Zeeuwse gistbank gestopt

Gestart door Wouters, 23-01-2013 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouters

Dag allemaal,

Gisteren kreeg ik een e-mail van Alexander Roovers dat hij sinds het begin van dit jaar is gestopt met de Zeeuwse gistbank. Erg jammer!
Zijn er nog andere plaatsen waar op eenzelfde manier originele brouwerijgisten te verkrijgen zijn?

Groeten,

Wouter

RobinB

Ja, via Wyeast, White Labs en Fermentis... ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-01-2013  14:45 uJa, via Wyeast, White Labs en Fermentis... ;)

Of zelf opkweken uit flesjes...

RobinB

Ook inderdaad.

Wat ik me wel afvraag; is er iemand die de stammen overneemt of ooit alle stammen gekocht en bewaard heeft?

Hoppenbrouwers

Ah jammer, wilde er nog wel eens wat bestellen.
@Robin: Hoe weet je of Wyeast originele brouwerijgisten heeft? (En zo ja, weet je ook welke dan?)

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-01-2013  05:03 u@Robin: Hoe weet je of Wyeast originele brouwerijgisten heeft? (En zo ja, weet je ook welke dan?)

Zie deze pagina van de wiki.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 24-01-2013  07:34 uZie deze pagina van de wiki.
CiteerNiet van alle giststammen staat 100% vast wat de oorsprong is.
Vandaar dat ik ook vroeg, welke...

Als bijvoorbeeld de 1388 100% dezelfde gist is, waarom kweken brouwers nog steeds gist op uit de flesjes? De kosten buiten beschouwing gelaten dan.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-01-2013  07:44 uwaarom kweken brouwers nog steeds gist op uit de flesjes? De kosten buiten beschouwing gelaten dan.

De kosten lijkt mij een hele goede reden. Buiten het feit dat het leuk is om te doen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 24-01-2013  07:49 uDe kosten lijkt mij een hele goede reden. Buiten het feit dat het leuk is om te doen.
Dat snap ik sjaak, daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar hoe kun je nu met zekerheid vaststellen dat het om dezelfde gist gaat?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-01-2013  07:53 uDat snap ik sjaak Jacques, daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar hoe kun je nu met zekerheid vaststellen dat het om dezelfde gist gaat?

Bij een aantal gisten is het heel zeker. Dat zijn de gisten die wij zelf kunnen opkweken uit een flesje. De bieren gebrouwen met dit gisten hebben hetzelfde smaakprofiel als de betreffende gisten van Wyeast.

foz

Kan het zijn dat twee gisten omgedraaid zijn? Boddingtons komt uit Manchester, maar wordt als London Ale III aangemerkt. Gales Brewery ligt in het zuiden van Engeland, maar wordt als Northwest ale aangemerkt. Ik zou juist andersom verwachten voor die twee.

toon van den broek

Hallo Wouters,

Op het Vlaams Hobbybrouwforum kan je het adres vinden van 'Brouwer Waldonk' en ik heb begrepen dat ook hij behoorlijk veel originele giststammen op voorraad heeft en je die ook kan leveren. Even googelen dus.
Maar het is inderdaad jammer dat niet meer aktieve brouwers gisten uitwisselen. Wyeast/Brouwland is gewoon veel te duur geworden.

Groet, Toon.

RobinB

Citaat van: foz op 24-01-2013  21:01 uKan het zijn dat twee gisten omgedraaid zijn? Boddingtons komt uit Manchester, maar wordt als London Ale III aangemerkt. Gales Brewery ligt in het zuiden van Engeland, maar wordt als Northwest ale aangemerkt. Ik zou juist andersom verwachten voor die twee.

Ik heb juist (qua gistprofiel) heel sterk het idee dat de S04 dezelfde gist is als boddingtons. Zou dus ook de 1098 of 1099 kunnen zijn. Dat zou weer kunnen kloppen omdat Boddingtons van whitbread is... :)

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-01-2013  07:53 uDat snap ik sjaak, daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar hoe kun je nu met zekerheid vaststellen dat het om dezelfde gist gaat?

Dat geldt natuurlijk ook voor de gisten van de Zeeuwse gistbank en evt Waldonk. :)

foz

Citaat van: RobinB op 24-01-2013  21:36 uIk heb juist (qua gistprofiel) heel sterk het idee dat de S04 dezelfde gist is als boddingtons. Zou dus ook de 1098 of 1099 kunnen zijn. Dat zou weer kunnen kloppen omdat Boddingtons van whitbread is... :)

Wat gegoogled, en waarschijnlijk paste "from a traditional London brewery" beter bij de blurb dan "from a brewery situated between Manchester's doss-houses"  8)

Wouters

Beste Toon,

Bedankt voor je reactie!
Ik ga Brouwer Waldonk eens opzoeken.

Groeten,

Wouter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.