Donkerblondje

Gestart door Celocelava, 08-02-2005 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Celocelava

Vandaag maar weer eens iets nieuws geprobeerd:

Voor 50 liter.

6 kg Pilsmout 3
5 kg Munchener 20

Normaal maischschema met 32 liter maischwater:

15 minuten op 55C
30 minuten op 60C
30 minuten op 70C
5 minuten op 78C

Gespoeld met goed 28 liter. Het spoelen duurde ruim 2 uur, ik vermoed dat het bed enigzins dichtsloeg (ik ga toch eens een hevel met meer capaciteit maken). Het wort was wel goed helder, gelukkig maar na de vorige keren.

60 minuten gekookt met:

60 minuten 20 gram Saaz 2,9
60 mnuten 20 gram Styrian Goldings 3,5
30 minuten 50 gram Saaz 2,9
30 minuten 50 gram Styrian Goldings 3,5
15 minuten 20 gram Saaz 2,9
15 minuten 20 gram Styrian Goldings 3,5
15 minuten 500 gram suiker

Hiermee kom ik uit op 19 IBU en na koken een SG van 1.060 (de efficientie is gelukkig weer zoals hij moet zijn). Ik hoop hem te vergisten, met de Wyeast 1387, naar 1.012. Als gist heb ik de gistkoek van de poging van afgelopen zaterdag gebruikt (gewoon een probeersel). Deze was zo goed als klaar met de hoofdgisting zodat ik deze gelagerd heb en gelijk de gist naar een schone fles heb getransporteerd, het wort erbij geheveld en gelijk een 20 minuten belucht tot het schuim (echt superdik) uit de hals kwam. Het voordeel wat ik direct zag: Na 20 minuten al volop activiteit. Ik ben eens benieuwd wat dit gaat opleveren.

Peerrr

Johannes

In deze topic ontstond een discussie over een hevelfilter deze berichten staan nu Hier

Johannes

Celocelava

Hey brouwers,

Net terug uit Duitsland (net is dus 10 minuten) noodgedwongen moest het vrouwtje de Donkerblonde op de lagerfles hevelen dus ik ben benieuwd. Ze hebben nu alles bij elkaar 13 dagen op kamertemperatuur gestaan en nu gaan de lagerflessen naar 8 graden.

Peerrr

Celocelava

Hallo,

Nu heb ik 1 lagerfles gebotteld bij SG 1.011. KLeur en reuk zijn gewoon fantastisch. Echt donkerblond naar het rode toe, prachtig helder en het ruikt in de richting van een abdijbiertje. Ik heb 8 gram suiker per liter in oplossing erbij getjoept en toen de zaak gebotteld. De 2e fles staat nog een heel klein beetje te gisten, tenminste aan het kleine beetje schuim te zien, die gaat dus in het weekend op de fles.

Peerrr.

Hopmans

Hey Celo,

Ben benieuwd hoe deze gaat smaken.
Zal wel een lekkere volle pot bier worden denk ik.

Groetjes,

Hoppie

Celocelava

Ha Hoppie,

Ik was zo benieuwd dat ik het maatglas voor het SG meten maar leeggeslurpt heb. Echt abdij achtig naar caramel toe. Dit wordt weer eentje die de kelder niet gaat halen.....

Peerrr

Hopmans

Hey Celo,
Dat klinkt inderdaad heel erg goed.
Net zo lekker als de Golden Beverius, of zelfs nog lekkerder?
 :degroeten:

Celocelava

Hoppie,

Anders. Hij is wel net zo lekker maar door de Munchener 20 overheerst volgens mij meer het caramelachtige (dat typische abdijsmaakje) boven het moutige van de GB. Als ik een keer bij Brouwland kom ga ik toch eens proberen of ik de samenstelling van die mout kan ontfutselen.

Ik zit nu trouwens aan 1 van de kloonpogingen die uiteindelijk wel gelukt zijn. Echt superlekker biertje geworden maar dat moutige krijg ik er gewoon niet in. Toch jammer.

Peerrr

Celocelava

Soms is tijd echt een relatief begrip. Vanavond bij het eten maar eens een donkerblondje geprobeerd: Volop druk op de fles en nu al voldoende schuim. Echt lekker biertje geworden. Het vrouwtje vind er een citrusachtig smaakje aan zitten en denkt dat het echt een zomerbiertje is. Mooie amberkleur, ruikt goed en smaakt nog beter. Zoals gezegd: Voor deze is de kelder te ver weg, laten we hopen dat hij het tot 20C buitentemperatuur uithoudt.....

Peerrr

MO

Ik kan nergens vinden welke gist WYeast1387 is. Klopt het nummer? Wel een mooie doorvergister met een eind SG van 1011 bij een korte stop van 30 min op 60 grC.

Even zoeken: 1387 South German Lager (staat niet op Wyeastlab.com). Een ondergister? Heb je een stoombier gebrouwen (= vergisten met een ondergist bij hoge temperatuur)?

Waarom heb je eigenlijk suiker in het recept gebruikt? Weet je wel hoe lekker volmout is? Persoonlijk vind ik het niet logisch om en veel munchener te gebruiken (body!) en suiker (geen body). Maar vele Belgische professionals doen het ook, dus wie ben ik...

Johannes

Citaat van: MO op 07-03-2005  09:34 uWaarom heb je eigenlijk suiker in het recept gebruikt? Weet je wel hoe lekker volmout is? Persoonlijk vind ik het niet logisch om en veel munchener te gebruiken (body!) en suiker (geen body). Maar vele Belgische professionals doen het ook, dus wie ben ik...

Ik vind inderdaad ook dat je dit bier prima volmout had kunnen brouwen gezien de relatief lage storting maar muncher = body en suiker = geen body? dat is wel erg kort door de bocht Martin, munich voor moutigheid en suiker voor de doordrinkbaarheid? Prima toch? Onlangs werd nog opgemerkt dat een Westmalle kloon met 20 % suiker vol smaakte.

Johannes


Celocelava

Oke, oke,

Ik zal er geen suiker meer in stoppen. Ik doe dat alleen maar om een alcohol oppepper te geven. Volgende keer zal ik gewoon de storting verhogen.

1387? Ik zal wel met het adelaarsprincipe hebben getypt. Dit moet natuurlijk de 1388 Belgian Strong Ale zijn. Dit was trouwens de koek uit de laatste Golden Beverius kloon die nog steeds in de lagering staat en volop activiteit vertoond.

Peerrr

Celocelava

Nou,

De eerste gebottelde lading is er doorheen. De laatste flessen begonnen wel tekenen van spuiters te vertonen maar nu zijn deze toch echt op. Vanavond gaat de 2e 25 liter de fles op. De reacties zijn zowel in NL als in Bosniƫ buitengewoon goed dus dit wordt wel een herhalingsrecept.

Peerrr

Edgar

Genoteerd: "herhalingsrecept" :)

Celocelava

Hey collega's,

Da's raar,

Ik had een foutje gemaakt met rekenen: 20*7=140 en geen 180 dus wist ik al dat er wat spuiters aan zaten te komen maar heel onverwacht: De ene fles spuit wel en de andere niet. De smaak van de "niet spuiters" wordt met de dag beter dus het recept is zoals eerder al gemeld voor herhaling vatbaar maar waarom er per fles nu verschil is begrijp ik echt niet.

Peerrr.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.