Tips gevraagd: garage vorstvrij houden

Gestart door Caspar, 19-10-2011 14:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag allemaal,

Het duurt nog wel even, maar er komt een tijd dat ik een garage tot mijn beschikking heb die ik wil ombouwen tot een brouwerij en opslag. Mijn doel is om de garage vorstvrij te houden, maar liever tussen de 5 en 10 ºC. De garage grenst deels aan het huis, maar is verder niet geïsoleerd. Ik zit een beetje te brainstormen over hoe ik de garage vorstvrij ga houden in de winter ??? .

Ik ga sowieso een (olie)radiator kopen met voldoende vermogen en een tijdschakelaar, maar de warmte zal ook snel verloren gaan in een ongeïsoleerde garage.

1) Hebben jullie tips over hoe ik de garage een beetje op temperatuur kan houden?
2) Is het zinvol om (delen) van de garage te isoleren, of verdien je dit nooit terug?

Ik hoor graag hoe garage-houdende hobbybrouwers aankijken tegen dit vraagstuk :biersmile: ?

Albertus

Mijn garage houd ik vorstvrij met een elektrisch ventilatorkacheltje. Die werken met een thermostaat, dus je kunt ook nog de temperatuur instellen. Elektrisch verwarmen is een dure aangelegenheid, ik overweeg al een tijd een extra radiator op de cv.

Isolatie verdien je altijd terug (wel zelf aanbrengen).

Bert

koffie

Ik zou de garage eerst isoleren (kan al makkelijk door een frame tegen de muur te maken, daar glaswol op en vervolgens dichtmaken met gipsplaten).
Vervolgens (indien mogelijk) vorstvrij houden met een radiator die op je CV is aangesloten.

davadox

Ik zit me toevallig net een paar dagen te verdiepen om warm water/ verwarming aan te brengen in mijn schuur met behulp van de zon.
In het topic "muldermans gaat weer b(r)ouwen" staat een leuk idee voor luchtverwarming maar dat is niet haalbaar denk ik.

Henielma

De garage isoleren (inclusief dak) scheelt al veel denk ik, zeker als deze al aan het huis grenst. De kant die aan het huis grenst kan je dan beter niet isoleren.

Een radiator van de CV (laten) aanbrengen zal je een aanzienlijk goedkopere verwarming geven dan een elektrische verwarming.  Misschien hoef je alleen met een paar buizen door de muur.

Voor het isoleren kan je in plaats van glas- of steenwol ook purplaten gebruiken. Deze hebben voor dezelfde dikte een hogere isolatiewaarde.

Muldermans

Citaat van: davadox op 19-10-2011  16:55 uIk zit me toevallig net een paar dagen te verdiepen om warm water/ verwarming aan te brengen in mijn schuur met behulp van de zon.
In het topic "muldermans gaat weer b(r)ouwen" staat een leuk idee voor luchtverwarming maar dat is niet haalbaar denk ik.

Mijn collega is er nu 1 aan het bouwen, voor overdag met zon gaat dit werken, in de nacht heb je toch een elektrisch kacheltje nodig.

davadox

Citaat van: Muldermans op 19-10-2011  18:43 uMijn collega is er nu 1 aan het bouwen, voor overdag met zon gaat dit werken, in de nacht heb je toch een elektrisch kacheltje nodig.

Ik ben benieuwd of het gaat werken.
Volgens mij zegt die man in het filmpje dat bij 0 graden maar wel zonnig dat hij warme lucht blaast van 35 graden.
Dat zou mooi zijn.
Ik ga van de winter een zonnecollector bouwen voor mijn warmwater voorziening in mijn schuur.

Caspar

Goede tips allemaal, ik ga eerst eens vragen wat de isolatiewaarde is van het huidige materiaal. Het is een soort houten (spouw?)muur constructie met keramische gevelbekledingsstroken (wat een woord :-\ ).

Ik zat zelf ook te denken aan isolatieplaten tegen de muur zoals Koffie aangeeft, maar het moet niet te gek worden allemaal. Ik hoef er geen huiskamer van te maken die bij -10 oC tot 20 oC verwarmd kan worden.

Albertus

Citaat van: Caspar op 19-10-2011  19:28 uIk zat zelf ook te denken aan isolatieplaten tegen de muur zoals Koffie aangeeft, maar het moet niet te gek worden allemaal. Ik hoef er geen huiskamer van te maken die bij -10 ºC tot 20 ºC verwarmd kan worden.

