Wortkoeler (spiraal)

Gestart door lotusmaikel, 27-11-2011 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lotusmaikel

Beste Brouwers,

Gisteren heb ik eens zitten denken over de spiraalkoeler, ik wil deze graag zelf maken van koper op rol.
Nu zie ik overal dat de koelers over het algemeen een vrij groot diameter hebben.
Nu ben ik alleen van plan om 8mm rol te nemen, en spiralen te maken met een diameter van ± 8 cm. Als ik hier dan 3 spiralen van maak, en deze allen aansluit op de koudwater kraan neemt mijn koelvermogen met 3 toe (heel zwart wit gezien).

Maar omdat ik dit nergens anders zie, vraag ik me af of het niet te hard koelt, of dat er mogelijk andere problemen zijn.

Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier over denken :)

Groet Maikel

30cl

Citaat van: lotusmaikel op 27-11-2011  14:38 uBeste Brouwers,

Gisteren heb ik eens zitten denken over de spiraalkoeler, ik wil deze graag zelf maken van koper op rol.
Nu zie ik overal dat de koelers over het algemeen een vrij groot diameter hebben.
Nu ben ik alleen van plan om 8mm rol te nemen, en spiralen te maken met een diameter van +- 8 cm. Als ik hier dan 3 spiralen van maak, en deze allen aansluit op de koudwater kraan neemt mijn koelvermogen met 3 toe (heel zwart wit gezien).

Maar omdat ik dit nergens anders zie, vraag ik me af of het niet te hard koelt, of dat er mogelijk andere problemen zijn.

Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier over denken :)

Groet Maikel

Er zijn mensen die een dubbele RVS bierkoeler gebruiken als wortkoelspiraal. Ik zie zo snel niet in waarom het te hard zou koelen.

12345

Er is koperen pijp met een buitendiameter van 12 in de handel en die is al mooi opgerold met een diameter van ongeveer 35 cm. Het maakt volgens mij niet veel uit of je een enkele (grote) spiraal maakt of meerdere kleinere. Het maakt ook niet zoveel uit of je nu 5 meter of 10 meter neemt. Vrijwel iedereen met zo'n ding, hoe het er ook precies uitziet,  hoor ik vertellen dat het koelen 20 - 25 minuten in beslag neemt.

Anton

Citaat van: lotusmaikel op 27-11-2011  14:38 uvraag ik me af of het niet te hard koelt, of dat er mogelijk andere problemen zijn.

Te hard koelen is nooit 'n probleem.
Het koelen is in grote lijnen afhankelijk van het oppervlak van de spiraal en de snelheid waarmee je het koelwater er door jaagt.

Anton

lotusmaikel

Citaat van: Anton op 27-11-2011  17:02 uTe hard koelen is nooit 'n probleem.
Het koelen is in grote lijnen afhankelijk van het oppervlak van de spiraal en de snelheid waarmee je het koelwater er door jaagt.

Anton

Het oppervlak met 3 keer een kleine spiraal is natuurlijk groter dan met 1 keer een grote spiraal. daar je voor 3 kleine spiralen ongeveer 15 meter koperleiding effectief gebruikt (grove berekening na een proefstukje wat ik gisteren gedraaid heb). In het geval van 1 grote spiraal zal dit op een meter of 7/8 uit komen (schatting).

Wat raden jullie aan met betrekking van het diameter van de leiding? ik heb 6 en 8mm zo voor handen via mijn werk, of adviseren jullie toch om een grotere diameter te pakken? (mits dat op rol verkrijgbaar is).

Groeten Maikel

Batavier

Ik kwam laatst deze tegen.
Ik weet niet of dit een goed voorbeeld is :-[
Artistiek is het zeker wel.



Twonky

Citaat van: lotusmaikel op 27-11-2011  18:21 uHet oppervlak met 3 keer een kleine spiraal is natuurlijk groter dan met 1 keer een grote spiraal.

Inderdaad dit geeft veel meer koelend oppervlakte, en is dus effectief beter, alleen zie je het in de praktijk neit omdat het veel bewerkelijker is om te maken!

Maar om even advocaat van de duivel te spelen, kijk ook eens naar een tuinslang tegenstroom koeler, via via ben ik er eentje tegen het lijf gelopen, en ik wil eigenlijk niets anders meer!

Success met de knutsel, en dat is wat deze hobby zo  leuk maakt!

