Discussie nav de brouwkelder van Albertus

Gestart door davadox, 30-04-2011 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davadox

Citaat van: Albertus op 30-04-2011  15:56 uNa een jaar verbouwen is hij klaar, de nieuwe Kelderbrouwerij.

De vloer gesloopt en vernieuwd, de lekke riool vervangen, raam dichtgemetseld, schoorsteen gesloopt en muren gepleisterd, installaties aangelegd, afzuigkappen geplaatst, de vloer en de wanden betegeld en keukenmeubelen gemonteerd.

Misschien wat overdreven, maar (ver)bouwen is ook een hobby van me.

Bert

Een overzicht bij binnenkomst:


Links brouwinstallatie, rechts de spoeltafel:


De wand met kasten en het werkblad. Rechts de schrootmolen:


Voor het raam een rolgordijn, zelfs in de kelder volop zonlicht en buitenlucht:


De brouwinstallatie onder de afzuigkap:


Het werkblad met gaspitten en afzuiging. Er boven de chemicaliënkast:


De spoeltafel met links het osmose-apparaat:


De uitstortbak met kranen voor het osmose-apparaat, warm water, koudwater en douchkraan.
Hier sluit ik de koelspiraal aan:


De kast met mouten:


De kast met (gist)vaten en flessen:


De bartafel om het logboek bij te houden en om het bier te proeven:


Is dit voor je hobby of verdien je er je dagelijkse kost mee?

Tsjerk

's nachts, als ik mijn ogen sluit, dan heb ik ook zo'n ruimte.  :)

Jacques

Wow, wat een schoonheid!

Het is op mijn rommelige brouwzolder dan behelpen.

Een klein punt je in het kader het kan nog mooier. Waarom heb je nu een aparte warm en koud water kraan? Sinds een anderhalf jaar heb ik een mengkraan op mijn brouwzolder en daar ben ik heel tevreden mee. Voor een habbekrats gekocht op Marktplaats. Mijn buurman Guido was zo vriendelijk om deze te monteren. 

Albertus

Een aparte draad voor mijn brouwerij, wat een eer.

Het begon vorige winter toen ik pijnlijke voeten kreeg van de kou door het in de garageopening staan werken. Wanneer ik regelmatig wilde blijven brouwen moest het beter, comfortabeler kunnen. Inmiddels kende ik mijn werkwijze en wist ik ongeveer hoe mijn ideale brouwerij er uit moest gaan zien.
Ons huis heeft een souterrain van vier vertrekken met een ongekende plafondhoogte van 240 cm en na een interne verhuizing (mijn werkplaats zat eerst in deze ruimte) kon ik hier mijn brouwerij maken.

Volgende project is het maken van een kelderbar in de hal van het souterrain. Ik hoef mij niet te vervelen. :brouwen:

CiteerWaarom heb je nu een aparte warm en koud water kraan?
Een kogelkraan laat veel meer water door, vooral van belang bij het begin van het koelen en het vullen van de vaten met warm water.

CiteerIs dit voor je hobby of verdien je er je dagelijkse kost mee?
Een pure hobby.

Bert

RobinB


William

Erg mooi Bert. Hier zal Rob van de smaakpolitie niets op aan te merken hebben.

rutger


MO

Schitterend. Wat een plaatje. Mogen we een keer op excursie bij de mooiste hobbybrouwerij van Nederland? Heb je de kosten onder de 10.000 euro kunnen houden, ook met al dat RVS?

dennis


Herman

Ik sta even met mijn mond vol tanden, ik vind dit echt schitterend. Mijn complimenten!

Oscar

Pffff... moeten we met het BrouwTV team weer een keer naar Zutphen... ;D ;D ;D

Albert: een super mooie installatie en ruimte! Smaakpolitie waardig den ik! (En houd dat ook zo!)  :brouwen:

Johannes

Citaat van: William op 30-04-2011  18:42 uErg mooi Bert. Hier zal Rob van de smaakpolitie niets op aan te merken hebben.

Haha, daar moest ik ook aan denken... prachtig Bert  :groots:

Hopmans

Ik moet meer denken aan dit (maar dat zal wel weer aan mij liggen):
Het is wel een stak stukje vakmanschap moet ik zeggen.






Johannes

Dat was precies wat bij mij ook opkwam, ik vond het alleen een beetje flauw om te zeggen  ;) Bert heeft er nogal wat werk in gestoken. Echt prachtig. Met zo'n ruimte zou ik ook elke twee week brouwen...

Hopmans

Tja, dat is weer typisch die NH mentaliteit van mij  :-\ , maar...:
Infecties zijn in deze ruimte echt uitgesloten denk ik.

Dit is beter als het gepruts in de tuin.

Mooi werk.





Rowan Huigen

Wow Bert, geweldig.
Volgens mij droomt iedereen hiervan.

Knap stukkie werk heb je geleverd!
Wanneer ga je brouwen  :)

Erick

Impressive... Sodeju!!!
@Hoppie: Ik weet wel in welke ruimte ik liever ben :)

Henielma

Erg mooie brouwruimte. Mijn complimenten. Kosten noch moeite zijn gespaard.

René K

Wauw! Wat een mooie brouwruimte heb je daar Albertus! Je kan hem denk ik ook wel verhuren als operatiekamer zo schoon en strak ziet het eruit!

hansm

Geweldig!

Ik zie op de 2e foto rechts iets op een plankje met wieltjes staan. Dat is een koelkast zeker (met een temperatuurregelaar erop), voor de gecontroleerde vergisting?

 :degroeten:

VEMP


Albertus

Citaat van: hansm op 03-05-2011  08:30 uIk zie op de 2e foto rechts iets op een plankje met wieltjes staan. Dat is een koelkast zeker (met een temperatuurregelaar erop), voor de gecontroleerde vergisting?

Inderdaad de gistkast.
Zoals dat vaak bij interieurfoto's gebruikelijk is, heb ik alles wat een beetje rommelig is van te voren uit beeld gehaald.
Nu ik de brouwerij definitief in gebruik neem, ik heb er al een aantal keren gebrouwen maar toen moest de zaak nog betegeld worden, zal dat strakke, cleane, wel verdwijnen.

Bert

Ronnie

Waw! proficiat zeg!
Heb al mooie hobby-installaties gezien, en ook veel grotere, maar dit is het sumum!

Ondergronds, ik zie dat je ook aan de CO2 evacuatie (werken met gas en gisting) en dampafzuiging gedacht hebt.

Chapeau.

Huub Krekels

Proficiat Albertus. Geweldige ruimte. Je mag trots zijn op je werk.!!!!

Kleine_Schriek

Echt super gaaf. Om te kwijlen en inderdaad 's nachts van te dromen.  :groots:

Vooral al dat RVS.....mmmm......

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.