Als je aan de gang gaat bezuinig dan niet op de dikte van het isolatiemateriaal. Iets dikker kost weinig meer maar levert een hoop op en dat bij dezelfde hoeveelheid werk.

Bert

Herman

Caspar,

Als je huis nog gebouwd moet worden (ja toch?), is het dan niet veel handiger meteen bij de bouw isolatie, water en gas aan te laten leggen? Da's dan nog goedkoop te doen.

Ik heb zelf in de planning isolatie dak (van buitenaf, je wilt geen rot dak) en verder isolatie van de koude muur. Verder ben ik van plan een wandje halverwege op te trekken, waarmee ik een deel van de garage wel en een deel (met de garagedeur) niet isoleer.

Eenvoudig stappenplan

EBC

Het hangt er vanaf hoeveel je investeren wil en hoe je de ruimte gaat gebruiken.

Een airconditioning met warmtepomp functie en invertersysteem, geeft goedkope warmte in de winter en koude in de zomer.
De warmtevoorziening werkt tegenwoordig al gauw met 400% rendement en is daarmee wellicht de goedkoopste optie voor warmte, los van de investering. Zonder isolatie ben je natuurlijk niks.

Met de koelfunctie kan je, een deel van, je garage als gistingsruimte inrichten. Kwestie van deuren/schotten plaatsen om de ruimte te verkleinen/aan te passen.

Soms koel/verwarm je de hele ruimte, soms slechts een deel. Wijnkelder, bieropslag, gistingsruimte. Alles is mogelijk.

Wees creatief.

koffie


Adrie

Mijn geïsoleerde, onverwarmde brouwerij houd ik vorstvrij door een kaars te laten branden. Een simpele en doeltreffende oplossing. Werkt zeker tot 10 graden vorst. Maar dan moet je wel eerst je garage isoleren. Zoals hier al eerder is gezegd: dat is een investering die zich snel heeft terugverdiend. Het eenvoudigs is denk ik latten op de muur, gipsplaten of spaanplaat ertegenaan en steenwol ertussen.

Edgar

Als je toch gaat isoleren kan je ook eens aan zonne-energie denken. En dan bedoel ik vacuum-buizen, soms in kleine units goedkoop op ebay te scoren. Een echte knutselaar maakt ze zelfs zelf.
Je kunt er een boilertje mee verwarmen dat vaak wel voldoende warmte lekt ter vorstbeveiliging.

Caspar

Citaat van: Herman op 19-10-2011  20:29 uAls je huis nog gebouwd moet worden (ja toch?), is het dan niet veel handiger meteen bij de bouw isolatie, water en gas aan te laten leggen? Da's dan nog goedkoop te doen.

Warm en koud water laat ik al aanleggen, maar een volledige garage isoleren als meerwerk gaat je rustig eur 3000,- kosten... Alles wat niet standaard is kost een vermogen als meerwerk tegenwoordig, geloof me ik ben al genoeg geschrokken :o (al vraag ik het natuurlijk wel even). Ik denk dat ik met de methode die Adrie beschrijft wel voor max eur 750,- alle wanden kan isoleren. Het dak isoleren is vakwerk zoals Herman al aangeeft, ik ga geen houtrot riskeren door zelf te knoeien.

weed

Citaat van: Adrie op 19-10-2011  21:14 uHet eenvoudigs is denk ik latten op de muur, gipsplaten of spaanplaat ertegenaan en steenwol ertussen.

Je hebt dus een halfsteens muur.
Het beste is om een spouw aan te houden zodat doorslaand vocht kan opdrogen. Je wilt geen schimmel in je man cave.
Eerst in de buitenmuur verluchtingsgaten aanbrengen dit kan door op 1 á 1.5 meter afstand een 10 mm gat schuin naar boven gericht (+/- 15 graden) en van buiten naar binnen dwars door de muur te boren. Het is dus niet mogelijk dat er regenwater naar binnen kan lopen door deze gaten.
Vervolgens een houtenframe plaatsen op een paar cm afstand van de muur. Afhankelijk van de breedte van de rol isolatie op regelmatige afstand een staander plaatsen. Breng tegelijk met elke staander het dampscherm aan (plastic vel) want je wilt niet dat als je muur doorslaat (water doorlekt) dit dan via een brug je glas- of steenwol doordrenkt. Liefst het dampscherm uit één stuk maken.
Glas- of steenwol tussen de staanders plaatsen en dan afwerken met gipsplaat.

