Recept blond bier

Gestart door Jukkie, 24-02-2014 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

Hallo,
Ik ga eind van de week een blond bier brouwen. Uit een logboek van een collega brouwer en recepten die ik online gevonden heb, heb ik onderstaand recept samengesteld.
Het lijkt me een vrij recht toe recht aan recept; maar wat vinden jullie er van? Het bier moet een echte blonde worden; Mijn vrouw is niet per se een bierliefhebber maar blond vind ze erg lekker. En tja als thuisbrouwer wil je graag je vrouw te vriend houden  ;)

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLallende Filosoof
Kenmerk
Brouwdatum28-Feb-2014
BiertypeBlond(e)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1077 (8.4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater31.7 liter
Maischdikte2.8 l/kg
Maischwater18.0 liter
Spoelwater13.7 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur15 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC52.2 %3.500 kg3 EBC
Pale Ale 7 EBC44.8 %3.000 kg7 EBC
Kandijsuiker (wit)3.0 %0.200 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker3.4 %54 gr90 minuten21 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C5 minuten2.8 l/kg
263°C30 minuten2.8 l/kg
372°C25 minuten2.8 l/kg
478°C1 minuten2.8 l/kg


tjleet

Voor een blonde krijg je teveel alcohol, wellicht wil je echter een sterke blonde brouwen ;) Dan zit je met alcohol precies goed. Met een iets lagere stort kom je dus mooi binnen de range voor een blonde.
Daarnaast zou ik ook wat aroma hop toevoegen.

Etn82

Citaat van: Jukkie op 24-02-2014  13:50 uBasis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLallende Filosoof


Is je vrouw soms filosoof? ;-)

Voor een blond is het inderdaad wat aan de zware kant. Maar daar ga je weer sneller van lallen.

Wat betreft de moutstort levert dit wel een goed doordrinkbaar bier op. Voor meer body zou je de pale ook kunnen vervangen met een kleiner precentage (20%) munich. De rest kan je dan aanvullen met pils. Maar er zijn meer wegen die naar rome leiden.

t-58 heeft een peperig gistprofiel, wat volgens mij goed moet kunnen werken in een blonde. Heb er zelf alleen nog maar een aantal dubbels mee gebrouwen, en die smaakte me zeer goed.

RobinB

Meer een tripel qua alcohol dan een blonde, maar met deze stort wordt hij voor beide te "vol", zeker met deze gist.
Ik zou een ruimer deel suiker gebruiken; 10-15%

Het mengen van pale- en pilsmout snap ik nooit zo, maar soit. :)

Adbrouwt

Citaat van: RobinB op 24-02-2014  21:45 uHet mengen van pale- en pilsmout snap ik nooit zo, maar soit. :)
Het geeft wel een hele mooie kleur vind ik.

Jukkie

Citaat van: RobinB op 24-02-2014  21:45 uHet mengen van pale- en pilsmout snap ik nooit zo, maar soit. :)

Hoe bedoel je dat Robin? Is dat meer van hetzelfde, behalve de kleur?
Is een deel munich mout zoals Etn82 suggereerde meer op zijn plaats?
Ik zal de hoeveelheid mout wat verlagen om zo het alcohol %age wat naar beneden te brengen.

En inderdaad, Etn82, ze is filosoof (in wording); Lullen Lallen doet ze regelmatig (dit forum lezen gelukkig niet  ;D ).

RobinB

Citaat van: Jukkie op 25-02-2014  08:06 uHoe bedoel je dat Robin? Is dat meer van hetzelfde, behalve de kleur?
Ja, ik vind de smaak van pale en pils niet enorm verschillen, laat staan dat ik iets daar tussenin zou zoeken.
Je kan ook voor alleen pale gaan ipv pils:pale?
Maar blijft een persoonlijke afweging natuurlijk.

Om je te orienteren hierop zou je 2 identieke brouwsels kunnen maken op de mout na en dan in de één 100% pilsmout en in de ander 100% pale. Netjes met een gelijk SG en hop (ibu & aroma) en uiteraard dezelfde gist in dezelfde entdichtheid en vergistingstemperatuur.
Kijk dan hoe groot het verschil is?

Misschien vind jij het dan wel waard om een mengsel te maken (of niet). :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-02-2014  20:15 uJa, ik vind de smaak van pale en pils niet enorm verschillen, laat staan dat ik iets daar tussenin zou zoeken.

Hmmm, dat zit voor mijn smaak een behoorlijk verschil in. Pale mout is voller van smaak.

Jacques

Citaat van: tjleet op 24-02-2014  13:58 uVoor een blonde krijg je teveel alcohol, wellicht wil je echter een sterke blonde brouwen ;) Dan zit je met alcohol precies goed. Met een iets lagere stort kom je dus mooi binnen de range voor een blonde.

Met deze zwaarte zit je meer op het niveau van zwaar blond en daar is niet veel mis mee.  ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-02-2014  21:45 uMeer een tripel qua alcohol dan een blonde, maar met deze stort wordt hij voor beide te "vol", zeker met deze gist.
Ik zou een ruimer deel suiker gebruiken; 10-15%

Een kwestie van smaak. Overigens is de scheidslijn tussen een tripel en een zwaar blond niet erg scherp.

