Berliner Weisse

Gestart door hobbybob, 20-02-2013 07:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

Op verzoek van RobinB

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWestereender Weisse
Kenmerk
Brouwdatum22-2-2013
BiertypeBerliner Weisse
Aantal liters40
Gewenst begin SG1038 (3,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement81,6%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater48,6 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater18,8 liter
Spoelwater32,9 liter
Kooktijd15 minuten
Berekende kleur5 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid4 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC(Kopie)70,0 %4390 gr3 EBC
Tarwemout30,0 %1882 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh5,2 %25 gr15 minuten4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1007 German Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter2000 ml
Beluchtingstijd1 uur
Temperatuur giststarter20°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C60 minuten3,0 l/kg

- 1 uur in de koelbox op 68 graden
 - Laten afkoelen naar 35 graden en 500 gram ongeschrote mout toevoegen
 - ± 48 uur laten staan en regelmatig proeven of de zuurgraad je hoog genoeg is
 - Op temperatuur houden dmv toevoegen kokend water.
 - Filteren en spoelen zoals normaal
 - maximaal 15 minuten koken

Us kijken of dit wat word ik weet dat ik een tikkeltje hoog zit qua start SG ( alc perc )

RobinB

Kijk, hier geef je al veel meer info over je methode van verzuring dan in het topic van koffie. :duimop:
(en voorkomt een kaping) :)

hobbybob

Deze methode staat gelinkt in het topic van koffie.
Recept wel iets aangepast tov die link ( geen 5% suikerstort )

De maishtemperatuur geeft een "zoet" eindresultaat als het goed is.
Er wordt in die link gebruikt gemaakt van een Amerikaanse ale gist het leek me beter om een Duitse stam te pakken vandaar de 1007.

Eens kijken of het daadwerkelijk zo verschrikkelijk stinkt :nut: ( moeders weer blij :huilen:)

koffie

Wanneer ga je deze brouwen?
Veel foto's en aantekeningen graag ;)

Welk gelinkte methode ga je gebruiken? Deze: http://seancoates.com/blogs/about-beer ?

hobbybob

Ja die van Sean Coates

CiteerGerman Pilsner Malt 1.90 kg 55.23% In Mash/Steeped
Canadian Wheat Malt (Gambrinus) 1.36 kg 39.53% In Mash/Steeped
Sugar - White Sugar/Sucrose 0.18 kg 5.23% Start Of Boil

Naspeuren leverde op dat in een Berliner Weisse maximaal 30% tarwe zit, dus recept aangepast en geen suikerstort.
Zal het fototoestel ff opladen voor je, vrijdag avond gaat ie de koelbox in

seed7

Volgens "Brewing with Wheat", tarwe tussen de 25 en 80%, SG voor "Schankbier" 1028 - 1032 maar er waren ook versies 1048, 1058 en 1068.

s7.

hobbybob

Ik heb de "Beer style Guide" maar aangehouden van 2004:

CiteerIngredients: Wheat malt content is typically well under 50% of the grist (generally 30%) with the remainder being Pilsner malt.

IBUs: 3-8  SRM: 2-3  OG: 1.028-1.032  FG: 1.004-1.006  ABV: 2.8-3.6

Muv van het start SG

Morgen schroten en de emmers in de woonkamer zodat het schrootsel lekker op temperatuur is voor de stort :brouwen:

hobbybob

Zojuist ff bij Van der Kooy langs geweest.

Het worden 2 batches

1 x 20 liter met German ale 1007 Wyeast
1 x 20 liter met Berliner weisse 3191 Wyeast

De laatste kreeg ik gratis bij mijn aankoop omdat deze al op datum was (sept 2012)

Wereldzaak daar in Jubbega :biersmile:

RobinB

Leuk, de berliner weisse blend!
Wist dat die relatief recent aangeboden werd.

Het is een blend met melkzuurbacteriën. Misschien is daarvoor de verzuringsstap overbodig?
Wat ook een optie is; die melkzuurbacteriën overleven wel en hoef je geen starter voor te maken. Dat kan je dus ook samenvoegen met de 1007, dan daar wel een starter van maken. :)

hobbybob

Citaat van: RobinB op 20-02-2013  19:20 uLeuk, de berliner weisse blend!
Wist dat die relatief recent aangeboden werd.

Het is een blend met melkzuurbacteriën. Misschien is daarvoor de verzuringsstap overbodig?
Wat ook een optie is; die melkzuurbacteriën overleven wel en hoef je geen starter voor te maken. Dat kan je dus ook samenvoegen met de 1007, dan daar wel een starter van maken. :)

Ik ga ze niet samenvoegen dan weet ik nog niet dat zelf aanzuren wel of niet goed gelukt is.
Ik maak gewoon 2 batches ( dan ook maar 40 liter elk ) deze zomer dus biertjes genoeg voor familie,vrienden en forumleden?.

