Een keer brouwen op houtvuur

Gestart door bjorri, 13-03-2014 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bjorri

Dit is een spinoff afgeleid onderwerp van Kosten (ik kan dat topic nu niet meer vinden  >:D)

Wilbertb heeft dus net als ik het plan om eens op houtvuur te brouwen. Hier de plaats voor tips over handigheidjes (doen en niet doen) maar ook over bruikbare recepten.

Het plan is om met Hemelvaart op een camping te gaan brouwen met een paar -niet brouwende- vrienden. Dat moet dan wel op een open houtvuur gebeuren.

Het resultaat moet natuurlijk wel drinkbaar zijn. Eén van de opties is dat het bier met Hemelvaart 2015 wordt gedronken maar natuurlijk kunnen we ook in de loop van de zomer een terugkomdag houden. Eigenlijk leent het zich prima voor een lambiek echter heb ik daar nul ervaring mee en laten rijpen op een houten vat is best een investering.

Wie heeft er ideën voor een recept en voor de uitvoering?


RobinB

Heb je het topic van Homme gemist?
Incl filmpjes en beschrijvingen. :)

bjorri

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  19:30 uHeb je het topic van Homme gemist?
Incl filmpjes en beschrijvingen. :)
Nee, dat topic is vol belangstelling gevolgd maar dat gaat over middeleeuws brouwen. Hier is de bedoeling om gewoon een gezellige dag met de mannen te hebben en daarbij een biertje te brouwen maar dan in plaats van elektrisch geweld of gasbranders gewoon lekker fikkie stoken en daarop maischen en koken. Biertje erbij?

RobinB

Aha, dan kan je eens zoeken naar een topic van Niels en z'n vuurgestookte installatie?

Eric v B

Wat dacht je hier van:

Eric

Hay


Nou kon ik het niet laten om dit (duits) filmpje te kijken.
Wel een stel malloten.
Maar 2 dingen vallen wel op ten eerste wat je wel vaker ziet op het Duitse forum hobbybrauer, ze koelen niet maar laten het een nacht afkoelen.
Maar wat ik nog nooit gehoord of gezien heb en wel heel interessant is van te voren word 10% van het wort apart gehouden en in de koelkast bewaard.
Totdat de vergisting voorbij is en ipv suiker te gebruiken voor de hergisting op de fles word die 10 % wort weer toegevoegd waar natuurlijk nog een hoop suikers inzitten.
Interessant.

Oscar

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  19:30 uHeb je het topic onderwerp van Homme gemist?

 >:D >:D >:D

Adam


RobinB

Citaat van: RobinB op 13-03-2014  19:51 uAha, dan kan je eens zoeken naar een topic van Niels en z'n vuurgestookte installatie?
Hier staan in ieder geval filmpjes, maar kan zo 1,2,3 geen topic erover vinden:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13226.msg175622.html#msg175622

Gerb

Ik neem aan dat je wel een thermometer hebt? Dan zou ik in ieder geval een vuurplaats maken waar je een pan makkelijk vanaf kan halen m.b.v. een stellage of zoiets. Of het vuur onder de pan vandaan maar dat lijkt me lastiger. Dan lijkt het me een kwestie van de temperatuur in de gaten houden en wanneer je bij het maischen de temperatuur hebt bereikt, de pan van het vuur en evt goed inpakken of vlak bij het vuur zetten. Voor het koken kan je gewoon vol gas.

seed7

Citaat van: Hay op 13-03-2014  22:43 u[...] heel interessant is van te voren word 10% van het wort apart gehouden [...]

Dat doen relatief veel Duitse hobbybrouwers, er zijn er redelijk veel die bewust geheel binnen de traditioneel brouwen en dan kan je geen suiker gebruiken.

