Bock

Gestart door dennis, 31-01-2012 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Ik ben bezig met een ondergister en na een Munich dunkel ga ik nu een gist met de gistkoek maken. Iemand opmerkingen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk30
Naam receptBock
Brouwdatum02-02-2012
BiertypeBockbier
Volume32 liter
Gewenst begin SG1.068 g/l
Berekende kleur43 EBC (Morey)
Berekende bitterheid33 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement95%
Totaal brouwwater45,9 liter
Beslagdikte3,14 l/kg
Maischwater25 liter
Spoelwater19,86 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3355,44,409
Tarwemout315,01,194
Tarwevlokken411,00,875
CaraMunich (Cara 120)1239,00,716
candico1505,10,406
Special B (Cara 400)3914,00,318
Chocolademout (Mout roost 900)8000,50,040

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
1620403,14
27220103,14

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Mittelfr4,3Hopbellen9060,017
Saaz3,9Pellets9040,013
Saaz3,9Pellets1020,02
Saaz3,9Pellets010,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 2308 Munich Lager
GistvormSlurry
Volume (l)0,000
Beluchtingstijd (uur)
Temperatuur starter (gr. C)

De vergisting wil ik in eerste instantie bij 9 graden uitvoeren.

NB: de EBC's van candico zijn me niet bekend, ik heb maar wat gegokt.

Albertus

Met zoveel tarwe (26%) ga je richting tarwebock, is dat je bedoeling?
Een paar % melanoïdinmout doet het goed in een bock, misschien heb je dat nog. De special B vervangen door melanoïdin?
De 10 min stap bij 72 ºC wat verlengen? Een bock moet het (ook) van de moutsmaak hebben.

Bert

De-Geert

Ik mis Munchener of zoiets.

dennis

Melanoide mout heb ik niet, alleen dingemans mouten. Ik ga wel voor meer moutigheid en zal een flinke component tarwe vervangen door Munchener, en de 72 graden stap wat verlengen.
Dank voor de tips.

RobinB

Citaat van: dennis op 31-01-2012  17:35 uIk ben bezig met een ondergister en na een Munich dunkel ga ik nu een gist met de gistkoek maken. Iemand opmerkingen?

Dat lijkt me heel erg interessant, maar ik denk dat het onderstreepte een typfoutje betreft? ;D

De tarwe kan er denk ik wel helemaal uit, tenzij je daar een specifieke bedoeling mee hebt? :weetniet:

MM

Als je een Duitse bock wil maken, zou ik de Candico en Special B eruit laten.

RobinB

Candico eens, specialB oneens.
Een donkere cara-mout kan wel lekker zijn in een Bock, daar mag wel ìets gebrands in mijns inziens.
't Is dat je geen melanoidin hebt, daar gebruik ik in een Bock ook vaak een procentje of 5 van.
Geeft een mooie moutigheid.

hansm

Volgens mij bevat een bockbier minimaal 75% münchenermout, tenminste als je een herfstbock wil maken.
Als je met bock bedoelt: een bier met een stamwortgehalte van 16 Plato of hoger, ja dan kan alles...

RobinB

Juist een herfstbok heeft die ruime definitie. Daar gaan zelfs bovengisters voor een bock door... :(

hansm

 
Citaat van: RobinB op 31-01-2012  21:47 uJuist een herfstbok heeft die ruime definitie. Daar gaan zelfs bovengisters voor een bock door... :(

Ik wil hier geen biertypendiscussie houden (komen we toch nooit uit ;)), maar als een brouwerij "bockbier" op z'n etiket zet wil dat nog niet zeggen dat er ook bo(c)kbier inzit. Aangelengde gefilterde high-gravity-pils, gekleurd met karamel en aangezoet met suiker vind ik geen bockbier.

Ik denk dat je toch bepaalde grondstoffen moet gebruiken om in de buurt te komen van een bepaald beoogd doel. En net zoals je geen Amerikaandse IPA kan maken zonder Amerikaanse hop, is het denk ik onmogelijk een goede herfstbock te maken zonder een groot aandeel münchener.

RobinB

Mwoa, ik ben het (smaaktechnisch) niet met je eens over de noodzaak van 75% Münchener, al zal dat ook best oké zijn.
De herfstbok definitie die zo vrij is, komt dacht ik van pint?

hansm

Ik weet niet waar die vandaan komt. Maar ik kan me voorstellen dat Pint de definities niet te strak wil houden. Dan zouden ze alleen maar discussies krijgen met de brouwerijen die (net) buiten de definities vallen.

Ik hou gewoon de definities aan de we (BKG) aanhouden bij keuringen.

[edit] ... en natuurlijk letten we bij keuringen op het uiterlijk, geur, smaak en nasmaak. Als een bier naar bockbier ruikt en smaakt, is het een bockbier. Ongeacht of er veel münchener inzit of niet  ;) [/edit]

RobinB

En denk je dat je het proeft als er "maar" 60% Münchener in zit...? ::)

hansm

Citaat van: RobinB op 31-01-2012  22:10 uEn denk je dat je het proeft als er "maar" 60% Münchener in zit...? ::)

Hahaha, je was net iets eerder dan ik. Zie mijn aanvulling op het vorige bericht.
Maar... ik proef echt niet of er 65 of 70% münchener inzit. Maar bij grotere hoeveelheden müchener is de kans groter dat het bier ruikt en smaakt als een bockbier.

dennis

Hey jongens,
Bedankt voor de discussie! 

Citaat van: RobinB op 31-01-2012  21:20 uDat lijkt me heel erg interessant, maar ik denk dat het onderstreepte een typfoutje betreft? ;D
Ja, ja. ;D

Ik had mijn inspiratie uit een dit recept gehaald. Nu heb ik toch wel moeite om stijlvaste bieren te maken. Dat vind ik ook niet heel erg, als het maar lekker is (en veul). Maar, ik zal eens proberen om bij deze wat meer stijlvast te zijn. Wellicht dat de pils dus nog wat ingeruild gaat worden voor munchener.
Dan die Candico, ik snap dat het een toevoeging is die niet in de Duitse ingrediënten lijst voorkomt, maar, ik heb het meer bedacht als substituut voor decoctie stappen..

Ik zal die Melanoide mout op mijn bestellijst zetten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.