Weckketel zonder afslaan na 100 graden

Gestart door Timonneke, 07-10-2013 19:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timonneke

Voor het maischen koop ik een Kochstar deluxe 1800 watt met digitale thermostaat. Ik wil ook elektrisch koken. Ik zoek daarom een nieuwe elektrische kookketel van 27-30 liter.

Ik zoek een kookketel van 2000 watt waarvan het zeker is deze niet afslaat nadat de 100 graden is bereikt vanwege de beveiliging. Ik heb geen zin in gaatjes boren of prutsen met draadjes om de beveiliging te omzeilen.

Wie o wie kan mij deze ketel aanwijzen.

Het moet een nieuwe ketel zijn. Niet die van Brewferm van 2000 Watt want volgens mij kan dit wat goedkoper via Duitsland.

goom

Bij elke ketel die je koopt zul je toch de beveiliging moeten omzeilen, hier valt niet aan te ontkomen.
Hier in het forum staat een artikel hoe je dat stap voor stap moet doen.
Zelf even zoeken met de zoekmachine.

Timonneke

Citaat van: goom op 08-10-2013  07:34 uBij elke ketel die je koopt zul je toch de beveiliging moeten omzeilen, hier valt niet aan te ontkomen.
Hier in het forum staat een artikel hoe je dat stap voor stap moet doen.
Zelf even zoeken met de zoekmachine.

Zijn er meer die dat kunnen bevestigen? Is er niemand die elektrisch kookt zonder het omzeilen van de beveiliging?

Oscar

Citaat van: Timonneke op 08-10-2013  12:42 uZijn er meer die dat kunnen bevestigen? Is er niemand die elektrisch kookt zonder het omzeilen van de beveiliging?

Nee, die beveiliging vind je in iedere elektrische pan.... :)  Als je zonder beveiliging wilt koken dan wordt het gewoon lekker op een gasfornuis met een "normale" pan. :)

cow

Nou, bij een Herms werk je ook met elektrische verwarming, zonder beveiliging :<)

De beveiliging is een droogkookbeveiliging.

Verwijderen is dus niet erg, als je maar zorgt dat je niet droog komt te staan tijdens het verwarmen.

Of natuurlijk een hogere waarde beveiliging inbouwen (ze zijn er voor diverse temperaturen).

tjleet

Citaat van: cow op 08-10-2013 &nbsp;12:55 uNou, bij een Herms werk je ook met elektrische verwarming, zonder beveiliging :<)

De beveiliging is een droogkookbeveiliging.

Verwijderen is dus niet erg, als je maar zorgt dat je niet droog komt te staan tijdens het verwarmen.

Of natuurlijk een hogere waarde beveiliging inbouwen (ze zijn er voor diverse temperaturen).

Citaat van: Timonneke op 08-10-2013 &nbsp;12:42 uZijn er meer die dat kunnen bevestigen? Is er niemand die elektrisch kookt zonder het omzeilen van de beveiliging?
Geen HERMS en geen omzeiling van de beveiliging.

seed7

Feitelijk zou iedere elektrische pan die geschikt is voor sapextractie door moeten koken (en eigenlijk weckketels ook). Een aantal pannen heeft daarvoor een speciale stand die de thermostaat omzeilt. Stoppen "met gas geven" is pas aan de orde als de droog kookbeveiliging inschakeld.

Wat kan gebeuren is dat door de stuwing van warmte onder de pan die droog kook beveiliging toch inschakelt. Misschien is dat met een goede luchtstroom onder de pan te voorkomen, geen idee.

Voor het koken kun je ook op jacht gaan naar een emaille weckketel en een inductie plaat (b.v. Hendi), scheelt ook nog wat aan energie.


Ingo

Timonneke

Citaat van: seed7 op 08-10-2013 &nbsp;13:40 uEen aantal pannen heeft daarvoor een speciale stand die de thermostaat omzeilt.

En deze zoek ik dus...

seed7

Citaat van: Timonneke op 08-10-2013 &nbsp;13:58 uEn de pan met deze speciale stand zoek ik dus...

Volgens de Brouwlandsite hebben alle Weck weckketels een speciale stand voor het ontsappen. Als die werkt zoals het zou behoren is het denk ik wat je zoekt.

Ingo

Timonneke

Citaat van: seed7 op 08-10-2013 &nbsp;14:17 uVolgens de Brouwlandsite hebben alle Weck weckketels een speciale stand voor het ontsappen. Als die werkt zoals het zou behoren is het denk ik wat je zoekt.

Vandaar dus mijn vraag want op dit forum lees ik ook dat bv de weck w24 afslaat bij het koken. Dat is een ketel die op deze site wordt aangeboden.
Misschien dat iemand uit eigen ervaring een bepaald type ketel kan aanbevelen?

Citaat van: seed7 op 08-10-2013 &nbsp;13:40 uVoor het koken kun je ook op jacht gaan naar een emaille weckketel en een inductie plaat (b.v. Hendi)

Mooie inductieplaat zou je hier ook een ketel van 50 liter op kwijt kunnen?