Zwaai
 :degroeten:

12345

Citaat van: Anton op 27-11-2011  17:02 uTe hard koelen is nooit 'n probleem.
Het koelen is in grote lijnen afhankelijk van het oppervlak van de spiraal en de snelheid waarmee je het koelwater er door jaagt.

Anton

Klopt allemaal, al die factoren die jij noemt bepalen de warmte-overdracht in lineaire zin. Maar het koelen is ook afhankelijk van het temperatuursverschil tussen wort en water. En dat temperatuursverschil bepaalt de warmteoverdracht in het kwadraat. Dat wil zeggen dat de koeling van een spiraal de eerste centimeters heel groot is en daarna snel minder wordt. Het verdubbelen van de lengte van een spiraal voegt dan ook veel minder toe dan je zou denken. Een spiraal van 5 meter doet nauwelijks onder voor een spiraal van 10 meter.

William

Naast contactoppervlak en temperatuurverschil is vooral de mate van turbulentie in de buis en beweging van het wort van belang. Hiermee kun je het temperatuursverschil over de wand van de buis en hiermee de koelcapaciteit sterk vergroten. Bij een spiraalkoeler betekent dit waarschijnlijk de spiraalkoeler flink op en neer bewegen.

12345

Citaat van: lotusmaikel op 27-11-2011  18:21 uHet oppervlak met 3 keer een kleine spiraal is natuurlijk groter dan met 1 keer een grote spiraal. daar je voor 3 kleine spiralen ongeveer 15 meter koperleiding effectief gebruikt (grove berekening na een proefstukje wat ik gisteren gedraaid heb). In het geval van 1 grote spiraal zal dit op een meter of 7/8 uit komen (schatting).

Wat raden jullie aan met betrekking van het diameter van de leiding? ik heb 6 en 8mm zo voor handen via mijn werk, of adviseren jullie toch om een grotere diameter te pakken? (mits dat op rol verkrijgbaar is).

Groeten Maikel

Een kleinere diameter verkleint het koelend oppervlak en vermindert de stroom van koelwater, maar van de andere kant ontstaan er meer wervelingen in. Een dikke pijp bevordert eerder laminaire stroming. De laatste verslechtert de warmte-overdracht: de wervelingen bevorderen de warmte-overdracht. Wervelingen buiten de koelspiraal bevorderen de warmteoverdracht ook, dwz als je de spiraal af en toe rustig door het wort beweegt (of het wort voorzichtig 'walst'), zie je ook een snellere koeling.

Ik zou, als je daar goedkoop aan kunt komen, de 8 mm koperen pijp nemen. Kijk je wel eerst even of je daar op de een of andere manier je slang aan kunt bevestigen?  Voor 12 mm is nog het een en ander te krijgen aan sokken en koppelstukken, voor 8 mm volgens mij haast niet. 5 meter is, volgens mij, lang genoeg. Verdubbelen van de lengte voegt bijna niets toe aan het koelend vermogen, wel aan de kosten (en onhandelbaarheid).

matthew

Met de huidige koperprijs zou ik liever gaan voor een rvs platen warmtewissleaar.
Ik schrok me een hoedje toen ik in de bouwmarkt de prijs zag van 5 meter koperbuis (die al in het rond). wil je een koelspiraal van 10 meter maken, kun je voor dat geld ook een 30 of 50 platenkoeler kopen (kijk hier)


hansHalberstadt

Je zou ook een tegenstroomkoeler kunnen maken met zo'n koperen leiding. Daarmee kun je beter koelen met het zelfde gewicht aan koper en minder waterverbruik.
HansH

Henry


John

Hoop voor je dat de binnenkant vlak is anders gaat dat niet goed komen...

Henry

Zo glad als een glijbaan.

John

Top! dan heb ik niks gezegd. Sterker nog in theorie zal hij nog wel wet sterker koelen. Vraag me alleen af of het in de praktijk veel zal schelen.

hansHalberstadt

Citaat van: John op 28-11-2011  20:12 uHoop voor je dat de binnenkant vlak is anders gaat dat niet goed komen...
Wat is daarmee dan het probleem? De buitenbuis heeft aan de binnenkant dezelfde ribbels als aan de buitenkant. Zelf gebruik ik ook al jaren zo'n constructie. Koelt perfect.
HansH

John

Lijkt me erg moeilijk schoon te maken als binnenkant ook zo geribbeld is.

