Jicht en bier

Gestart door Peter_van_den_Hurk, 16-05-2011 11:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter_van_den_Hurk

Omdat er veel drinkers van zelfgebrouwen bier op deze site zitten deze 2 "rare" vraagjes.

1) Wie heeft er informatie over het krijgen van Jicht door het drinken van bier?

2) Wie heeft er informatie over het eerder krijgen van Jicht door het drinken van zelfgebrouwen bier?

Peter

erikgroothuis

Jicht is inderdaad de typische Drankpoot.
Van drinken van bier krijg je het niet. Je hebt er aanleg voor of niet. Het verergert er wél van.

Of het van zelfgebrouwen bier erger wordt dan van confectiebier, daar geloof ik niet in. :proost:

peter.gelder

De gist in het bier is een oorzaak van jicht, ik heb er tot nu toe gelukkig nog geen last van...

Purinerijke voedingsmiddelen zijn o.a.:

1. vlees: hart, hersenen, lever, nier, zwezerik en vleesextracten als vleesjus of justabletten

2. vis: ansjovis, haring, makreel, mosselen, sardines, spiering

3. -gist(extract) en gistrijke producten  :huilen:

Jicht ontstaat als urinezuur, dat ontstaat bij de afbraak van purine, zich ophoopt in het lichaam.

Purine is dan weer een eindproduct van de afbraak van (lichaams)eiwitten. De hoge concentratie van purine in bier is waarschijnlijk één van de oorzaken van het verhoogd jichtriscio.

Als het lichaam niet in staat is het teveel aan urinezuur via de nieren uit te scheiden, komt het teveel aan urinezuur in het bloed waardoor er natriumuraatkristallen ontstaan. Die kristallen worden via het bloed afgevoerd en opgeslagen in de nieren, onder de huid (jichtknobbels), in het kraakbeen (oorkraakbeen) en in de holle ruimtes van de gewrichten. In het nierbekken kunnen zich nierstenen vormen.

Op het ogenblik dat er zich urinezuurkristallen in de gewrichten vormen, zorgen die voor een jichtaanval wat vergelijkbaar is met een ontsteking. Het gewricht is zeer pijnlijk, gezwollen, warm en rood. De aanval komt plotseling op, vaak ook 's nachts, maar verdwijnt na enkele dagen. Omdat alcohol het urinezuurgehalte in het bloed verhoogt, volgt een aanval gemakkelijk op het drinken van alcohol. Het gewricht van de dikke teen is zo bijvoorbeeld zeer gevoelig voor jicht alsook het middenvoetgewricht.

Andere gewrichten zijn minder vatbaar voor jicht. Als jicht niet verzorgd wordt, worden steeds meer gewrichten aangetast en neemt de aandoening een chronische vorm aan. Chronische jicht kan ernstige vormen aannemen, met misvorming tot gevolg.

Peter_van_den_Hurk

Is er wel verschil tussen eigenbrouw en commercieel bier en het krijgen van jicht?

erikgroothuis

Citaat van: peter.gelder op 16-05-2011  11:53 ude gist in het bier is een oorzaak van jicht, ik heb er tot nu toe gelukkig nog geen last van...



Jicht ontstaat als urinezuur, dat ontstaat bij de afbraak van purine, zich ophoopt in het lichaam.

Purine is dan weer een eindproduct van de afbraak van (lichaams)eiwitten. De hoge concentratie van purine in bier is waarschijnlijk één van de oorzaken van het verhoogd jichtriscio.

Als het lichaam niet in staat is het teveel aan urinezuur via de nieren uit te scheiden, komt het teveel aan urinezuur in het bloed waardoor er natriumuraatkristallen ontstaan. Die kristallen worden via het bloed afgevoerd en opgeslagen in de nieren, onder de huid (jichtknobbels), in het kraakbeen (oorkraakbeen) en in de holle ruimtes van de gewrichten. In het nierbekken kunnen zich nierstenen vormen.

Op het ogenblik dat er zich urinezuurkristallen in de gewrichten vormen, zorgen die voor een jichtaanval wat vergelijkbaar is met een ontsteking. Het gewricht is zeer pijnlijk, gezwollen, warm en rood. De aanval komt plotseling op, vaak ook 's nachts, maar verdwijnt na enkele dagen. Omdat alcohol het urinezuurgehalte in het bloed verhoogt, volgt een aanval gemakkelijk op het drinken van alcohol. Het gewricht van de dikke teen is zo bijvoorbeeld zeer gevoelig voor jicht alsook het middenvoetgewricht.