Mijn garage is vorstvrij wel hangt mijn CV ketel in de garage die geeft een beetje warmte af maar mijn leidingen zijn zelfs geïsoleerd.

John

Zou een garage met een dubbelsteens muur vorstvrij zijn? Zit volgens mij verder geen isolatie in. Garage staat los van het huis en is aan achterkant en zijkant gekoppeld aan garage van de buren.

davadox

Citaat van: John op 19-10-2011  22:22 uZou een garage met een dubbelsteens muur vorstvrij zijn? Zit volgens mij verder geen isolatie in. Garage staat los van het huis en is aan achterkant en zijkant gekoppeld aan garage van de buren.

Normaliter zit er tussen de muren wel isolatie.
Zo niet dan is stilstaande lucht ook een goede isolater.

John

Zou het er niet gaan vriezen denk je? Ik woon er pas een jaar en heb er vorig jaar niet op gelet...

Zal de draadloze sensor van mijn weerstationnetje eens in garage hangen.

Kleine_Schriek

Citaat van: John op 19-10-2011  22:36 uZou het er niet gaan vriezen denk je? Ik woon er pas een jaar en heb er vorig jaar niet op gelet...

Zal de draadloze sensor van mijn weerstationnetje eens in garage hangen.
Afgelopen jaar met de strenge vorst moest ik verwarming in mijn koelkast aanbrengen (die in de schuur staat) omdat het anders in mijn koelkast vroor. Het was ook wel extreem dit jaar.

davadox

Citaat van: Kleine_Schriek op 20-10-2011  08:47 uAfgelopen jaar met de strenge vorst moest ik verwarming in mijn koelkast aanbrengen (die in de schuur staat) omdat het anders in mijn koelkast vroor. Het was ook wel extreem dit jaar.

En deze winter geeft hij weer temperaturen op tot -25.
Das een goede reden om te gaan experimenteren met zonne-energie.

(en jij wat minder haarlak gebruiken dat scheelt ook weer 2 graden)

MO

Meer haarlak! Ouwe Den Bosche punk quote: long hot summers, use your magic hairspray.

Denk ook aan vloerisolatie als het hard gaat vriezen. Bij nieuwbouw geen probleem, bij bestaande bouw veel werk.

Mijn garage alias man cave staat aan 1 lange zijde aan een andere half-verwarmde garage. Een korte zijde aan carport, een korte zijde op het zuiden vrij en een korte zuide op het oosten vrij. Geisoleerde spouw. Gaskachel met waakvlam. Matig geisoleerde vloer (denk ik) en een puntdak erop. December 2010 leidingen bevroren (lopen over zolder maar ook door de muur op het zuiden).
Kortom: isoleer alles mega goed, let vanzelfsprekend op vochtproblemen - alleen dan is er weinig bijverwarming nodig. Misschien toch maar die 3000 euro?


Caspar

Ik weet niet exact wat voor (isolatie?) materialen er gebruikt worden. De vraag staat uit en daar hoor ik binnenkort meer over. Het is van binnen een houten constructie, geen enkelsteens muur. Details heb ik helaas niet.

Ik hoop dat er al een soort isolatiemateriaal in verwerkt zit, misschien kan ik die op een betaalbare wijze upgraden zonder dat ik zelf vochtproblemen introduceer.

Adrie

Een dampwerende laag aanbrengen (plastic folie) voorkomt vochtproblemen. Uiteraard heb ik die ook gebruikt in mijn brouwerij.

Citaat van: John op 19-10-2011  22:36 uZou het er niet gaan vriezen denk je? Ik woon er pas een jaar en heb er vorig jaar niet op gelet...

Als het buiten vriest, gaat het in elke niet verwarmde ruimte uiteindelijk ook vriezen, hoe goed de isolatie ook is. Hoe beter de isolatie, hoe langer het duurt voordat het gaat vriezen, uiteraard. Maar, zoals gezegd, in een goed geïsoleerde ruimte kun je (tot zeker -10 ºC) de boel vorstvrij houden met een waakvlammetje of een kaars.

MO

Let er ook op of grote geveloppervlaktes op het oosten zijn gericht. Vorst is vervelend maar het wordt pas echt snel koud bij een gure oostenwind.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.