Belgische hop

Gestart door Gerb, 05-02-2004 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Hoi,

Ik ben bezig met een recept voor 'Dikke Mathile' van brouwerij Strubbe. Op de site wordt gesproken over het gebruik van Poperingse hop. De enige Belgische hop die ik ken, is Record hop, en daar ben ik niet eens zeker van dat ie Belgisch is. Kan iemand mij vertellen welke hoppen typisch Belgisch zijn?
Het voorlopige recept post ik later wel. Weet trouwens iemand of de gist op te kweken is?

Groet en dank,

Gerb

MO

Popperingse hop schijnt Goldings te zijn. Geen Styrian, geen EK maar gewoon Goldings. Deze informatie heb ik van Gerard van Brouwerij Oirschot Bier (voormalige Kroon brouwerij) en van PK Roeland van de Oijense speciaal bierbrouwerij. Het is een echte bitterhop met a-zuur gehaltes van 6-10%.
gr
MO

Jacques

In Poperingen worden meerdere hopsoorten geteeld. In ieder geval wordt er Brewers Gold en Herbrucker geteeld. Meer namen kan ik me nu even niet herinneren. Misschien dat Peter van den Hurk dat nog weet of iemand anders van De Roerstok die mee geweest is naar Poperingen een paar jaar geleden.

 :degroeten: Jacques

MO

Op www.poperinge.be vond ik:

"Heden sieren een 275-tal hectaren hop het Poperingse landschap. De meest verbouwen cultivars zijn: Wye Target, Northern Brewer, Challenger en Hallertau"

Dit zijn dus weer andere soorten dan Jacques en ik eerder aangaven. Ik denk dat we voorzichtig kunnen concluderen dat in Poperinge geen specifieke hopsoort geteelt wordt. Er past veel hop op 275 hectare!

gr
MO

Adrie

Anderhalf jaar geleden ben ik met de drie andere broeders naar Poperinge gegaan om de hopoogst te bekijken. Ik weet niet meer precies welke hopsoorten er geteeld werden, maar de hopboer vertelde dat hij tegenwoordig hopsoorten teelde met zeer hoge alfazuurpercentages voor de bereiding van hopextracten. De boeren worden betaald per kg alfazuren en niet per kg hop. De hopsoort die hij noemde weet ik niet meer, maar wel dat het een hopsoort was waar ik nog nooit van had gehoord.

Groeten,

A3

Gerb

Bedajnkt voor de input. Ik had trouwens ook al gelezen dat Wye Target, Northern Brewer, Challenger en Hallertau daar verbouwd werden, maar die namen leken me meer Duits en Engels. Niet specifiek Belgisch dus.
Ik vind het trouwens wel vreemd dat in een gebied waar blijkbaar al zo lang hop wordt geteeld, er niet echt 1, of meerdere, authentieke soorten worden verbouwd. Het zal wel te maken hebben met opbrengst en resistentie.

Gerb

JWVG

Ha Gerb,

een goed punt, denk ik. Ik weet het ook niet echt, maar misschien heeft het er iets mee te maken dat hop nog niet zo vreselijk lang standaard wordt gebruikt in bier. Daarvoor werden allerlei specerijen gebruikt voor het doel waarvoor nu hop wordt gebruikt. Het veelvuldige gebruik van specerijen in Belgie is daar natuurlijk nog een overblijfsel van. Ik weet niet precies hoe het algemene gebruik van hop is komen opzetten, maar misschien kwam dat vooral uit oost-europa, is Belgie relatief laat overstag gegaan, en is het daardoor dat veel hopsoorten een Duits of oost-europees karakter hebben?

 :degroeten: JW.

Herman

Hoi JW,

Lijkt me niet. Als dat al zo zou zijn, hoe komen we dan aan al die Engelse soorten: de Vlamingen hebben de hop geintroduceerd in Engeland.

Herman

Adrie

Waarschijnlijk hebben de Belgen nooit de moeite genomen om een eigen hopsoort te ontwikkelen. Waarom zou je ook als je links in Duitsland en rechts in Engeland al zoveel keus hebt.

Groeten,

A3

Ronnie

Hoi, hier ben ik nog es, wegens kleine immobilisatie hier actiever geworden de laatste tijd!

Door het zoeken naar details over hop las ik hier op het forum in een posting van 2 jaar geleden of er Belgische hop bestaat.

Een rasechte Belgische hopsoort is (was hier, helaas) RECORD. Universele hop, gemiddeld 6 alfa, tamelijk fruitig met Engelse aromatrekjes, ietwat gelijkend op Bramling Cross. Tot 6 jaar terug verkrijgbaar in Poperinge, Erembodegem en Pajottenland. De laatste teler was Arthur van Drogenbroeck uit Asse, 4 jr terug. Deze teelt is gestopt omdat ze op hun luttele percelen meer kregen voor de super-alfa's en rassen die minder bespoten dienden te worden (schimmel).

Afnemers waren brouwerij De Dool en nog iemand ten noorden van Belgisch Limburg die ik me niet meer herinner. Natuurlijk ook de amateurs waren afnemer en we brouwden daar prachtig bier mee. De lambiekbrouwers kochten indertijd de overjaarse Record op.
De Record is familie van Northern Brewer, die bitterder en harder is.
Record wordt ook nog in de Elzas en in Duitsland gebruikt, teelt in de streek van Hallertau, waarschijnlijk ook in de Elzas.

Een ander uitgestorven, zeer plaatselijk ras, (Erembodegem en daarrond) was "Themer".

saluutjes
ronnie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.