze slechts een fractie van de prijzen bij Brouwland...

Van radiator noppenfolie heb ik een jas gemaakt voor de vaatjes. Dat is handig als je mobiel bent. In de kratkoeler van Hertog Jan, kan je 3 vaatjes voorkoelen...ook erg handig voor onderweg.

Je kan de temperatuur van het bier niet apart regelen bij de HomePub. Het is gewoon koelkast temperatuur. Ca 6 graden. Prima hoor voor een eigen brouwsel.

Edgar

Oeioeioei... Pijnlijke prijsverschillen... (bijna factor 2...)

Eduard

Over welk prijsverschil heb je het, Edgar? Momenteel is trouwens bij mij een kegerator in aanbouw. Een nieuwe koelkast van 90 cm hoog, tapkraan en -toren erop, plaats voor 2 corneliusvaten in de koelkast (2 x 19 = 38 liter) en op de vaten na alles nieuw  ;)   
Er komen foto's zodra de slangen en koppelingen zijn aangekomen   :proost2:

Maar goed, ik dwaal af. Het lijkt erop dus dat zolang je geen nieuwe zakjes hebt, dat je een PerfectDraft-vaatje niet permanent kunt inzetten voor eigen brouwsels, ténzij je niet te beroerd bent om om de zoveel tijd een nieuw vat in de winkel te kopen en dat dan leeg te drinken, zodat je dan weer een kiemvrij vat ter beschikking hebt. Kortom, dit had voor mij in Noorwegen, zonder toegang tot zulke nieuwe vaatjes, niet echt een optie geweest. Een andere reden dat ik dit systeem (en soortgelijken met peltier-elementen, ventilator en pompje) niet heb gekozen is dat wij een klein appartement hebben waarbij het slaapgedeelte het dak deelt met de woonkamer, m.a.w. we hebben een uitgebreide hoogslaper. Een knorrend, zoefend of loeiend thuistapje zou ons uit de slaap houden, in tegenstelling tot een nieuwe en stille (dat is-ie dus gelukkig) koelkast. Het kost wel een bult meer, maar ja. Prijslijst volgt bij voltooiïng van het project in een aparte thread/draad.

Edgar

Citaat van: Eduard op 31-07-2006  10:31 uOver welk prijsverschil heb je het, Edgar?

Fass-Frisch/Brouwland. Natuurlijk, Fass-Frisch doet enkel dat soort spul, dus kan scherper inkopen. En de BTW is lager, en je moet verzendkosten betalen, noem maar op, maar het blijft een ENORM verschil.

roco

  :lessmile:    Dat is misschien wel de beste oplossing.na het legen van het vaatje pils direct je eigen brouwsel erin laten stromen.Als het goed is is het zakje nog steeds bacterievrij of niet?
Ik heb hier gelezen dat je het bier het beste met verse gist kan bottelen,maar als je bier niet genoeg is uitgegist, is het zakje dan wel bestand tegen de druk die ontstaat van het hergisten?  :weetniet:


roco

hans100w

Hallo Iedereen, ik heb het voor elkaar, terwijl ik dit typ zit ik te genieten van een zelfgebrouwen late meibok getapt uit een PD vaatje.
Ik heb van het vulproces een paar foto's gemaakt zodat het nog duidelijker wordt hoe simpel een vaatje te vullen is.

   
Dit is de opstelling: bottelvat, hevel, vulnippel op het PD vaatje.             De rode pen dient om de ontluchtingsnippel in te drukken


Detail van de zelfgemaakte knutsel/klem om de vulnippel in de vulopening te houden.


De tapnippel zoals je hem bij een nieuw vaatje krijgt.


Het zwarte slangetje moet je verwijderen door de zwarte ring er af te schuiven.


ziehier het resultaat


als het slangetje er af is zie je aan het uiteinde het reduceergedeelte zitten, die moet je er uit trekken met een tangetje oid. (dus niet uitboren....)


Hier is het reduceerstukje er al gedeeltelijk uit.


Het reduceerstukje bestaat uit 2 helften. Als je de hevelslang (met dezelfde diameter als het zwarte slangetje) met behulp van de zwarte ring op de tapnippel schuiftheb je een goede aansluiting.
Zorg er voor dat vóór het vullen, de slang geen of weinig lucht bevat, zo voorkom je dat er lucht in de zak komt. Waar lucht zit kan geen bier zitten...
Druk tijdens het instromen telkens even de ontluchtingsnippel in. Zodra er geen lucht meer ontsnapt (gesiss) is het vaatje vol met ongeveer 6 liter bier.

Met deze opstelling heb ik het vaatje in zo'n 5 minuten gevuld. Ik heb 4 gr suikeroplossing per liter gebruikt op een totaal uitgegist brouwsel.
Na een week heb ik een redelijke schuimkraag en iets te weinig koolzuur, dus ik denk dat 5 gr./l beter is.

De PD koelt tot 3 á 4 graden en dat is te koud voor een bovengister. Ik ga nog kijken hoe de PD zo te modificeren dat hij tot zo'n 10 graden koelt, wordt vervolgd....

Ik heb het vaatje nadat het pils er uit was na een paar dagen gevuld met kraanwater en weer leeggetapt (dat kun je overigens beter in stappen doen dan in één keer, want dan wordt volgens mij de pomp oververhit en kan defect raken) en daarna gevuld met eigenbrouwsel. Nog geen infectie geproefd, maar dat kan nog komen, hoewel bij een alcoholpercentage van 6,5% zal dat wel meevallen, ik wacht af..

Goodgoan,
Hans Domburg

Oscar

Citaat van: hans100w op 09-08-2006  00:29 uNog geen infectie geproefd, maar dat kan nog komen, hoewel bij een alcoholpercentage van 6,5% zal dat wel meevallen, ik wacht af..

Niet afwachten maar doordrinken zolang ie nog lekker is....  ;)  Mooie foto sessie !! en duidelijk !!

Groeten en gezondheid
Oscar


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.