Ammoniak 'nasmaak'

Gestart door ajwb, 26-06-2012 13:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ajwb

Goedemiddag allen,

Een ruim half jaar aan het brouwen en zoals de meesten van blik naar graan. Smaak en consistentie van de brouwsels natuurlijk nog lang niet consistent, maar 1 ding wel: de volgende morgen heb ik (en anderen) een ammoniak smaak/kater van de brouwsels. Via ouwe biologielessen en internet gok ik op een eiwit issue in het bier. Wat is jullie ervaring hiermee (if any...)? Kortere/langere eiwit rust? Filteren? Gist wijzigen (gebruik standaard Wyeast of korrels)? Of zit ik op een compleet verkeerd spoor qua gedachte? Qua recepten/schema's houd ik voorlopig de suggesties van deze site aan.

Ben erg benieuwd...

Via internet kom ik nog niet verder dan: acute nierfalen of een teveel aan eiwit. Die laatste variant ken ik uit met prof-sport-tijd, maar dit is niet het zelfde. Ook acuut nierfalen lijkt me geen optie (meerdere drinkers hebben gemerkt). Qua hoeveelheden: na 1 fles is het effect al merkbaar.

heijligers

Die kater komt niet door de kwantiteit?  :lekkerbier: :lekkerbier: :lekkerbier: :lekkerbier: :lekkerbier:

hansm

Een ammoniaksmaak in bier ben ik nog nooit tegen gekomen. Ammoniakgeur vlak na het toevoegen van gistvoedingszout wel, maar dat vervliegt vrij snel. Nooit wat van gemerkt in het uiteindelijke bier (of in mijn geval: aan de uiteindelijke starter).

Ik weet dus ook niet hoe dat zou komen.

Bedoel je trouwens echt ammoniak (NH3) of ammoniumzouten (NH4+)? Een bier kan wel naar drop smaken (laurierdrop). De oorzaak daarvan is (een teveel aan) gebrande mout.

RobinB

Waarom denk je aan een teveel aan eiwit door het drinken van bier?
Zoveel eiwit zit daar niet in. :)

PP

Gezien de licht zure smaak van bier (pH 4,3-4,8) kan ammoniak onmogelijk geproefd worden.
Bij deze pH wordt een eventueel ammoniak molecuul omgezet in een ammonium ion (is al door een andere brouwer aangegeven).

Ik denk aan een andere mogelijkheid: amines, afbraakprodukten van eiwitten.
Deze krijg je in je bier indien resten schoonmaakmiddel achterblijven.

Vraag: hoe en met welk middel heb je je flessen schoongemaakt?

Groet, Paul

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.