Andere gewrichten zijn minder vatbaar voor jicht. Als jicht niet verzorgd wordt, worden steeds meer gewrichten aangetast en neemt de aandoening een chronische vorm aan. Chronische jicht kan ernstige vormen aannemen, met misvorming tot gevolg.
Je spreekt jezelf een beetje tegen. De gist is niet de oorzaak van jicht. Het feit dat het lichaam niet in staat is het teveel aan urinezuur af te voeren is de echte oorzaak.

Zie:
De oorzaak kan liggen in een grotere aanmaak van urinezuur (een afvalproduct van de purinebasen bij DNA-afbraak) of in een onvermogen urinezuur adequaat te verwijderen, of in een combinatie van beide. Het eerste kan een gevolg zijn van voeding (veel vlees, vooral orgaanvlees; het eten van een dergelijk gerecht kan ook wel eens een aanval uitlokken) of ook wel van afbraak van eigen weefsel (vaker een jichtaanval na tumorbehandeling met chemotherapie). Het tweede is erfelijk en/of kan met nierfunctiestoornissen te maken hebben; jicht komt ook vaker voor bij mensen met hartfalen. Alcoholgebruik leidt tot dehydratie (extra vochtverlies) en kan daarom ook een aanval uitlokken. Ook kan een vergiftiging met zware metalen, zoals lood of cadmium jicht veroorzaken, doordat de door het metaal aangetaste nieren het urinezuur niet meer uit het bloed kunnen verwijderen.
Bron: Wikipedia.

Hopmans

Wat een ellende...

 :-\
Citaat van: Peter_van_den_Hurk op 16-05-2011  11:56 uIs er wel verschil tussen eigenbrouw en commercieel bier en het krijgen van jicht?

Ik denk dat je bedoeld: Bier met of zonder gistdepot?




peter.gelder

Jicht=urinezuur=purine=eiwitten=gist=bier :proost:

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: Hopmans op 16-05-2011  12:22 uWat een ellende...

 :-\
Ik denk dat je bedoeld: Bier met of zonder gistdepot?

Nee, ik moet de vraag anders stellen: Is er wel verschil tussen eigenbrouw en commercieel bier van b.v. de grote pilsbrouwerijen en het krijgen van jicht ?   (aan gistdepot had ik nog niet gedacht)

Albertus

De (meeste) commerciële bieren zijn gefilterd, dus ook zwevende gist en eiwitresten zitten er niet meer in. Maar ik heb mijn twijfels of dat zo'n verschil zal maken.
RobinB zal hier vast meer over kunnen zeggen.

Bert

Het Alfazuurmannetje

Geldt 't ook voor wijn?

peter.gelder

Nee voor wijn geldt het dus NIET:

,,Bier slecht voor jicht, wijn niet''
Alcohol is niet de enige oorzaak van jicht

    zaterdag 17 april 2004
    Auteur: Kim De Rijck

BRUSSEL - Bier en sterkedrank verhogen het risico op jicht, maar wijn niet, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek. Bier zou bovendien veel slechter zijn voor jicht dan sterkedrank. Die verrassende vaststelling trekt het gangbare advies, dat mensen met een jichtrisico alle alcoholhoudende dranken moeten mijden, in twijfel.

Oscar

Citaat van: peter.gelder op 16-05-2011  14:14 uBRUSSEL - Bier en sterkedrank verhogen het risico op jicht, maar wijn niet,

De vervolgvraag is natuurlijk: zou je stoppen met drinken/bierbrouwen indien je merkt/weet dat je gevoelig bent voor jicht?

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: Oscar op 16-05-2011  14:34 uDe vervolgvraag is natuurlijk: zou je stoppen met drinken/bierbrouwen indien je merkt/weet dat je gevoelig bent voor jicht?
Eerst zeker weten wat de oorzaak is en dan iets minder bier als dat de boosdoener zou zijn.
Stoppen? ???  Denk een aan de kwaliteit van het leven,
Peter

davadox

Hoeveel bier drink je per week dan Peter?
Als ik op je website kijk dan is bierdrinken je beroep of niet?

