Bottelen in blikjes

Gestart door hansHalberstadt, 02-04-2015 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Het lijkt me erg handig om te kunnen bottelen in blikjes, bv als je bier meeneemt naar de camping hoef je geen lege flesjes mee terug te nemen die je dan ook nog liefst wil omspoelen en schoon mee terug, dus erg onhandig.

Vraag is hoe het blikbottelen toegankelijk te krijgen voor het hobbybrouw wereldje.

William

Voor het sluiten / felsen van blikjes is handzame/handmatige apparatuur beschikbaar. Het is mogelijk lastiger om als particulier blikjes en sluitdeksel te vinden.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 02-04-2015  21:18 uVoor het sluiten / felsen van blikjes is handzame/handmatige apparatuur beschikbaar. Het is mogelijk lastiger om als particulier blikjes en sluitdeksel te vinden.
Als er maar voldoende vraag is zal de markt daar toch wel op inspringen lijkt me. Wie leveren dit soort blikjes en staat daar principieel iets in de weg om dat bijvoorbeeld via Brouwmarkt etc aan hobbybrouwers te slijten? De vraag zal eerst van de hobbybrouwers moeten komen, dus wie ziet er nog meer iets hierin?
 

Jacques

Bier uit blik heeft wat voordelen: je hebt geen last van oxidatie en lichtsmaak. Daarnaast is het licht qua gewicht en snel te koelen.
Nadelen zijn de hoge kosten en verspillen van grondstoffen (geen hergebruik). En zoals Hans aangeeft de verkrijgbaarheid van lege blikken.


Toch wordt het gedaan door handige hobbybrouwers.


Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2015  21:09 uVraag is hoe het blikbottelen toegankelijk te krijgen voor het hobbybrouw wereldje.

Niet! Tenzij je handig bent en je een machine kunt bouwen dat een blikje kan sluiten als dat financieel al haalbaar is op hobby schaal... Mijn inziens dus niet!  ;)

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-04-2015  23:19 uBier uit blik heeft wat voordelen: je hebt geen last van oxidatie

Alleen indien je het blik luchtarm kunt vullen.;-) Of met gist in het blikje gaat werken. Het negatieve lichteffect lijkt mij het grootste voordeel van blik...oxidatie risico zal even groot zijn als op fles. :) En maakt dus geen verschil. :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-04-2015  23:37 uAlleen indien je het blik luchtarm kunt vullen.;-) Of met gist in het blikje gaat werken. Het negatieve lichteffect lijkt mij het grootste voordeel van blik. Oxidatierisico zal even groot zijn als op fles. :) En maakt dus geen verschil. :)

Er is altijd een beperkte hoeveelheid zuurstof dat door het rubber van een kroonkurk de fles in komt. Bij blik heb je dat niet.

Overigens zijn er kroonkurken die zuurstof opnemen. Zie ook hier.

RobW

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2015  21:09 uHet lijkt me erg handig om te kunnen bottelen in blikjes, bv als je bier meeneemt naar de camping hoef je geen lege flesjes mee terug te nemen die je dan ook nog liefst wil omspoelen en schoon mee terug, dus erg onhandig.

Vraag is hoe het blikbottelen toegankelijk te krijgen voor het hobbybrouw wereldje.

Voor op vakantie heb ik kunststof bier flessen met draaidop. Licht en na gebruik en omspoelen weer afsluiten en mee terug. Kosten vallen reuze mee.

seed7


hetspook

Kan je niet gewoon een cola/limonade fles gebruiken?

tdp

Bier afvullen in blik zou wel een gave toevoeging zijn, maar lijkt mij wel een dure aangelegenheid.

In Tsjechië (maar vast ook in andere landen) verkopen ze bier gewoon in frisdrankflessen, wellicht is dat een optie. Al is voor op de camping blik natuurlijk handiger :)

Jacques

Citaat van: RobW op 03-04-2015  01:29 uVoor op vakantie heb ik kunststof bier flessen met draaidop. Licht en na gebruik en omspoelen weer afsluiten en mee terug. Kosten vallen reuze mee.

Zeker als je op de camping in zonnige landen vertoeft moet je zorgen voor een goede lichtafdekking. Lichtsmaak is niet prettig. Deze smaak heb je al na een zonnebad van een paar uurtjes.

Hay

Dat blik niet apart opgehaald wordt wil niet zeggen dat het niet gerecycled wordt.
Alle blik werd er uitgehaald en opnieuw gebruikt.
En de laatste nieuwe campagne nog niet gezien?
Melkpakken en blik moeten tegenwoordig bij het plastic omdat het makkelijker is met recyclen

alrikdew

Citaat van: Oscar op 02-04-2015  23:34 uNiet! Tenzij je handig bent en je een machine kunt bouwen dat een blikje kan sluiten als dat financieel al haalbaar is op hobby schaal... Mijn inziens dus niet!  ;)

Voor 500 euro heb je een flens apparaat dus dat valt wel mee. Ik wil ook inblikken en zoek ook een leverancier van blikjes

Eric v B

http://www.ball.com/eu misschien kun je hier eens informeren. Ze zitten in Oss en maken blikjes.

Thamerdal

Bij het Uiltje hebben ze volgens mij een blik bottellijn. Misschien kun je daar laten bottelen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.