Alweer een nieuw brouwsyseem - Brew-Boss

Gestart door William, 16-04-2015 22:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Brew-Boss

Het lijkt me vooral een engineering-aanpak

Oscar

Yep. Geinig opgezet. Maar 3,5 uur, wel lekker snel. maar nog even en de fun van de hobby is er af...  ;)  Ik vind het brouwen zelf ook wel leuk. Hoeft allemaal niet zo snel. ;)

rajd

Die maischkorf vind ik overigens wel wat, zou best interssant zijn om los te kopen (BIAB, maar dan beter?).

seed7

BIAB met een soort van omgekeerde cafetiere, ik vraag me af of je echt zomaar even het bostel uitperst. Wel een lekker eenvoudig apparaat,

Ingo

tdp

Ben zelf voornemens een dergelijke moutkorf te (laten) maken, nu heb ik in ieder geval een mooi voorbeeld :), maar ik denk ook dat je niet zomaar de borstel uitperst...

Verder houd ik wel van deze setup, mooi simpel, mobiel, demonteerbaar!

Groet,
de TDP

Thamerdal

Citaat van: tdp op 17-04-2015  08:52 uBen zelf voornemens een dergelijke moutkorf te (laten) maken, nu heb ik in ieder geval een mooi voorbeeld :), maar ik denk ook dat je niet zomaar de borstel uitperst...

Verder houd ik wel van deze setup, mooi simpel, mobiel, demonteerbaar!

Groet,
de TDP

Zie hier: https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php

tdp

Citaat van: Thamerdal op 17-04-2015  11:17 uZie hier: https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php

Had ik reeds gevonden, volgens mij had je die link eerder al met me gedeeld (waarvoor dank :))
Vind het nog wel een best bedrag $90,- excl verzendkosten, moet volgens mij goedkoper te maken zijn, wat weer meer voldoening geeft!

Groet,
de TDP

ciesvandekwis

Ik vraag me vooral af wat soort filterbed je hiermee krijgt. Troebel bier vooral lijkt me. En niets over spoelen? Laag rendement?

Vazoem

Patrent pendin technology... Hebben ze een patent op filteren?

Thamerdal

Citaat van: tdp op 17-04-2015  11:19 uHad ik reeds gevonden, volgens mij had je die link eerder al met me gedeeld (waarvoor dank :))
Vind het nog wel een best bedrag $90,- excl verzendkosten, moet volgens mij goedkoper te maken zijn, wat weer meer voldoening geeft!

Groet,
de TDP

Als je een DHZ methode of een leverancier heb gevonden hoor ik dat graag van je :-)

dutch food geek

Ik zit er zelf al een tijd over na te denken om zo'n soort setup te knutselen.
Dus eigenlijk een soortement van één pans RIMS.
Het enige waar ik toch wel een beetje bang voor ben is aanbranden tijdens het maischen. Om dat te voorkomen zal je wel moeten zorgen dat het wort langs je element constant in beweging is, zeker omdat er in het begin nogal wat mout deeltjes langs zullen komen voordat zich een goed filterbed gevormd heeft (denk HERMS). Dus niet met die verticale buis erin.
Ik denk dat ik dan wel moet zorgen dat mijn doorloop echt alleen aan de onderkant zit. Dus een ronde buis (pan en de bodem eruit slijpen bv) en dan een filter in de onderkant knutselen.
Vervolgens rondpompen maar. Pan in pan systeem... Spoelen dan niet denk ik of een klein beetje door heet water bovenop het graanbed te pompen...
Tweeweg aansluiting voor de pomp (voordeel, je pomp en slangen zijn ook meteen schoongespoeld.
Het aan de kook brengen kan dan tijdens het spoelen al beginnen...

:brouwen: DFG

Anton

Zoals ik heb, http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19562.msg335951.html#msg335951
Hierbij heb ik bewust gekozen voor een binnenketel met een filter onderin. Dit om een degelijk filterbed te verkrijgen.
De Brew-Boss is eigenlijk een RVS maischzak.
Met mijn installatie zou ik (na modificatie) de bostel wel kunnen uitpersen maar dat wil ik niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Vazoem op 17-04-2015  13:21 uPatrent pendin technology....hebben ze een patent op filteren?
Waarschijnlijk op de manier waarop ze filteren. Patent pending betekent dat het nog niet is toegekend, maar alleen is vastgelegd bij het octrooiburo (gefiled). voor toekenning (patent granted) moet het aan een aantal regels voldoen zoals ''niet voor de hand liggend'' zijn, niet eerder ergens zijn toegepast of beschreven etc (bv op dit forum). voor de hand liggend is bv een combinatie van bestaande ideeen die de gemiddelde technicus in het vakgebied zou kunnen bedenken.   