HuygenMeester

Citaat van: John op 29-11-2011  19:06 uLijkt me erg moeilijk schoon te maken als binnenkant ook zo geribbeld is.
Die binnenkant hoeft niet schoon, daar gaat het water door. Het wort gaat door de koperleiding.
Zelf koel ik al heel lang op deze manier snel terug naar zo'n 20 graden.
 :degroeten:
Auke

Naschrift: dit koelprincipe is heel anders dan waar jij je topic mee begint volgens mij. Jij hangt de spiralen in het wort terwijl bovengenoemd principe het wort in een gesloten systeem gekoeld wordt.
 :degroeten:

John

Nee dat snap ik; alleen op de foto is de koperen pijp aan de buitenkant geribbeld. Mijn vraag was of de koperen pijp aan de binnenkant wel glad is en blijkbaar is dat zo. Het is mij duidelijk dat de buitenpijp er niet toe doet...

Henry

Het wort gaat van boven naar beneden door de koperen pijp, die glad is van binnen, het koelwater gaat van benden naar boven door de groene slang heen en koelt zo de koperen leiding langs de koperen ribbels. Door deze grotere oppervlakte kan er veel meer warmte worden uitgewisseld.

mr.chelsea

Hallo,

Ik wil binnenkort een wortkoeler maken. Ben al even aan het zoeken geweest op dit forum en ook in het boek van Adri staat iets over de diameter dat deze 12 mm mag/moet zijn. Ik zat zelf te denken aan 15 mm diameter (lengte van 5 m) zodat hij een iets groter koeloppervlak heeft. Is dit verstandig? Of geeft een 15mm diameter problemen met het oprollen tot een spiraal (knikken misschien?). Heb de koeler uitgetekend in een tekenprogramma en kom tot 7 omwentelingen en een hoogte van 25 cm. Gaat dit werken??
Groeten!

Jeukstaardt

Hoi Mrchelsea,

Dat zal prima gaan werken. Ik heb zelf 12mm, ook 7 wentelingen en ongeveer dezelfde hoogte als wat jij van plan bent. Het buigen moet je wel met beleid doen, neem er de tijd voor. Tevens is het handig om een set extra handen te hebben daarvoor, maar het lukt ook wel alleen hoor.
Ik koel 20 liter binnen 15 minuten naar ongeveer 20 graden.
Let wel, dat is dan buiten met steenkoud leidingwater. 's Zomers moet ik het nog meemaken of dat lukt in die tijd :)

mr.chelsea

De diameter van de koeler wordt ongeveer 170 mm (h.o.h. gemeten) overigens. Ik heb een pot verf gevonden van 154 mm doorsnede, daar wil ik omheen rollen. Zal inderdaad met beleid te werk gaan. Had verder nog een idee om het puntstuk bij mijn schuur te gebruiken en koud grondwater door de spiraal te laten stromen (met de elektr. pomp). Het eerste warme water nog opvangen voor schoonmaakwerkzaamheden en de rest gewoon de tuin in laten lopen  ;) Bedankt voor je reactie! Dan ga ik voor 15 mm koper.

PP

Citaat van: lotusmaikel op 27-11-2011  14:38 uGisteren heb ik eens zitten denken over de spiraalkoeler, ik wil deze graag zelf maken van koper op rol.
Nu zie ik overal dat de koelers over het algemeen een vrij groot diameter hebben.
Nu ben ik alleen van plan om 8mm rol te nemen, en spiralen te maken met een diameter van ± 8 cm. Als ik hier dan 3 spiralen van maak, en deze allen aansluit op de koudwater kraan neemt mijn koelvermogen met 3 toe (heel zwart wit gezien).

Ik zou je de volgende tips mee willen geven:

Als je een koperen koeler wilt maken ga dan voor een ruime diameter en zorg dat tussen de windingen enkele cm afstand zit.
De koelcapaciteit benut je dan effectief. Na afloop moet de spiraal ook schoon gemakt worden. Aanslag als hop-eiwit resten etc, verwijder je alleen met een schuursponsje. Dat lukt niet bij de opzet die je voorstaat.

Investeer niet in een koperen koeler (inderdaad duur in materiaal) maar neem een RVS warmtewisselaar (spiraal) uit een oude combi-ketel. Perfect materiaal.

Groet, Paul

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.