RobinB

Tussen een tripel en een zware blonde niet, tussen een tripel en een blonde (zoals aangegeven in het recept én mijn post) wel. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-02-2014  23:34 uTussen een tripel en een zware blonde niet, tussen een tripel en een blonde (zoals aangegeven in het recept én mijn post) wel. :)

Ik had het over een zwaar blond. Toevallig heb ik daar een beetje verstand van...  ;).

RobinB

Dat zal best maar daar ging het recept niet over en mijn post ook niet. Als je iemand citeert dan doe je dat omdat je iets aan de hand van diens post wil zeggen.
Wil je dat niet, citeer dan ook niet...

En of je er verstand van hebt?
Enkel de naam van het beestje maakt het nog niet conform type...

Jacques

Hmmm.

Jouw post was een reactie mijn mijn bericht
Citaat van: Jacques op 25-02-2014  23:09 uEen kwestie van smaak. Overigens is de scheidslijn tussen een tripel en een zwaar blond niet erg scherp.

En een zware blonde is niets anders dan een zwaar blond.
Door het winnen van de Brand Bierbrouwwedstrijd dacht wel aangetoond te hebben daar verstand van te hebben. Maar ja dat is 'slechts' mijn mening. Jij zult er wel anders over denken.

Nozem

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie definitie van een blond bier. Op Wikipedia kom je niet veel verder dan:

"Een blond is een bier met een goudgele kleur. In principe is een blond bier van hoge gisting, blonde bieren van lage gisting worden doorgaans pils of dort genoemd. Net als bij deze ondergistende bieren wordt voor blond bier van lichte moutsoorten als pilsenermout gebruikgemaakt. Het alcoholpercentage kan variëren"

RobinB

@Nozem: kijk eens bij het biertype "blond(e)" in de wiki van deze site, dit biertype stond ook aangegeven in het recept.

@Jacques: de grap was dat het door Brand beoogde zwaar, blond (kleuraanduiding), bier juist afweek van het type zware blonde (volmout). :)

tjleet

Citaat van: Jacques op 25-02-2014  23:05 uMet deze zwaarte zit je meer op het niveau van zwaar blond en daar is niet veel mis mee.  ;)
Behalve dat de persoon in kwestie een blond bier wil brouwen en geen zwaar blond...
Citaat van: Jukkie op 24-02-2014  13:50 uHet bier moet een echte blonde worden; Mijn vrouw is niet per se een bierliefhebber maar blond vind ze erg lekker.

Nozem

Citaat van: RobinB op 27-02-2014  07:52 u@Nozem: kijk eens bij het biertype "blond(e)" in de wiki, dit biertype stond ook aangegeven in het recept.

Gezien de discussie tussen jouw en Jacques ben ik benieuwd welke criteria jullie er op na houden.

RobinB

Zoals aangegeven hier:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=biertypen:biertypen_omschrijvingen
Kijk onder blond(e), Jacques heeft het over een "sterke blonde", een ander type dat ook aldaar te vinden is. :)

Jeroen76

Altijd leuk deze discussies, maar ik ben erg benieuwd of het gelukt is en wat de bevindingen zijn. Juist dat maakt dit topic nog interessanter.

Wij willen ook een blonde gaan brouwen, als iemand een interessant recept heeft (liefst met korrelgist) dan zien wij dat graag. Dit recept lijkt mij ook wel uitvoerbaar voor den beginnend brouwer.

Gr. Jeroen

Markiej87

Dit is een prima recept Jeroen, gewoon doen.

Lecluse

Recept is goed. Ik zal nog wel een aromahop gebruiken, de laatste 5 min. koken met 30 gram saazhop. Voor een Belgsch tintje zou je nog 8 gram gekneusde koriander kunnen toevoegen.
Dan heb je een blondje naar "mijn" smaak.

Jeroen76

Die koriander was ook mijn idee en wellicht een beetje sinaasappelschil of is dat 'to much over the top' misschien?

Willen begin maart weer brouwen en zal dit recept nog wel goed bijschaven met de adviezen hier gegeven. Lijkt me verder prima te doen.

Gr. Jeroen

Lecluse

En Jukkie, tevreden met alle reacties over je recept.
Nu kan je je vrouw verrassen met een echt blondje! (Biertje natuurlijk)
Proost, laat hem jullie smaken.


Ps Het toevoegen van sinaasappelschil kan ook nog, maar niet meer dan 5 gram en 5 min. laten meekoken, ik vind dat hij anders teveel aanwezig is in het bier.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 19-02-2016  20:44 uDie koriander was ook mijn idee en wellicht een beetje sinaasappelschil of is dat 'to much over the top' misschien?

Willen begin maart weer brouwen en zal dit recept nog wel goed bijschaven met de adviezen hier gegeven. Lijkt me verder prima te doen.

Gr. Jeroen

Laat de kruiden weg! Je krijgt een mooier smaak zonder kruiden. In de middeleeuwen werd veel gebrouwen met kruiden. Dit werd gedaan om allerlei smaakafwijkingen te maskeren. Als je netjes brouwt heb je kruiden niet niet. Een mooie kruidigheid kun je ook in je bier krijgen via je gist en hop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.