Een andere methode is om parallel aan de gisting een geforceerde gisting te doen, een klein beetje wort warm en eventueel geroerd gisten om te bepalen tot hoever er maximaal uitgegist wordt. Op basis daarvan bepalen ze het moment waarop de nog niet uitgegiste wort op de fles of vat gaat (Gruenschlauchen).

t.a.v. brouwen op vuur, in Duitsland zie nog wel eens zogenaamde worstketels (Wurstkessel - Schlachtkessel - Waschkessel) voorbij komen van 80 a 100 l, die zijn hout gestookt, hebben een grote emaille pan en worden regelmatig ook om te brouwen gebruikt. Voornamelijk voor het koken, maar er zijn er ook die hun hele proces er op doen.



Ingo

bjorri

Dank voor de antwoorden tot nog toe. Genoten van het draadje over de B-day. Dat soort evenementen vind ik helemaal geweldig dus.

Op dit moment heb ik slechts één pan. als ik we daarin moeten maischen en spoelen en koken dan is dat best lastig. Mogelijk kan ik de kunststof -beginnerspakket- vergistingsemmer gebruiken om warme wort te bewaren tussen maischen en koken. Ander alternatief is in de pan water warm maken en dan in een koelbox maischen. Spoelwater kan dan in een vijf liter pan bijna aan de kook gebracht worden. Maischen op of naast het vuur waarbij je alles in de gaten moet houden is natuurlijk wel een leukere groepsbeleving.

Koelen wordt ook lastig zonder stromend water. als ik het goed begrijp is het in een aantal landen gebruikelijk om gewoon een nachtje over te laten staan en zo spontaan te koelen. Daar moet ik dus eens op inlezen, het lijkt mij nogal riskant in de vijfenvijftig-vijfentwintig graden zone.

Ook moet ik op zoek naar een recept waarbij de onvermijdelijke brandlucht tot zn recht komt.

seed7

Citaat van: bjorri op 14-03-2014  11:13 uOok moet ik op zoek naar een recept waarbij de onvermijdelijke brandlucht tot zn recht komt.

Je kunt de mout voor gebruik op hetzelfde vuurtje roken :)

In het Duitse filmpje hebben ze een ding heel erg handig opgelost, ze kunnen het vuur onder de ketel schuiven. Als je boven vuur wilt maischen zou ik iets maken waardoor de de pan van het vuur weg kunt schuiven.

Dat 's nachts afkoelen begrijp ik nooit zo. Wat je zou kunnen doen is een paar diepgevroren waterflessen in een koelbox meenemen en die in je wort dompelen.

Ingo

wilbertd

Brouwen op een houtvuur hoeft je creativiteit natuurlijk niet te beperken.
Al mijn bier brouw ik op een houtvuur, zij het dan geen open houtvuur.

Wij hebben het geluk hier een 100 liter koperen ketel te hebben met daar onder een gedeelte waarin je een vuur stookt, (wellicht vroeger gebruikt als wastobbe?).
Verhitten tot de juiste inmaisch temperatuur, daarna het vuur verwijderen. Bij genoeg volume hoef je niet zo bang te zijn veel temperatuur te verliezen.
Mijn eigen houtfornuis maischschema is een uur op 65, daarna een half uur op iets boven de 70, wat inhoud dat je na een uur weer gaat stoken.
Ik vraag me af hoeveel brand lucht daadwerkelijk in je bier trekt, ik laat me maar verrassen :)

Wat het koelen betreft; ingevroren waterflessen in je kokend water gooien lijkt mij kans of scherven, tenzij je plastic flessen neemt, maar kokend water en plastic?
Zelf ben ik van plan een tuinslang op de spiraal koeler aan te sluiten, wel zo gemakkelijk, als je niet de luxe van stromend water hebt kun je misschien iets maken waarmee je je wort door een grote kuip ijswater kunt laten stromen?

Ik heb onlangs zelf dit moeten doen omdat al het water op was (we hebben een eigen bron en de wc was blijven stromen).



Wat je ziet is een bak met bevroren pompoen.
Het was niet ideaal, ik heb dit meerdere keren moeten herhalen, maar een bijkomend voordeel was wel dat het gist erg blij was met al die zuurstof die zo in het wort  was gekomen :)
Als ik dit nu niet met een plastic slang maar met een koperen pijp had gedaan....


Adam

En in de avond pompoensoep ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.