Werking sproeibol DP

Gestart door DP, 21-04-2010 17:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DP

 ;D

Mijn lieve zwagertje heeft weer wat moois voor me gemaakt een sproeibol.
ben er erg blij mee.

zie hier een zeer korte demonstratie.
groet,
DP




thibolleke

Cool, een hobby-CIP.

Wat voor pomp gebruik je hiervoor? Die moet sterk genoeg zijn dat je genoeg mechanische kracht verkrijgt om het vuil van de kant de "schuren".

Jacques

Ziet er mooi uit Dave. Heeft jouw zwager die bol zelf gemaakt? Of heeft hij die ergens op de kop weten te tikken?

DP

Citaat van: thibolleke op 21-04-2010  17:33 uCool, een hobby-CIP.

Wat voor pomp gebruik je hiervoor? Die moet sterk genoeg zijn dat je genoeg mechanische kracht verkrijgt om het vuil van de kant de "schuren".

Weet niet precies wat je bedoelt met vuil van de kant schuren, maar ik gebruik een AISI304 micra, van Brouwland
deze:
http://www.brouwland.com/content/assets/photos/018/0180830.jpg

groet,DP  :degroeten:

DP

Citaat van: Jacques op 21-04-2010  17:40 uZiet er mooi uit Dave. Heeft jouw zwager die bol zelf gemaakt? Of heeft hij die ergens op de kop weten te tikken?

Mijn zwager werkt bij een melk en bier tanks productie bedrijf.
Deze heeft hij geregeld voor me en zo gelast dat ik het aansluiten kan.
goed hé!

Groet DP  :degroeten:

RoodeLeeuwVenlo

Kan hij er niet meer "regelen"? Ook tegen een reële prijs?

Louis

thibolleke

Citaat van: DP op 21-04-2010  17:43 uWeet niet precies wat je bedoelt met vuil van de kant schuren

Dat de straal krachtig genoeg moet zijn om het vuil aan de wand los te krijgen. Zodat je er niet meer met een sponsje over moet.

korek

Citaat van: thibolleke op 21-04-2010  17:55 uDat de straal krachtig genoeg moet zijn om het vuil aan de wand los te krijgen. Zodat je er niet meer met een sponsje over moet.

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het om de maisch te spoelen. Mooi ding hoor!

mar28

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 21-04-2010  17:53 uKan hij er niet meer "regelen"? Ook tegen een reële prijs?

Louis
Hallo ik ben de zwager van Dave. Ik zal kijken of ik er nog aan kan komen.
groet marcel.

DP

Citaat van: mar28 op 21-04-2010  18:09 uHallo ik ben de zwager van Dave. Ik zal kijken of ik er nog aan kan komen.
groet marcel.

Hé zwagertje van me! Ik zie handel voor je! Verwen ze niet te veel hé!
groet, DP
 :groots: :degroeten:

DP

Citaat van: thibolleke op 21-04-2010  17:55 uDat de straal krachtig genoeg moet zijn om het vuil aan de wand los te krijgen. Zodat je er niet meer met een sponsje over moet.

Het is voor de maisch bedoeld niet om schoon te maken.
groet DP  :degroeten:

DP

Citaat van: korek op 21-04-2010  18:02 uIk kan het mis hebben, maar volgens mij is het om de maisch te spoelen. Mooi ding hoor!

inderdaad voor de maisch, mooi hé ben er ook erg blij mee

De-Geert

En nu is het een kwestie van wachten.  ;D

RobinB

Citaat van: DP op 21-04-2010  18:36 uinderdaad voor de maisch, mooi hé ben er ook erg blij mee


Oei, niet als CIP?
Pas maar op voor oxidatie!

Citaat van: De-Geert op 21-04-2010  18:44 uEn nu is het een kwestie van wachten.  ;D
Inkoppertje! :D
Maar wel Jacques te snel af! ;D

Ps, hoort hij voor CIP ook niet te draaien?

Erick

CIP???

chaos in portugal?
creatief infusie poortje?
china is producent?

 :weetniet:

RobinB


DP

Citaat van: RobinB op 21-04-2010  19:10 uCIP

Om het even te verklaren!
voor het reinigen is deze geheel demontabel, lekker na het maischen even
de pijpraggel door de gaten halen en 5 minuten in ontsmettingsmiddel leggen.

Hetzelfde als dat we andere attributen ontsmetten, denk aan onze leidingen
onze ketels, onze oude sproei mechanisme.

Onze douche, onze leidingen die zorgt voor de kolk in het het systeem (kooketel)
Nota bene..

Dit is een product die van rvs is en dagelijks wordt gebruikt in brouwerijen.

Groet, DP  :degroeten:

Jacques

Citaat van: DP op 21-04-2010  18:35 uHet is voor de maisch bedoeld niet om schoon te maken.

Ja Robin, je was mij echt te snel af.  :D

Dit soort bollen worden inderdaad in brouwerijen gebruikt maar dan wel om ketels schoon te maken. Deze techniek is heel gebruikelijk en wordt zoals opgemerkt CIP (clean in place) genoemd.

