De hevelslang

Gestart door LRFokken, 25-08-2011 19:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LRFokken

Hallo hobbybrouwers,

Direct maar even mijn eerste vraag. Ik heb een leuk beginnerssetje van Brouwmarkt gekocht. Even op mijn gemak bekeken en ik snap de werking zo ongeveer. Maar die hevelslang... Waar het voor is, is mij volstrekt duidelijk. De werking wil er alleen bij mij nog niet in.

Even aan de hand van een foto (excuses voor de nekverreker, maar imageshack werkt niet echt zoals ik het wil)



Ik heb alle onderdelen even van nummers voorzien.

Eerst wat voor mij duidelijk is:
1. Ene uitgang.
2. Klemmetje om te bepalen hoeveel vloeistof (in ons geval bier) door de slang gaat.
4. Klemmetje om slang ergens aan vast te maken.
5. uitchuifbare andere uitgang.

Dan de dingen waarvan ik een vermoeden heb wat het is. Graag wil ik weten of ik het juist heb of niet:
6. Dit zwarte kopje, dat bij 'uitschuifbare andere uitgang (5)' hoort, lijkt mij een bepaalde kop te zijn waardoor
alleen het jongbier bij het bottelen in de fles komt, en niet de drab op de bodem. Dus dan zou dit het gedeelte
van de slang zijn die in het gistingsvat moet, op de bodem. Correct? Nummer 1 moet dan in het flesje.

Als laatste waarvan ik de werking totaal niet begrijp:
3. Wat in hemelsnaam doet die veer om mijn hevelslang?

En dan als laatste nog een praktische vraag:
Hoe krijg ik het bier van mijn gistingvat, via de hevelslang, in mijn flesjes? Gewoon ouderwets de mond erop en net zolang zuigen totdat het er bijna uitkomt? Of is er iets ingenieus aan deze slang?

Sorry voor de vele vragen, maar liever direct goed weten dan gepruts terwijl ik bezig ben. Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groeten,

Martijn

Silverbullet


Je duwt de "dunne"transparante buis met de transparante bocht tot onder in de "dikke"transparante buis met dop "nr 6".
Dan zet je de dikke buis met dop nr 6 in je vloeistof dat je wilt overhevelen.
Nu haal je de dunne buis met de transparante bocht een stuk om hoog.

Waardoor er vloeistof mee naar boven gezogen in de dikkere transparante buis.
Daarna duw je de dunne buis naar beneden waardoor je vloeistof door de rode slang wordt gedrukt en dan is je hevel in werking.

Wel moet je even weten of er in deze situatie een "terugslag klep" in je dop 6 zit.
Zit deze er niet in dan moet je ouderwets aanzuigen.

groet,

Robert Nijhof

LRFokken

Bedankt voor je reactie! Volgens mij zit er geen 'terugslagklep' in de dop. Het is niet anders dan een dopje zeg maar. Maar met ouderwets zuigen kom ik er ook wel. Ik weet nu in ieder geval welk gedeelte waar in moet ;-).

Heb je, of iemand anders, ook nog enig idee waarom er een spiraal om de slang zit?

janjansen

Citaat van: LRFokken op 25-08-2011  19:53 uBedankt voor je reactie! Volgens mij zit er geen 'terugslagklep' in de dop. Het is niet anders dan een dopje zeg maar. Maar met ouderwets zuigen kom ik er ook wel. Ik weet nu in ieder geval welk gedeelte waar in moet ;-).

Heb je, of iemand anders, ook nog enig idee waarom er een spiraal om de slang zit?

Zal wel zijn bedoeld als versteviging.
Zodat de slang niet knikt waar hij over de rand gaat?

LRFokken

Ah! dus een echte brouwfunctie heeft het niet eens!

sandman

Ik heb zoiets (net anders) maar waar slang (4) op pijp (5) zit, zit bij mij ook net  een cm of 2 op 5 de veer op geklemd,  overige over de slang..
Zo kan de slang niet snel knikken..


Klem 2  houd ik dicht wanneer ik even geen vloeistof wil .., bij evt wisselen van flessen tijdens hevelen..
Hij klemt uit zich zelf in mijn geval niet genoeg om niets door te laten, vandaar dat ik de klem dichthoud

6 is een dopje zodat hij niet rechtstreeks van de bodem de droesem afzuigt..


Ik zou zeggen neem 2 emmers water, en experimenteer er eens wat mee..
Beter een liter water over de vloer dan bier

LRFokken

Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden. Die veer bracht me ontzettend in verwarring. Bedankt allemaal!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.