Tsjerk

Citaat van: davadox op 16-05-2011  16:19 uAls ik op je website kijk dan is bierdrinken je beroep of niet?

Oei! Dat wordt omscholen.  ;)

William

Citaat van: Albertus op 16-05-2011  13:33 uRobinB zal hier vast meer over kunnen zeggen.

Waar is onze jonge doctor als je hem nodig hebt? ;D

peter.gelder

Wijn drinken is in ieder geval ongezonder als je ziet wat je er allemaal van kunt krijgen, ik zou eerder op druivensap overgaan:

Some health risks (Disadvantages) for drinking wine:

1. Can increase the level of Triglycerides: Therefore higher quantities may not be good for people who especially have conditions like diabetes.

2. Breast Cancer Risk: Most alcohols can raise estrogen levels (both red or white) .

3. Weight gain and headaches may be caused in some people.

4. Many people get allergy from wine, sometimes it is because of the additives which are added to enhance taste and storage life. Organic wine can sometimes remove those effects but organic wine is difficult to find.

5. Intoxication and getting drunk: Many people think that wine is a very light alcohol and they take it in larger quantities which causes intoxication and reduced ability to make a proper judgement. A chronic abuse of any alcohol leads to damage to the liver.

Many believe that nearly every benefit attributed to drinking a glass of wine each day can be had by drinking grape juice.


Peter_van_den_Hurk

Citaat van: davadox op 16-05-2011  16:19 uHoeveel bier drink je per week dan Peter?
Als ik op je website kijk dan is bierdrinken je beroep of niet?
Je schreef: Hoeveel bier drink je per week dan Peter? Moeilijke vraag, bedoel je slokjes, flesjes of liters?
Niet het vele is goed, maar het goede is veel.
Bierdrinken is mijn beroep niet, Maar het enthousiastmeren van de deelnemers aan de bier-proeverijen is mijn passie.
Dat ik dan ook een slokje meedrink is mooi meegenomen.

Maar dit alles lost mijn vraag niet op, hoe ik jicht kan voorkomen als men matig bier drinkt.
Groet Peter

hansm

Hoi Peter,

Jicht kan verschillende oorzaken hebben. Erfelijke aanleg, overgewicht, overmatig alcoholgebruik lijken aanleiding te kunnen geven tot verminderde urinezuuruitscheiding door de nieren. De echte oorzaak is (volgens wat ik op internet gelezen heb) nog niet bekend, maar genoemde zaken spelen mee met de kans dat je het krijgt.

Als je het eenmaal hebt, moet je er rekening mee houden. Genezen schijnt niet te kunnen, maar er zijn stoffen die de kans op een jichtaanval vergroten. Eigenlijk geldt dat voor een hele hoop voedingsmiddelen die veel van ons juist graag eten en drinken, zoals vlees, vis, maar ook biergist. Daar komt nog eens bij dat (volgens internet) alcohol de kans op een jichtaanval groter maakt.

Met eigen gebrouwen bier (en bier met een gistdepot) heb je dus eigenlijk een dubbel risico. Op de eerste plaats zit er alcohol in (en vaak wat meer dan in een pilsje), op de tweede plaats krijg je gistcellen binnen die, als ze door het lichaam worden afgebroken, extra purine opleveren. Dubbel pech dus  :(

Maar er is hoop! Als het overgewicht verdwijnt, verdwijnen soms ook de jichtaanvallen. En dan kan je gewoon je biertje blijven drinken. Maar ook zit hier natuurlijk weer een nadeel aan: tijdens het afvallen worden er veel lichaamscellen afgebroken, waardoor er extra purine (die in die cellen zit) vrijkomt, dat weer leidt (of moet ik zeggen lijdt) tot...

Sterkte in ieder geval, een jichtaanval schijnt geen pretje te zijn.

Groet,
Hans

Hopmans

Kannonne, hier wordt je niet vrolijk van.

Raar dat vis dit euvel ook in de hand werkt.  ???


Oscar

Citaat van: Hopmans op 16-05-2011  18:35 uRaar dat vis dit euvel ook in de hand werkt.  ???