tdp

Citaat van: dutch food geek op 17-04-2015  13:41 uIk zit er zelf al een tijd over na te denken om zo'n soort setup te knutselen.
Dus eigenlijk een soortement van één pans RIMS.
Het enige waar ik toch wel een beetje bang voor ben is aanbranden tijdens het maischen. Om dat te voorkomen zal je wel moeten zorgen dat het wort langs je element constant in beweging is, zeker omdat er in het begin nogal wat mout deeltjes langs zullen komen voordat zich een goed filterbed gevormd heeft (denk HERMS). Dus niet met die verticale buis erin.
Ik denk dat ik dan wel moet zorgen dat mijn doorloop echt alleen aan de onderkant zit. Dus een ronde buis (pan en de bodem eruit slijpen bv) en dan een filter in de onderkant knutselen.
Vervolgens rondpompen maar. Pan in pan systeem... Spoelen dan niet denk ik of een klein beetje door heet water bovenop het graanbed te pompen...
Tweeweg aansluiting voor de pomp (voordeel, je pomp en slangen zijn ook meteen schoongespoeld.
Het aan de kook brengen kan dan tijdens het spoelen al beginnen...

:brouwen: DFG

Een dergelijk systeem werk ik nu mee maar ik loop tegen bepaalde zaken aan, waardoor ik verder aan het kijken ben. Een binnenpan werkt mooi, alleen heb je geen homogeen product. Vandaar dat ik een RVS BIAB wel zie zitten :)

dutch food geek

Citaat van: tdp op 22-04-2015  11:42 uEen dergelijk systeem werk ik nu mee maar ik loop tegen bepaalde zaken aan, waardoor ik verder aan het kijken ben. Een binnenpan werkt mooi, alleen heb je geen homogeen product. Vandaar dat ik een RVS BIAB wel zie zitten :)

Daarom wil ik ook echt pompen. Dus eigenlijk een een pans RIMS. Als ik mijn wort dan bovenop het graanbed terug laat lopen en het wegpomp onder in de buitenpan dan zou ik het principe van een goed gevormd graanbed moeten krijgen en zou het volledig homogeen moeten zijn net zoals in een HERMS of RIMS. Volgens mij moet het werken.

:brouwen: DFG

tdp

Citaat van: dutch food geek op 22-04-2015  12:07 uDaarom wil ik ook echt pompen. Dus eigenlijk een een pans RIMS. Als ik mijn wort dan bovenop het graanbed terug laat lopen en het wegpomp onder in de buitenpan dan zou ik het principe van een goed gevormd graanbed moeten krijgen en zou het volledig homogeen moeten zijn net zoals in een HERMS of RIMS. Volgens mij moet het werken.

:brouwen: DFG

Dit deed ik met een iwakipompje: onderaan aanzuigen, boven in het graanbed weer terug laten lopen. De gemeten brix van de uitloop kon wel 10 punten schelen met de gemeten brix van de vloeistof tussen de binnenpan en buitenpan in. Het lijkt erop dat je alleen de vloeistof rondpompt die door de binnenpan gaat. Dit terwijl de doorvoer aan de zijkant van de pan zit.

dutch food geek

Citaat van: tdp op 22-04-2015  12:23 uDit deed ik met een iwakipompje: onderaan aanzuigen, boven in het graanbed weer terug laten lopen. De gemeten brix van de uitloop kon wel 10 punten schelen met de gemeten brix van de vloeistof tussen de binnenpan en buitenpan in. Het lijkt erop dat je alleen de vloeistof rondpompt die door de binnenpan gaat. Dit terwijl de doorvoer aan de zijkant van de pan zit.

Maar waarom is het erg dat je daar een verschil in hebt zitten? Dat mengt wel weg op het moment dat je gaat koken. Het SG in de pan voor koken is van belang om je maisch rendement te bepalen en of daar dan een verschil tussen de binnen- en buitenpan is bij het maischen maakt natuurlijk niets uit.
Als je spoelt heeft je laatste uitloop natuurlijk ook een heel ander SG dan het SG in de maisch...

:brouwen: DFG

toon van den broek

Als het octrooi aangevraagd wordt voor het filtreren zal dat wellicht tegen kunnen vallen, want dit systeem is een simpele versie van een omgekeerde strainmaster.
Hierbij mag het filterbed zeker niet te dicht zijn en homogeniteit is ook een must, want vocht zoekt de makkelijkste weg.
Wat al genoemd is: het rendement zal erg laag zijn zonder te spoelen, zeker als je je proces in 3,5 uur klaar wil hebben...
Past wel in deze tijd zo'n brouwmachine die je onderwijl ook steeds instrueert. Kennen we ook al van allerlei fitness- en loopprogramma's op de smartphone.
Spreekt mij i.i.g. niet aan om te moeten luisteren naar voortdurende instructies.
Maar zoveel mensen zoveel meningen, dus er zal zeker wel een markt zijn voor deze toch wel erg onambachtelijke benadering van het brouwen.

Groetjes, Toon

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.