Inderdaad die Berliner Weisse blend maakt de verzuringsstap overbodig.

 - Vanavond schroten

seed7

Ga je aan die met 1007 nog een Brett toevoegen?

s7.

RobinB

Wat een punt van aandacht is, is dat de gist waarschijnlijk (relatief) minder vitaal is tov de melkzuurbacteriën. Met een starter bevoordeel je waarschijnlijk de gist tov de bacteriën, maar die moet je dan niet afgieten omdat je dan waarschijnlijk de bacteriën deels mee weggiet. Ivm de smaak zou ik dan ook de gistvoeding wat lager doseren.

hobbybob

Citaat van: seed7 op 21-02-2013  15:19 uGa je aan die met 1007 nog een Brett toevoegen?

s7.

Met de 1007 ga ik de maish laten verzuren op +/35 graden.
Na de 68 graden stap laten afkoelen naar 35 graden en 48 uur laten staan in een koelbox en temperatuur bewaken.
Tussendoor proeven.

Gezien het de eerste keer met de koelbox is (afgelopen jaar alleen BIAB gebrouwen en dan gebruikte ik de zak als filter) vanmiddag ook nog een JAVAL filter gemaakt (geen doorvoer in de koelbox maar gewoon met opstaande pijp) alleen nog ff de zaag-sneeetjes vanavond met de dremel even doen.

De mout is inmiddels door de molen heen (morgen in de pan)

De 3191 inderdaad gebruiken in combi met een starter en niet afgieten, wel gewoon ook een 1 stapsmaisch op 68 graden, deze staat in e planning over 3 weken.

seed7

Citaat van: hobbybob op 21-02-2013  17:58 uMet de 1007 ga ik de maish laten verzuren op +/35 graden.

De reden dat ik naar Brettanomyces vroeg is dat die bij een onderzoek eind jaren 80 in alle Weissens, op een na, voor kwam (laat die ene dan ook nog de nu nog algemeen verkrijgbare Weisse zijn) en in de Wyeast mix zit ook Brettanomyces.

Kijk ook eens naar het resultaat van deze Google, Lijkt op een PDF van een presentatie.

s7.

koffie

Leuke PDF met interessant info. Bedankt :)

edit: Berliner Weisse in een houten vat op pagina 14, je zou het bijna gaan proberen! :)

seed7

Nog een leuke, nu over de belangrijkste dader:
Beer Spoilage Bacteria and Hop Resistance in Lactobacillus brevis Thesis van K.Sakamoto, uit de archieven van het RUG.

s7. (die even niets over houten vaten wil horen, maar je hebt wel gelijk)

RobinB

Volgens mij is de lactobacillus van Wyeast maar beperkt hopresistent. Ze adviseren immers niet voor niets lage IBU's (max 10 of zo)...

hobbybob

Ok maisch zit in de koelbox

Schrootsel temp was 13 graden, BrouwVisie geeft me dan een start water temperatuur van 75 graden bij 3 l per kg
Ingemaischt kwam ik op 64 graden ( zal aan mij liggen )
Litertje kokend water toegevoegd en 68 graden :biersmile:

Zojuist na 2 uur de temp weer ff gemeten --> 64 graden
Das best wel een prestatie voor die goedkope Action koelbox.
Deksel er een uurtje eraf gehad en zonder te meten er weer op

Morgen 8 uur weer eens meten, foto's volgen

koffie

Even inhaken: Ik heb een eclectische (Lidl) weckpan waar ik mijn eerste brouwsels mee gemaakt heb. Doet nu dienst als heetwaterpan voor het spoelwater.
Zou je daar het beslag een dag in kunnen laten staan met de thermostaat op de juiste temperatuur?

heijligers

Citaat van: koffie op 22-02-2013  20:43 uIk heb een eclectische (Lidl) weckpan waar ik mijn eerste brouwsels mee gemaakt heb.
Lijkt me heel bijzonder. Hoe werkt dat?
http://www.woorden.org/woord/eclectisch


RobinB


koffie

Nogal ja, want chrome heeft 't gecorrigeerd voor me :(

hobbybob

Vanmorgen 10 uur 38 graden, kilo ongeschrote pilsmout toegevoegd, temp gedaald naar 34 graden litertje heet water weer 38 graden.

14:00 uur 38 graden

hobbybob

Vanmorgen 9 uur 32 graden en hij is mij zuur genoeg het ruikt verschrikkelijk maar smaakt wel OK.

Straks filteren ( zal eerst kokend water bij moeten want het is 1 dikke brei geworden krijg zo de JAVAL er niet in )

seed7

Citaat van: hobbybob op 24-02-2013  09:52 uVanmorgen 9 uur 32 graden en hij is mij zuur genoeg het ruikt verschrikkelijk maar smaakt wel OK.

Mooi  ::)

Moet ook niet te zuur worden anders heeft je gist er straks geen zin meer in.

s7.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.