EvdBroek

Je hebt er één nodig met de "Entsafter" stand. Die blijft gewoon koken, tenminste die 2 van mij wel.
En even verder kijken op het forum, dit is al veel vaker ter sprake geweest.

Timonneke

Citaat van: EvdBroek op 08-10-2013 &nbsp;14:47 uJe hebt er één nodig met de "Entsafter" stand. Die blijft gewoon koken, tenminste die 2 van mij wel.
En even verder kijken op het forum, dit is al veel vaker ter sprake geweest.

En welke 2 heb jij dan?

seed7

Citaat van: Timonneke op 08-10-2013 &nbsp;14:40 uMooie inductieplaat zou je hier ook een ketel van 50 liter op kwijt kunnen?

Onze oosterburen gebruiken hem met 70 liter pannen, om te maischen en om te koken.

Ingo

Timonneke

Voor degene die liepen met dezelfde vraag als ik. De Bielmeier emaille 2000 kW voor 86 euro via Amazon kookt gewoon lekker door. Het kan dus wel  :)

seed7

Citaat van: Timonneke op 13-10-2013 &nbsp;16:58 u2000 kW

jaaah, dat wil wel ;)

Ingo

bjorri

Ik heb ook die Bielmeier gekocht omdat ie 2000 W zou zijn maar de meter blijft echt hangen rond de 1850 W.

Koken is echter geen enkel probleem. Wel heb ik er twee laagjes isolatie omheen geplakt, bubbelplastic met alu laag voor achter radiatoren.

henkie

Net als Bjorri heb ik mijn pan geïsoleerd met radiatorfolie (2x). En met een 1800 W Kochstar gaat het rollend koken uitstekend. Ja, met 2000 W ben je wat eerder op de gewenste temperatuur. Theoretisch zo'n 10% sneller?




Groet.

David Steeman

Mijn ketel van 1800 W is rondom geïsoleerd met 6 mm kampeermat + een alu plaat, de onderkant is ook geïsoleerd met rotswol, en het rollend koken lukt maar net. Als je aan het uitkijken bent om een ketel te kopen zou ik sterk de 2000 W-versie aanraden...

ZzemutaHh

Ook ik heb een Kochstar A2500 van 1800 Watt. Geïsoleerd met een campingmat eromheen kookt die gewoon door bij 100-103 graden. Rollend koken lukt nét met 20 liter, dus ik kook standaard 75 minuten.

Deze gebruik ik ook voor het maischen. Dat is lastig, want de ingebouwde thermostaat is veeeeeeeeel te onnauwkeurig, dus ik zet hem altijd met de hand aan en uit op basis van een thermomemter meting. Als het element goed warm is, en ik zet hem uit, loopt de temperatuur nog 2-3 graden verder op, dus je moet goed vooruitdenken.

Wie heeft ervaring met de versie met digitale thermostaat?

Poar Neemn

Heeft iemand ervaring met deze ketels van Lidl uit Duitsland?
Ik ben namelijk ook opzoek naar een elektrische ketel alleen weet nog niet wat het beste is. Prijs lijkt in ieder geval wel goed.

http://www.lidl.de/de/Weitere-elektrische-Kochgeraete/SILVERCREST-Einkochautomat-digital-mit-LCD-SEAD-1800-B1?et_cid=21&et_lid=804434

bierhenkie

Citaat van: Poar Neemn op 17-10-2013 &nbsp;12:46 uHeeft iemand ervaring met deze ketels van Lidl uit Duitsland?
Ik ben namelijk ook opzoek naar een elektrische ketel alleen weet nog niet wat het beste is. Prijs lijkt in ieder geval wel goed.

http://www.lidl.de/de/Weitere-elektrische-Kochgeraete/SILVERCREST-Einkochautomat-digital-mit-LCD-SEAD-1800-B1?et_cid=21&et_lid=804434
Hier is een compleet topic aan gewijd.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15996.msg357872.html#msg357872

henkie

Citaat van: waaslandwolf op 17-10-2013 &nbsp;08:51 uAls je aan het uitkijken bent om een ketel te kopen zou ik sterk de 2000W-versie aanraden...

Klopt!  Maar ja ik had hem al geKocht... ;D

dennisbier

Het is allemaal niet zo spannend.
Ik had het probleem dat de aardlekschakelaar aan werd gesproken, dus ik dacht aan aardlek op het spiraal.
Laten meggeren op het werk, maar de isolatie was goed.
Uiteindelijk die droogkookbeveiliging met bi-metaaltje er af gegooid en de draden doorverbonden direct naar het spiraal vanaf de thermostaat.

Hee! Geen lekkage op de aarde meer. Ketel is weer gewoon te gebruiken.  Droogkoken doen wij niet met het brouwen.

edwinsch

Hoi,
Nog geen ervaring met het brouwen met de Lidl pan. Wel een paar watertestjes gedaan. Opwarmen gaat redelijk snel. Ingebouwde thermostaat wijkt 1 graad af van mijn kwikthermometer.

Koken ging niet hoger dan 98 graden. Binnenkort de beveiliging omzeilen zodat ie meer kan dan 98 graden.

dennisbier


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.