Auteursrecht & receptuur

Gestart door seed7, 24-09-2014 07:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Naar aanleiding van de plaatsing van het winnende recept voor de Brand IPA, valt een recept (bier, brood, maaltijd of zo) onder het auteursrecht / copyright?

Als dat zo is dan zitten daar de nodige implicaties aan vast voor de organisatoren van wedstrijden met deze opzet. Het auteursrecht is een persoonlijkheidsrecht en deze rechten zijn niet aan iemand anders over te dragen.

Bijvoorbeeld, Jacques heeft alle rechten op zijn Blond overgedragen maar kan nog steeds tot op zekere hoogte bezwaar maken als men de suiker stort in zijn blond wil reduceren.

Ingo

foz

Op een recept heb je geen auteursrecht. OP het artikel wat het recept op creatieve wijze uitlegt wel.

http://www.charlotteslaw.nl/2014/02/auteursrecht-op-een-recept-als-een-stoel-met-4-poten/

seed7

Dank je Foz, die dame schrijft heldere verhalen,

Ingo

Brouwter

Charlotte (mij wel bekend) geeft terecht aan dat er vaak geen auteursrecht op een recept zit, omdat "een appeltaart" nu gewoon "een appeltaart" is. Daar kan je weinig creatieve keuzes in kwijt die oorspronkelijk zijn en waaruit precies jouw "twist" blijkt. Maar dat betekent niet dat er nooit auteursrecht op recepten zit.

Zo geeft ze ook aan: "Om iets een appeltaart te kunnen noemen heb je bepaalde basis-ingredienten en technieken nodig. De creatieve keuzes die je maakt bij dat recept, dat kan een ander verhaal zijn. "

Als er dus creatieve keuzes worden gemaakt, kan er wel een auteursrecht op zitten. In het geval van Jacques' IPA kan ik me goed voorstellen dat er juist wel die keuzes zijn gemaakt. Zo had hij een flink aantal verschillende soorten hop gebruikt. Die hopsoorten, de hoeveelheid, de tijd van toevoeging etc. is allemaal 'ter keuze' van de brouwer. En dat zijn in mijn optiek wel veel meer keuzes die je kan maken dan bij het maken van een appeltaart. Bij bier is het dan ook nog eens zo dat je vaak de ene wel van de andere kan onderscheiden, en dus dat er ook wel een "persoonlijk stempel" uit een bier blijkt. Met andere woorden: ik meen dat het bij een bier al veeeeeel eerder tot auteursrechten op een recept kan leiden dan bij bijvoorbeeld een appeltaart.

Overigens: stijlspecifieke kenmerken, zoals dryhoppen en een weinig-esterige gist bij een IPA, is dan weer niet auteursrechtelijk beschermd. Dat is een stijl en stijl is niet auteursrechtelijk beschermd. Ga je een RIP dryhoppen voor 1 week met 8 verschillende soorten West-Amerikaanse hop bij een oplopende temperatuur van 18 tot 20 graden met iedere dag +0,5 graden, dan is dat in mijn optiek wat anders, en zijn deze creatieve keuzes eerder auteursrechtelijk te beschermen.

Jacques

Net als Brouwert denk ik dat er veel eerder sprake is van auteursrecht bij een complex bierrecept dan bij een simpel appeltaartrecept.
Maar ik moet Charlotte Meindersma gelijk geven dat de bereidingswijze, eigenlijk hetgeen wat juist niet in het recept beschreven staat, voor een groot deel bepalend is voor het uiteindelijke resultaat. En deze bereidingswijze die niet gevangen is in de opsomming van ingrediënten is niet auteursrechtelijk beschermd via de Auteurswet.
Niet voor niets wordt de winnaar van de Brand Bierbrouwwedstrijd uitgenodigd om een dagje te komen praten over de wijze waarop het bier gebrouwen is.

Overigens is het niet zo dat mijn recept nu eigendom is van Brand. Het eigendom zit nog steeds bij mij. Wel is het zo dat Brand een eeuwig durende licentie heeft op het brouwen van het recept en dat door mijn geen licentie verleend kan worden aan een andere brouwerij. Door deze constructie heb ik nog steeds het recht het bier te bouwen op mijn zolderkamertje.

RienP

Maar hebben we het bij recepten dan niet eerder over patentrecht (een octrooi) dan auteursrecht?

Jacques

Citaat van: RienP op 24-09-2014  22:26 uMaar hebben we het bij recepten dan niet eerder over patentrecht (een octrooi) dan auteursrecht?

Auteursrecht ontstaat zodra je een stuk tekst (lees recept) publiceert. Dit recht verkrijg je, zoals juristen dat noemen, van rechtswege. Dat wil zeggen dat je daarvoor niets hoeft te doen. (Ook iedere afzonderlijke bijdrage aan dit forum valt onder het auteursrecht.)

Patentrecht/octrooi moeten gevestigd worden. Dat wil zeggen dat het patent/octrooi uitdrukkelijk moet worden vastgelegd.

Brouwter

Wat Jacques zegt. Daarnaast gelden octrooien/patenten alleen voor nieuwe, technische uitvindingen. Een recept is geen uitvinding. Een hele innovatie brouwketel (ik zeg maar wat) misschien wel. En inderdaad: een octrooi moet je aanvragen/registeren, auteursrecht ontstaat vanzelf. (Ik heb ook auteursrecht op dit bericht!)

William

Citaat van: Brouwter op 25-09-2014  12:53 uWat Jacques zegt. Daarnaast gelden octrooien/patenten alleen voor nieuwe, technische uitvindingen.

Een recept kun je best patenteren al zul je dat in de praktijk niet zo snel doen omdat inbreuk hierop lastig te controleren is en je met publicatie van het patent meer weggeeft dan beschermt. Maar voor werkelijk innovatieve recepten zijn er wel degelijk mogelijkheden.

Het 1e criterium voor een patent is dat het niet eerder in het publieke domein beschreven is. Een beetje afwijkend recept zal best nieuw zijn.

Het 2e criterium voor een patent is dat het inventief moet zijn: het moet een technisch probleem oplossen dat niet een logisch gevolg is van twee afzonderlijke logische redeneringen. Wat vaak gebeurd is dat men iets onverwachts waarneemt (unexpectedly we observed that...  :) ) en er dan een technisch probleem bij bedenkt om het te kunnen patenteren. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een bier met een hele hoge vergistingsgraad , dat minder dan x% suikers bevat en toch heel erg zoet smaakt. Dit zou je kunnen bereiken door een inventieve combinatie van bepaalde gisten en bacteriestammen of wilde gisten.

Misschien moet de Europese Patent Organisation (EPO) ook het forum maar eens als bron gebruiken voor nieuwheidsonderzoek.

Oscar

Tjoh... Ik ga de NL lambiek naar eens snel patenteren dan.... ;D ;D ;D

William

Citaat van: Oscar op 25-09-2014  20:28 uTjoh... Ik ga de NL lambiek naar eens snel patenteren dan.... ;D ;D ;D

Wat is er inventief aan? ;) Begin maar alvast de range aan gisten te typeren.

Brouwter

Citaat van: William op 25-09-2014  20:15 uMaar voor werkelijk innovatieve recepten zijn er wel degelijk mogelijkheden.

Eens hoor. Maar die zullen niet zo snel voorkomen, plus je geeft er meer mee weg (qua publicatie e.d.) dan dat je ermee krijgt (bescherming, tegen veel te hoge kosten). Kan je beter je recept gewoon geheim houden (zie Coca Cola) en/of een beroep doen op je eventuele auteursrecht.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.