En vis moet zwemmen... :biersmile:  Daar ga je al... ;D ;D

Hopmans

Yep.

Hebben ze geen titanium teen-gewrichten?
Een man kan toch niet zonder vlees en bier?


Ronnie

Heb es mijn bloedanalyse cijfers geraadpeegd,
Mijn urinezuur is 4,5 mg/100 ml, het referentiegebied (dus waartussen het best moet liggen) is 2,5 tot 7.

Heb het ooit es een periode boven de 8 gehad en dat was niet van teveel wild te eten, ook niet van teveel rood vlees alsook niet van teveel pintjes.

Had wel geen last van jicht. Ik weet niet hoe hoog het urinezuurcijfer moet zijn om jicht te hebben (kan je altijd aan koning Albert es vragen  ;D - die heeft nog jicht gehad in het begin van z'n koningschap)

Feit dat mijn urinezuur toendertijd te hoog was bleek te komen uit interactie van 2 medicijnen.

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: hansm op 16-05-2011  16:57 uHoi Peter,

Jicht kan verschillende oorzaken hebben. ...
Groet,
Hans
Beste Hans,
Dank voor je reactie.
Hier kan ik wat mee.
Groet Peter

RobinB

Citaat van: peter.gelder op 16-05-2011  12:30 uJicht=urinezuur=purine=eiwitten=gist=bier :proost:

Dat is wel erg kort door de bocht, (orgaan-)vlees is natuurlijk veel rijker aan purine's dan bier.

De crux zit em dan ook in de alcohol; door meer alcoholconsumptie heb je het risico van dehyraditie. Dit kan net een te hoge urinezuurconcentratie geven in de gewrichten. Daar slaan dan kristallen neer, wat de ontstekingsreactie ontketent.

Hier is overigens al een bijna gelijknamig topic over geweest:
Citaat van: RobinB op 06-03-2010  19:23 uHey Korek,

Naar mijn weten wordt jicht veroorzaakt door een te hoog urinezuur gehalte in het bloed. Hiervan slaan kristallen neer in gewrichten en dat veroorzaakt een heftige ontstekingsreactie. Meestal in de grote teen.

Dat verhoogde urinezuur ligt inderdaad deel aan de inname. Urinezuur is een afbraakproduct van purine, maar waarschijnlijk verwerk jij het urinezuur ook minder goed dan anderen. We hebben immers niet allemaal jicht).
Purine komt bij mijn weten mijn uit (orgaan-)vlees, dat bovengistend bier er extra rijk aan zou zijn weet ik zo niet?

Wel bekend is het uitdrogende effect van alcohol, dit kan ook een jicht-aanval uitlokken. Bovengistende bieren zijn vaak zwaarder, dus die link is redelijk te maken.
Ik neem aan dat je arts ook je nierfunctie bijhoudt?
Verder zou je (ná de aanval) kunnen beginnen met allopurinol. Dit remt de vorming van urinezuur, zodat er weer een evenwicht is met de afvoer. Daardoor is er minder (kans op) afzetting in de gewrichten.

Beterschap!
Citaat van: RobinB op 16-08-2008  23:48 uJicht wordt veroorzaakt door het neeslaan van urinezuurkristallen in perifere gewrichten. Urinezuur wordt door de nieren uitgescheiden. Alcohol zou via dehydratie een aanval kunnen uitlokken, maar daar moet diegene dan al wel gevoelig voor zijn lijkt me.
Dat die ouwe Duitser het alleen niet heeft met Alt zou kunnen komen doordat Alt's doorgaans lichte bieren zijn?
of hij heeft gewoon een selectief geheugen!

Medicamenteus heb je 2 opties:

- Allopurinol als onderhoudsbehandeling; dit verlaagt de urinezuurconcentraties in je bloed. Door daling van de urinezuurspiegel in het bloed wordt verdere afzetting van urinezuur in gewrichten tegengegaan en worden uraten uit de weefsels gemobiliseerd.

- colchicine: als pijnstiller bij een aanval. (NSAID's werken ook, maar colchicine heeft de voorkeur)

Nooit allopurinol gebruiken bij een aanval want het "mobiliserend" effect kan allopurinol tijdelijk (in het begin vd behandeling) de frequentie van jicht doen toenemen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.