Als je dit soort bollen gebruikt bij het spoelen spuit je het filterbed stuk en je krijgt gegarandeerd veel zuurstof inslag. Dat is iets wat je gedurende het gehele brouwproces dient te voorkomen. Uitzondering hierop vormt het beluchten van het afgekoelde wort. In commerciële brouwerijen wordt ook dit steeds minder intens gedaan.
Oxidatie van beslag en wort is een probleem dat jammer genoeg nog steeds onderschat wordt bij menig hobbybrouwer. Zelf had ik er in het verleden behoorlijk veel last van. Door een aantal maatregelen is bij mij de oxidatie sterk gereduceerd. Mijn bieren zijn hierdoor veel smakelijker en behouden veel langer hun frisse smaak.

DP

Citaat van: Jacques op 21-04-2010  20:57 uJa Robin, je was mij echt te snel af.  :D


Het filterbed spuit je niet stuk volgens mij, omdat de afstand bij ons hobbybrouwers tot aan het wort
klein is ongeveer 5 tot 10 cm, het debiet stel je zo af dat het niet extreem gaat.
in het filmpje staat het op vol debiet, wat niet nodig is bij het maischen.
De huidige maisch systemen bij een Herms zit meer leiding en klettert meer, deze heb ik
nu. Meer leiding die infectie kan hebben ongeveer 40 cm, nu 2 cm.
natuurlijk moet de sproeibol net boven het maischvelt uitkomen en geen meter erboven.

Ik kan je mening dan ook niet geheel delen!

Graag je reactie DP  :degroeten:

Jacques

Citaat van: DP op 21-04-2010  21:24 uIk kan je mening dan ook niet geheel delen!

Dat mag! Zelf ben ik heel blij dat ik geen geoxideerde bieren meer heb. Elke maatregel die ik getroffen heb oxidatie te voorkomen was een verbetering is mijn ervaring...

DP

Citaat van: Jacques op 21-04-2010  21:28 uDat mag! Zelf ben ik heel blij dat ik geen geoxideerde bieren meer heb. Elke maatregel die ik getroffen heb oxidatie te voorkomen was een verbetering is mijn ervaring...

Bij het filterbed bij een Herms roeren we de eerste tien cm door.
de laatste 20 cm komen we niet aan, om het bed niet te verstoren.
ik heb een filterbed van ruim 30 cm, waarbij max de eerste tien cm worden verstoord
in extreme situatie, bij lage debiet nog geen 5 cm.
waardoor ik zeker 25 cm overhoud van mijn filterbed, ik zie hier geen problemen.

lucht inslag, ...
mijn huidige Herms is verstelbaar in hoogte bij het maischen ,waardoor je zowel met
debiet als met de hoogte van het het vallen kunt rekening houden, wat je brouwt een pils
of een Barley wine.

ik weet dat deze sproeikop een hele verbetering zal zijn, gezien de werking en mijn huidige
sproeisysteem, ik hoop dat je een keertje komt kijken.

Groet DP  :degroeten:

EBC

Zorg dat je ketel is afgedekt tijdens het sproeien, dan kan er weinig 'verse' lucht meer bij en dan zal oxidatie heus meevallen.

Ik gebruik een draaiende spoelarm, waarover op het forum ook veel gesproken is over oxidatie. Ik merk er niks van in mijn bieren...

Ik ben gestopt met het beluchten van mijn wort, misschien dat ik daarom weinig last heb oxidatie. Alles heeft altijd twee kanten in het brouwen.  ;)

DP

Citaat van: EBC op 21-04-2010  22:04 uZorg dat je ketel is afgedekt tijdens het sproeien, dan kan er weinig 'verse' lucht meer bij en dan zal oxidatie heus meevallen.

Ik gebruik een draaiende spoelarm, waarover op het forum ook veel gesproken is over oxidatie. Ik merk er niks van in mijn bieren...

Ik ben gestopt met het beluchten van mijn wort, misschien dat ik daarom weinig last heb oxidatie. Alles heeft altijd twee kanten in het brouwen.  ;)

je filmpje is niet meer online helaas, maar ik kan me er wat bij voorstellen een soort waterbesproeien voor het gras wat zo rond draait.
ik verwacht ook geen oxidatie in mijn bieren maar meer rendement, anders verander ik het gelijk en zeg het tegen Jaques eerlijk is eerlijk.

Het beluchten van mijn wort doe ik nog steeds, ik merk dat het gist beter reageert, dat komt ook omdat ik nu meer gebruik dan dat ik voorheen
deed, Oscar de fijne vent zei tegen me , voor elke 15 liter een zakje korrelgist gebruiken dan zit je altijd goed en dat klopt tot nu toe, het werk prima.

Alles heeft twee kanten bij het brouwen, dat is ook waar, de één doet het zo de ander zo, maar daar hebben we een forum voor en
alle tips helpen.. ik ben ook dankbaar voor de tip van Jacques begrijp met absoluut niet verkeerd..
Maar ik denk dat het voor mijn installatie vele positieve gevolgen zal hebben ik denk dat mijn rendement omhoog zal gaan
ook kan ik meer brouwen per brouwsel, omdat ik meer plaats voor gerst heb dan normaal.. Met de oude situatie.

EBC

Citaat van: DP op 21-04-2010  22:25 uje filmpje is niet meer online helaas...

Echt niet? Ik krijg het meteen te zien met de gegeven link  :weetniet:

DP

Citaat van: EBC op 21-04-2010  22:28 uEcht niet? Ik krijg het meteen te zien met de gegeven link  :weetniet:

ik krijg dit te zien,



groet Dp  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.