Aardgas vs propaangas

Gestart door orangeloo, 15-09-2011 19:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Ik heb vandaag mijn gasleiding doorgetrokken naar mijn brouwerij (garage)
Ik heb mijn brander omgebouwd voor aardgas. (kraantje gekocht bij Brouwland)
De flexibele gasslang is vandaag besteld, om van mijn gaskraantje veilig naar mijn brander aan te sluiten.

Nu is mijn vraag:
Is er veel capaciteit verlies, heeft iemand dit al eens uit gerekend.(moet men langer opwarmen)
Is het gebruik van gas meer.
Wat zijn de verschillen in kosten.
.........
.........

Dit leek mij wel eens een leuke topic voor mensen die er over zitten na te denken om over te stappen op aardgas.

Groet Orangeloo :brouwen:

EBC

Ik denk dat je capaciteit van je brander ongeveer 1/3 is van wat die was.

orangeloo

Citaat van: EBC op 15-09-2011  19:21 uIk denk dat je capaciteit van je brander ongeveer 1/3 is van wat die was.
Is dit een wilde gok, of uit eigen ervaring na ombouw van een brander.

12345

Ik heb een brander van vd Kooy Jubbega.
http://www.vanderkooyjubbega.nl/gasbrander-bi-8000-8-kw.html

Voor propaan zou hij 8 kW zijn en voor aardgas 6,5 kW. Dat zou 80% betekenen.
Of en in hoeverre deze getallen allemaal kloppen, kan ik niet controleren.

EBC

Citaat van: orangeloo op 15-09-2011  19:24 uIs dit een wilde gok, of uit eigen ervaring na ombouw van een brander.

Zoiets van de verhouding van de verbrandingswaarde van aardgas en propaan/butaan.

Albertus

Citaat van: EBC op 15-09-2011  19:39 uZoiets van de verhouding van de verbrandingswaarde van aardgas en propaan/butaan.

Door een sproeier met grotere opening (ongeveer 2,5 x zo groot) compenseer je een deel van dit verlies.

Citaat van: 12345 op 15-09-2011  19:27 uVoor propaan zou hij 8 kW zijn en voor aardgas 6,5 kW. Dat zou 80% betekenen.
Of en in hoeverre deze getallen allemaal kloppen, kan ik niet controleren.

Dit komt aardig overeen met de opwarmtijden die ik voor en na de overstap op aardgas had.

Bert

Henielma

Ik heb ook zo'n brander. Deze heb ik eerst op propaan gebruikt en nu op aardgas.

Ondanks de grotere sproeier ga je toch wat terug. Iets van 8 kW naar 6 kW en van die 6 kW kan ik er 3,5 kW van in het water van de ketel krijgen volgens mij. Ik heb daar eens metingen aan verricht en die heb ik ook gepost.

In deze link zie je het resultaat van die metingen.

Overigens een fijne rustige brander.

EBC

Citaat van: Albertus op 15-09-2011  19:44 uDoor een sproeier met grotere opening (ongeveer 2,5 x zo groot) compenseer je een deel van dit verlies.

Ok, maar dat betekent dan weer meer verbruik, dat is dan het antwoord op je tweede vraag.

Als je 75% vermogen verliest en de verbrandingswaarde is 33%, dan kan je wel uitrekenen hoeveel het verschil in verbruik is en daarmee het kostenverschil.

toon van den broek

Ik heb er een poos geleden eens een topic over gestart.
Na het opboren van de sproeier kan ik er rustig 50ltr mee aan de kook krijgen. En mijn ketel is niet geisoleerd, anders zal het zeker nog meer zijn.
Dus groot genoeg voor de meesten van ons.
Alleen in het begin eerst de brander op laten warmen voor je hem 'vol gas geeft'.

Groetjes, Toon.

12345

Ach, troost u, over 12 jaar krijgen we aardgas met een hogere calorische waarde. Dan zal het verschil met propaan kleiner worden dan nu.

12345

Citaat van: EBC op 15-09-2011  20:22 uOk, maar dat betekent dan weer meer verbruik, dat is dan het antwoord op je tweede vraag.

Als je 75% vermogen verliest en de verbrandingswaarde is 33%, dan kan je wel uitrekenen hoeveel het verschil in verbruik is en daarmee het kostenverschil.

Dat hangt niet af van het aantal kuub dat je verbruikt maar van de prijs per calorie, of wat is de moderne eenheid ook alweer? Joule? Of Nm?

Je verliest weliswaar zo,n 20 tot 25 procent vermogen en laat ook nog meer gas door je brander lopen, maar een kostenplaatje kun je alleen maken als je de prijs pers joule weet. En vermogen is toch Joule per seconde???

30cl

Citaat van: 12345 op 23-09-2011  19:52 uEn vermogen is toch Joule per seconde???

Klopt... als ook dat niet is gaan wankelen door het wie weet niet meer kloppen van Einsteins theorie  :nut:

12345

Het afgegeven vermogen van aardgas is ongeveer 80 pocent van dat van propaan, als de sproeier ongeveer 2x zoveel gas doorlaat. Ruw geschat is de warmte inhoud van aardgas dan ca 40 procent van die van propaan. Als propaan dan per kuub ongeveer 2,5x zo duur is als aardgas, maakt het aan kosten niet uit.


Iets anders is, dat ik het werken met aardgas gewoon handiger vind

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.